Hvilke Vinyl plater??

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Hei igjen!! Har blitt kraftig bitt av denne vinylfeberen, og trenger tips om gode plater man kan kjøpe hos forskjellig brukthandler. Jeg er ganske greit orientert når det gjelder nyere musikk, men er nesten blank når det gjelder annen musikk enn "metal" fra 80 tallet. Nå er det ikke "metal" jeg hører mest på lengre, så jeg kunne tenkt meg en del tips på gode vinylplater med annen stil man bør prøve å få tak i. Har ganske bred musikk smak, så alle tips er velkomne!! Skriv gjerne litt om hvilken stil de forskjellige artister/band har.

Takker hjerteligs for alle innspill!!
Hilsen "Nyfrelst" Vinylist!!

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
351
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
1
Beatles, Rolling Stones, Beach Boys, David Bowie og Bob Dylan for å begynne en plass. Disse artistene skal være rimelig selvforklarende og bør finnes i en hver samling som skal kalles seriøs.

Ganske enkelt å få tak i brukt, de fleste Beatles, Dylan og Stonesplatene er også nyutgitt på vinyl. Vær forberedt på å betale ganske mye for velholdte eksemplar/førsteutgivelser.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Pixies LP plater er et must, veldig bra lydkvalitet i tilegg :D
Vil jo også anbefale Motorpsycho sine album, de siste albummene har en relativt roligere stil! Det nye er litt mer tilbake til gammel stil, men man hører at de har vokst.
Dire straits må du ha på vinyl :D

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Antall liker
1
Hei, og velkommen blant vinyl-entusiastene.

Nevner her noen plater som burde være mulig å finne i brukt-sjapper.
John Hiatt: Bring the family (1987) Rock ispedd litt blues.
Jennifer Warnes: Famous Blue Raincoat (86) Sanger av Leonard Cohen. Klassiker. Kanon lyd.
Rod Stewart: Foot Loose & Fancy Free (77) Hans siste gode plate. Side 1 er rocka, S 2 er rolig. God lyd.
Eldkvarn: Utanfor lagen (86) Svensk rock i Ulf Lundell stil.
Ian Hunter: You´re never alone with a schizophrenic (79) Rock
Willy DeVille: Miracle(87). Rock, noen låter "latino-inspirert". Produsert av Mark Knopfler, som også spiller gitar. Glimrende plate med kanon lyd. En av mine referanse plater.
Bruce Springsteen: Darkness on the Edge of Town (78 ). Etter min mening hans beste plate. Lyd, ok.
                              The River.
Supertramp: Crime of the Century (74) "art rock" Klassiker, god lyd.
Tom Russell Band: Road to Bayamon (87) Country-rock. Dette er en ukjent perle. Glimrende lyd.
Mason Ruffner: Gypsy Blood (87) Glimrende blues-rock. Grei lyd.
Elton John: A single Man (78 ) Undervudert plate. God lyd.
                  Captain Fantastic (75) Gode pop låter, god lyd.
Patti Smith: Alle fra 70-tallet. Tøff rock.
Marianne Faithfull : Broken English (78 ) Dyster rock, kanon versjon av working class Hero(lennon) og the ballad of Lucy Jordan(Dr. Hook).

Jeg har mange flere forslag, men stopper her forløpig.

Nettbutikker for vinyl: Recordworld i Sandnes.
Accord i Danmark
GEMM (if you don`t find it here, forget about it)
+ mange flere hvis man leter.

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4
Kate bush er også veldig bra. det samme kan man si om paul Mcartney også, husker ikke hva platen heter, men den er sammen med Michael Jackson, og "hovedsangen" heter "say say say", helt RÅ plate!

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Takker hjerteligst til alle så langt!! Noe av dette er kjent for meg, men det er mye nytt her også!! Gleder meg til å finne noen av dem!!

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok først brukt et par timer på å laste ned litt av dette og hint på MP3 - og tatt en seriøs lytt før jeg hadde gått til innkjøp av noe som helst. Andres smak er liksom ikke alltid ens egen.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kate bush er også veldig bra. det samme kan man si om paul Mcartney også, husker ikke hva platen heter, men den er sammen med Michael Jackson, og "hovedsangen" heter "say say say", helt RÅ plate!
;D ;)
"Thriller"

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
409
Torget vurderinger
11
Handler endel hos sarpsborg Mynthandel. På auksjon og fra liste. Får kjøpt det meste til fornuftige priser.Har også handla 30 lper som man ikke vet hva som følger med. Man gir 60-120 kr(ca) , og har fått mye bra. det er gjerne 15-20 plater som er ok ,resten er plater med Humperdink , På treff , osv. Disse blir kastet. Hva skal man kjøpe? , den musikken man liker vel!. Prøv gjerne musikk man ikke har hørt om også , for det er en fin måte å finne ny musikk på.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Særlig ;D ;D Du er ond ;)
Joda, jeg har mine dager... ;)
Neida, den skiva er ikke så verst.
Og siden vi er inne på Ebony&Ivory (McCartney&Jackson)
kan jeg jo si at de er sammen om The Girl Is Mine på skiva jeg nevnte.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.440
Joda, jeg har mine dager...  ;)
Var det ikke noe slags "byttearbeid" mellom Mikkel Jakobsen og Macca? Mikkel var med på Pipes of Peace og Macca på Thriller?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Var det ikke noe slags "byttearbeid" mellom Mikkel Jakobsen og Macca? Mikkel var med på Pipes of Peace og Macca på Thriller?
Hva som var bakgrunnen til at de hadde disse "prosjektene" sammen, vet jeg ikke. Men begge disse låtene ble store hit`s den gangen.
Noen vil vel sågar gå så langt og si at de er klassikere på popfronten.

Jeg selv har bare "vage" minner om en hyttetur langt inne på fjellet med min kjæreste den gangen....og ut av en reiseradio strømmet Ebony and Ivory ;)

Nå ble vel dette litt off-top....

Skal komme tilbake senere med noen vinyltips ;)

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4
Jeg tenkte på pipes of peace, kul LP og bra lyd ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.440
Hva som var bakgrunnen til at de hadde disse "prosjektene" sammen, vet jeg ikke. Men begge disse låtene ble store hit`s den gangen.
Noen vil vel sågar gå så langt og si at de er klassikere på popfronten.

Jeg selv har bare "vage" minner om en hyttetur langt inne på fjellet med min kjæreste den gangen....og ut av en reiseradio strømmet Ebony and Ivory  ;)

Nå ble vel dette litt off-top....

Skal komme tilbake senere med noen vinyltips  ;)
Utilgivelig feil fra oss oppdaget: Ebony and Ivory er McCartney/Wonder

Flaut :-[

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Joda, jeg har mine dager...  ;)
Ebony and Ivory er vitterlig skrevet av herrene McCartney og Wonders, men de to er tilgitt da de har beriket verden med en mengde mesterverk som vil leve til evig tid.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Utilgivelig feil fra oss oppdaget: Ebony and Ivory er McCartney/Wonder

Flaut :-[
:-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ ::)

Jeg skylder på alt det gamle vinylstøvet jeg har fått i meg de siste ukene..... ;)

janopseth

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2005
Antall liker
2
Hei, og velkommen blant vinyl-entusiastene.

Nevner her noen plater som burde være mulig å finne i brukt-sjapper.
John Hiatt: Bring the family (1987) Rock ispedd litt blues.
Jennifer Warnes: Famous Blue Raincoat (86) Sanger av Leonard Cohen. Klassiker. Kanon lyd.
Rod Stewart: Foot Loose & Fancy Free (77) Hans siste gode plate. Side 1 er rocka, S 2 er rolig. God lyd.
Eldkvarn: Utanfor lagen (86) Svensk rock i Ulf Lundell stil.
Ian Hunter: You´re never alone with a schizophrenic (79) Rock
Willy DeVille: Miracle(87). Rock, noen låter "latino-inspirert". Produsert av Mark Knopfler, som også spiller gitar. Glimrende plate med kanon lyd. En av mine referanse plater.
Bruce Springsteen: Darkness on the Edge of Town (78 ). Etter min mening hans beste plate. Lyd, ok.
                              The River.
Supertramp: Crime of the Century (74) "art rock" Klassiker, god lyd.
Tom Russell Band: Road to Bayamon (87) Country-rock. Dette er en ukjent perle. Glimrende lyd.
Mason Ruffner: Gypsy Blood (87) Glimrende blues-rock. Grei lyd.
Elton John: A single Man (78 ) Undervudert plate. God lyd.
                  Captain Fantastic (75) Gode pop låter, god lyd.
Patti Smith: Alle fra 70-tallet. Tøff rock.
Marianne Faithfull : Broken English (78 ) Dyster rock, kanon versjon av working class Hero(lennon) og the ballad of Lucy Jordan(Dr. Hook).

Jeg har mange flere forslag, men stopper her forløpig.

Nettbutikker for vinyl: Recordworld i Sandnes.
Accord i Danmark
GEMM (if you don`t find it here, forget about it)
+ mange flere hvis man leter.
Så fin ut denna sjappa ja: http://www.gemm.com/catalog/GMV17882

høhøh

Topp Bunn