Høyttalere Hva slags type høyttaler foretrekker du?

Hva slags type foretrekker du?

• Horn

• Kasse m/dome/bånd diskant

• Open baffle

• Elektrostater

• Omnidirectional

• Fulltone element

• Magnetostat

• sub+satelitt

• aktive

• DIY/annet

Resultatene er kun synlige etter avstemning.
B

brunBar

Gjest
Inspirert av The Audiophiliac fra Youtube, så lurer jeg på hvilken type høyttaler som foretrekkes HFS brukere. Tenker dette er et tema som på en måte snakkes om, men på en måte ikke.

Før valget av ny høyttaler lander, har man hørt på de forskjellige type konstruksjoner man finner i høyttalerverden? Horn? Open baffle? Omnidirectional? Kasse? Elektrostater? Hva foretrekkes? Og gjerne del hvorfor :)

Har hifi prosjekter som er planlagt til høsten, og selv så snuser jeg litt på horn. Ble veldig imponert over jbl sine flaggskip. Ellers er min erfaring vanlig kasse med dome-tweeter, etc.

Link til The Audiophiliac

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.074
Sted
Sølvbyen
Har ikke hørt alle typene, så kan egentlig ikke svare.

S

Syncrolux

Gjest
Fint om alle typer høyttalere faktisk var med ...

S

Syncrolux

Gjest
Magnetostater
Aktive
Sub/satellitt
F.eks...

Å kunne velge mer enn en hadde også vært greit.

T

TT.

Gjest
Jeg liker flere typer, men ikke mulig å velge mer enn en

B

brunBar

Gjest
Da har jeg oppdatert valgmulighetene for å stemme. Fikk ikke lagt til mer, så da ble det DIY og Annet i ett

edit: og nå har man tre stemmer per bruker. @TT.

• Liker
Reaksjoner: TT.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.538
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Se der. Da har jeg fylt noen bokser.

Open baffle er det nærmeste jeg kommer dipol (ja, det er ikke det samme)
Aktive, for passive filtre er gammeldags
DIY, for det gir muligheter for forskning

S

Syncrolux

Gjest
Øk til 5 stemmer per bruker, så får jeg med alle mine opsjoner.

B

brunBar

Gjest
Øk til 5 stemmer per bruker, så får jeg med alle mine opsjoner.
okei, skal jeg gjøre avstemningen anonym også i samme slengen? ser at den per nå ikke er det

edit: da kan man stemme med 5 stemmer per bruker, nå får dere ikke mer. Og avstemning er gjort anonymt også

L

Lassencad

Gjest
Mine højttaler er JBL 5674 dog med et mindre Mid/Hi.
Har i mange år været stor fan af Snells større serier endte med Snell Type B.
Men jeg opgav såkaldte HiFi Højttalere da jeg alt for tit brændte enheder af.
Snell i Usa var glad for mine bestillinger (Det blev hurtigt dyrt)
Efter et besøg i en større biograf i Kbh og en privat demo af en 2 vejrs JBL Bio højttaler jeg var solgt.
efter afspilning af musik jeg havde med gik det op for mig at sådan et sæt Biohøjtteler nemt kan gengive musik så man får en god fysik oplevelse hver gang og alle typer musik kan spilles.
Efter noget tid med de mindre modeller købte jeg et sæt fra deres større serie Og har ikke set mig tilbage siden.
jeg har haft dette bio systemer siden 2014 og har nu en oplevelse at HiFi højttalere er så begrænset.

Systemet består af et Diskant Horn og mellemtonen formidles af et stort Wavegide. Bas er 8X 15" :)

T

TT.

Gjest
okei, skal jeg gjøre avstemningen anonym også i samme slengen? ser at den per nå ikke er det

edit: da kan man stemme med 5 stemmer per bruker, nå får dere ikke mer. Og avstemning er gjort anonymt også
Helt unødvendig å gjøre avstemningen anonym.

S

Syncrolux

Gjest
Open baffle = Magnepan høyttalere har ikke noen kasse
Magnetostat = Magnepan
Sub+Satellitt = Har dedikert bassløsning (DBA)
Aktiv = selvsagt, alt drives direkte fra en effektforsterker
DIY/annet = egen bassløsning og Magnepan som er ombygd til aktive høyttalere

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.582
Torget vurderinger
24
Kombinasjonen åpen baffel (i dette tilfelle SLOB) i bass, midbass i kabinettløsning pluss treveis horn er det optimale foretrukne valg her, i det rommet som er til rådighet. Rene Kinderegget med andre ord :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Jeg er svak for og liker godt transmissionline-høyttalere, synes det er synd at det er et såpass kompleks og kostnadskrevende design at få produsenter har utforsket dette, men det har nok med kostnad og inntjeningsmargin å gjøre da det er enklere for produsenter å produsere høyttalere basert på andre prinsipper. Således kan man vel også si at man nok ikke har nådd prinsippets potensial til det fulle, og det synes jeg at er litt synd.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.538
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da har jeg lagt på to til.
Open baffle er det nærmeste jeg kommer dipol (ja, det er ikke det samme)
Aktive, for passive filtre er gammeldags
DIY, for det gir muligheter for forskning
Satellitt pluss sub(er). Praktiske årsaker til det. Dipoler kan være greit dimensjonerte gulvstående (mine er H104B38D21) ned til ca. 40 Hz. Skal de dypere flatt med litt maxlydtrykk blir de enorme.
Omni. Subene mine er omnipolare. Opererer opp til 40 Hz, og så er dimensjonene slik at de "dytter" dipolene den nødvendige meteren ut på gulvet. Her har vi tenkt på alt, hehe.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.317
Jeg liker ofte hjemmelagde horn i kombinasjon med åpne bafler og passende deling, gjerne kombinasjon av aktiv og passiv deling. Har også hørt flerveis diy hornsystemer som lyder veldig bra.

B

brunBar

Gjest
Jeg liker ofte hjemmelagde horn i kombinasjon med åpne bafler og passende deling, gjerne kombinasjon av aktiv og passiv deling. Har også hørt flerveis diy hornsystemer som lyder veldig bra.
Min opplevelse av jbl høytalerene var enorm oppløsning, evne til å stort lydbilde ( hvis jeg forstår det riktig) ved moderat volum, litt "live"/konsert aktig.. Er det passende å sammenligne DIY horn oppsett med jbl?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.317
Min opplevelse av jbl høytalerene var enorm oppløsning, evne til å stort lydbilde ( hvis jeg forstår det riktig) ved moderat volum, litt "live"/konsert aktig.. Er det passende å sammenligne DIY horn oppsett med jbl?
Det du skriver om
enorm oppløsning, evne til å stort lydbilde ( hvis jeg forstår det riktig) ved moderat volum ...
kan vel beskrive noe av lyden til mange hornanlegg.
Jeg har liten erfaring med jbl høyttalere, så jeg skal ikke uttale meg om dem.

Topp Bunn