Hva skjer når nettspenning avviker fra apparatets merkespenning?

P

parafinoksen

Gjest
Hva skjer når, eller hva er konsekvensen av at, nettspenningen avviker fra spenningen som er oppgitt på apparatet? Hjemme hos meg er spenningen på rundt 238–240 V, mens apparatene gjerne har oppgitt 230 V. Betyr det større/lavere belastning for trafoen? Er dette «innafor», eller ville det vært hensiktsmessig å skaffe spenningsregulator for å ordne optimale arbeidsforhold for apparatene?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.334
Sted
Ytterst i havgapet...
Standard toleranse for nettspenning fra kraftleverandør er +/- 10%, så du er godt innenfor. De fleste apparater for audio har spenningregulatorer for forsyningsspenninger, så ingen problemer der heller.... Unntaket er klassiske effektforsterkere hvor spenningen til utgangstrinnene ofte er uregulert, uten at det normalt er et problem, - samt en god del rørforsterkere som ofte ikke har regulering av høyspenningen til røra. Noen har regulatorer til glødespenning, men svært ofte er også denne bare filtrert og ofte ikke engang likerettet... Rørforsterkere har typisk 6,3 eller 12,6V glødespenning... 300B og den slags rør er unntaket..
Sånn grovt skissert...
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Hos meg ble spenningen trinnet ned den gang de skiftet fordelingstrafo til 225V (hos meg). Den lå på 245 +/- før den tiden. Forklaringen til netteier var at smps ikke liker høy spenning over tid.
 
Topp Bunn