Hvilken Mozart lytter du til i dag?

K

kbwh

Gjest
Endelig er klarinettkvintetten i hus! Ah!
Dersom man liker klarinettkonserten men ikke har -kvintetten, er ordren herved: LØP OG KJØP!

(Jeg handlet Schifrin og Emerson på DG, koplet med Brahms, men det finnes også andre gode tolkninger, bl.a. Hagenkvartettens, også på DG, koplet med Schumann)

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Richter sa at han ikke hadde funnet nøkkelen til Mozarts musikk og at han foretrakk Haydn. Bl. a. mente han at fraseringen var "..schrecklich schwer." (Richter var tospråklig, med tysk far.) Likevel spilte han Mozart fra tid til annen. En pianist av slikt et kaliber kan spille hva som helst meget godt, men samlet sett er nok Richters Mozart en noe ujevn affære - den intense konsentrasjonen og det veldige nærværet kan vakle i dette repertoaret. Det er også min opplevelse av DG-innspillingen av d-moll konserten. I Beethovens 3. klaverkonsert (med Sanderling) er han imidlertid helt på hjemmebane, selv om han gjorde innspillinger av denne som nok var enda bedre.

KV 466 inspirerte romantikerne, mer på grunn av dysterheten og dramatikken enn formen. Den er og blir en sort blomst i Mozarts produksjon.

Pletnev og Casadeus har begge sterkt særpreg og kapasitet og uttrykkskraft til å gjennomføre såpass individuelle tolkninger. Brendel og Perahia lykkes i stor grad med stor nyanserikdom og samtidig stilistisk måtehold, en uhyre krevende balansegang i denne musikken.

K

kbwh

Gjest
Jeg har blitt påpushet Pianokvartettene (det er bare to) av Jan Bøygum på Aktiv Klassisk i den splitternye innspillingen med Fauré Kvartett på DG. Den har gått noen runder de siste par dagene.

Løp og kjøp, eller i det minste lytt. Denne unge gjengen liker å balansere på kanten av stupet, og det kler spesielt g-moll kvartetten KV 478 godt. Og KV 493 er flott den også.
http://www.deutschegrammophon.com/special/?ID=faure-mozart

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
0
Endelig er klarinettkvintetten i hus! Ah!
Dersom man liker klarinettkonserten men ikke har -kvintetten, er ordren herved: LØP OG KJØP!

(Jeg handlet Schifrin og Emerson på DG, koplet med Brahms, men det finnes også andre gode tolkninger, bl.a. Hagenkvartettens, også på DG, koplet med Schumann)
Bifalles! Jeg ble hektet på klaverkvintetten etter at 1 satsen ble brukt som gjennomgangstema i noen av de siste episodene i MASH. Klarte ikke å få den ut av hodet - bare måtte ha den!

Jeg har en innspilling på Philips med Jack Brymer og Allegri-kvartetten.

- Harald

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Har lyttet til Wilhelm Kempffs ene soloutgivelse på DGG, KV 310, 331, 397 og 475, fra 1962. Altså to sonater og to fantasier. Dette bringer både glede og frustrasjon: Glede over tolkningene og spillet, frustrasjon over lyden.

Kempff hadde visstnok ingen stor suksess med Mozart-innspillingene på DGG på 60-tallet. Publikum syntes å foretrekke mer virtuost og utagerende spill. Kempffs subtile og klare klangpalett i kombinasjon med et friere syn på frasering, rytmikk og dynamikk i forhold til noter og tradisjon var på mange måter forut for sin tid. Selv om klangverdenen og temperamentet er ganske annerledes, er han mer i slekt med Pletnev og Pogorelich enn mange av sine samtidige. En sterk, individuell stemme og tone som gir nye dimensjoner til velkjent repertoar.

Jeg har DGG-innspillingene av de utvalgte klaverkonsertene på vinyl. Meget god lyd, en fryd. Soloalbumet har ikke latt seg skaffe i dette formatet, så jeg er overlatt til cd ("The Originals"). Hvilken nedtur. Det er klangen som lider mest: Flat, unyansert og utdatert.

Uansett, musikken og tolkningene er viktigere enn audiofile tilbøyeligheter i dette tilfellet, og så galt er det tross alt ikke at lyden blokkerer for musikkopplevelsen.
Anbefales.

K

kbwh

Gjest
Symfoni nr. 25, pianokvartett nr. 1 og symfoni nr. 40 tilhører i mine ører det ypperste av det mannen skrev. Hva er det med Mozart og g-moll? Noen som vet?

I går hørte jeg (og min henrivende kone og mine fortryllende barn) Minken Fossheim fortelle Eventyret om Mozart i bilen. Her skal hjernevaskes!

K

kbwh

Gjest
I går kveld:
Pianosonate Kv 309. Mitsuko Uchida på Philips.
Pianokonsert nr. 18. Leif Ove Andsnes og Det norske Kammerorkester på EMI.  
I dag tidlig:
På oppfordring fra min treogethalvtåring: Eventyret om Mozart mens vi dro til barnehagen. Hjernevasking virker!

Topp Bunn