Rørutstyr Hvilke KT-88 rør anbefaler du?

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Hei.

Tenkte jeg skulle investere i et nytt sett med KT-88 rør for å teste i mine forsterkere.
Jeg har nå et sett med 6550 Svetlana Winged C og ett med TAD KT-88 STR som er brukt en del, og lurer derfor på hvordan et nytt sett vil kunne låte i forhold.
Jeg kunne også ønsket meg noen som har en lydsignatur mitt mellom disse rørene jeg har fra før.
Svetlana-rørene er gode på detaljer, men de har en noe skrap signatur jeg ikke blir helt venn med.
TAD-rørene låter bra, men låter nesten for varmt igjen. De er i tillegg godt brukt, så jeg tror de kan være greie å bytte ut om ikke så lenge.

Har du noen favoritter som ikke tømmer lommeboka helt?

Begrunn gjerne svaret ditt.

:)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det kan jo tenkes at Svetlana KT88 har en smule forskjellig lyd i forhold til 6550.
Kjøp mens de er å få og før prisen skyter i været. De lages ikke mer.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei er i samme kjømda som deg ,,, har sett på disse ,går nok for dei ved rørbytte .ser ut som dei er den mellomtingen som du spør om.
Er også det samme eg har sett på ,noen for mørke og noen for lyse. Prismessig er dei i nedre enden ca 50Usd.
Mvh Roy

The Electro Harmonix KT90-EH tube is a suitable replacement for any KT88 or 6550 tube. This KT90 tube is an excellent quality tube and a solid performer in both hifi and guitar amps. The bass is solid and defined, mids are balanced, and the highs are smooth and clear.

[h=3]By Rm
from Cary, nc[/h]

10
Kt9
Excellent sound quality. This does live up to its description.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Det kan jo tenkes at Svetlana KT88 har en smule forskjellig lyd i forhold til 6550.
Kjøp mens de er å få og før prisen skyter i været. De lages ikke mer.
'

DET er vel for sent? Slik jeg så, hadde prisen allerede skutt i vært- i hvert fall hos norsk forhandler. Slik nesten bare "hypet" rørprising kan (med forbehold om å ha tolket prisplakaten helt feil på høstens messe).

mvh

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Vanlige Svetlana kt88 er jo billige fortsatt, men det er vel disse winged-c versjonene som koster, og som skal være de gode rørene.
Vet ikke hvor stor forskjell det virkelig er på disse typene?

Ser at en del på utenlandske forum anbefaler Shuangheng Treasure-z, men her ser det ut til at det er en del kopier ute og går, slik som med Psvane.

Har nok vært innom tanken på KT-90 jeg også LESSisdox@, men har nok ikke lest nok om disse enda.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Har 4 stk Svetlana Winged C kt88. liggende etter salget av min MA kt88. Brukstimer ca.700-800 timer. Mange timer igjen.

L

Laban MK2

Gjest
Litt avsporing me kjører en amp bygget for kT88 / KT90 med autobias kan jeg bytte over til 6L6 rør som en liten test ( vil vel få forkortet leve til på 6l6 hvis kjøring over tid )

Mvh

Rørehue Laban MK2

Sist redigert:

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Det er lenge siden de har vært i bruk så jeg husker ikke nøyaktig men tror de har en deilig og varm og meget oppløst mellomtone -meget god bass. Har vært brukt i MA kt88 men kan være enda bedre i mye bedre forsterkere . Jeg har ikke bruk for dem .

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Litt avsporing me kjører en amp bygget for kT88 / KT90 med autobias kan jeg bytte over til 6L6 rør som en liten test ( vil vel få forkortet leve til på 6l6 hvis kjøring over tid )

Mvh

Rørehue Laban MK2
Avsporing ,,,sorry trådstarter.
Har du manuel bias så kan du vel bruke disse russiske 6L6 rørene også på amper laget for 6550/kt88 (ikke alle antaglig )
Bruker disse selv på GTA 40SE men den er laget for dette ,har også en annen kt 88 amp som disse skal prøves/brukes i .
Mvh

L

Laban MK2

Gjest
Her skal det stå til om noen minutter med 6L6 GC General Electric rett fra esken helt ubrukte fra før i tiden :)

Beklager så mye til trådstarter for avsporing fra tråd .

Mvh

L

Laban MK2

Gjest
Kort erfaring bytte av utgangrør gav et løft umidelbart i toppregister :) men rev dem ut igjen da vet jeg iallefall at jeg har mye å hente på å finne andre utgansrør ( jaja på igjen på lett etter KT88/KT90 .

Mvh

L

Laban MK2

Gjest
Hei er i samme kjømda som deg ,,, har sett på disse ,går nok for dei ved rørbytte .ser ut som dei er den mellomtingen som du spør om.
Er også det samme eg har sett på ,noen for mørke og noen for lyse. Prismessig er dei i nedre enden ca 50Usd.
Mvh Roy

The Electro Harmonix KT90-EH tube is a suitable replacement for any KT88 or 6550 tube. This KT90 tube is an excellent quality tube and a solid performer in both hifi and guitar amps. The bass is solid and defined, mids are balanced, and the highs are smooth and clear.

By Rm
from Cary, nc

10
Kt9
Bruket til vanlig EH KT 90EH men savner litt mere luft / utstakhet i toppregister .

Mvh

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Mvh Roy

By Rm
from Cary, nc

10
Kt9
Bruket til vanlig EH KT 90EH men savner litt mere luft / utstakhet i toppregister .

Mvh
Hei
Har EH 6sn7 Gold /12ax7 også gold.i en amp med JJ 88. denne mix er noe på, ikke mere en en tuner det til det bedre med kabler /kilder.
Så eg tror disse rørene er mere avslappet oppover i forhold til JJ 88 , tiden vil vise :cool: ,JJ 88 er noe varme ,tunge i bunn IMO.
så med rene rør av nevnte type som eg har og disse EH kt90 håper eg det sitter ;;;; men det er ikke enkelt i denne hobbyen ,,,men hvem vil i mål ,,,;)
Mvh Roy

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.491
Torget vurderinger
2
Sjekk med forsterkerlevarandøren din om du kan bruke KT120. bedre lyd og varer lengre hos meg enn Golden Dragon KT88/ Tungsol 6550 reissue, EH KT88..

L

Laban MK2

Gjest
Klarte ikke dy meg igjen , bare måtte inn med 6L6 GE med selskap av RCA 6L6 black plate bass lider men hva fanken gjør det så lenge musikken blomstrer flott i mellom register mm :)

Mvh

NEI TIL AUTOBIAS

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.491
Torget vurderinger
2
Klarte ikke dy meg igjen , bare måtte inn med 6L6 GE med selskap av RCA 6L6 black plate bass lider men hva fanken gjør det så lenge musikken blomstrer flott i mellom register mm :)

Mvh

NEI TIL AUTOBIAS
HVIS MAN VIL BRENNE OPP RØR OG FORTERKER SÅ ER DET BARE Å BYTTE FRA KT88 TIL 6L6.

6L6 tåler bare litt over halvparten av anode effekten av KT88. En forsterker designet for KT88 vil derfor i de fleste tilfeller svi av 6L6 rørene

As one would expect from a tube that has been around so long, there have been many revisions over the years. There are 6L6G, 6L6GA, 6L6GB, and 6L6GC tube types. As well when used by the US military the "W" was added to the suffix: 6L6WGA, 6L6WGB, and 6L6WGC. Other common names are 5881 and 7581. The 5881 power tube is a 23 watt version while 6L6GC and 7581 vacuum tubes are 30 watt. These different variations also have different plate voltage limits. If you're not certain of which options are suitable for your 6L6 based tube amp, ask us.

Dvs 23-30 Watt,mens KT88 tåler 42-44 Watt.
http://www.dougstubes.com/kt88eh.pdf

http://www.dougstubes.com/6l6-electro-harmonix.pdf

Når røren genrelt ikke bør ligge over 2/3 av max mht levtid så er det klart at en typsik KT88 forsertker vil ligge effekttivt på 30watt og over absolutt max på 6L6 på 23-30watt. Og så er det spenningsgrensene som også er lavere for 6L6.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det behøver ikke gå galt, men du må sjekke og eventuelt justere. Siden du har autobias er justering ikke så enkelt.
Sjekk anodespenningen og katodespenningen. Regn ut strøm og anodetap. Så ser du.
Hvis anodespenningenn er for høy er det bare å glemme videre test.

Topp Bunn