Hvilke utgang gir best lyd på CD opptaksdekoder?

Jogi1973

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2013
Antall liker
19
Hei, har skaffet meg Canal digital parabol (ADB HD-PVR 5720SX) sin opptaksdekoder. Noen her med erfaringer om hvilke utganger som gir best lyd? Optisk, Hdmi eller rca-utgangene?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.351
Torget vurderinger
1
Dette vil selvfølgelig være avhengig av hva som tar imot signalet i den andre enden. Men vanligvis vil HDMI eller optisk være å foretrekke. Og av disse er jo HDMI den mest praktiske hvis det også er bildesignaler involvert.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.525
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tråd flyttet fra hifi-generelt til surround avdelingen. Vennligst benytt rette underforum.

Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg 'har alltid hørt at...' HDMI er svært dårlig egnet for audio av høy kvalitet, uten at jeg kan huske hvor eller hvorfor. Det var kanskje i HDMI-ens barndom?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.351
Torget vurderinger
1
Jeg 'har alltid hørt at...' HDMI er svært dårlig egnet for audio av høy kvalitet, uten at jeg kan huske hvor eller hvorfor.
Jeg ville vært mer opptatt av "hvorfor" enn av "hvor" :cool:

HDMI er i stand til å overføre HighRes lyd med større båndbredde enn optisk er. Det finnes enda bedre overføringsmetoder der jitter fra kilden kan elimineres, men optisk er ikke et alternativ for det.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
"Hvor" kan gjerne også belyse "hvorfor" ;)

Det hadde ikke med båndbredde å gjøre, det husker jeg iallfall. Der er jo S/PDIF ganske patetisk.

Topp Bunn