Hvilken armlenge velger man, når man kan velge fritt?

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Innspiret av Norlenning sin unipivot arm http://www.hifisentralen.no/forumet...-forsterkere-etc/72791-unipivot-heimlaga.html, har jeg tenkt meg å gå i gang med noe tilsvarende.
Jeg har fått en motor og en spindel med subtallerk fra en Rega Planar 2 som jeg skal lage tallerk i kompaktlaminat og plint i heltre eik antakelig. Og armen skal jeg maskinere i alluminium, rustfritt stål og armrør i karbon.
men hvor lang skal jeg lage den?
Står helt fritt altså, men må jo lage den i et forhold til monteringsavstand fra senter, samt at overheng skal vel også være noe....
Jeg hadde først tenkt å bare lage den ut fra mål på en spiller, f.eks. En SL1210
Men det hadde vært morro om noen kunne forklare meg hvordan ting påvirker hverandre.
Planen er å lage en litt forenklet utgave den på bildet under.
Men har ikke helt bestemt meg om jeg skal ofre armliften fra Rega armen som har litt deffekter, men som fint lar seg fikse. Så det tar jeg stilling til senere.
image.jpg

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Det ultimate hadde kanskje vært en 10" eller 10,5" arm.Da hadde du etter mitt skjønn fått litt av "begge deler".
Mvh Kenneth

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.890
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
På generelt grunnlag er en lengre arm gunstigere fordi pickupen får et mindre vinkelavvik over en
plateside enn med en kortere arm.
En vanlig armlengde er rundt 9 tommer (effektiv lengde, ikke total lengde), men dénne lengden
kan med fordel økes til 10, eller 12 tommer. Det finnes også 14 tommers armer.
Lengre armer gir noen utfordringer, som å beholde en fornuftig effektiv masse, samt beholde
stivheten i armrøret.
Armlifter får du for en billig penge på EBay, just sayin'.

Vennlig hilsen

Morten

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Det ultimate hadde kanskje vært en 10" eller 10,5" arm.Da hadde du etter mitt skjønn fått litt av "begge deler".
Mvh Kenneth
Regner med at du snakker effektiv lengde da, og hva vil monteringsavstand være fornuftig å ha da?

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.890
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Henholdsvis 240 og 251mm. 12 tommer gir en monteringsavstand på 290mm

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Henholdsvis 240 og 251mm. 12 tommer gir en monteringsavstand på 290mm
Er dette et så enkelt regnestykke at man tar antall tommer x 25,4 og trekker fra et overheng på 14 mm for en titommer?

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.890
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Det høres sånn omtrent riktig ut, dette er avstandene på malen som følger med
Jelcoarmer

IMG_0686.jpg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.716
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Reint prinsipielt bør armen anten vere så lang som praktisk muleg, eller ein tangentialarm. Då forsvinn vinkelfeilen, eller så vert han så liten at det er lite effekt av denne.
Når det gjeld konkrete armar, har eg best erfaring med Clearaudio sin billegase tangentialarm. Denne kan justerast i større grad enn dei andre eg har prøvd. Eg har hatt nokre andre tangentalarmar som har vore luftlagra (brukte Eminent Technology ET2 i 14 år). Desse har vore gode på alle måtar, men ikkje hatt full kontroll i bassen. No har eg for lite erfaring med luftlagra armar under kontrollerte tilhøve til å vere bastant, men har litt mistanke om at luftlagringa ikkje er optimal med tanke på bass. Men mange er ueinige med meg.
På min spelar vart eg frarådd å montere tangentialarm, så fyrst brukte eg standardarmen, men no har eg oppdradert til ein Kuzma 313 Reference. Hadde nok gått for ein 4Point 14" om pengane hadde vore der, og spelaren hadde hatt plass.
No opplever eg likevel at nyearmen er så mykje betre enn forgjengarane at eg ikkje føler behov for arm-oppgradering. Men skulle eg stille med blanke ark og fargestiftar, hadde eg nok gått for ein VPI HR-X med spesialtallerken, rimdrive og påmontert 14" Kuzma. Om ikkje ein dr. Feickert kunne gjort susen - men eg kjenner ikkje signaturen til desse spelarane så godt endå.

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Da takker jeg for tips, jeg har nok til sette i gang, så ser vi hvor det havner.
Er ikke noe high end prosjekt, til det er drivverket uansett for dårlig.
Om jeg kommer i mål, og evtuelt når er i det blå. Men bilder skal tas i prosessen, og det blir egen tråd forhåpentligvis.
Takk for svar.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Min Project 10.1 EVO har 10" arm med effektiv tonearmlengde på 254mm.Dette mener nå jeg er svært gunstig med hensyn til ev.vinkelfeil og effektiv masse.
På mitt Lenco L75 prosjekt hadde jeg ønsket meg denne tonearmslengde men jeg valgte å benytte meg av en Audiocraft som er kortere.
Utfordringene begynner å komme med lengere armer men de som har fått dette til å stemme har en "killer" av en platespiller.
Mvh Kenneth

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Min Project 10.1 EVO har 10" arm med effektiv tonearmlengde på 254mm.Dette mener nå jeg er svært gunstig med hensyn til ev.vinkelfeil og effektiv masse.
På mitt Lenco L75 prosjekt hadde jeg ønsket meg denne tonearmslengde men jeg valgte å benytte meg av en Audiocraft som er kortere.
Utfordringene begynner å komme med lengere armer men de som har fått dette til å stemme har en "killer" av en platespiller.
Mvh Kenneth
Blir nok å prøve på ti tommer, Norlenningen endte opp rundt elleve ser jeg, og kom unna med det.
Men tipper jeg holder meg til ti.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Mvh Kenneth
Blir nok å prøve på ti tommer, Norlenningen endte opp rundt elleve ser jeg, og kom unna med det.
Men tipper jeg holder meg til ti.
Et godt valg tenker jeg.Det blir trolig det mest universale valg med tanke på pickup.Lykke til med ditt prosjekt.
Mvh Kenneth

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Effektiv lengde er monteringsavstand pluss overheng, ja.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
I alle fall med standard protractoren. :) Og når man bruker en annen geometri/protractor som gir et litt annet overheng, endres den effektive lengden.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
Mht armgeometrien (effektiv lengde, monteringsavstand, offset og overheng vs valg av tangeringspunkter) kan du leke litt med kalkulatoren på Vinyl engine:

https://www.vinylengine.com/tonearm_alignment_calculator_pro.php

Der ser du samtidig konsekvensen mht sporingsfeil og forvrenging.

EDIT, når du har bestemt deg for monteringsavstand kan du bruke Conrad Hoffman sin custom arc template generator til å lage en protraktor eller tre (f.eks. til ulike tangeringspunkter, dvs ulikt offset og overheng):

Conrad's Free Stuff

mvh
KJ

Sist redigert:

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
Heisan,dette va jo litt spes å høre;at man har vært til inspirasjon;)
Kort fortalt bygde æ først et stort plinth og så lagde æ armen og lengden etter det,protractoren til Gunnar Brekke gjorde det lett å beregne dette.. Etterhvert ble det div løsninger som viste seg å fungere bra.. Lykke til,skal følge med:cool:

mvh Norlenningen

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Mht armgeometrien (effektiv lengde, monteringsavstand, offset og overheng vs valg av tangeringspunkter) kan du leke litt med kalkulatoren på Vinyl engine:

https://www.vinylengine.com/tonearm_alignment_calculator_pro.php

Der ser du samtidig konsekvensen mht sporingsfeil og forvrenging.

EDIT, når du har bestemt deg for monteringsavstand kan du bruke Conrad Hoffman sin custom arc template generator til å lage en protraktor eller tre (f.eks. til ulike tangeringspunkter, dvs ulikt offset og overheng):

Conrad's Free Stuff

mvh
KJ
Takk, denne var nyttig.
Protractorprinteren har jeg vært borti, men denne kalkulatoren var jo genial :)

Heisan,dette va jo litt spes å høre;at man har vært til inspirasjon;)
Kort fortalt bygde æ først et stort plinth og så lagde æ armen og lengden etter det,protractoren til Gunnar Brekke gjorde det lett å beregne dette.. Etterhvert ble det div løsninger som viste seg å fungere bra.. Lykke til,skal følge med:cool:

mvh Norlenningen
Ja sånn var det, gått svanger med ideen siden jeg leste tråden din. Plutselig dukket det opp noen gratis deler, og en arm som lar seg kopiere med en enkel fres og en dreiebenk. Så det blir noen kvelder far min sitt børsemakerverksted nå i vinter, blir moro og prøve seg.

Topp Bunn