Hvilken OP-AMP?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Tidvis er det kjekt å flytte vinyl over på harddisk slik at jeg kan ta med meg mine vinylfavoritter i bilen ;) Til dette benytter jeg en ADC fra Emagic og en kjekk sak fra Roxio: CD Spin Doctor. Denne er så grei siden den selv deler opp opptaket i de enkelte sporene, har bra scratch-filter og overfører sporene til iTunes med et tastetrykk :)

Men siden jeg har en vintage pre (Quad 33) er nivået ut noe lavt og opptakene blir liggende et stykke under ønsket utstyringsnivå.

Jeg tenker derfor å bygge en superenkel linjeforsterker med en dobbel op-amp forsynt med 2X9VDC fra batterier. OPA 132-serien ser grei ut til dette formålet.

Noen som har bedre forslag til op-amp? :)

T

theStig

Gjest
OPA2134: Den låter bra, og driver det meste, selv hodetelefoner. Ulempen er at den bruker en del strøm. Hadde vært bedre å forsyne den med en batterieleminator.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
OPA132 har lavere strømforbruk enn OPA134, om jeg ikke husker helt feil, og de låter ganske likt.

Andre alternativer er
OPA227, som jeg opplever som "lysere" enn 132/134
OPA604, noe mørkere enn 132/134
OPA627/637, angivelig den som låter best, høyt strømforbruk. Har ikke hørt denne selv.

Mine erfaringer er gjort på forholdsvis rimelig hodetelefonoppsett.

K

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Det er litt rart, for 604 og 134 er samme chip, bare med forskjellig max drivspenning.
Ok? Sammenlignet 132 mot 134 uten å oppdage så store forskjeller. Sammenlignet så 132 med 604 og synes 604 var mindre definert og litt mørkere, dette ble gjort med ca 9v spenningskilde.

Men, jeg brukte ikke mange timene på denne sammenligningen, og hvem vet hvilke faktorer jeg kan ha blitt påvirket av!? Uansett var dette en rask konklusjon av hva jeg opplevde.

K

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Tidvis er det kjekt å flytte vinyl over på harddisk slik at jeg kan ta med meg mine vinylfavoritter i bilen ;) Til dette benytter jeg en ADC fra Emagic og en kjekk sak fra Roxio: CD Spin Doctor. Denne er så grei siden den selv deler opp opptaket i de enkelte sporene, har bra scratch-filter og overfører sporene til iTunes med et tastetrykk :)

Men siden jeg har en vintage pre (Quad 33) er nivået ut noe lavt og opptakene blir liggende et stykke under ønsket utstyringsnivå.

Jeg tenker derfor å bygge en superenkel linjeforsterker med en dobbel op-amp forsynt med 2X9VDC fra batterier. OPA 132-serien ser grei ut til dette formålet.

Noen som har bedre forslag til op-amp? :)
OPA 2132 kan jeg anbefale, den har jeg brukt.

Jeg har lest en del reviews, det som går igjen er at burr brown har en laid back sound, og at OPA 2132, er mer nøytral, mens OPA 2604, er noe mer tilslørt, men varm i klangen, og kanskje det ville kle vinyl bra.

T

theStig

Gjest
Jeg har ikke A-B testet 604 og 134, så jeg aner ikke egentlig. Har dog A-B testet en lang kjede av 604 mot en kabel, og det var så og si ingen forskjell. Uansett er 134 en mer kurant chip, så det er vel ingen grunn til å ikke velge den?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Takker for innspill :)

OPA2134 skulle være et godt valg da.
Strømforbruk betyr mindre, for boksen vil bare være påslått og i bruk de gangene jeg kopierer vinyl eller tape.

Holder meg til to 9V batterier som strømforsyning. Det gir et minimum av komponenter.

T

theStig

Gjest
Men så er jo spørsmålet, hvorfor ikke heller booste nivået etter at du har spilt inn? Selv holder jeg meg helst under -6 dB peak for å unngå klipping, og drar heller opp nivået etterpå.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Men så er jo spørsmålet, hvorfor ikke heller booste nivået etter at du har spilt inn? Selv holder jeg meg helst under -6 dB peak for å unngå klipping, og drar heller opp nivået etterpå.
To grunner til det:

-Jeg vil jo helst utnytte de bit'ene som er tilgjengelige.
-Skal jeg booste digitalt (som jeg har gjort enkelte ganger) må jeg innom et annet lydprogram og det gidder jeg ikke nå som jeg har funnet en måte å kopiere vinyl på som er enklere enn å gjør spolebåndopptak ;)

Nå er det så enkelt:
-Sett på en plate
-Trykk Record
-Trykk Pause og snu plata
-Trykk Record
-Trykk Stop

-Skriv inn navn på spor
-(Skru på filter om plata er irriterende skrapete)
-Trykk Eksporter til iTunes
-Skriv inn Artist og album og klikk OK

Voila!  :D

Topp Bunn