hva skjer hvis arbeidsgivern ikke betaler inn skatten min?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.865
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hva skjer hvis arbeidsgivern ikke betaler inn skatten min?

blir jeg da pålagt å etterbetale selv? i så fall på hele lønna eller på den faktisk utbetalte?

d.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Hvis du har indikasjoner på at arbeidsgiver har betalt skatt, dvs lønnsslipp hvor skattetrekk fremkommer, er du på trygg grunn siden du er ført bak lyset. Hvis du ikke har noe slikt kommer du til å måtte betale det du skylder til felleskapet.

Jeg er usikker på hva du mener med "hele lønna eller den faktisk utbetalte", men jeg regner med at din arbeidsgiver skylder deg lønn. Hvis du må betale må du kun betale på det du har fått utbetalt, noe som vil fremgå av pengeoverføringer mot bankkonto. Hvis du derimot har tatt i mot penger rett i hånda tror jeg du har en svært dårlig sak i utgangspunktet.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
800
Torget vurderinger
5
Ta vare på alle lønnslipper, de er din eneste dokumentasjon.
Så lenge det er trukket skatt på dem, er du, som akto påpeker, på trygg grunn for egen del.

Hvis det ikke trekkes skatt må du rapportere det inn.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.865
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
takk for hjelpen,

jeg har fått lønnslippene, heldigvis.

(hva jeg egentlig mente var om jeg da måtte etterbetale skatt på fulle månedslønn før trekk eller på månedslønn etter "trekk" som jeg mistenker (frykter) at han ikke skal innbetale....)

men hvis jeg har fått lønnslippene så har jeg ja betalt skatt "på en måte", bare ikke staten har fått det... ikke sant?

håper at mine bekymringer viser seg til å være ubegrunnet.. :-\

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
800
Torget vurderinger
5
Ja, du har betalt ditt så lenge det er trukket fra lønnen og du kan dokumentere det via lønnslipper.
Det er arbeidsgiver som plikter å sørge for at skattepengene faktisk innbetales som de skal.
Ellers skal skatt alltid betales på grunnlag av bruttolønn, ergo full månedslønn. Så i de tilfellene man blir pliktig å betale legges bruttolønnen til grunne.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Holmium skrev:
Ja, du har betalt ditt så lenge det er trukket fra lønnen og du kan dokumentere det via lønnslipper.
Det er arbeidsgiver som plikter å sørge for at skattepengene faktisk innbetales som de skal.
Her trodde jeg at du tok feil, så jeg måtte sjekke. Og du har rett, ansvaret er fastslått i skattebetalingsloven §16-20: http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-067-034.html#16-20

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Arbeidsgiver plikter å sette skattetrekket på sperret konto. Der oppbevares pengene til de innbetales annenhver måned til myndighetene. Dette er noe revisjonen sjekker med jevne mellomrom.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Arbeidsgiver plikter å sette skattetrekket på sperret konto. Der oppbevares pengene til de innbetales annenhver måned til myndighetene. Dette er noe revisjonen sjekker med jevne mellomrom.
Men hvis arbeidsgiveren er en slask som buker pengene til å kjøpe avlat ( dyr sydentur/diamantsmykker ) hos kona fordi han belå frk.Andersen i resepsjonen, på julebordet, og derfor ikke setter penger inn på denne kontoen. Da er det lønnslippene som vår venn Slartibartfast har fått hver måned, der det står "Forskuddstrekk skatt: xxxx,xxkr", som gjør at vår venn her på HFS slipper å betale skatten "en gang til"!

Lønnslippen du får sammen med lønna er slik sett et verdipapir du må ta vare på! I allefall om du jobber i et mindre firma. Offentlig ansatte er ikke like utsatt.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.865
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
takk for hjelpen!

da har jeg en problem mindre å tenke på-

en annen ting som kanskje dere vet litt om også:
jeg har nettopp sagt opp og går i en 3 måneders oppsigelsestid, er ikke mottatt lønn i denne perioden en grunn til å slutte momentant?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Du har krav på å få lønn i oppsigelsestiden. Ingen forskjell der i forhold til ellers.
Nå kommer det litt an på omstendighetene rundt denne uteblitte lønna. Hvorfor får du ikke lønn?
Det kan skyldes banken, en glipp. Det behøver ikke være snakk om vond vilje.
Å gå fra jobben før du er ferdig med oppsigelsestiden kalles "fantegang" og du mister retten til den lønna du ikke har fått utbetalt.

Når det gjelder ikke utbetalt lønn skal du være klar over to spesielle forhold.

1.
Får du ikke lønna di kan du begjære arbeidsgiver konkurs. En konkursbegjæring forutsetter at den som begjærer konkursen betaler et gebyr som skal dekke noen kostnader i forhold til rettsbehandlingen når konkursen startes. Dette gjør at man unngår unødvendige konkursbegjæringer for vi snakker faktisk om "en del" penger. Husker ikke nøyaktig men mener gebyret ligger i området 20K??? Gladmeldingen for din del er at når bakgrunnen for konkursbegjæringen er manglende lønnsutbetaling, så koster det ikke deg noenting å begjære arbeidsgiveren konkurs!

2.
Hvis arbeidsgiveren blir slått konkurs ( uansett hvorfor ) er lønnskrav en "prioritert fordring" og selv om det ikke finnes penger i boet vil du få lønna di fra "Lønnsgarantifindet". Det tar litt tid men du får pengene dine til slutt. :D

Til slutt unge mann, ( antar du ikke er så gammel ut fra problemstillingene ;) ) har du ikke vurdert å melde deg inn i en fagforening?? Det finnes "upolitiske" alternativer om du ikke ønsker å stå i LO grunnet båndene til AP. Det er i de aller fleste sammenhenger lønnsomt å være med i en fagforening selv om du ikke får problemer av den art du har nå. Du vil få billig forsikring og vanligvis tilgang til juridisk kompetanse som går ut over saker som angår arbeidsforholdet. Hvis arbeidsgiver gir utrykk for negative holdninger til folk som er medlem i fagforeninger bør du uansett komme deg bort fra den arbeidsplassen!

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.865
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Hei,

takker for info-

føler meg ikke såå ung akkurat nå, ::) (med 36) men jeg bor kanskje ikke langt nok i Norge om å kunne nok om alt dette her.
Mine erfaringer med tidligere arbeidsgiverne har stort sett vært positiv, så jeg hadde ikke behov for å sette meg dypere inn i sånnt enn de generelle spørsmåler.

har vurdert fagforening ved flere anledninger, men min erfaring med dem (ut ifrå hva kollegene som faktisk er organisert opplevte) er at gastronomibransjen er en meget underrepresentert yrke og det viste seg som regel som meget vanskelig å finner noen som følte seg ansvarlig eller kompetent nok til å gir hjelp i forskjellige saker. Er kanskje forutinntatt fra tidligere erfaringer fra Tyskland hvor gastronomiforbundet er en liten del av nærings- og nytelsesmiddelforbundet som hovedsaklig setter seg sammen av tobakk-, drikkevare-, og næringsmiddelindustrien og de bryr seg fint lite om gastronomien.

tilbake til saken:
nå har jeg heldigvis fått lønna så langt, men jeg kjenner til den finansielle situasjonen av bedriften og den samsvarende "lønningspolitikken" og det er kjekkt å vite hva jeg kan/må gjøre hvis det verste skulle inntreffe.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.968
Når det gjelder små yrkesgrupper er det best å velge et LOforbund. Da har man hele apparatet til LO til rådighet hvis problemer oppstår.
Sønnen min jobbet i et firma som begynte å skrante, manglende lønnsutbetaling o.s.v. Han er LOorganisert. Når LOs advokater kontaktet firmaet ordnet alt seg.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Nuvel, "ung i Norge" kan man kanskje si om deg da. :D

Du jobber jo i en av de bransjene hvor det er flest "cowboyer" og mest uryddige arbeidsforhold.

Jeg ville nok ha stått oppsigelsestiden ut om ikke annet så for å få en brukelig attest fra arbeidsgiveren din.

Hvis du tror arbeidsgiveren din sliter økonomisk og kanskje gjerne ønsker å bli kvitt utgiftene med å gi deg lønn kan du jo spørre ham on han helst vil se at du slutter før utløp av oppsigelsestiden. Ikke gjør dette hvis ikke du er sikker på at din nye arbeidsgiver kan/ønsker å ta imot deg tidligere. Du skal selvsagt ha en bonus for å gå før tiden, 14 dager lønn er ikke urimelig synes jeg. Men uansett vil du få lønna di om du står ut oppsigelsestiden, Statens Lønnsgarantifond sørger for at du får pengene dine.

Men spesiellt når du er utlending og lite vant med norske regler vill jeg ha tatt en telefon til LO eller YS og hørt om de har en fagforening som passer for deg. Det koster vel mellom 1-2% av bruttolønna å være medlem, du får trekke fra 1800,- på selvangivelsen når du betaler kontigent, så nettokostnaden blir ikke så gal. Når du tar med det du kan spare på forsikringer og andre fordeler er det ikke mange kroner vi snakker om.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.865
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hmm, få setter meg litt inn i dette... har både fordel og ulemper å være medlem av en stor organisasjon... (kjenner til en tidligere kollega som slet i over en måned for å få hjelp og tilstrekkelig informasjon fordi ingen følte seg ansvarlig for fagområde...)

noen som kjenner til KRIFA? Ikke at jeg nødvendigvis syns at en kristen organisasjon er veien å gå- (helst ikke) men de virker ihverfall litt mindre oppblåst i byråkratien sin

flere alternativer?

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Er det ikke Fellesforbundet innen LO som organiserer din bransje?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Statens Lønnsgarantifond sørger for at du får pengene dine.
Dette er som skrevet her null problem med å få utbetalt utestående lønn. Når det gjelder skatten så vet jeg i alle fall at hvis du ikke har fått lønnsslipp så er det vanskelig på slippe unna å betale skatten.

Jeg ble en gang ansatt som redaktør for en gratisavis av den typen som kalles Byavisen i Bergen. Utgiveren hadde ikke ressurser til å gi ut så mange nummer før kassen var tom. Det viste seg at skatt på siste lønn hadde ikke blitt betalt. Jeg måtte ut med over 5000. Det er over 20 år siden.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.865
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
nå har jeg vært så heldig og har fått lønnen min intil nå (samt lønnslippene)
men en kollega har ikke mottatt lønn siden oktober. etter en STOOR ringerunde til samtlige advokatene på Hadeland og omegn som førte til ingenting :mad: fant vi ut at han ikke hadde krav om fri rettshjelp, selv om han bare hadde jobbet de 3 måneder i Norge..

så bestemte jeg meg å hjelpe han med prosedyren til konkursbegjæringen siden han ikke snakker norsk.

en ting jeg lurer på nå (og håper at kanskje en av dere vet noe om det): jeg vet at arbeitsgiveren holde på med å danne om enkeltmannsforetaket til en AS i ett siste forsøk om å "save his ass".
Har dette noe å sier i forhold til lønnskravene?

takk for hjelpen

david

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg kan ikke finjussen på området, men jeg har vanskelig for å tro at en slik endring (fra enkeltmannsforetak til AS) skulle endre noe som helst i forhold til de kravene du/dere allerede har mot enkeltmannsforetaket. Eventuelt må fordringen overføres til AS'et, som så sannsynligvis slås konkurs rett etterpå, men lønnskravet er fortsatt en prioritert fordring. Andre vet kanskje mer?

Det er forøvrig i sånne situasjoner det kan være nyttig å ha en fagforening i ryggen. De har gjerne en jurist som kan gi klare svar på slike spørsmål.

N

nb

Gjest
Asbjørn skrev:
lønnskravet er fortsatt en prioritert fordring. Andre vet kanskje mer?

Det er forøvrig i sånne situasjoner det kan være nyttig å ha en fagforening i ryggen. De har gjerne en jurist som kan gi klare svar på slike spørsmål.
Hjelper uansett ikke med et prioritert fordring om konk arbeidsgiver ikke har noe av verdi. Lønnsgarantifondet er jo statlig, men en forutsetning for at man skal være omfattet av det er at arbeidsgiver betaler arbeidsgiveravgift.

Men enig, det bør sjekkes med noen som faktisk kan reglene. Fagforening ville jo være det naturlige stedet, eventuelt kan kanskje NAV svare om man spør de.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.865
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Asbjørn skrev:

det er klart en fordel, men som sesongarbeider eller en som midlertidig arbeidstaker i Norge er det vel neppe prioritert å melde seg inn i en fagforening...
hmm, lurer på om de har kanskje har en ordning til utenlandske arbeidstaker....?

Topp Bunn