Hvilke forskjeller på Ht kabler ?

B

brand-x

Gjest
Har bestemt meg for anskaffe meg nye Ht-kabler mest fordi jeg er tvunget plasseringsmessig.

Med medfødt skepsis til hvor store forandringer det egentlig er gikk jeg til verket i går kveld..

Kabelen er i den seriøse ende prismessig og med anerkjent navn. (2.5 meters lengde)..

Motkandidater den ene audioqest midnight (ett eller annet) 2.5 m, den andre Nordost flatline (billigvariant, tidlig utgave)...

Hva er realistiske forskjeller ?

Etter å ha lest i den senere tid kabeltester fra bla. fidelity må det bestemt være noe galt med hørselen min og det er ikke sagt for å provosere noen..

M

Medlem 1792

Gjest
Litt flåsete sagt men da er du på en måte litt heldig. Du har da et anlegg og/eller hørsel som ikke frister deg til stadig å prøve/anskaffe stadig nye (og dyre?) kabler på grunn av forskjeller i lyden ved kabelbytte. Jeg hører forskjeller (fra små til ”store” forskjeller) i mitt anlegg, spesielt på høyttaler kabler og har byttet kabler opptil flere ganger.
Selv om man hører forskjeller så kan det være vrient å si hvilken kabel som er ”best på alt”, spesielt om man spiller masse forskjellig musikk som jeg gjør. Jeg har vel erfart at det er best å teste kabler på akustisk/klassisk musikkinnspillinger med god lyd og ikke siste plata til Metallica f. eks.
Prøv og hør etter hvordan fioliner, triangler, pauker og kontrabasser låter samt vurder hvordan du opplever selve lydbilde (dybde og bredde samt plasseringer av instrumenter/vokaler).
En annen viktig ting mener jeg er at høyttalerne være plassert ”optimalt” om man skal høre forskjeller/nyanser på selve lydbilde. Står høyttalerne f. eks. klint inntil veggene så kan nyanser angående bassgjengivelsen og selve lydbilde kanskje ikke avdekkes så godt da rommet i seg selv vil ”maskere” nyansene pga. frekvensene som blir forsterket/endret av selve rommet. Rommet vil alltid påvirke lyden i større eller mindre grad alt ettersom hvordan høyttalerne er plassert.
Optimal høyttaler plassering gir større utslag på lyden enn hva bytte av kabler utgjør!

Nido

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2008
Antall liker
17
...og når alt er optimalt stilt opp, så kan du prøve å spille med forskjellige kabler på venstre og høyre høyttaler(selvfølgelig lik lengde og alt det der), et tips som Fabian(ja, han langhårete fløtepusen i Hollywood) i et intervju i Stereophile kom med for noen år siden. Når du prøver dette trikset for uinnvidde, hører de også lett forskjeller, typisk kommentarer som "...er det noe feil med den ene ht; nå flyttet lyden seg til en side osv" Prøv, og kom med dine erfaringer!!!

B

brand-x

Gjest
Nå er htère testet av fidelity og har tendenser oppover som i følge bladet den gang de ble testet trengte "varm" elektronikk og "rett" ht-kabel... men også kablene har blitt testet/referert til flere ganger med særdeles god/grei konklusjon og burde ut fra uttalelse være rett kabel... men mine opplevelser på de viktigste parametre stemmer ikke helt etter testboka..

mvh
Kjell P.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Du kan lytte etter nærhet til musikken, rom, holografi og detaljer

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg nærmet meg dette fra andre siden, trodde aldri jeg ville høre forskjeller...har en anstendig synergistic research ht-kabel(med aktiv skjerming), og testet en middels Audioquest(CV8) - som åpenbart er konstruert annerledes(går primært på tykkere kobber tipper jeg). Opplevelsen min er at jeg faktisk fikk mer ut av det, så jeg skal teste flere, ihvertfall BM Giant. Som Hugh tror jeg ikke på undere eller mirakler, det er stort sett tøys, men at noen konstruksjoner/materialer er bedre enn andre er jeg ganske sikker på....så får vi se da.

O.

Topp Bunn