Hvilke valg har DU tatt i dag?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Gammel og god histore som tåler gjensyn.

Ta deg noen minutter ......, det er denne historien vel verdt...

Tommy Thomas er den typen du elsker å hate.

Han er alltid i godt humør og har alltid noe positivt å si.

Når noen spurte ham hvordan han hadde det, svarte han:

'Hvis jeg hadde det bedre ville jeg vært tvillinger'.

Han er en naturlig inspirator.

Hvis en av de ansatte hadde en dårlig dag, var Tommy der og fortalte den
ansatte hvordan man kunne se det positive i situasjonen.

Jeg ble nysgjerrig av å se dette, så en dag gikk jeg bort til Tommy og
spurte ham:

'Hvordan gjør du det?'

Tommy svarte:

'Hver morgen våkner jeg og sier til meg selv, du har to valg i dag.

Du kan velge å være i godt humør eller du kan velge å være i dårlig humør.

Jeg velger å være i godt humør.

Hver gang det skjer noe ille, kan jeg velge å være et offer eller ta lærdom
fra det.

Jeg velger å ta lærdom fra det.

Hver gang noen kommer og klager til meg, kan jeg velge å akseptere klagene
deres, eller jeg kan velge å peke på de positive sidene i livet.

Jeg velger de positive sidene i livet.

'Sikkert, men det er ikke fullt så enkelt,' protesterte jeg.

'Det er det,' sa Tommy,

'Livet handler om valg. Når du kutter vekk all dritten, så er enhver
situasjon et valg.

Du velger hvordan du skal reagere på situasjonene.

Du velger hvordan folk skal påvirke ditt humør.

Det er du som velger om du vil være i godt eller dårlig humør.

Til syvende og sist så er det ditt valg hvordan du lever ditt liv.

Jeg tenkte over hva Tommy hadde sagt.

Like etterpå forlot jeg firmaet for å begynne for meg selv.

Vi mistet kontakten, men jeg tenkte ofte på ham når jeg tok et valg i forhold
til livet, istedenfor bare å reagere på det.

Mange år senere, hørte jeg at Tommy var innblandet i en alvorlig ulykke, med
et fall på 20 meter fra en radiomast.

Etter 18 timers operasjon og uker på intensiven, ble Tommy utskrevet fra
sykehuset med skinner langs ryggen.

Jeg traff ham omtrent seks uker etter ulykken.

Da jeg spurte ham hvordan han hadde det, svarte han:

'Hvis jeg hadde det bedre, måtte jeg være tvillinger. Vil du se arrene?'

Jeg avslo tilbudet om å se sårene, men spurte ham om hva som foregikk i hodet
på ham under ulykken.

'Det første jeg tenkte på, var velferden til min ennå ufødte datter,'svarte
Tommy.

'Så mens jeg lå på bakken husket jeg at jeg hadde to valg.

Jeg kunne velge å leve eller jeg kunne velge å dø. Jeg valgte å leve.'

'Var du ikke redd? Mistet du bevisstheten?' spurte jeg.

Tommy fortsatte; 'Ambulansepersonellet var fantastisk. De sa hele tiden at
alt kom til å gå bra. Men da de rullet meg inn på akuttmottaket og jeg så
uttrykkene til legene og sykepleierne, ble jeg vettskremt. I øynene deres sto
det skrevet: 'Han er dødsens'.

Jeg visste at jeg måtte gjøre noe.'

'Hva gjorde du da?' spurte jeg.

'Vel, det var en stor brautende sykepleier der som skrek spørsmål til meg',sa
Tommy.

'Hun spurte om jeg var allergisk for noe. 'Ja,' svarte jeg. Legene og
pleierne stanset opp mens de ventet på svaret mitt.

Jeg trakk pusten og ropte: 'Tyngdekraften'.

Gjennom latteren deres sa jeg til dem: 'Jeg velger å leve. Operer meg som om
jeg er levende, ikke død Tommy overlevde takket være legenes dyktighet, men
også på grunn av sin fantastiske holdning.

Jeg lærte fra ham at hver dag kan vi velge å leve helt. Holdning er, tross
alt, ALT.

Bekymre deg derfor ikke for morgendagen, for morgendagen vil bekymre seg for
seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage. Egentlig er dagen i dag den
morgendagen du bekymret deg for i går.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Vanskelig å være Thomas hele tiden, selv om jeg prøver så godt jeg kan....

Inspirerende post var det

:)

selv om det bare (kanskje) var en eller annen variant av et internett kjedebrev? uansett, det spiller liten rolle! Budskapet er viktig å få med seg imo..

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg er så inderlig uenig. Forjævliggjøringas verste inkarnasjon er innsalget av ideen om kunsten å tenke positivt, at resultatet bestemmes av hvilken holdning man har. Det er det nærmeste man kommer humanismens motstykke. Jeg er kanskje arrogant så det holder, men det får være grenser synes selv jeg.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
Thomas høres litt doris day disney aktig ut.

Men jeg er enig i at man ofte har valget mellom en konstruktiv innfallsvinkel og en som er mindre konstruktiv, både i jobbsammenheng og i privatlivet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har møtt noen mennesker som prøver å være positive hele tiden. Det blir overflatisk og et skuespill. Har også møtt mennesker som er meste parten av tiden er glade og positive, men de er ekte og er det utifra hvem de er.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Mange av oss har stort sett utfordringer av typen "polet er stengt og man har glemt å handle vin: Hva gjør jeg?" Jo, man spør om å få låne av naboen og inviterer ham også så blir man bedre kjent og man har vendt noe negativt til noe positivt! Så går man ut i resten av verden og prediker for de fattige, ensomme, syke og elendige at det hele er et spørsmål om innstilling. Det er så bedritent som det får blitt, livsvisdom fra Marie-Antoinettehelvete.

Og det er bare en side av elendigheten, det finnes mer!

@Topline: Kan du være så snill og endre navnet på helten i historien til noe annet? ;)

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Jeg velger heller en bra måte og få ut frustrasjon, sinne etc.
Men jeg tror fortsatt historien har mye bra i seg, man trenger ikke hisse seg opp i detaljer.

G

Gjestemedlem

Gjest
Choose life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a fucking big television, Choose washing machines, cars, compact disc players, and electrical tin openers. Choose good health, low cholesterol and dental insurance. Choose fixed-interest mortgage repayments. Choose a starter home. Choose your friends. Choose leisure wear and matching luggage. Choose a three piece suite on hire purchase in a range of fucking fabrics. Choose DIY and wondering who the fuck you are on a Sunday morning. Choose sitting on that couch watching mind-numbing spirit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth. Choose rotting away at the end of it all, pissing your last in a miserable home, nothing more than an embarrassment to the selfish, fucked-up brats you have spawned to replace yourself. Choose your future. Choose life . . . But why would I want to do a thing like that?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997

Greit å være positiv, men noen ganger må man se realiteten i øynene og innse at problemene ikke kan velges bort.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
orso skrev:
Har møtt noen mennesker som prøver å være positive hele tiden. Det blir overflatisk og et skuespill. Har også møtt mennesker som er meste parten av tiden er glade og positive, men de er ekte og er det utifra hvem de er.
Bra poeng.
Om man går rundt og er kronisk positiv kan man være liket stucked følelsesmessig som en kronisk deppresiv. Da ingen av dem vil føle valgmuligheter med tanke på tilstand.
Poenget med historien er vel å bli bevisst på at man kan ha (og som regel har) valg med tanke på hvor vi setter fokus.
Greit med en påminnelse innemellom. :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
I dag blir det jævlig. :mad:

G

Gjestemedlem

Gjest
..
Har du problemer - med å omgås overdrevent positive folk
Du æ’kke aleine - vi er mange som har’e sånn
...

:-\

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Gjestemedlem skrev:
..
Har du problemer - med å omgås overdrevent positive folk
Du æ’kke aleine - vi er mange som har’e sånn
...

:-\
Hold kjeft din lille gnom. :mad:

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Historien høres ut som typisk oppgulp fra en amerikansk livsstilsguru som skal selge en bok om hvordan bli rik, slank, vakker, lykkelig, få fin kone (og elskerinne), bra bil flott hus og veloppdragene unger, sånn at han sselv kan bli rik, slank, vakker. lykkelig, ha fin kone og (ikke minst) elskerinne etc...

Jeg har en historie fra virkeligheten. MIN virkelighet. Etter en (for meg) temmelig overraskende skilsmisse, hadde jeg to valg. Å base i depping og bitterhet, eller å se det positive i alle situasjoner. Jeg brukte masse tid og tankevirksomhet, og ble irriterende positiv. Ikke utenpå og liksom-positiv, jeg VAR positiv som faen! Jeg fant et eller annet positivt med ALT! Det var helt sjukt. Etter ca et år på posi-kjøret, skjedde det som fikk meg på bedre tanker. Var ute på en servicejobb, hadde verktøykassa bak i en kassebil. Da jeg hadde oversikt over situasjonen, gikk jeg for å hente verktøykassa. Jeg skal banne på at jeg plystret en glad melodi også selv om det faen meg var 15 kuldegrader, og jeg skulle stå ute og skru. Jeg reiv tak i kassa og skulle hive den med meg ut av bilen. Lokket var ikke stengt. Alt verktøyet, alle skruene, pipene, fastnøklene, mutterene, skrutrekkerne, skivene, og hva faen mer du finner i ei verktøykasse, fosset ut av kassa, og spredde seg i og utenfor bilen. Mitt absurde positive jeg, lo fornøyd, og uten et mikrosekunds tenking hørte jeg meg selv si: - Men det var jo egentlig bare fint, for jeg trengte virkelig rydde i verktøykassa! ::) ::) !!
Der og da våknet jeg. Jeg snudde meg mot veggen i kassebilen og hadde en liten pow-wow med meg selv. Jeg tenkte: - NÅ... NÅ er det nok. Dette blir patetisk. På tide å finne tilbake til et naturlig stemningsleie.
Og jeg begynte på veien tilbake til et naturlig liv. Et liv der alle sinnsstemninger har en egenverdi, der positive ting er gode, og de negative litt mindre gode (See? Det er litt igjen fortsatt! :D) Normale folk skal være litt deppa, litt forbanna, litt glade, litt slitne, litt eplekjekke, litt sure, litt moody, litt stemningsskapende, litt forelska, litt sutrete, litt positive og litt negative.

Tommy-historien suger blindtarm. INGEN vil bli som han. Tommy er psykotisk.

Honkey

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Honkey-Chateau skrev:
Tommy-historien suger blindtarm
(Sitatet er noe forkortet.)
Og der kom Honkey med den andre siden av elendigheten. Utmerket historie, Honkeys altså.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.658
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Herlig totte.

I går ettermiddag (altså dagen da tråden startet), valgte jeg å stole på informasjonen fra NSB og Jernbaneverket på Lysaker Stasjon.
(Etterhvert lurte jeg på om jeg skulle finne en murstein og pælme gjennom vinduet på Jernbaneverkets kontorer der ute.)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
smil til verden
og du får en støvel plassert
midt mellom øynene
smil alikevel

Fritt etter Jan Erik Wold
og fritt etter hukommelsen...

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Honkey-Chateau skrev:
Jeg har en historie fra virkeligheten. MIN virkelighet.

Honkey
Takk for at du deler.
Du har vært gjennom en interessant prosess. Det jeg lurer på er om du tror du ville havnet på den gyldne middelvei uten først å vært innom det andre ytterområdet? Noen ganger er spissing nødvendig for å justere virkeligheten...eller vår oppfattelse av den.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
topline skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Jeg har en historie fra virkeligheten. MIN virkelighet.

Honkey
Takk for at du deler.
Du har vært gjennom en interessant prosess. Det jeg lurer på er om du tror du ville havnet på den gyldne middelvei uten først å vært innom det andre ytterområdet? Noen ganger er spissing nødvendig for å justere virkeligheten...eller vår oppfattelse av den.
Det var nok nødvendig der og da. Jeg hadde to små unger jeg hadde eneansvar for, en hektisk jobb som krevde mye, hus og hage, you know, man kunne ikke sitte hjemme og sture, heller. Så jeg var min egen psykoterapeut med litt for stor suksess! :)
Så, jo, turen var grei nok den, men en hver må finne tilbake til en eller annen likevekt etter hvert. Og han derre Tommy er jo direkte ute av balanse! 8)

Honkey

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.411
Torget vurderinger
18
Av en eller annen grunn blir jeg i langt bedre humør av Bukowski enn av Tony Robbins. Her er et Bukowski dikt som sikkert ikke er "Tony Robbins approved" og som kanskje hadde svidd øynene ut av hode på "Tommy", hadde han lest det.

let not

let not the people be your
foundation
not the young girls,
not the old girls,
not the young men,
not the old men,
not those in-between,
not any of these,
let not people be your
foundation.

rather
build on sand
build on landfills,
build over cesspools,
build over graveyards,
build over water,
but don't build on the
people.

they are a bad bet,
the worst bet you can make.

build it elsewhere,
anywhere else,
anywhere
but on the people,
the headless, heartless
mass
mucking up the
centuries,
the days,
the nights,
the towns, the cities, the
nations,
the earth,
the stratosphere,
mucking up the
light,
mucking up
all chance,
here,
totally mucking
it up
then
now
tomorrow.

anything,
compared to the people,
is a foundation worth
searching for.

anything

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
HC skrev:
Av en eller annen grunn blir jeg i langt bedre humør av Bukowski enn av Tony Robbins. Her er et Bukowski dikt som sikkert ikke er "Tony Robbins approved" og som kanskje hadde svidd øynene ut av hode på "Tommy", hadde han lest det.

let not
Det diktet minner meg om Sissel Kyrkjebøs gamle hit "kjærlighet". Akkurat samme budskap. Bare med motsatt fortegn.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Bx skrev:
HC skrev:

let not
Det diktet minner meg om Sissel Kyrkjebøs gamle hit "kjærlighet". Akkurat samme budskap. Bare med motsatt fortegn.
Tommy ville vel si at fortegn er uvesentlige, dem velger man selv.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Polet var åpent så jeg valgte å kjøpe litt vin og servere den til middag.. Mitt valg selv om Lysbaken ikke er enig!!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Man har da ikke bare to muligheter. I morges valgte jeg å være mellomfornøyd. Hoppende glad eller forkrøplende deprimert sparer jeg til passende anledninger.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Smil til verden og verden hånler tilbake....

Prøver jo å se det positive i ting men sometimes life gets u by the balls... :(

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Jeg er blid og lett ironisk. Livet er kort og bør ikke kastes bort på surhetens tyranni. Naturligvis.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Fin historie Honkis :)
Den gir et innblikk i perspektiv.
Jeg tror det er viktig å bli oppmerksom på hvilke strategier/metoder en selv velger i forskjellige situasjoner, for vi reagerer på ting som skjer utifra tidligere erfaring.
Mange av våre erfaringer har vi med oss fra barndommen av. Men dengang vi var barn, hadde vi ikke reell mulighet til å forstå hva og hvorfor. Dermed drar vi med oss reaksjonsmønster som ikke er riktig i forhold til vårt voksne mentale forhold til omverden, og dermed gjør vi ting som vi angrer på eller ikke forstår hvorfor vi reagerte på akkurat den måten.
Videre vet vi jo ikke at vi har det godt, før vi har hatt det vondt. Vi er totalt avhengig av grunnlag å sammenligne med.
Når det kommer til erfaringer, tror jeg det er viktigere med negative erfaringer, fordi (vel, forutsatt at de ikke er så alvorlige at vi traumatiseres og derigjennom danner saboterende reaksjonsmønstre) det gir oss "drive" til å gjøre noe, endre oss slik at vi vokser og forstår oss selv bedre.
Positive erfaringer er fine nok de, men de bringer ikke med seg vilje til forandring. Dermed blir vi hengende i gjentakelse inntil vi kjeder oss selv.
Gi meg litt motstand, og snart er jeg supermann ;)

Topp Bunn