Hvilke drivere passe på hvilke horn?

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Finnes der en bra oversikt over hvilke drivere som passer på hvilke horn? Viss ikke, kunne vi prøvd å lage en liten oversikt?

Det er jo slik at en 2" driver fra Altec ikke nødvendigvis vil passe på enn 2" horn fra JBL osv. Og for å gjør det enda litt vanskeligere heller ikke så enkelt at en JBL 1,5" driver nødvendigvis passer på ett JBL 1,5". Og motsatt så har en likegodt at noen 1,4" horn også sies å passe på 1,5" drivere... forvirrende :)

Så hjelp til å lage en slik oversikt mottas med stor takk!

Bakgrunn her og nå for spørsmål er at jeg har en 1,4" B&C driver/horn som jeg lurer på hvilke andre drivere jeg kunne prøvd i, passer f.eks. 1,5" driver fra JBL?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.654
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Altec har vel bare 1 og 1,4 toms drivere
de driverne som har "første delen av hornet" innebygd ala "eldre" JBL og TAD bør vel ha horn der halsen matcher exit-vinkelen i den innebygde delen fex 5 eller 8 grader, slik at det ikke blir en "knekk" i vinkelen
de mere moderne driverne har som regel ikke denne første delen og bugscreen sitter helt i flukt med fronten av driveren og ikke dypt inni
så er det bare å begynne å sammenstille data
jeg tar meg et glass vin mens jeg venter........
mvh
Leif

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Hehe, Altec 2" var bare eksempel og tydligvis da ett dårlig ett... kom ikke på at de ikke hadde 2". Men Altec og Jbl passer vell uansett ikke sammen pga forskjellige hull?

De nyere JBL 1,5" (2435 og 2452) passer vell ikke på eldre horn kun de nyeste horna?

Men hva med andre merker som Bms, B&C, TAD, 18 Sound, Klipsch osv, passer de f.eks på samme horn som JBL eller Altec?

Og hva er greia med 1,5" og 1,4"... går de omhverandre? Blir litt forvirret når f.eks. 2435 sies å passe horn med 1,4" åpning

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.654
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg ville i alle fall ikke montert en 1,5 toms driver i et 1,4 toms horn...da får du jo i prinsippet kompresjon i overgangen selv om den er ubetydelig
ellers svarte jeg vel at vinklene i driver exit og hornhals bør være like
da er resten bare å samle inn data
mvh
Leif

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Tusen takk for den linken, den var akkurat det jeg var på jakt etter, skulle bare inneholdt enda flere drivere :)

Topp Bunn