Hva slags kamera burde jeg kjøpe?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.549
Torget vurderinger
2

Jeg ser at det er mange ivrige fotografer blant våre brukere som har veldig god kvalitet på sine bilder, og jeg har selv til tider lyst til å ta bilder med god kvalitet.

Jeg bruker i dag en Fujifilm F40d (kr. 2.500), men selv om dette kameraet får nokså brukbare tester, så trenger jeg bedre saker.

Jeg skal bl.a. ta produktbilder o.l. og jeg trenger kanskje et speilreflekskamera for "dummies". Har dere noe å anbefale? Jeg tenkte å bruke mellom kr. 4-7.000.

Mvh
Thomas
Høvdingen

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314

Hei Thomas
Når det gjelder speilreflex i den prisklassen så kan du nesten kjøpe hva som helst...
Men hvis jeg skulle kjøpt i dag så har jeg nok valgt en av de to store (Nikon/Canon)
Dette p.g.a. utvalget i linser.
Når det gjelder produktfotografering, så gjelder det jo i aller høyeste grad hvor store produkter du skal fotografere.
Skal du gjøre dette forholdsvis rimelig (med små produkter), så vil jeg absolutt anbefale et fotograferingstelt.
Se f.eks dette jeg selv har (Hama ) Koster ca 700,- )

Til dette har jeg kjøpt 4 stk rimelige halogenlamper på bohus (betalte 50,- for stk på tilbud)
Får ganske akseptable resultater med dette
se f.eks her:

Sverger selv til Tamron 17-50/2,8 linse og gjerne med mellomringer for å komme tett på.
Et lite stativ og/eller sandpose BØR (nei MÅ) også brukes.
Fjernutløser synes jeg også er påkrevet
Mvh Jan I

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Om det skal være digitalt, så får man vel hanket inn f.eks et Nikon D40x for budsjettet...?
Så kan man synge som Simon & Garfunkel "I've got a Niiiiikon camera, I love take...." Det er vel fortsatt noe ved disse Nikon-kameraene; om enn de digitale er mer brukervennlige enn høyoppløste i denne prisklassen ennå...?

D40X er iallefall hendig men substansielt, har over 10mpxl, er kompatibel med plenty optikk (viktig!!) og har ellers alle fordeler som et SLR har.

Mvh Vidar P

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5

Canon EOS 400D blir mitt tips, med innebygd rensesystem.
Dette er i hvert fall et godt kamera som er enkelt i bruk.

Men som nevnt så er det begrenset hvor galt det kan gå ved valg av Canon eller Nikon.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.272
Sted
Østfold

Jeg har et Canon EOS 20D, og jeg er ikke i tvil om at mitt neste kamera blir ett Canon.

Skal du ha speilrefleks bør du lære deg manuell fotografering, du bør investere i kontrollert belysning, og du bør ha objektiver av brukbar kvalitet til de brennviddene du trenger. Ofte betyr det at kameraet blir en liten kostnad oppi det hele.

400D er forøvrig litt spesielt med at det er veldig lite og lett ift andre SLR. Imidlertid mener jeg du kan ta meget gode produktbilder med 400D og kitlinsa fra Canon (den som følger med i de billigste pakkene). Bruker du kunstig lys som Jan_I foreslår kan du få bilder av god kvalitet. Det du ikke får i like stor grad er gode bilder innendørs i begrenset lys, lang telezoom, ekstrem dybdeskarphet/ekstremt liten dybdeskarphet, kraftig macro osv osv.

Forøvrig er det nylig en tråd om det samme (Monkey Country Audio).

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Eg hadde Pentax i studietida, og kjøpe etter kvart eit batteri med objektiv, som er alt for gode til å avskrive. Så eg venta heilt til Pentax kom med rimelege, digitale speilreflekskamera. Ist* låg langt utanfor mi budsjettramme, så K100D vart kameraet. Det fine er at ein bildestabilisator også verkar på alle dei gamle objektiva. Einaste autofokus saknast.
Men om eg ikkje hadde ei bråte objektiv-lik i lasten, ville eg nok gått for eit Nikon.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314

Hei
Bare et spørsmål her:
Vet jo at den forrige Nikon 40 IKKE hadde autofocus innebygget. dette gjorde at det ble begrensing i uttak av linser ( en måtte ha linser med autofocus)
Gjelder det samme med D40X ? i så fall kan det jo bli litt begrensing i utvalg på bruktmarkedet.

Forresten så kan jo andre cameraer enn speilreflex brukes til produktfoto. ( selvfølgelig med begrensing av kvalitet).

En annen ting som jeg synes mangler i disse cameratrådene er hvor viktig et godt fotoprogram er.
En kan fixe utrolig mye på bildene med et forholdsvis rimelig program.

Når det gjelder opplæring/ bruksanvisning så vil jeg absolutt anbefale videoene til blue crane digital
http://www.bluecranedigital.com/dvd.htm
Har en selv til mitt canon eos 350D og dette er en dvd som kommer med utrolig mye gode tips.
du får kjøpt denne DVDen fra f.eks DDMR
http://www.ddmr.no/index.php?ProdusentID=114
Lykke til med et eventuelt nytt kamera.
Mvh Jan I

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Antall liker
9
Sted
Akershus

Jeg har nettopp vært i samme situasjon.
Skulle ha speilrefleks, og vurderte mange forskjellige, f.eks. Nikon D40x, D80, Pentax K10D og Olympus E-510.

Etter å ha lest maaange tester og brukererfaringer, har jeg bestemt meg for Olympus E-510. http://produkt.akam.no/product.php?product_id=66756
- Bildekvaliteten er like god som de andre, også på høyere ISO.
- Innebygd bildestabilisator
- Markedets kanskje beste støvfjerning.
- Mulighet for LiveView på skjermen. Veldig kjekt til bl.a. makro-foto.
- Veldig fin størrelse og vekt.
- Olympus lager svært god optikk, f.eks. regnes kit-objektivene som de beste i klassen. Leica og Panasonic lager også objektiver til dette systemet.
- FourThirds-systemet er det eneste som er bygd opp fra grunnen til digitalt bruk.

Olympus har for tiden 22 objektiver spesialdesignet for digitale speilreflekser. Minst 2 til kommer i løpet av noen måneder.
Canon har 6 og Nikon har vel 9.
Men disse to har selvfølgelig et stort utvalg av objektiver ment for det analoge 35 mm systemet. Ikke alle disse passer like godt til digital-verdenen.
Nikon D40x har ikke innebygd fokus-motor, og objektivutvalget blir derfor ganske begrenset, hvis man ikke vil fokusere manuelt da.

Det skal forsåvidt sies at valget tilslutt sto mellom Olympusen og Nikon D80.
D80 føltes virkelig som et godt kamera, men manglet litt funksjoner jeg hadde lyst å prøve.

Her er et rimelig omfattende review av E-510: http://wrotniak.net/photo/oly-e/e510-rev.html

G

Gjestemedlem

Gjest

Jeg har inntrykk av at de fleste store kameraprodusentene tilbyr svært mye for pengene i det nederste segmentet av markedet. Det er jo ofte slik at når man først har valgt et system, Canon, Nikon, Pentax etc. og begynt å kjøpe utstyr til dette er det gjerne det men fortsetter med i mange år. Jeg vil tro det er mye det samme hvilket hus du velger i utgangspunktet. Men en Canon 350D/400D eller Nikon D40 er vel av de rimeligste. Hvis produktfotografeing og stativbruk er det viktigste kan man vel godt bruke fastobjektiver med manuel fokusering også. Så markedet for brukte objektiver er stort selv om du velger et hus uten autofokusmotor. Det samme gjelder bildedstabilisatorer, disse skrur man jo stor sett av ved stativbruk uansett. Så et så rimeleig hus som mulig av de nye SLRene med et godt egnet objektiv vil jeg vel tro er det mest hensiktsmessige?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.083
Torget vurderinger
4

Nå har det vært lignende tråder tidligere og jeg vil gjenta meg selv: Prøv de mest aktuelle modellene, finn ut hvilke som føles naturlig å bruke mht. ergonomi, brukergrensesnitt på innstillinger og funksjoner etc. Noen vil du kunne ekskludere nesten umiddelbart og andre vil kunne føles som gamle kjente like umiddelbart...bare fordi de "kjennes rett". De mest kjente merkene er alle gode dersom de har de (for deg) viktigste basisfunksjonene.

Antall pixler er ikke så viktig såfremt produktbildene ikke skal printes i store formater. Det er viktigere at du er komfortabel med kameraet og kjenner det godt nok til at du tar gode bilder enn at bildene har max oppløsning for å kunne blåses opp. Autofokus ser jeg ikke som viktig til produktfoto, manuell fokus sammen med god fokusmåler- og indikator gir i grunn bedre kontroll (såfremt ikke synsproblemer vanskeliggjør dette). En annen ting er at flere av de gamle manuelle faste objektivene er langt bedre optisk kvalitet og langt skarpere enn de nye autofokus zoomene som følger med i kitene. Disse får du nå kjøpt brukt for en slikk og ingenting. Som Jan_I skriver bør du skaffe deg et godt stativ til produktfotograferingen. Sjekk derfor at kameraet du velger har mulighet for bruk av fjernutløser. Ikke alle har lenger gode løsninger for dette.

Lykke til

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Antall liker
0

Jan_I skrev:
Hei
Bare et spørsmål her:
Vet jo at den forrige Nikon 40 IKKE hadde autofocus innebygget. dette gjorde at det ble begrensing i uttak av linser ( en måtte ha linser med autofocus)
Gjelder det samme med D40X ? i så fall kan det jo bli litt begrensing i utvalg på bruktmarkedet.
Både D40 og D40x HAR autofokus. Det de ikke har er autofokusmotor innebygget i huset. Dermed blir man avhengig av objektiver som selv har autofokusmotor. Nikon objektivene med motor heter AF-S et-eller-annet, mens de uten bare heter AF og-noe. Pr idag mangler Nikon endel lyssterk fastoptikk med AF-S, mens de på zoomsiden har et greit utvalg. Skal man kjøpe rimelig bruktoptikk begrenser dette utvalget en god del sålenge man vil ha autofokus som fungerer. Siden dette er et nytt fenomen har vel heller ikke tredjepartsleverandører så mange objektiver med autofokusmotor for Nikon enda. Dette vil sikkert endre seg til det bedre etterhvert.

Til å ta produktbilder ville jeg i tillegg til en normal-zoom valgt et makroobjektiv med brennvidde rundt 50-60mm. Med et makroobjektiv får du muligheten til å fokusere nærmere, dersom det f.eks er en liten detalj på produktet du vil vise spesielt. Alle makroobjektiver jeg har lest om skal også gi god optisk kvalitet.

Canon har EF 50 f/2,5 Macro (Pris ca 2400,-) og EF-s 60 f/2,8 Macro (Pris ca 3000,-). Nikon har en AF Micro 60 f/2,8D (Pris ca 5000,-), men med den får du altså ikke AF på D40/D40x. Den koster jo også endel mer, men er antagelig super på et D80. I tillegg har Sigma et 50mm makroobjektiv som kan fåes både til Nikon, Canon og Konika Minolta. Olympus har et 35mm makroobjektiv som sikkert også er et godt valg uten at jeg kjenner noe til det. Siden Olympus har mindre sensor vil dette vi en grei bildevinkel til produktbilder vil jeg tro.

Personlig synes jeg en av de viktigste egenskapene ved et kamera er en god søker. Olympus bruker mindre sensorer. Fordelene med det er at de kan lage små hendige kameraer med tilhørende liten og lett optikk. Siden sensor er mindre må man imidlertid også begrense størrelsen på søkeren. Dette er ikke en fordel. I produktbeskrivelsen til Olympus står det at Olympus E-510 har speilreflekssøker. Jeg antar at dette da er en søker basert på speil og ikke den bedre løsningen med et pentaprisme. Dette er billigløsningen som du forøvrig også finner i Nikon D40/D40x og Canon 400D. Har du råd til å gå opp til f.eks. Nikon D80 eller Canon 30D vil du få søkere som både er større og lysere. Ikke alle er så opptatt av søkerstørrelsen og vektlegger heller muligheten for live-view.

Hvilke egenskaper du selv vil trives med på et kamera er det ikke lett for andre å vite mye om. Mitt råd er derfor at du oppsøker en fotobutikk med godt utvalg og klår på kameraene der. Og når alt kommer til alt er antagelig den eneste tabben du kan greie å gjøre å bruke altfor mye penger på noe du senere bruker alfor lite. Alle kameraene som er nevnt i denne tråden kan gi deg supre bilder.

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Antall liker
9
Sted
Akershus

Nå er forsåvidt poenget angående Olympus' "små" bildebrikker ganske overdrevet.

Her er en grafisk fremstilling av forskjellene:

Hentet herfra: http://wrotniak.net/photo/oly-e/sensor-size.html

En oppsummering:
"All three most common types of DSLR sensors (APS-C, Foveon/Sigma, Four Thirds) have practically the same size; therefore any discussions of differences between them due to the size are groundless and just demonstrate that someone did not bother to check the numbers."

Hvis man absolutt skal snakke størrelser, så burde man ta med forskjellen på objektiver lagd for 35 mm og digitalt.
(Hentet herfra: http://www.olympus-europa.com/consumer/dslr_7045.htm)

Størrelsen på den bakerste linsen i et objektiv lagd for 35 mm / analogt:

Størrelsen på den bakerste linsen i et objektiv lagd for FourThirds (digitalt):

Altså muligheter for mye bedre ytelse når det gjelder mørke hjørner (vignettering).
Det er også mulig å lage mindre og lettere objektiver med svært bra ytelse.

Nå er forsåvidt søkeren i D80 mer lyssterk enn den i E-510, men forskjellen er ikke allverdens, og D80 er et dyrere kamera med færre funksjoner, så noen fordeler må det jo ha. ;-)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.549
Torget vurderinger
2

Takker for all info. Et sånt lite telt til produktfotografering så ut som en smart idé, men jeg skulle gjerne hatt tak i et telt som er litt større, kanskje 1x1meter eller noe i det området. Noen som vet hvor dette kan kjøpes?

Mvh
Thomas

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Da har jeg omsider rotet meg til å kjøpe et EOS400D, samt et ekstra objektiv, 70 - 200 og
batterigrep.

Men jeg lurter på, hvilket minnekort skal jeg kjøpe?
Er 2 Gb nok, Hvor raskt må det være?
Er dette ok?

Eller dette?

Hvor mye plass tar egentlig en eksponering?

Har dere en god anbefaling til fotobag, gjerne en liten, som akkurat har plass til kamera + ekstra objektiv.

G

Gjestemedlem

Gjest

oddgeir skrev:
Da har jeg omsider rotet meg til å kjøpe et EOS400D, samt et ekstra objektiv, 70 - 200 og
batterigrep.

Men jeg lurter på, hvilket minnekort skal jeg kjøpe?
Er 2 Gb nok, Hvor raskt må det være?
Er dette ok?

Eller dette?

Hvor mye plass tar egentlig en eksponering?

Har dere en god anbefaling til fotobag, gjerne en liten, som akkurat har plass til kamera + ekstra objektiv.
På en nikon D40 med full kvalitets JPG tar et 6Mpx bilde 2-3 MB i RAW format vil det være omtrent 10MB. Et 400d på 10Mpx vil jeg tippe bruker ca 4MB på full jpg og kanske 15+MB i raw

Med 2 GB får du da plass til kanskje 400-500 JPG bilder eller Kanskje 150 i RAW.

Setter du ned størrelsen eller opp komprimeringen får du plas til enda mer.

Om dette er nok får du jo vurdere, men du kan jo altids kjøpe et til. Det tar jo ikke mange sekuner å bytte minnekort i kameraet og ikke er de problamatisk tunge å bære eller.

Til vanlig bruk er nok III raskt nok. Men kanksje bedre med et IV hvis du skal ta mange RAW biler i serie (vet ikke om disken henger med på en III da?).

Til overføring er det best med en kortleser i maskinen.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Takker så mye. Da er det "løp og kjøp". ;)

G

Gjestemedlem

Gjest

Når det gjelder veske kjøpte jeg selv en Case Logic. Den er liten og kompakt, holder regnet unna og er forsterket med hard plast i bunn som beskytter objektivet noe mot slag og fall, ikke dyr heller. De finnes i ymse størrelser. Japan har en god del i butikken av forskjellige størrelser og merker. Best å prøve og se etter noe som passer ditt utstyr og prisklasse.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg

Høre med dere experter :)

Har ett D50 på hånda,hva kan det være verdt tro ?
Hus og standard linse,1gig brikke,snart 2 år gammelt(mener jeg å huske),god stand.

D40 er også vurdert.

Pros & cons ?

/jan

G

Gjestemedlem

Gjest

JanR skrev:
Høre med dere experter :)

Har ett D50 på hånda,hva kan det være verdt tro ?
Hus og standard linse,1gig brikke,snart 2 år gammelt(mener jeg å huske),god stand.

D40 er også vurdert.

Pros & cons ?

/jan
På foto.no selges de til 3000-3500 kr med obj.

En ny D40 med kitobjektiv koster rundt 4500kr

D40 er en oppgradert D50.

Japan solgte også unna D70 til godt under 4000kr da de gikk ut av produksjon, så det er mulig du kan finne gode priser på dem også.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg

Takk Dep.
Nå er jeg veldig fersk når det gjelder kamera ting så vær snille med meg ;)

D40 - motor/antiriste dings sitter i objektivet ?
D50 - sitter i huset ?
Korrekt ?

For da blir man litt låst (på en måte) når det gjelder objektiv til D40 ?
Begge er mer enn gode nok til mitt bruk iofs men vil jo gjerne ha muligheten til å bytte/kjøpe objektiver uten at det koster skjorta.

/jan

G

Gjestemedlem

Gjest

JanR skrev:
Takk Dep.
Nå er jeg veldig fersk når det gjelder kamera ting så vær snille med meg ;)

D40 - motor/antiriste dings sitter i objektivet ?
D50 - sitter i huset ?
Korrekt ?

For da blir man litt låst (på en måte) når det gjelder objektiv til D40 ?
Begge er mer enn gode nok til mitt bruk iofs men vil jo gjerne ha muligheten til å bytte/kjøpe objektiver uten at det koster skjorta.

/jan

På d40 må du bruke objektiver med innebygget motor hvis du vil ha autofokus. Det er kun noen av objektivene som har vibrasjonsdemping.

D50 har autofokusmotor. Ingen av dem har vibrasjondemping i huset.

Du kan se på forskjellene her:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond40/

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg

Takk igjen Dep.

Lese litt her jeg nå da.

/jan

K

knutinh

Gjest

oddgeir skrev:
Takker så mye. Da er det "løp og kjøp". ;)
Jeg tror ikke at normale DSLR greier å nyttiggjøre seg de raskeste minnekortene : intern båndbredde i kameraet begrenser uansett hastigheten.

Hvis du har en rå minnekortleser kan du muligens oppleve at det går raskere å dumpe bildene inn til PC.

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Det ble et Ultra II på 2 GB til 379,- på Clas.
Holdt i massevis fikk jeg vite.

Topp Bunn