Holmium skrev:
Gjestemedlem skrev:
bjornh skrev:
Rike kan vel neppe si at de blir:
http://www.aftenposten.no/kul_und/article3605839.ece
Må musikere bli spilt ca. 4,5 millioner ganger per måned på Spotify for å komme opp i den amerikanske minstelønnen på 1160 dollar (6828 kroner)? Spotify vil ikke offentliggjøre avtalene sine, eller hvor ofte artister blir streamet.
Hvis en låt blir spilt på P3 slik at 4,5 millioner nordmenn kan høre den så er vel ikke betalingen mer enn en softis eller to da heller?
Tror du tar alvorlig feil her.
Tja, 4,5 millioner nordmenn har tilgang til NRK, så det holder å spille den 1 gang slik at de alle kan få hørt den om de ønsker. 2-3 ganger så er vi i alle fall godt dekket. Musikken blir da streamet over eteren til millioner av radioapparater uten at artistene får noen drøy månedslønn av den grunn.
Jeg vet ikke hva NRK betaler for en avspilling. Noen hundre koner eller noe slikt for en låt vil jeg tippe, men jeg kan jo ta feil her. Av disse så er det vel ikke så mye igjen til artistene når tono, plateselskaper, (staten i form av skatt?), og andre interessenter har hentet ut sine andeler.
Nå hører jo ikke alle på radioen samtidig da, så det blir jo litt hypotetisk. Men la oss si at det er 200.000 lyttere på P3 en morgen, så og de spiller en Lady Gaga trudelutt, så er det ikke sikkert at damen(?) har så veldig mye mer igjen av dette enn ved 200.000 lyttere på Spotify.
Hadde plateindustrien fått det som de ville hadde vi nok blitt tvunget til å installere et takstameter i øregangen ved fødselen.