Hvilken børste?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Har en mistanke om at børsten som fulgte med platevaskeren min ikke kommer til nedi rillene.

Spørsmålet mitt blir da: Hvilken børste anbefales for å grave driten ut av rillene, og hvor får jeg kjøpt denne?

Mvh. B

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
Ved våtvask med vakumvaskemaskin så er primæroppgaven til bøsrsten å spre «vaskevannet» ut over plata. Nødvendigvis ikke å grave opp dritten, det er det vakumet er til.

mvh
KJ

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
Ved våtvask med vakumvaskemaskin så er primæroppgaven til bøsrsten å spre «vaskevannet» ut over plata. Nødvendigvis ikke å grave opp dritten, det er det vakumet er til.

mvh
KJ
Det er ikke riktig. Det er børsten som rengjør. Suger'n fjerner rensevæske inkl. skitten.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Det finnes ingen børster som er i nærheten av å komme ned i rillene. Hårene er alt for grove.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Gammeln skrev:
Det finnes ingen børster som er i nærheten av å komme ned i rillene. Hårene er alt for grove.
Hvilken platevasker bruker du?

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
FZ skrev:
Gammeln skrev:
Hvilken platevasker bruker du?
Jeg har dessverre ingen. Men håper å finne en ultralydbasert som er grei å bruke.
Men jeg er jo selvfølgellig klar over at selv om børstene ikke kommer ned i rillene så er børstebaserte vaskemaskiner langt bedre enn ingenting.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Gammeln skrev:
Men jeg er jo selvfølgellig klar over at selv om børstene ikke kommer ned i rillene så er børstebaserte vaskemaskiner langt bedre enn ingenting.
Jeg kjenner bare til VPI (har en HW-17F) og hårene på VPI-børsten kommer nedi rillene og skrubber løs skitten. VPI'en roterer begge veier for å rense skikkelig ned i rillene før det hele suges opp.
En rille er ikke så trang, det er faktisk plass til en liten diamant oppi der ;)

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
FZ skrev:
Gammeln skrev:
Jeg kjenner bare til VPI (har en HW-17F) og hårene på VPI-børsten kommer nedi rillene og skrubber løs skitten. VPI'en roterer begge veier for å rense skikkelig ned i rillene før det hele suges opp.
En rille er ikke så trang, det er faktisk plass til en liten diamant oppi der ;)
Hehe, ja diamanten kommer nok nedi. Problemet er at i følge mikroskopbilde jeg har sett er børstehåret vesentlig grovere enn diamanten. Jeg huske dessverre ikke hvor jeg så bildet og heller ikke hvilket merke børsten var. Men jeg fikk inntrykk av at andre børster ikke hade vesentlig tynnere hår. Men man vet jo aldri...

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Takk for svar, så langt. Vi har imidlertid ikke kommet fram til en børste som "virker", og navnet på denne ;). Hvis konklusjonen i denne tråden blir at det ikke finnes noen børste som kommer til nedi rillen, så hopper ultralydvasker et steg opp på ønskelista.

PS! Jeg ønsker ikke at dette etter hvert skal bli enda en ultralydvasketråd. Vi holder oss til topic i fortsettelsen ;).

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Bøsten i et Audio-Technica AT6012 Record LP Vinyl Cleaner Kit kommer ned i rillene. Den som følger med VPI vaskerne har, som du mistenker, alt for grove fiber til å komme ned i rillene. Om det er noen praktisk forskjell kan jeg ikke si noe om siden jeg ikke har gjort noen sammenligning, men jeg vil anta at børsten fra A-T i alle fall vil være bedre på skitne plater.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Én er nok hvis det er den beste. Kjøper jeg ikke den beste med en gang, så må jeg kjøpe ny når jeg kommer over den beste. Men selvfølgelig, hvis det er bare én som kommer nedi rillen, så må det nødvendigvis også være den beste. Derfor er jeg interessert i å høre om det finnes flere ;).

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Lille_Adam skrev:
Den som følger med VPI vaskerne har, som du mistenker, alt for grove fiber til å komme ned i rillene.
Da har du i tilfelle noen helt andre VPI børster enn jeg har kjøpt. Har flere liggende, både nye og brukte kjøpt over flere år, og hårene på dem har mindre diameter enn den ytre delen til diamanten på en PU.
Børstene jeg referer til er de som brukes på HW-17. Har ikke sett de håndholdte børstene til HW-16.5, men forstår ikke hvorfor disse skulle være noe anderledes.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Birdman skrev:
Én er nok hvis det er den beste. Kjøper jeg ikke den beste med en gang, så må jeg kjøpe ny når jeg kommer over den beste. Men selvfølgelig, hvis det er bare én som kommer nedi rillen, så må det nødvendigvis også være den beste. Derfor er jeg interessert i å høre om det finnes flere ;).
Jeg kunne selvsagt slengt på en ;), men smileys er for pingler. ;)

Anyway, du kan jo kikke på oversikten over våtbørster hos NeedleDoctor og andre forhandlere. Bøstene med nylonfiber er ganske sikkert alle like VPI-børstene, mens de andre er i velour/fløyel og trolig er rimelig like børsten fra A-T. Andre typer har jeg ikke sett noe sted.

FZ skrev:
Da har du i tilfelle noen helt andre VPI børster enn jeg har kjøpt. Har flere liggende, både nye og brukte kjøpt over flere år, og hårene på dem har mindre diameter enn den ytre delen til diamanten på en PU.
Børstene jeg referer til er de som brukes på HW-17. Har ikke sett de håndholdte børstene til HW-16.5, men forstår ikke hvorfor disse skulle være noe anderledes.
Det er nettopp børsten som følger med HW-16.5 jeg tenker på. Børsten som fulgte med min, kjøpt i juni i år, har svært grove fibre som er bredere enn en typisk LP-rille. Jeg antok automatisk at alle VPI-børstene var like, men det er altså tydeligvis ikke tilfelle.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
OK. Uansett litt snodig. Det optimale er jo at hårene/fibrene er smale nok til å komme ned i rillene samtidig som de må være stive nok til å gjøre rent.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
leon skrev:
FZ; Har du et bilde av børsten du bruker ?
Nei, men jeg kan ta ett. Stay tuned.....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mobile Fidelity sin gummibørste med filtliknende tekstil (fins sikkert likedane fra andre leverandører) synes iallefall veldig effektiv her, og graver skikkelig i rillene med en betydelig friksjon.

Ellers er vel børsten ikke så viktig som vakuumet antakelig, børstens funksjon blir vel å besørge at væsken fordeler seg effektivt, og det er jo vakuumet som er den kraften som fjerner skiten. Tenk for et sug av væske det blir på et mikroskopisk nivå; som KJ sier så er det vel dette som er den egentlige vaskeeffekten.

http://www.musicdirect.com/product/73897

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4

THE MACHINE THE ENTIRE WORLD HAS COPIED!!!

HW 17 Manual (PDF Format)

Michael Fremer, writing in Stereophile, uses the HW-17 and called it the most copied cleaning machine in the world. The HW-17 is VPI's automatic, affordable, “state of the art” vacuum cleaning solution. Many music lovers and record collectors have collections running into thousands of titles. With a collection of this size it is useful to have a faster machine.

The principle of a vacuum machine is simple. The record is placed on the platter and the cleaning solution is applied to the surface of the record with a pump which is then worked into the grooves. This solution is crucial as it is an effective degreasing agent removing grease which binds detritus to the surface of the vinyl.

This machine is fan cooled and made of Marine Grade Plywood so it is virtually indestrucable. It was designed to be used in hour after hour cleaning large batches of vinyl without a break. In addition, the motors are the highest quality with integral fan cooling ensuring a long working life. The platter drive motor rotates at 18 RPM and is bi-directional. The bi-directional function was installed in this machine to ensure that dirt which is in the bottom of the groove in one direction could be loosened by cleaning in the opposite direction.
The fluid is applied to the vinyl via a pumped cleaning fluid reservoir built into the machine. This fluid applicator has been designed to apply a very even layer of fluid across the record without risking contamination of the label. The twin arms on top of the machine contain a vacuum slot and a cleaning brush. Both of these arms are self adjusting allowing optimal operation on a variety of vinyl thicknesses without user intervention.

This critically acclaimed machine is standard equipment in record libraries such as the US Library of Congress and numerous radio stations. This is one of the finest record cleaning machines in the World.

Hvis du leser teksten jeg har uthevet vil du se at prinsippet er at børsten løsner skitten i rillene. Det er grunnen til at den roterer begge veier. Det hadde ikke vært noen grunn for det om ikke det var børsten som gjorde grovarbeidet.
Vakumsuget er der for å trekke væsken + skitten opp av rillene etter at børsten har løsnet det.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.792
Torget vurderinger
4
Birdman skrev:
RJEL skrev:
Denne så interessant ut. Hva er forskjellen på den til 42,- og den til 22,-?

Den er forresten temmelig lik Mobile Fidelity sin

Godt spørsmål. Jeg håpet du ikke skulle spørre ;D
Jeg husker jeg gikk flere runder med meg selv, før jeg tok sjansen å bestilte.
Bestilte 2 børster og renseveske.
Dyrt ble det, men verd vær ei krone.
Bruker selvfølgelig platerensemaskin etter skrubinga.
Og disse børstene skruber godt.
Du kan føle hvordan de "eter" seg ned i vinylen.

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
194
Sted
Trondheim
FZ; Flott vasker du har der.
Jeg bruker lille bror Vpi 16.5 med denne børsten ...

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Den fungerer veldig bra, men jeg bruker hørselvern ved bruk :)
Vakumsuget er ikke veldig stille, men det er vel det samme på din 16.5?
Trykket fra børsten mot platen kan reguleres. Jeg kjører 3 runder framover, 3 bakover og 3 fram igjen. Deretter 2 runder vakum. Rensevæske er VPI's konsentrat blandet med renset vann fra apoteket tilsatt 10-15% isopropanol fra Arcus, dvs. ikke blåsprit.
Resultet blir veldig bra. Gamle møkkete skiver kjøpt brukt blir som nye............

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
194
Sted
Trondheim
FZ skrev:
Den fungerer veldig bra, men jeg bruker hørselvern ved bruk :)
Vakumsuget er ikke veldig stille, men det er vel det samme på din 16.5?
Trykket fra børsten mot platen kan reguleres. Jeg kjører 3 runder framover, 3 bakover og 3 fram igjen. Deretter 2 runder vakum. Rensevæske er VPI's konsentrat blandet med renset vann fra apoteket tilsatt 10-15% isopropanol fra Arcus, dvs. ikke blåsprit.
Resultet blir veldig bra. Gamle møkkete skiver kjøpt brukt blir som nye............
16.5 bråker den også, sikker samme greiene..
Jeg bruker kosten ca. på samme måte som du bare manuelt, og 2 runder med vakum.

Topp Bunn