Hvilken last på MC ?

L

Lars.N

Gjest
Hei Godt vinylfolk

Har fått Riaa Reflex & MC Elevator step fra Graham Slee i hus ,step-up er aktiv med 23-30-100-840-1000-5100-47000 OHMS laster.
Har en Ortofon Mc nål med disse verdier se vedlagt bilde hva sier teori å ikke hva en liker selv om last på den nåla ?

Mvh

Laban

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.873
Torget vurderinger
1
laban skrev:
Hei Godt vinylfolk

Har fått Riaa Reflex & MC Elevator step fra Graham Slee i hus ,step-up er aktiv med 23-30-100-840-1000-5100-47000 OHMS laster.
Har en Ortofon Mc nål med disse verdier se vedlagt bilde hva sier teori å ikke hva en liker selv om last på den nåla ?

Mvh

Laban
Drit i «teorien» og bruk øra .... det er mange som liker å belaste Ortofon PUer ganske «hardt», noen tommelfingerregler for elektronisk stepup (kontra trafo) går på å starte et sted omkring 10X motstanden i spolene til PU, dvs omkring 30 ohm for MC 200 U.

Uansett så er det bare en ting som «gjelder»: prøv deg fram og finn ut av hva du liker, start gjerne med ytterpunktene for å sjekke ekstrem tilfellene og snevre deg inn derifra.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.573
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Litt OT.
Internimpedansen (DC) er oppgitt til 3 ohm (hvis jeg ikke blingset), men hva med AC impedansen?
Trådmotstanden er vel ikke SÅ interessant?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.873
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Litt OT.
Internimpadansen (DC) er oppgitt til 3 ohm (hvis jeg ikke blingset), men hva med AC impedansen?
Trådmotstanden er vel ikke SÅ interessant?
Det er nesten ingen som opplyser om AC impedansen (eller biter av denne) ift PU er. Dynavector er nærmest, de oppgir induktansen på DRT XV-1s som har R=6ohm og L=18 µH. Jeg tipper at R er dominant mht lydfrekvenser for de fleste lavimpedante PUer. Jeg har dog ikke sett grafer for hvordan impedansen på PUer er ift frekvens. 18 µH / 6 ohm gjør seg ikke gjeldende før omkring 50K Hz (X(18µH)=R=6)

mvh
KJ

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
473
Sted
Nøtterøy
Jeg ville startet med ca 100 ganger intern-resistansen, og lyttet meg frem til det optimale derfra. Synes at det er mange som anbefaler for stor last (dvs for liten motstand i RIAA-trinnet) i forhold til det jeg personlig finner optimalt. Men som sagt, du må prøve deg frem til det du liker best.
Mvh Roger

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
391
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Jeg har en gang i tiden hatt en TMC 200. Samme pu, men i T4P fatning. Den ble belastet med 100 ohm i riaaen og dette passet veldig fint.

L

Lars.N

Gjest
Takker for gode råd folkens kjempe greier lander på rundt 100 ohm her etter mye prøving frem å tilbake , men kunne vel ønsket et noe høyere output fra MC-200 lander vel på ikke mere en 1,17mv ut fra MC-step.
MM Reflex riaa skulle vel helst sett noe fra 2mv-10mv på inngangen.

Mvh

Laban

Topp Bunn