Hvilken op-amp som erstatter for OP275?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg kan lodde, og litt om elektronikk, men langt fra nok. ::)

Jeg er i ferd med å bestille deler til en gammel Kenwood pre-amp, som i sin tid ble omtalt i en "modde"-artikkel i High Fidelity. Gutta som moddet denne forsterkeren i HF, anbefalte å bruke OP275 i stedet for den originale op-ampen.

Med tanke på at bladet (og forsterkeren, he he...) er minst 10 år eldre nå, lurer jeg på om noen av dere kan hjelpe meg med å foreslå en op-amp som er bedre enn OP275, og som kan gå rett inn uten annen modifikasjon? Jeg har datablad for OP275, om det kan være til hjelp..?

Kan for eksempel OPA2604 (Burr-Brown) brukes? Eller Kanskje RC4559N? Grunnen til at jeg nevner disse, er at jeg lett kan skaffe dem. (Jeg har datablad til alle, men skjønner ikke hva jeg skal sjekke...)

Som du/dere ser, så er peilingen på emneområdet temmelig liten. Håper derfor på eksperthjelp... :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Jeg kan lodde, og litt om elektronikk, men langt fra nok. ::)

Jeg er i ferd med å bestille deler til en gammel Kenwood pre-amp, som i sin tid ble omtalt i en "modde"-artikkel i High Fidelity. Gutta som moddet denne forsterkeren i HF, anbefalte å bruke OP275 i stedet for den originale op-ampen.

Med tanke på at bladet (og forsterkeren, he he...) er minst 10 år eldre nå, lurer jeg på om noen av dere kan hjelpe meg med å foreslå en op-amp som er bedre enn OP275, og som kan gå rett inn uten annen modifikasjon? Jeg har datablad for OP275, om det kan være til hjelp..?

Kan for eksempel OPA2604 (Burr-Brown) brukes? Eller Kanskje RC4559N? Grunnen til at jeg nevner disse, er at jeg lett kan skaffe dem. (Jeg har datablad til alle, men skjønner ikke hva jeg skal sjekke...)

Som du/dere ser, så er peilingen på emneområdet temmelig liten. Håper derfor på eksperthjelp... :)
Dette er en blanding av smak og behag, og teknisk/objektiv optimalisering. OPA2604 er et kurrant alternativ, likeså OPA2134/2132. Vær oppmerksom på at en del FET opamper forvrenger en del som ikkeinverterende buffer/forsterker. For å få en mer konkret formening om hvilke opamper som passer best i den aktuelle funksjon er det en stor fordel å tegneut kretsskjema for hvordan opampen er innkoblet, med hvilke arbeidsbetingelser den har. Viktige faktorer her er kilde/lastimpedanser, forsterkning og filtrering.

mvh
KJ

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Takk for svar, og det kom kjapt attpåtil! ;)

Dette er altså ikke så enkelt som jeg trodde. I min enkle naivitet, trodde jeg at man ved å se på databladet, kunne avgjøre hvilken ertstatning man kunne bruke.

De op-ampene du nevner konkret, fungerer de likt som OP275, slik at de kan skiftes ut med denne..? Altså; fungerer disse likt..?

Noe skjema kan jeg dessverre ikke komme med. :-[

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Takk for svar, og det kom kjapt attpåtil! ;)

Dette er altså ikke så enkelt som jeg trodde. I min enkle naivitet, trodde jeg at man ved å se på databladet, kunne avgjøre hvilken ertstatning man kunne bruke.

De op-ampene du nevner konkret, fungerer de likt som OP275, slik at de kan skiftes ut med denne..? Altså; fungerer disse likt..?

Noe skjema kan jeg dessverre ikke komme med.  
De OPAMPene jeg nevnte er dobble opamper og bør kunne erstatte OP275 uten større problemer. De er også (etter min egen oppfatning) «bedre» OPAMPer. Men hvor vidt resultatet blir bedre er en litt annen sak. Særlig OPA2604 kommer først til sin rett når den benyttes i en inverterende kobling, OPA2134/2132 har noen av de samme tendensene men er ikke like uttalte.

EDIT: burde kanskje nevne at det egentlig (dvs objektivt sett) ikke er dramatiske forskjeller mellom nevnte OPAMPer mht. ytelse for audiofrekvenser. DobbeltEDIT: hvilket inkluderer OP275.

mvh
KJ

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Tusen takk KJ, du har vært til stor hjelp. Kjenner du tilfeldigvis til den siste op-amoen jeg nevnte; RC4559N? Link til scan av datablad: http://www.datasheetarchive.com/datasheet.php?article=3870487 Etter hva jeg kan se, er dette også en dobbel amp, men hvordan er egenskapene til denne, sammenlignet med de øvrige..?

Håper jeg ikke maser for mye nå...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Tusen takk KJ, du har vært til stor hjelp.
Nå det var da så lite ...

Kjenner du tilfeldigvis til den siste op-amoen jeg nevnte; RC4559N? ...
Denne kjenner jeg ikke. Av databladet så virker den ikke særlig imponerende, men det er som nevnt nødvendigvis ikke hele historien.

Håper jeg ikke maser for mye nå...
Slett ikke.

mvh
KJ

PS du nevnte at kenwooden er omlag 10 år, det kan hende det er på tide å renovere strømforsyningen (el-lytter). Det er så vidt jeg husker mange av dem i den boksen.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Riktig, det er maange... Jeg fjerner mange av dem som står i linjetrinnet, men tipset omå skifte lyttene i powerdelen er notert. ;)

RC4559N, ikke imponerende, det tror jeg på, men kan jeg risikere å ødelegge noe, om jeg også prøver denne..? Kenwooden har to op-amper pr linjeinngang, og jeg vurdere en test med forskjellig op-amp på f.eks tre inngenger. Bare for å høre om det er noen nevneverdig forskjell. Hva tror du, kunne det skade om jeg testet denne RC-saken?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
...
RC4559N, ikke imponerende, det tror jeg på, men kan jeg risikere å ødelegge noe, om jeg også prøver denne..?
Så lenge OPAMPene tåler spenningen som brukes, har lik «pin-out», og er stabil ved 1X forsterkning, så skal det mye til før det går alvorlig galt.

... Kenwooden har to op-amper pr linjeinngang, og jeg vurdere en test med forskjellig op-amp på f.eks tre inngenger. Bare for å høre om det er noen nevneverdig forskjell. Hva tror du, kunne det skade om jeg testet denne RC-saken?
Du kan jo gjøre det enkelt for deg selv, sett inn 8-pinssokler for den første OPAMPen i 2 innganger. Kjøp 2 OPAMPer hver av de typene du ønsker å teste. Koble til CD-spilleren med et Y-ledd til de to inngangen (evt. også til en umodifisert inngang. Test to og to mothverandre, med fast ref. til en annen inngang. Velg den OPAMPen du synes låter best. Så kan du la kalkulatoren gå for å finne ut hvor mye som skal til for å bytte alle opampene.

mvh
KJ

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Hmm... Jeg gleder meg til å eksperimentere. Det er klart, flunke nytt utstyr er fine greier, men gamle saker kan man tukle med, uten å bli ruinert. ;)

Takk for hjelpen KJ! :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Hmm... Jeg gleder meg til å eksperimentere. Det er klart, flunke nytt utstyr er fine greier, men gamle saker kan man tukle med, uten å bli ruinert. ;)

Takk for hjelpen  KJ! :)
Det kan vær mye morro i å tukle med gamle helter ...

Lykke til!

mvh
KJ

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Har hørt ny Opamp fornylig : LM 4562 ikke kanondata for slewrate men lydmæssig tror jeg den slår min favorit OpA 627. Lm 4562 har den fordel fremfor 627 at den er dobbelt.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg endte opp med Burr-Brown's OPA2604, og er godt fornøyd.

Topp Bunn