Alt til hus og bolig Hvilken oppvaskmaskin?

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva bør man kjøpe om man vi ha en god oppvaskmaskin? Vanlig bredde på 60cm som passeres under en benk.

Må være stillegående da den skal brukes i en åpen løsning. Må vaske rent og tørke etterpå. Vannforbruk og strømforbruk spiller derimot ingen rolle.

God og praktisk innreding er et stort pluss, og bør gjerne ha plass til store middagstallerkner.

Ser etter en mellomklassemodell, og er ikke villig til å betale for de dyreste modellene.

Noen erfaringer? (organiske varianter er ikke aktuelle)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Med unntak av Miele, har jeg ikke opplevd noe bedre enn Asko. Det er vel midt mellom rimelig og Miele og driftssikkert som bare det.

konemor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2013
Antall liker
852
Miele er den beste:) Annet er sikkert også greit, men styr unna Bosch, de har ikke noe bra service i det hele tatt, har erfaring.....lang, men vår miele gikk og gikk og gikk og gikk, helt til vi flytta, den ble plassert i garasjen å frøs ihjel :)

N

nb

Gjest
Jeg kjøpte en Miele som kostet ganske mye (14k eller så). Aldri angret. Er så stille at jeg og samboeren mang en gang har åpnet den fordi vi ikke hører at den faktisk går. Praktisk og fleksibel innredning og rent blir det. Min er i XXL-serien så veldig god plass inni.

Kan være en god del å spare på å importere selv fra Danmark eller Tyskland forresten.

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Antall liker
47
Jeg har Siemens plus integrerte hvitevarer og veldig fornøyd med de. Kvik kjøkkeninnredning gjør at jeg har plass til en ekstra høy maskin, noe som ikke skader. Modellen jeg har kostet rundt 9k, men mellomsegmentet ligger rundt 4-5k.
Lydnivå ligger på 45dB, noe som er relativt overkommelig.

Tror de fleste Siemens (kanskje ikke de aller aller billigste) har samme muligheter som jeg har i min. Skuffer og dingser kan flyttes, foldes inn/ut, og skuffer heves/senkes for å tilpasses ditt servise.

Jeg har erfart at oppvaskmaskin kan være veldig lurt å se/prøve før kjøp. Noen merker/typer er helt idiotiske å stable inn i...

boheinrich

Medlem
Ble medlem
03.01.2013
Antall liker
6
Sted
Viborg Danmark
Torget vurderinger
24
vi har en Miele der passer til 14 kouverter det er meget praktisk når alle børnene tager deres søde kærester med på besøg, ,en anden ting ved miele er at den ikke bliver snusket i krogene ,det synes jeg godt kan ske ved de lidt billige maskiner og vores er også 45 db siger næsten ingen ting.og aller sidst Miele er stadig Made in Germany ikke noget Kina her ,vi er ialtfald meget glad for vores

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vi har en ganske ny Siemens integrert maskin, den er usynlig (uten synlige knapper eller lys) og i praksis helt lydløs. Eneste som høres er litt surkling fra avløpet i vasken ved siden av når den tømmes. Ikke veldig billig men mener den lå under 10000kr. Integrerte maskiner generelt støyer mindre, spesielt hvis de har en solid front. Anbefales.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva er egentlig forskjellen på en integrert maskin og en som ikke er det? De dyttes jo alle inn i et hull under en benkeplate etc. Det er jo ingen som har dem frittstående midt på gulvet vil jeg tro.

Miele ser jo ut til å være en favoritt, men de beste av dem er jo dyre og de litt rimeligere ser jo ut til å bråke. Sikkert en bakers om pris ikke spiller noen rolle, men er det noe poeng å kjøpe en slik med mindre man velger en toppmodell?

Siemens og Bosch er jo mye akkurat de samme maskinene med forskjellig merke, men noen av dem ser jo ut til å være helt grei og stillegående.

Asko har jeg ikke tenk på, men de kan jo være verdt å se på.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
En integrert maskin har en ekstra frontplate som går i ett med interiøret, altså integrert i selve kjøkkeninnredningen. Da er fronten bestående av lag med flere materialtyper, av og til ekstra tykk, gjerne av trefiber, og demper lyd bedre. Ikke alltid, kommer an på fronten og innredningen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er godt fornøyd med min Bosch, bedre enn AEG'en den avløste. Helt stille med mindre du har et eller anne som 'ringer' når det spyles i maskinen. Men det er vel et generasjonsskifte mer enn merket. Det blir forresten ikke helt tørt med mindre man åpner døra og trekker ut skuffa en stund mens det fortsatt er varmt. Finnes det oppvaskmaskiner som tørker helt lenger? Jeg har forstått det sånn at da ryker energimerkinga, og med den kundegrunnlaget?

Jeg hadde forresten AEG'en i 7 år før varmeelementet røyk, og Boschen har vel blitt 3. Gud forby at jeg skulle få bred erfaring med forskjellige merker innen hvitevarer. Får virkelig håpe at denslags holder i nærmere 10 år før de raser, ellers blir det lite penger til sånne skinnende blanke ting som jeg egentlig har lyst på.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Det er som med mye annet, man får hva man betaler, utenom Miele som man betaler litt ekstra for. Men for all del, Miele er blant det beste man får, sammen med Siemens, AEG, Bosch og Asko.
Jobber med Kjøkken hver dag og ser jo hva som er brukbart :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.433
Hva med Samsung? De er ikke helt etablert på hvitevaremarkedet ennå, men kjemper hardt. Derav gode produkter til hyggelige priser. Har selv vaskemaskin, tørketrommel og kjøleskap av merket og føler at jeg har fått mye for pengene.
Kjøleskapet sammenlignet jeg direkte med Miele og Samsung ga et bedre inntrykk totalt sett, til en gunstigere pris.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.287
Sted
Tromsø
Har hatt Asko og har nå Miele og må si at begge er gode maskiner. Man blåser fort ut 10.000 for en Miele. Veldig fornøyd med støynivået på den Mielemaskinen jeg har nå.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.027
God erfaring med Miele. Kan du ha med hvit front og ikke siste modell, selger elkjøp/lefdal for 3700,- Asko er også nevnt.

Pass på å kjøp en maskin hvor det tenkt på layouten inni. Det vil si du må holde deg langt Whirlpool! Makan til møkkaprodukter; når du slenger igjen døra du ramler alle glassene til hulter og bolter og du må starte på nytt. Ikke engang bestikkskurv får de til.

Samsung har jeg jobbet med i 6 år; aldri et Samsung-produkt!

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Har ny ovn og kjøleskap fra Bosch, men skal ha ny oppvaskmaskin nå også. Det blir helt sikkert en Miele, denne tror jeg Miele oppvaskmaskin G 4280 SCVI - Elkjøp
Miele har vel generelt dårligere data for støy osv, men viser seg i praksis som ganske like med de beste.
(Vaskemaskinen er også fra Miele, da den blev levert sa han som leverte den :"vi ses om 20 år da...", håper det....)
Jeg har akkurat montert nye sokkelfronter og er i tvil om døren på ny oppvaskmaskin kan åpnes da, vil ikke sage i de nye fronter, det vil se dumt ut.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Grace om Miele:-

Har tatt knekken på diverse produkter fra Miele;- er nå eier av vaskemaskin no.5 fra den tyske premiumprodusenten;- velger Miele først og fremst pga service;- noe går galt, man ringer, og rød bil med service-mann dukker snart opp. Når det gjelder oppvask har jeg en absolutt toppmodell fra Miele;- vaskeresultatene er alt man kan forlange,- men også her har det vært besøk fra Miele. Min Miele komfyr, og koketopp har stadige elektronikk problemer. Forøvrig benyttes tørketrommel fra AEG;- for det er så morsomt å se hva som skjer der inne.

Vennlig hilsen, og god sommer,
Grace

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Asko har hatt noen testvinnere i Forbrukerrapporten mm.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.027
Grace om Miele:-

Har tatt knekken på diverse produkter fra Miele;- er nå eier av vaskemaskin no.5 fra den tyske premiumprodusenten;- velger Miele først og fremst pga service;- noe går galt, man ringer, og rød bil med service-mann dukker snart opp. Når det gjelder oppvask har jeg en absolutt toppmodell fra Miele;- vaskeresultatene er alt man kan forlange,- men også her har det vært besøk fra Miele. Min Miele komfyr, og koketopp har stadige elektronikk problemer. Forøvrig benyttes tørketrommel fra AEG;- for det er så morsomt å se hva som skjer der inne.

Vennlig hilsen, og god sommer,
Grace
Ja, kjenner meg igjen her. Åpneknappen på tørketrommelen røk etter ei uke. Noen dager senere kom Miele-bilen og en ung dude med laptop fikset problemet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Kjekt med god service og alt det der, men det er jo nesten litt foruroligende at det er så mye galt med produktene at det er nødvendig med en stående utrykningsbrigade for å ordne opp i alt som går i stykker.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror jaggu jeg ville hørt litt ekstra på Drammen lyd. Hvem andre har egentlig hatt noen reell mulighet til å sammenligne?

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Antall liker
1.282
Fornyet, ganske dyrt kirsebærkjøkken på mitt landsted, med whirlpool anlegg, micro, stekeovn, induksjonstopp, oppvaskmaskin og kjøleskap. Alle dingsene er meget dårlig så vær klok å styr unna disse.Jeg husker ikke priser om det var dyrt eller billig.Jeg minnes bare det var ei søt dame som solgte det til meg, og jeg trodde på henne. Jeg mener å huske at kjøleskapet kostet 10ooo, og det er ikke så billig tror jeg, men det var vel med kirsebærfront.Mulig jeg er freidig men disse sakene er dårlige slik jeg ser det.

G

Gjestemedlem

Gjest
God erfaring med Miele. Kan du ha med hvit front og ikke siste modell, selger elkjøp/lefdal for 3700,- Asko er også nevnt.
Har lagt merke til dem, men støynivå på 50dB gjør dem uaktuelle.

Ser det er mange som ligger på 42-44 dB og det er jo ganske stor forskjell.

Miele ser jo ut til å være manges favoritt, men de koster jo fort 10-15K for de gode modellene.

Bosch og Siemens er vel mye akkurat det samme (mange modeller er vel identiske etter som hva jeg forstår). Asko og AEG henger med.

Forstår at det er greit å satse på Tysk.

Smeg ser jo også ut til å ha noen som ser pene ut om ikke annet, men er jo litt dyre for de pene modellene.

Siemens SN46T294SK til 6600 ligger nede på 40dB, og ser ut til å være en grei maskin.

Kan jo også ta turen innom lokale Elkjop etc og se om de har noen gode lokale tilbud eller utstillinger.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Styr langt unna Smeg, det er de mest upraktiske kurvene å stable i +at varmeelementene har vært veldig dårlige på dem.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Lurer litt på hvor reelle de støytallene har. Min maskin er ganske stille i utgangspunktet, husker ikke om jeg endte med modellen som hadde oppgitt 42 eller 44dB. Men en stor kjele inni, så hører jeg 'klokkene kime i det fjerne'.

G

Gjestemedlem

Gjest
Lurer litt på hvor reelle de støytallene har. Min maskin er ganske stille i utgangspunktet, husker ikke om jeg endte med modellen som hadde oppgitt 42 eller 44dB. Men en stor kjele inni, så hører jeg 'klokkene kime i det fjerne'.
Nei si det.. men hvis man ikke kan stole på de oppgitte tallene har man jo ikke så mye å gå ut i fra da.

Det er i alle fall et stort hopp fra 40 til 50 dB

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Miele er favoritt her i huset etter mange plagsomme år med Husqvarnas toppmodell.

Vi kjøpte jubileums modellen som kom for noen år siden og er godt fornøyd, den kosta vell rundt 7000kr

Eneste problem er at vi burde hatt XXL utgaven da vi er 5 voksne og ene sønnen er vegetarianer så det blir ofte nesten dobbel middags oppvask.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nei si det.. men hvis man ikke kan stole på de oppgitte tallene har man jo ikke så mye å gå ut i fra da.

Det er i alle fall et stort hopp fra 40 til 50 dB
Jeg tror nok man kan stole på tallene i seg selv. Men jeg antar at de er målt med tom maskin, og det er blir en ganske annen historie når man putter f.eks. en resonant kjele inni. Fornuftig å ta hensyn til det uansett, selv om jeg neppe hadde lagt avgjørende vekt på 42 eller 44dB.

G

Gjestemedlem

Gjest
Nei kommer nok ikke til å gjøre det. 44 og under er akseptabelt. Jo lavere jo bedre, men det er jo andre hensyn også.

Ser ut til at det skal kunne la seg gjøre å finne noe brukbart til 5-7K (med mindre det skulle dukke opp et supertilbud på toppmodell eller noe slikt da)

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.591
Vi er på vår andre Asko. Den første varte i 15 år, med en reparasjon. Det ble ordnet prompte den gang det skjedde.
Så på Miele og Siemens, men Asko vant på overlegen kapasitet.
Den nye er virkelig stille - kan knapt høres.

Lykke til.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
vent til august, alltids en sensommerrunde fra elkjedene, ca. ferdige med feriepengene nå, melke kua (deg/oss) for siste rest av sommerens grunker rundt skolestart. Blink deg ut en modell eller to, gjerne tusenlapp eller tre å spare, temmelig sikker på det. Gå for Miele, lagd for kriger tyskerten for en gangs skyld (!?) ikke taper. Har Siemens selv, må sjekke røde sladrelyset på gulvet for å catche at den faktisk er igang. Har likevel enda mer trua på storebror Miele.

G

Gjestemedlem

Gjest
Miele virker jo som gode maskiner, og det er jo utvilsomt stas med noe ordentlig.. men de bråker vel mye inntil man kommer opp i 9-10K+ nivået. Kan godt vente til uti august om det er reelt håp for et sensommertilbud på noen av de gode modellene.

Får ha Asko som en runners up.

konemor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2013
Antall liker
852
Kjøpt en billig Gorenje jeg nå, fikk den billig pga transportskade, går så rolig atte, så ikke sikkert Miele bråker selv om du ikke kjøper den dyreste :)

N

nb

Gjest
.

Bosch og Siemens er vel mye akkurat det samme (mange modeller er vel identiske etter som hva jeg forstår). Asko og AEG henger med.
Innen hvitevarer har de hatt felles produksjon siden 60-tallet eller deromkring. Samme produktene, litt ulik visuell fremtoning.

Topp Bunn