Hva skjer med en MC når nålen har vært skjev?

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Har byttet PU, og den gamle jeg tok av var en Ortofon MC30 Supreme. Den var ikke utslitt, men hadde fått seg en lite kakk slik at nålen var litt skjev. Dette ødela i første rekke perspektivet.
Nå som den er tatt av har jeg sett litt på nålen og forsiktig bøyd den tilbake slik at den nå ser helt fin ut.
Da er spørsmålet; Hvilke skader har egentlig PU'en?
Skal den kastes eller kan den kanskje brukes, eller lage et anheng med høy waf til samboeren?
Hva er konsekvensene inne i huset når nålen blir/har vært skjev?

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
belia skrev:
Har byttet PU, og den gamle jeg tok av var en Ortofon MC30 Supreme. Den var ikke utslitt, men hadde fått seg en lite kakk slik at nålen var litt skjev. Dette ødela i første rekke perspektivet.
Nå som den er tatt av har jeg sett litt på nålen og forsiktig bøyd den tilbake slik at den nå ser helt fin ut.
Da er spørsmålet; Hvilke skader har egentlig PU'en?
Skal den kastes eller kan den kanskje brukes, eller lage et anheng med høy waf til samboeren?
Hva er konsekvensene inne i huset når nålen blir/har vært skjev?
Jeg ville ikke brukt denne.
Det skal mye til at du har fått denne 100% korrekt med og rette den opp igjen. Selv om den nå ser bra ut.
Er den fortsatt litt skjev, så kan den ødelegge lp plstene dine.
Da får du plater med knittring!

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
unison skrev:
Det skal mye til at du har fått denne 100% korrekt med og rette den opp igjen. Selv om den nå ser bra ut.
Stiller meg litt undrende til dette. Man skal jo alltid stille azimut etter nåla, ikke etter huset, så da har en marginal skjevhet i forhold til huset lite å si. Nye PU-er kan ha en slik skjevhet fra produsent. Personlig ville jeg ikke brukt denne PU-en fordi jeg ville blitt sittende og lytte etter feil i stedet for å lytte til musikken.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Birdman skrev:
unison skrev:
Stiller meg litt undrende til dette. Man skal jo alltid stille azimut etter nåla, ikke etter huset, så da har en marginal skjevhet i forhold til huset lite å si. Nye PU-er kan ha en slik skjevhet fra produsent. Personlig ville jeg ikke brukt denne PU-en fordi jeg ville blitt sittende og lytte etter feil i stedet for å lytte til musikken.
Det er et interessant poeng. Jeg har akkurat byttet diskanter på grunn av at det etterhvert ble en mental belastning at det var en liten bulk i ene diskanten, og jeg ble sittende å høre etter hele tiden om jeg kunne høre noe som kunne skyldes bulken:)
Nå spiller en DV20XL, det skal nok litt til at jeg bytter den, men interessant om Ortofonen kan ha overlevd mishandlingen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.340
Torget vurderinger
1
belia skrev:
...
Det er et interessant poeng. Jeg har akkurat byttet diskanter på grunn av at det etterhvert ble en mental belastning at det var en liten bulk i ene diskanten, og jeg ble sittende å høre etter hele tiden om jeg kunne høre noe som kunne skyldes bulken:)
Nå spiller en DV20XL, det skal nok litt til at jeg bytter den, men interessant om Ortofonen kan ha overlevd mishandlingen.
Mentaliteten vs defekter skal man ikke undervurder.

På den andre siden, dersom nåla visuelt er rett, så er den ganske sannsynlig også innenfor toleransen på det samlede oppsettet ditt. PUen er gjerne mer solid (eks spoletrådene) «innenfor» huset enn utenfor. Avhengig av mengden med bøy og tøy på nålearmen så er den en viss sannsynlighet for at dennes «strukturelle integritet» er endret (svekket) med muligheter for endret resonansstruktur og en «svakhetssone» der den har vært bøyd. Lydligheten av det må du nesten finne ut av selv. Jeg ville ha beholdt PUen som reserve, evt i påvente av en «trade inn» til ny Ortofon PU (evt. andre merker som evt har merkeuavhengig trade inn).

mvh
KJ

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Personlig ville jeg lyttet til pickupen.

Poenget med hele anlegget er jo å formidle lyd. Og er lyden ok, hva er så problemet?

At platene skulle kunne ødelegges av en PU som låter ok virker i mine ører helt usannsynlig, Da kan man jo ikke stole på noen pickuper, uansett lydkvaliteter...

Det enkle er ofte det beste. ;)

Mvh

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Av egen erfaring så ødela jeg mange lper med skjev pu for en del år siden.
Platene spillte fint 2-3 ganger og så var de fulle av knitter.
Da jeg studerte puen var den bitte litt skev og med bytte av pu den gang så var problemet borte!

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
unison skrev:
Av egen erfaring så ødela jeg mange lper med skjev pu for en del år siden.
Platene spillte fint 2-3 ganger og så var de fulle av knitter.
Da jeg studerte puen var den bitte litt skev og med bytte av pu den gang så var problemet borte!
Ok. Har ikke brukt spilleren mer en noen ganger for å konstaterer at den skjeve pu'en ikke var bra. Så om det er knitrer så er det ikke pu'en:)

Topp Bunn