Hvilken pc bør jeg kjøpe????

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg skal skaffe meg ny evt. nyere brukt pc, og er svært usikker på hva jeg skal velge. Jeg har ikke fulgt med utviklingen på pc-sida på et par år, og er ikke særlig oppdatert i så måte. Jeg har i dag en tro tjener, en Dell Inspiron og en Asus A6jc, som jeg overtok etter at en av gamer-sønnene mine hadde herja seg ferdig med den. Til husbruk, internett-, og en del bilderedigering samt musikk, funker den greit nok - men jeg vil ha større skjerm, ikke under 16 tommer, har jeg funnet ut. Og gjerne best mulig lydkort. Og best mulig skjerm, heldst LED, wide-screen med best mulig oppløsning. Dobbelkjerneprosessor, min 500GB harddisk og min 4GB RAM regner jeg som en selvfølge i dag.

Antar noen vil foreslå Apple, noe jeg er heilt ukjent med. Basic vil jeg ha en pc med Win 7 operativsystem, stabil kasse som tåler litt. Gjerne blue-ray, men det er ikke noe must..

Jeg har sett litt på Asus, f.eks. N61VG, på Acer og på Dell. Har meget god erfaring med flere Dell-pc'er, men Asus'en har som sagt fungert helt ok.

Maks. pris 8 -10K.

Forslag? Noen som har en nyere brukt som de tenker å kvitte seg med???

mvh. VilhelmW

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.264
Torget vurderinger
1
Stasjonær eller slepbar?

A

AK27

Gjest
Jeg har en Asus sak, og den har fungert helt strålende. Batterikapsiteten virker også å være særdeles bra, ikke ser den ut til å ha tapt seg det halvannet året eller så jeg har eid den. Ellers er jeg amøbe når det gjelder slik.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hold deg for guds skyld langt unna Acer. Makan til dårlig produkt og dårlig kundeservice skal du lete lenge etter. Jeg investerer heller penger i å månestein enn å kjøpe et nytt Acer produkt.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Anonym skrev:
Hold deg for guds skyld langt unna Acer. Makan til dårlig produkt og dårlig kundeservice skal du lete lenge etter. Jeg investerer heller penger i å månestein enn å kjøpe et nytt Acer produkt.
Enig.

Sats på Lenovo. evt HP

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
AK27 skrev:
Jeg har en Asus sak, og den har fungert helt strålende. Batterikapsiteten virker også å være særdeles bra, ikke ser den ut til å ha tapt seg det halvannet året eller så jeg har eid den. Ellers er jeg amøbe når det gjelder slik.
Hva heter Asus-saken? Hva slags skjermstørrelser opererer dere med? Noen som har peil på gode ( ikke nødvendigvis state-of-the-art ) lydkort??

mvh. VaW

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal
Bite the bullet, få deg en ny Macbook Pro 15" (du skrev jo ikke under 16", men....).....den koster flesk men jeg garanterer deg du vil synes den er verdt det.
Fantastisk unibody aluminium maskin, helt dønn stabil, ingen knirk. Fantastisk god skjerm, helt utrolig fantastisk velfungerende touchpad, enorm bra batteri (8 timer), helt utrolig bra tastatur, genial OS, alt i alt en utrolig velfungerende maskin, og en maskin du vil NYTE å eie.....
Jeg går aldrig tilbake til windows, Bluray på en bærbar trenger jeg virkelig ikke, jeg trenger en maskin der er pålitelig, dønn stabil og som får jobben gjort.....derfor valgte jeg bort alle de plastic bærbare der er derute.....

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
VilhelmW skrev:
Jeg har i dag en tro tjener, en Dell Inspiron
Antar noen vil foreslå Apple, noe jeg er heilt ukjent med. Basic vil jeg ha en pc med Win 7 operativsystem, stabil kasse som tåler litt. Gjerne blue-ray, men det er ikke noe must..

mvh. VilhelmW
Hei, jeg hadde også Dell Inspiron, men byttet den ut med Mac for et år siden. Som deg visste jeg ingenting om Mac, annet enn at den var stilig, hvit, og visstnok hadde et godt bilderedigeringsprogram. Jeg er en veldig lite datakyndig person, og angrer ikke et sekund på Mac-valget. Alt er mye enklere enn med pc, den "henger" aldri, slås av og på raskt, nærmest lydløs, blir mindre varm, og "forstår" alltid hva den skal gjøre ved nedlastninger og installeringer. Mac koster litt mer, men den er verdt pengene!!

Mvh

Lin

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
niels skrev:
Bite the bullet, få deg en ny Macbook Pro 15" (du skrev jo ikke under 16", men....).....den koster flesk men jeg garanterer deg du vil synes den er verdt det.
Fantastisk unibody aluminium maskin, helt dønn stabil, ingen knirk. Fantastisk god skjerm, helt utrolig fantastisk velfungerende touchpad, enorm bra batteri (8 timer), helt utrolig bra tastatur, genial OS, alt i alt en utrolig velfungerende maskin, og en maskin du vil NYTE å eie.....
Jeg går aldrig tilbake til windows, Bluray på en bærbar trenger jeg virkelig ikke, jeg trenger en maskin der er pålitelig, dønn stabil og som får jobben gjort.....derfor valgte jeg bort alle de plastic bærbare der er derute.....
Tjaa, det er ikke bare Apple som produserer holbare maskiner, faktisk så er Asus,Sony og Toshiba bedre en Mac http://www.computerworld.com/s/article/9141032/Mac_laptops_less_reliable_than_ASUS_Sony_notebooks

S

Stereo_Mono

Gjest
stejorge skrev:
niels skrev:
Tjaa, det er ikke bare Apple som produserer holbare maskiner, faktisk så er Asus,Sony og Toshiba bedre en Mac http://www.computerworld.com/s/article/9141032/Mac_laptops_less_reliable_than_ASUS_Sony_notebooks
Når du kommer opp i denne high-end delen av computere bruker de fleste mere eller mindre samme komponenter, med unntak av chassis. Den er noe unik den utfreste aluminums klumpen på de bærbare eple maskinene.
Nå er jeg en hardbarket Mac hue og lever av å jobbe med det, men trådstarter hadde et ønske om å ha en Win 7 slepbar PC. Synes vi skal respektere det i stedet for å gjøre dette om til enda en Epler og Pærer diskusjon.

Kjøper du HP eller Dell med en god service/ support kontrakt er du ganske safe de neste 3 årene VilhelmW :)

A

AK27

Gjest
VilhelmW skrev:
AK27 skrev:
Hva heter Asus-saken? Hva slags skjermstørrelser opererer dere med? Noen som har peil på gode ( ikke nødvendigvis state-of-the-art ) lydkort??

mvh. VaW
Det står X50zseries på den. Utover det vet jeg lite. Beklager at jeg ikke kan være mer til hjelp. Regner med at modellutvalget i dag ikke er det samme. Var en greiy billig sak forresten. 15,4" eller noe slikt innbiller jeg meg at skjermen er.

Topp Bunn