hvem ødelegger mest i musikkbransjen?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

har bryna hjernen med denne problemstillingen i det siste.
de fleste som bor utenfor hovedstaden har vel registrert at utvalget av plater i musikk-foretninger er blitt elendig de siste årene.markedet domineres av de store kjedene som kjører ut vg-liste musikk. enkelte butikker har større utvalg av dvd-filmer enn plater. de uavhengige plate-sjappene legges ned en etter en. mye av musikken selges der man samtidig kan nyte en hotdog og en cola dvs. kiosker og bensinstasjoner.

internett har selvfølgelig mye av skylda. folk laster ned gratis og enkelte betater litt som f.eks. i-tunes. selv har jeg sluttet å laste ned da jeg synes at mp3-formatet er forjævlig dårlig.

men jeg kopierer mine plater og gir de bort til slekt og venner, men det ble jo også gjort i LP/kassett -steinalderen.

er platene blitt for dyre ? nei , de har faktisk blitt billigere. da jeg i '92 måtte bite i det sure eplet og begynne å kjøpe cd'er kostet en fullpris- cd ca 165 kr.
når man regner inflasjon og pris-stigning generelt så var musikk dyrere for 15 år siden.

er artistene blitt latere som dropper å legge ut på turneer for å spille ute for folket de håper skal kjøpe musikken deres?

tilslutt et aspekt man kan diskutere og aldri bli enig om : er dagens musikk dårligere enn før ? er det derfor cd-salget stuper ?

hyggelig med litt innspill !

mvh, s,
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
det er ingen tvil om at markedet har blitt dårligere.
For å ta ett ekspempel her i byen jeg bor ålesund. For noen år siden var utvalget butikker bedre enn idag. Nå er det kun musikkverket som har tre butikker med det samme utvalget musikk.

Spekteret er ikke det man kan kalle så veldig bredt. Selv kjøper jeg i hovedsak kun musikk fra nettbutikker eller når jeg er på besøk i tigerstaden (les bare jazz, platekompaniet etc)

Det er ingen tvil at vg-lista tar en stor plass i hyllene på butikkene for tiden. Jeg vil mene det var bedre utvalg for noen år siden....

Bransjen har vel ikke forandret seg så mye som kanskje "det øvrige" samfunn. Med tanke på internett, fildeling og det som følger i den strømmen. Det er veldig enkelt å laste ned det man vil høre fra nettet. For min egen del synes jeg det er en meget fin måte å bli kjent med nye artister/musikk. Liker jeg det foretrekker jeg å ha musikken jeg hører på i cd-form.
Hadde jeg ikke vært så opptatt av lydkvaliteten på musikken jeg hører på ville nok mp3 holdt lenge.

Det er en innfløkt sak med mange faktorer, så noen enkel løsning/forklaring er det nok ikke.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har vært med på å ødelegge, iallefall for de tradisjonelle platebutikkene.
Det har vært noen år nå hvor jeg nesten ikke har kjøpt plater, og når jeg nå har begynt igjen kjøper jeg på nettet. Very convenient. Fantastisk utvalg.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Vanskelig problemstilling dette... I Bergen finnes det nå kun en butikk igjen som har en skikkelig klassisk avdeling med kompetent personale (Platon), samt at Platekompaniet faktisk også har et overraskende anstendig utvalg av klassisk (og jazz) som ingen av de ansatte har greie på, bortsett fra den som bestilte platene inn, for der finnes også særere greier fra selskaper som Hyperion og Chandos. Så jeg synes ikke at utvalget er elendig, om det enn mangler endel.

Men problemet er prisene. Når en fullpris-cd koster 170 til 190 kroner sier det seg selv at jeg heller kjøper samme platen på nettet til like over hundrelappen.I tillegg teppebomber MDT oss med tilbudskampanjer der man kan spare 2-300 kroner på enkelte bokser så er det vanskelig å ville bidra til at den lokale platebutikken opprettholdes.

Så hvis jeg kjøper noe i butikk, som jo tross alt er mye kjekkere enn å kjøpe på nett, så er det som regel fordi jeg finner noe på tilbud.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hei!
Har helt sluttet med å kjøpe cd`er i butikkene. Finner all den musikken jeg trenger ved først å høre på korte utdrag av melodier på http://www.allmusic.com/

Finner man noe man liker er bare å søke på http://music.ebay.co.uk/ for å kjøpe.

Har kjøpt bortimot 100 nye cd`er der og sjelden betalt mer enn 100,- ferdig rett i postkassa. Helt topp måte både å finne ny musikk, og å få det relativt rimelig.

Lars
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
ja netthandelen er vel bare en videreuvikling av postordrefirmaene som compakt-huset og akers-mic. som nå er historie.

mvh, s,
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.081
Antall liker
6.402
Da jeg var liten hadde vi en Play Time, i et av Henry Oliver Rinnans tildigere torturhus i Brattørgata. Var aldri i byen uten å ta turen innom der.

Eneste sjappa som er verdt å stikke snuten innom nå er Platekompaniet, men den er heller ikke så mye å skryte av, så det blir nok mest netthandel for min del også. Men jeg kjøper i det minste cd'er og aldri i livet om jeg laster ned mp3.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Det er så spot on Mikefish. Hvorfor synker platesalget?
Er det fordi MTV/VGlista er totalt dominerende hva utvalg i platebutikken angår? Er det fordi prisen for en cd er for høy? Er det pga. internett/piratkopiering? Er vi rett og slett blitt mindre opptatt av musikk og godtar ukritisk hva P1,2,3,4 og radio 1 spiller? Eller har rett og slett kvaliteten på musikken gått ned? jeg tror alle disse årsakene tilsammen har ført platebransjen ut på glattisen.
Den utrolig blaserte holdningen bransjen selv har til musikk har nok veldig mye å si. Det kan virke som om det er tabu å satse på nye artister som ligger under 8 på skjønnhetsskalaen. Når ansiktet, atituden osv. kommer forran talent så er det dømt til å gå dårlig, kanskje ikke med en gang, men som man sier You can`t polish a turd! Jeg tror det er ti år med konsekvent satsing på style fremfor substance som nå kommer frem. Folk flest vil nok innerst inne at artistene de liker faktisk kan spille et instrument og synge på ordentlig, det har med tillitt å gjøre, bare tenk på hvor populært MTV unplugged var på første halvdelen av nittitallet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
...the world is my oyster.....
-soup-kitchen-floor-wax-museum!

Sånn fortsetter i hvert fall teksten til Ade Belew..

Alt dreier seg etter mitt syn om tid. Hvis man ikke klarer å fange massene på et lite sekund har man tapt. Tiden da kvalitet kunne vinne med tiden til hjelp er ugjenkallelig over, desverre!

Det kommer aldri noe nytt Beatles, Motown eller Stax. Genuin kvalitet kommer aldri igjen til å treffe et stort publikum. De få som fortsatt er oppriktig interessert i musikk må bare erkjenne at de hører til en stadig mindre gruppe særinger.
 

Mikkel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2004
Innlegg
57
Antall liker
0
Jeg var en tur innom hjembyen Fredrikstad (relativt stor by) for et par måneder siden. Jeg hadde litt tid til overs og tenkte å sjekke platesjappene i sentrum. Jeg kom inn i den første og oppdager at de fleste CD-hyllene var byttet ut med store bokser med billig-DVD'er. Som beskrevet over, var det stort sett VG-liste musikk som fantes på CD. Jeg var kjempeoverrasket for denne butikken var jo en av de gode butikkene for noen år siden. Etter å ha tittet gjennpom top-10 gikk jeg til neste butikk, som også hadde bra utvalg for et par år siden. Det var samme elendigheta der også!!! Jeg tittet  litt på top-10 der også og gikk ut igjen. Nå skjønner jeg hvorfor kompisen min (fra Fredrikstad) så litt fortvila ut da jeg ønsket meg CD'er med JAZZ til bursdagen min for et år siden ;)

Med et så labert utvalg i butikkene er man faktisk tvunget til å bruke nettet for å kjøpe/skaffe seg musikk. Må si jeg er glad jeg bor i Oslo som fremdeles har noen butikker med utvalg.


Mikkel
 
Topp Bunn