Hva skjer når jeg måler mot mine ht'er?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Når jeg måler ht'ene mine hver for seg så er frekvensgangen snorrett oppover. Begge er nesten like. :)
Men.. når jeg måler dem begge samtidig får jeg dype groper. Gjerne ved 4 khz og 10 khz. :(
Er det noen som kan forklare meg hva som skjer?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Nei, den er dønn lik, men ht ene står ikke med lik avstand fra sideveggene. Kan det være utfordringen?
Hvilken type roomtuning er mest effektiv i dette tilfellet? Syns jeg ikke får store forskjellen når jeg tester med madrasser etc.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hei Zerostat

Pust ut...:)
Det er combfiltering du ser. Det gir ikke et riktig bilde over 300hz ved å måle begge kanaler samtidig.
Under 300 kan det være greit å måle både mono og stereo.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
puuhhh... Det var da flott!
Jeg syns jeg mangler litt diskant i rommet. (Bruker kanskje litt for dårlige høyttalerkabler for tiden.)
Har panelvegger. Vegen bak meg er malt Leca. Ganske tynne Glava dempeplater i taket mellom HT og lytteposisjon.
Hvordan syns du at jeg skulle akustikkbehandle dette rommet?
lytterom3.jpg

S

Syncrolux

Gjest
Nei, den er dønn lik, men ht ene står ikke med lik avstand fra sideveggene. Kan det være utfordringen?
Hvilken type roomtuning er mest effektiv i dette tilfellet? Syns jeg ikke får store forskjellen når jeg tester med madrasser etc.
Når man vet at bølgenden ved 10 kHz er 3,4 cm, så vil et avvik på bare noen få mm i avstand gjøre at du får dip'er når du måler begge samtidig. Det er ikke noe mystisk i det hele tatt.

D

Desillusjonert

Gjest
Så kan man jo spørre seg, hvorfor vil du måle dette?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Det blir vel som å spørre en som samler å frimerker om hvorfor han må ha så mange av dem. :)

Spøk til side... Jeg følte at jeg manglet noe i "toppen" og ville ha dette bekreftet via kurver. (Regner med at det kommer noen kommentarer på den setningen.)

Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Legg ut frekvensresponsen din da, så vi får se hvordan det ser ut. Helst hver høyttaler separat.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Når man vet at bølgenden ved 10 kHz er 3,4 cm, så vil et avvik på bare noen få mm i avstand gjøre at du får dip'er når du måler begge samtidig. Det er ikke noe mystisk i det hele tatt.
Vil man oppfatte/høre dette slik også da?

D

Desillusjonert

Gjest
Det blir vel som å spørre en som samler å frimerker om hvorfor han må ha så mange av dem. :)
Spøk til side... Jeg følte at jeg manglet noe i "toppen" og ville ha dette bekreftet via kurver. (Regner med at det kommer noen kommentarer på den setningen.)

Tja, det blir vel mere som om man skulle begynne å måle fargemetningen i et frimerke og ikke stole på sine øyne :)

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.708
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74

Tja, det blir vel mere som om man skulle begynne å måle fargemetningen i et frimerke og ikke stole på sine øyne :)
Ikke spøk med det. Jeg er fargeblind på rødt og grønt. Det går bra ! :)

S

Syncrolux

Gjest
Jeg stoler aldri på mine egne ører når det gjelder ting som kan måles med svært stor presisjon, f.eks frekvensrespons.

Det er lett å høre at noe er feil, men eksakt hva er mye værre. Spesielt synes jeg dip'er i responsen kan være leie å pinpointe hvor er hen i frekvensområdet.

• Liker
Reaksjoner: SRM
Topp Bunn