- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.884
Ole Einar Bjørndalen har nå slått Ingemar Stenmarks 20 år gamle rekord i antall verdenscup-seiere. Svenskene synes likevel Stenmark fortsatt er størst, kanskje ikke uventet. Hva synes vi?
Han som har vunnet flest VM i konebæring er Margo Uusorg fra Estland. Han har vunnet 7/12 ganger. Denne suverene gullmedaljestatistikken gjør ham vel til en verdig kandidat?Roysen skrev:Hvor mange verdenscupseire har forresten den regjerende verdensmesteren i konebæring? Kanskje han er større enn både Stenmark og Bjørndalen?
Dersom vi i stedet for å se på de som konkurrerer aktivt ser på antallet som kjører slalom som en hobby, fritidsaktivitet eller idrett sammenlignet med de som bedriver skiskyting som hobby, fritidsaktivitet eller idrett tror jeg nok at tallene blir nokså ulike?BT skrev:Er alpint en veldig stor idrett? De jeg kjenner som driver aktivt med alpint er helt avhengige av foreldre som har råd til å sende dem verden rundt for å trene og konkurrere, med andre ord en snobbeidrett. Men der kan jeg naturligvis ta helt feil.
Eller hva med alpin konebæring skyting? Man kjærer alpint samtidig som man bærer kona - hun skyter på blink.Birdman skrev:Ny idrett - alpin skiskyting!? Innlagt skyting under utforrenn, eventuelt at alpinistene blir beskutt under kjøring. Ikke sikkert at noen man hadde fått så mange verdenscupseire i den siste varianten :.
Det er flere som bedriver alpint som hobby enn de som innimellom tar med børsa på søndagstur. Elitesatsingen er også tyngre innen alpint enn i skyskiting.BT skrev:Er alpint en veldig stor idrett? De jeg kjenner som driver aktivt med alpint er helt avhengige av foreldre som har råd til å sende dem verden rundt for å trene og konkurrere, med andre ord en snobbeidrett. Men der kan jeg naturligvis ta helt feil.
Dette mener du vel ikke? Hvor mange par slalomski tror du det selges i Tyskland hvert år?OMF skrev:Er ikke sikker på at Alpint er så mye større en Skiskyting - sistnevnte er ikke en ubetydelig idrett i blant annnet Tyskland...De eksepsjonelle norske resultatene i Alpint tyder vel også på sporten ikke er så stor...
Mvh
OMF
Nå tenker jeg på konkurranseidrett...ikke som fritidssyssel...Roysen skrev:Dette mener du vel ikke? Hvor mange par slalomski tror du det selges i Tyskland hvert år?OMF skrev:Er ikke sikker på at Alpint er så mye større en Skiskyting - sistnevnte er ikke en ubetydelig idrett i blant annnet Tyskland...De eksepsjonelle norske resultatene i Alpint tyder vel også på sporten ikke er så stor...
Mvh
OMF
Mvh
Roysen
;D65finger skrev:gikk en 6-7 skiskytingsrenn i forsvaret de årene jeg jobbet der. har tilgode å treffe blink. en endeløs rekke med strafferunder![]()
;D ;D ;DBT skrev:Eldstesønnen min var fast bestemt på å bli skiskytter da han ble stor. Men i et barneskirenn måtte han gå mot en som var to år eldre, og ble fragått. Da han kom i mål var han helt knust, og kom med denne uttalelsen: -Jeg er sikker på at når jeg blir skiskytter blir jeg like dårlig som Egil Gjelland. Dette fortalte jeg Hallvard Hanevold en gang jeg pratet med ham, og han lo så han holdt på å falle av stolen.