Hvilke merker gir mye for pengene?

O

omholt

Gjest
Lurer på hvilke merker som er kjent for å ikke være overpriset, men gir generelt mye for pengene. Tenker først og fremst på merker med high-end egenskaper.
Regner med dere som har fulgt med på hifi en stund, har gjort dere noen meninger om dette. Hadde vært fint å høre for newbies.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
elektronikk: electrocompaniet og cambridge
høytalere: patos og B&W
kabler: Silk og T+A speaker eight

N

nb

Gjest
Stæsj som vanligvis selges til det profesjonelle markedet, der er det kresne kunder med noe begrenset betalingsvilje for voodoo. Kommer dog ofte med lite stuevennlig design...

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
0
Forsterkere : ASR Emitter II, Antique Sound Lab
Høytt. : Coincident, Ambience

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
0
Ja, men ikke Ambience pr. dato. Ambience produseres i Australia.
Stereofil har ASR. Audioart har Coincident og Antique Sound Lab.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg ville heller gått etter modeller enn etter merker.
Alle modellene fra samme produsent gir sjeldent like mye for pengene.

Det kan jo være greit å sjekke de siste to nummerne av Fidelity, hvor de tar fram de produktene de har testet som skiller seg ut.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Nordisk som Electrocompaniet, Abrahamsen, Bladelius, Dynaudio, System Audio, Patos.

AudioNote burde vel nevnes?

C

Cyber

Gjest
Jeg synes Triangle og Focal gir mye for pengene, og System Audio synes jeg er overpriset.

Ellers spiller jo personlige preferanser inn her som ellers.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vanskeleg å gje generelle råd. Eg kan driste meg til å hevde at dei litt mindre utgåvene enn topputgåvene har ein generell tendens til å vere bra etter prisen hos mange produsentar.

Er du gira på hi-end rørutstyr, er både MingDa og Rogue svært bra etter prisen, men på kvar sin måte, og i kvar si prisnisje.

Brukt har også ein tendens til å vere mykje for pengane samanlikna med heilt nye ting. Men behovet for reklamasjonar og garanti gjer akkurat dette litt vanskeleg å vurdere skikkeleg.

Elles er det lettare å sjå på konkrete modellar opp mot kvarandre enn å meine noko generelt.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Stæsj som vanligvis selges til det profesjonelle markedet, der er det kresne kunder med noe begrenset betalingsvilje for voodoo. Kommer dog ofte med lite stuevennlig design...
Støttes! Utstyr i proff-markedet vs. hifi-markedet er priset ganske forskjellig.
Det spørs litt hva som er viktig for deg, når du spør om hva som gir mye for pengene.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Creek er et merke som leverer masse for ganske rimelige innvesteringer...

Destiny.. :)

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
310
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Anthony Gallo
Patos
Audio Physics

Cayin
Densen
Burmester Rondo

K

kbwh

Gjest
Jeg vil også være med!

Midgard Audio
Sonus faber

Gjerne sammen.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Alle legendariske modeller, kjøpt brukt. Du vil få det samme igjen for dem når du oppgraderer. (også kalt gratis high end metoden). No

O

omholt

Gjest
Anthony Gallo
Patos
Audio Physics

Cayin
Densen
Burmester Rondo
Burmester? Trodde det var hifi sitt svar på Porsche i bilindustrien?

Flere har nevnt Electrocompaniet. Har ikke hørt EC i eget oppsett, men har ikke fått så godt inntrykk av av merket etter butikklytting.

Kinesiske merker gir nok mye for pengene. Har selv hatt en Jungson CD spiller som var en pris killer, men den manglet noe på å være high-end.

B&W synes jeg også gir mye lydkvalitet pr. krone. Spesielt mine 703 :D

Er merker som Parasound og McIntosh kjent for å gi lite valuta pr. krone? Har fått inntrykk av det.

U

utgatt60135

Gjest
Svarene blir fort subjektive her...

Jeg får ta med de jeg har hatt/har Creek og Sugden gir mye for pengene..

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Kjøp for all del ikke noe kinesisk. Da bygger de bare enda flere kullkraftverk og kjøper enda flere biler, så miljøet her på planeten blir helt ulevelig.
::)

T

timc

Gjest
Da går jeg ut fra at ingenting av det du har, er delprodusert i kina.

Hva som gir mye for pengene? Kommer helt ann på hva du er ute etter.

Mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Du har nok rett. Selv ikke jeg kan redde planeten nå...
;D

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.148
Sted
Sortland
Tror nok ikke du får noen enkle råd he; hvem står fram og sier: 'dette merket har jeg og det gir relativt dårlig valuta for pengene'?

Men lykke til.

mvh

O

omholt

Gjest
Her var det mye subjektive meninger. Er det ikke slik at det finnes noen merker (helst high-end klassen) som er kjent for å gi spesielt mye for pengene? Skulle tro at det var noen som pekte seg ut og som de fleste var enig om.

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Her var det mye subjektive meninger. Er det ikke slik at det finnes noen merker (helst high-end klassen) som er kjent for å gi spesielt mye for pengene? Skulle tro at det var noen som pekte seg ut og som de fleste var enig om.
Nettopp på grunn av alle de subjektive meningene er det helt umulig å bli enige om dette. Hadde det vært så enkelt, hadde ikke valgets kvaler vært så variert som det er. Det er vel ingen som kjøper noe de mener gir elendig valuta???

Forøvrig er mitt generelle bidrag her diverse High-End produsenters "billigserier" (missforstå meg riktig) Eksempelvis Burmesters Rondo serie som er nevnt lengre oppe. Disse seriene har ofte veldig mange av de dyrere komponentenes egenskaper, hvor du kansje kan få 90% ytelse til 50% av prisen ;)

Vinmono

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
8
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Lurer på hvilke merker som er kjent for å ikke være overpriset, men gir generelt mye for pengene. Tenker først og fremst på merker med high-end egenskaper. Regner med dere som har fulgt med på hifi en stund, har gjort dere noen meninger om dette. Hadde vært fint å høre for newbies.
Hi-end-merker som gir mye for pengene? Dette høres allerede ut som en selvmotsigelse i mine newbie-ører ::) Uforholdsmessig mye penger i forhold til levert effekt, komponentpris, etc.

Missforstå meg rett folkens:
  • Jeg har respekt for alle som bruker penger på lyd, også svimlende beløp over "min liga".
  • Jeg tror gode (dyre) komponenter bedre og mer presist kan gjenskape innspilt lyd, i forhold til dårlige (billige) - altså støtter jeg oppfattelsen om at kvalitet følger stort sett pris.
  • Jeg innrømmer glatt at uttalelsen min ovenfor er satt litt på spissen.
Men uten en presisering av hva "mye for pengene" er, altså hvilken/hvilke egenskaper som ønskes vektlagt, blir dette bare synsing. For at diskusjonen skal bli fruktbar, må vi ha ha en felles forståelse av hva "mye" er for noe. Uten denne forståelsen, vil det verken være mulig å beskrive presist hva en selv mener, ei heller forstå nøyaktig hva andre argumenterer for.

Snakker vi om antall watt, størrelse på strømforsyning, best kilopris (størst masse i kg for X-antall kroner), mest tre/aluminium på frontplata, størst demningsfaktor, best/flest tilkoblingsmuligheter, effektivitet/laveste strømforbruk, mest headroom, dyreste komponenter, beste kombinasjon av overnevnte...? ??? ;D

K

kbwh

Gjest
Alle legendariske modeller, kjøpt brukt. Du vil få det samme igjen for dem når du oppgraderer. (også kalt gratis high end metoden). No
Fasit.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Hei,

Det må bli de "merkene" som gir deg glede ved bruk og noe penger igjen ved videresalg :D

Man vil helt sikkert oppgradere en gang uansett :)

Mvh
Geir

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
0
Litt betraktninger her. På papiret kan vel alle enes om at "kina-merker" gir mye nytt. Tenker på watt, amp, dac og slike ting. Samtidig virker det som at de holder seg temmelig bra brukt (tror det skyldes relativt lav nypris). Mange "store" merker koster jo skjorta nytt (og selges vel sjelden til veiledende pris) Disse finner man for for 1/3 av prisen brukt, allerede etter 1-2 år. Så valget når man handler kan jo fort bli slik at en ny "kina-effekfortserker" og en brukt 2 år gammel kjent forsterker koster omtrent likt (satt på spissen). Personlig heller jeg til å kjøpe brukte ting, da folk som har slikt utstyr som dette steller pent med det alle sammen og når oppdateringspøkelset kommer, så begrenser man jo tapet sitt litt. Mener dessuten at holder man seg på brukt markedet får man generelt veldig mye mere value for pengene, versus det å handle nytt. Hvis man i tillegg handler brukt med merker som EC, Hegel etc. får man stort sett igjen pengene selger man etter ett år eller to.
Hva er så konklusjon her: Jo jeg tror det er mindre avhengig av merker for å få verdi for pengene, mere avhengig av handlephilosofi. Dvs. skal man kjøpe nytt, må man mye mere vurdere merker, modeller etc. leter man etter value for pengene, kjøper man brukt er de største tapene allerede tapt og man har større valgmuligheter.

N.B. til alle som nå vil reagere, dette er ikke bastante konklusjoner, det er bare mine vurderinger og min handlephilosofi for å søke value for money.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Litt betraktninger her. På papiret kan vel alle enes om at "kina-merker" gir mye nytt. Tenker på watt, amp, dac og slike ting. Samtidig virker det som at de holder seg temmelig bra brukt (tror det skyldes relativt lav nypris). Mange "store" merker koster jo skjorta nytt (og selges vel sjelden til veiledende pris) Disse finner man for for 1/3 av prisen brukt, allerede etter 1-2 år. Så valget når man handler kan jo fort bli slik at en ny "kina-effekfortserker" og en brukt 2 år gammel kjent forsterker koster omtrent likt (satt på spissen). Personlig heller jeg til å kjøpe brukte ting, da folk som har slikt utstyr som dette steller pent med det alle sammen og når oppdateringspøkelset kommer, så begrenser man jo tapet sitt litt. Mener dessuten at holder man seg på brukt markedet får man generelt veldig mye mere value for pengene, versus det å handle nytt. Hvis man i tillegg handler brukt med merker som EC, Hegel etc. får man stort sett igjen pengene selger man etter ett år eller to.
Hva er så konklusjon her: Jo jeg tror det er mindre avhengig av merker for å få verdi for pengene, mere avhengig av handlephilosofi. Dvs. skal man kjøpe nytt, må man mye mere vurdere merker, modeller etc. leter man etter value for pengene, kjøper man brukt er de største tapene allerede tapt og man har større valgmuligheter.

N.B. til alle som nå vil reagere, dette er ikke bastante konklusjoner, det er bare mine vurderinger og min handlephilosofi for å søke value for money.
Hei,

Enig med deg at i mange tilfeller vil det å kjøpe brukt begrense tapet men samtidig går man glipp av mange godbiter også.
Det er ikke "alt man har lyst på" som er ts brukt og da er alternativet enten å vente lenge og håpe at man er førstemannen i køen når det eventuelt kommer ts eller prøve å få en grei deal på nye komponenter med leverandør.
Det blir på samme måter som med biler, noen må kjøpe nytt for at det skal komme brukt engang, når da den brukte selges så er det stor sannsynlighet for at det er en bedre modell på trappene.

Personlig så har jeg kjøpt noe nytt og noe brukt og vil nok fortsette med det, har ingen fasit på hva som er best.

Mvh
Geir :)

O

omholt

Gjest
Forsterkere : ASR Emitter II, Antique Sound Lab
Høytt. : Coincident, Ambience
ASR Emitter II var et spennende produkt. Dyrt, men utifra tester kan det virke som det er mye for pengene.

Brukt gir selvfølgelig mest for pengene, men jeg tenkte helst på nytt. Forstår at det ikke er noe fastitsvar på dette, kanskje bortsett fra at det er en bred enighet om at kinesiske merker gir mye lydkvalitet pr. krone.

H

hobby

Gjest
Cary Audio gir veldig mye for pengene synes jeg, både hifi og surround.

Ta f.eks. den nye surround prosessoren til Cary, cinema 11, til ca 25 høvdinger. Den har alt av siste formater, 8 balanserte utganger, romkorreksjon, inngang for HD lyd, og ikke minst av alt spiller den vanvittig bra til prisen.

Eller ta Cary CD spillere som er kjent for å gi mye for pengene. Cary 306 SACD blir sammenlignet med f.eks rigg fra EMM Labs til det mangedobbelte i pris.

Kjenner også til en som byttet ut svinedyre LAMM rør-monoblokker til fordel for SS sluttrinn fra Cary til en brøkdel av prisen og som syntes Cary'en låter mye bedre...

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Støttes 110%.!
Dette gjelder ikke bare forsterkere og høyttalere, men også CD spillere.!
Se bare på slike spillere som Sony XA-5ES og XA-7ES fra 1996, XA-50ES som er litt nyere, Copland CDA-288 fra 1996, DP DAC8.0 fra 1996, Wadia 830 fra sen 90 tall, Krell KPS 25sc kom på slutten av 90 tallet, EC kom vel ut med sin EMC-1 spiller i 1998.?

Sikkert mange som tror at dagens spillere parkerer 8-10 år gamle travere, men de bør nok prøve "oldingene" i eget oppsett og erfare at verden ikke går fremover med stormskritt som hvitfrakkene, besserwisserene og forståsegpåer'ene (produsenter, importører og forhandlere) vil ha det til..

Den utviklingen som går tregest er kanskje kabler, det er også der det er mest å hente på å handle brukt..
Kjøpte en Cardas kabel for over 10 år siden, den finnes fremdeles i produktspekteret i dag og er ikke "tilbakestående" i forhold til andre nyproduserte kabler til samme pris..

Så jeg må bare bøye meg i støvet for vår kjære Dr.No og bekrefte hans påstand om at gamlingene gir mest for pengene..

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.509
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Mye for pengene kan være så mangt. For de fleste er det disse faktorene innblandet i et kjøp:

Driftsikkerhet
Pris
Lydkvalitet
Service
2. håndsverdi

Topp Bunn