Hvem er David Weiss??

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.288
Torget vurderinger
1
Forsvaret bekrefter at etterretningsoffiseren David Weiss, som hevder at Norge er jødefiendtlig ikke finnes.

- Kaptein David Weiss jobber ikke i Forsvaret. Vi vet ikke hvem denne personen er. Det finnes ingen med det navn eller grad i etterretningstjenesten, sier vakthavende talsmann i Forsvaret, Bent-Ivan Myhre til Dagbladet.

http://www.dagbladet.no/2009/04/04/nyheter/innenriks/forsvaret/israel/jodehat/5618235/

Aftenposten om Weiss:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3015617.ece

Men hvem er han?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3012009.ece

-om denne karen jobber for Forsvarets etterretning, så skal han neppe rapportere direkte utenfor tjenestevei til noen i USA. Det kan også stilles spørsmål ved hvorfor han er satt til å samle inn anti-israelske holdninger. Om vedkommende finnes i systemet, så er det en heller tvilsom dobbeltrolle han utøver. Sånt liker ikke Forsvarets etterretning.

Mvh. Bjørn

V

vredensgnag

Gjest
Den ekstreme høyresiden i Israel har folk overalt som skal varsle "antisemittisme" og sørge for motfremstøt så hurtig som mulig.

Noe Langhelle fikk erfare da han kommenterte "fenomenet" Weiss i går, ved å desavuere Jerusalem Post som avis. Han sier rett ut at den er blitt et verktøy for fanatikere i Israel.

Men denne David Weiss kan hurtig bli en penibel sak. Det har vært tette bånd mellom norsk og israelsk etterretningstjeneste - og for alt vi nå vet er man i gang med en robåtøvelse av dimensjoner dersom denne Weiss har de kontakter han påstår inn i norsk E-tjeneste.

Kan bli morsomt å følge i dagene fremover.

Langhelle i går:
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentatorer/stanghelle/article3014926.ece

Merk kommentarene - skulle tro en viss blueslegende her inne var aktiv der også.

Langhelle mener Forsvaret lyver, og det kan vi nok regne med. Det blir ekstremt vanskelig å forklare hva en mann med klare lojaliteter til Israel gjør dypt inne i norsk E-tjeneste og forsvarshemmeligheter.
Slikt må regjeringer gå på.
http://www.dagbladet.no/2009/04/04/kultur/tv_og_medier/aftenposten/forsvaret/innenriks/5620693/

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Etter den relativt useriøse artikkelen i Jerusalem post tenkte eg kanskje fyren var oppdikta, men no virkar det jo som han er ein ekte fyr med litt dårleg dømmekraft;)

Vert uansett spanande å fylje soga vidare.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.288
Torget vurderinger
1
Øystein Hansen på debattentralen var en interessant pro-israelsk debattant der. Skal si han blander kortene når han bl.a. skriver "Det er bare i teoriens verden det er noe skille mellom å være mot Israel og være mot jøder." -det er altså være i mot staten Israel når man kritiserer den israelske stats handlinger på Gaza (eventuelt vestbredden) slik som ekspropriasjons politikken, okkupasjon og invasjon(er). Det er også slik at Hansen mener at kritikk av staten Israel ikke er adskilt fra kritikk mot jøder.

Dette er kjernen i den propagandaen som har vært drevet for å hindre konstruktiv kritikk. Hansen bare formulerer den i klartekst. Noe han også gjør meget godt. Derfra følger alle argumenter som nyttes i fra en slik vinkling. Alle som kritiserer Israel er mot jøder.

Mvh. Bjørn

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
Merk kommentarene - skulle tro en viss blueslegende her inne var aktiv der også.

Kan du da ikke mene!? :eek:

BB er du virkelig utro mot oss?? Skriver på andre fora bak vår rygg!! :eek:

Ja jeg er ikke sint, bare veldig veldig skuffet! :'(

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.378
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vel, en ekte konspirasjonstilhenger ville øyeblikkelig fått idéen: "Offisiell Maskirovka" om denne avsløringen.

B

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
628
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
10
Om ikke annet, så syns jeg det er flott at Aftenposten viser sin virkelige side i utenrikspolitikken. Skal bli artig å se hvor lenge de står på å forsvare Weiss, og ikke minst Israels politikk.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg undrer meg litt over hvorfor Dagbladet feiger ut og lar mannen få være anonym. Det er jo ganske åpenbart at dette er en lystløgner og svindler som selv har valgt å bruke offentligheten i et av sine spill.

"Da Dagbladet møtte han på kafe, viste 45-åringen frem et åpenbart uekte ID-kort der han framstod som David Weiss i den amerikanske elitestyrken Navy SEALs."

Min gutreaksjon på denne mannen er at denne saken har pent lite med Israel, jøder eller midtøsten å gjøre i det hele tatt. Det er mer en tilfeldighet at en slik sak ble valgt og at det bare er en handling som passer inn i mannens verden av løgner, historier og halvsannheter der han overfor seg selv og andre liker å fremstille seg som etteretningsagent eller noe slikt. Dette er ren spekulasjon fra min side, men jeg har støtt på slike før og det ringer mange bjeller her.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.288
Torget vurderinger
1
Jeg tror du har helt rett i det Gjestemedlem. Mannen er en æreløs løgner.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Det er langt ut på året og isen begynner å bli tynn, men jeg våger meg utpå likevel. Så får vi heller se senere om MOD kaster ut en livbøye til meg om isen brister! ;D

David Weiss er ingen ringere enn vår venn BB, tror jeg. :eek:

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvem David Weiss er vet han kanskje ikke selv engang...

At slike folk finnes, er verken noen nyhet eller noe å hisse seg opp over. At store aviser sluker en sånn historie (hook, line and sinker) er derimot ganske skremmende.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Gjestemedlem skrev:
Jeg undrer meg litt over hvorfor Dagbladet feiger ut og lar mannen få være anonym. Det er jo ganske åpenbart at dette er en lystløgner og svindler som selv har valgt å bruke offentligheten i et av sine spill.
Kan "tilregnelighet" være et stikkord? Bare en tanke......

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.288
Torget vurderinger
1
Var ikke han en NAVY SEAL da..?

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
Gjestemedlem skrev:
Tenker du på Dagbladet eller "Weiss"?

Ser ikke ut som om de slipper taket i mannen riktig ennå i allefall. De kan kanskje kjøre ham mye hardere gjenom en ukelang føljetong av gamle synder så lenge de ikke oppgir identiteten? Til skrekk og advarsel. Journalister er ikke de lureste å svindle hvis man vil unngå oppmerksomhet rundt sine lyssky prosjekter. ;D

http://www.dagbladet.no/2009/04/07/nyheter/innenriks/forsvaret/israel/jodehat/5652085/

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Nokon som veit om Jerusalem Post har gått ut med dei nye opplysningane om si kjelde David Weiss?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Zomby_Woof skrev:

At slike folk finnes, er verken noen nyhet eller noe å hisse seg opp over. At store aviser sluker en sånn historie (hook, line and sinker) er derimot ganske skremmende.
Ja, denne saken sier hovedsakelig noe om norsk presse. Sensasjonshungrig og lettlurt. Stanghelle er naturligvis en selvhøytidelig, politisk (inntil det kjedsommelige)korrekt og pompøs dustemikkel.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.595
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
ErosLoveking skrev:
Gjestemedlem skrev:
Tenker du på Dagbladet eller "Weiss"?

Ser ikke ut som om de slipper taket i mannen riktig ennå i allefall. De kan kanskje kjøre ham mye hardere gjenom en ukelang føljetong av gamle synder så lenge de ikke oppgir identiteten? Til skrekk og advarsel. Journalister er ikke de lureste å svindle hvis man vil unngå oppmerksomhet rundt sine lyssky prosjekter. ;D

http://www.dagbladet.no/2009/04/07/nyheter/innenriks/forsvaret/israel/jodehat/5652085/
Grei tommelfingerregel: Aldri lyv for en journalist. Når sannheten kommer ut vil journalisten legge deg for hat og hjemsøke deg for all fremtid. Det blir ubehagelig i lengden. Denne figuren kommer til å bli hovedperson i sin egen realitysåpeserie, enten han vil eller ikke. Tosken.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.288
Torget vurderinger
1
Det er viktig at media ikke blir en kanal for ren løgn. Det er selvsagt vanskelig å vite om alle informasjon faktisk stemmer, pluss at mangel på informasjon medfører betoninger som fører til skjevheter i forhold til de faktiske forhold. Og, det er slik at media er en kanal der informasjon kan være usann, eller tilbakeholdt med den hensikt i å manipulere offentligheten.

Hva "David Weiss" angår, så mener jeg fortsatt at han er en æreløs løgner. Og etter de seneste avsløringer viser det seg at mannen er en kriminell, en svindler. Hans ord er lite verdt. Men det er rett å forfølge denne saken, uavhengig av hva man måtte mene om forholdene i midt-østen.

Jeg har forresten fått gaver fra Israel søndag. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=32484.msg623377#msg623377

Mvh. Bjørn

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Nå er det bare å sette seg godt til rette, lene seg tilbake og vente på de første konspirasjonsteoriene.
Var det Forsvaret som sendte ut en agent for å diskreditere Weiss?
Finnes han i virkeligheten likevel og er blitt bragt til taushet av Forsvaret?

Her er mulighetene mange for de som ønsker å leve livet på en "annen planet". ;D

Men ærlig talt, ville FO/E hatt en hemmelig agent med dekknavnet Weiss?? Jerusalem Post muligens men FO/E??

Så når dere går lei av 9/11 har dere en ny mulighet her kjære konspirasjonsteoretikere! ;D ;D ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.288
Torget vurderinger
1
Hvorfor skulle FO/E ha interesse av å ha personell som opererer så stor mangel på diskresjon? -og, hvorfor er det så så interessant å ha noe med israelsk media å gjøre? Det må jo være et problem at den militære etteretningstjenesten stiller forholdene innen staten Norge i et særdeles dårlig lys.

V

vredensgnag

Gjest
Gjestemedlem skrev:
kjetinho skrev:
Nokon som veit om Jerusalem Post har gått ut med dei nye opplysningane om si kjelde David Weiss?
Ser slik ut. En sober og grei artikkel fra JP:

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1238562926905&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull
Det står det respekt av. Selv om jeg nok ikke identifiserer meg med JPs meninger, så anerkjenner jeg at de innrømmer å ha blitt lurt av denne "Weiss."
Som Voltaire i sin tid sa: Jeg er uenig i alt du sier, men er villig til å forsvare din rett til å si det med mitt liv.

Nice.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.595
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
bjornh skrev:
Hvorfor skulle FO/E ha interesse av å ha personell som opererer så stor mangel på diskresjon? -og, hvorfor er det så så interessant å ha noe med israelsk media å gjøre? Det må jo være et problem at den militære etteretningstjenesten stiller forholdene innen staten Norge i et særdeles dårlig lys.
Nei, alt den fyren sa og gjorde skrek "amatør med behov for oppmerksomhet". Det er ikke så mange år siden en forsker ved Forsvarets Forskningsinstitutt ble sagt opp på grunn av at han hetset muslimer i nettdebatter. (I arbeidstiden, på instituttets datautstyr, så det var flere grunner enn innholdet i ytringene.)

Både det denne fyren påsto at han holdt på med (sende info til AIPAC) og det faktum at han fortalte det til en avis på eget initiativ var helt uforenlig med en sånn jobb som han påsto å ha. Det ville ikke ført til en "mild refs" fra sjefen, det ville ført korteste vei til døren merket exit.

Z

Zomby_Woof

Gjest
BBking skrev:
Zomby_Woof skrev:

Ja, denne saken sier hovedsakelig noe om norsk presse. Sensasjonshungrig og lettlurt. Stanghelle er naturligvis en selvhøytidelig, politisk (inntil det kjedsommelige)korrekt og pompøs dustemikkel.
Jeg mener å huske at han lurte en utenlandsk og en norsk avis. Dette sier i hvert fall ikke at norske aviser er verre utenlandske.

Topp Bunn