Hva skjedde egentlig med Eufonia?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
På nittitallet så var Eufonia massivt representert på det meste av messer med separate rom for infinity, Mark Levinson osv. Jeg har selv høyttallere fra Revel og må si at mtp. lydkvalitet, styling og pride of ownership så kommer fler av merkene som Eufonia representerer høyt på min liste. Jeg synes derfor det er tragisk at det etter hva jeg har funnet ut at det kun er A-varer i Sandnes som fører merkene fra Harman int.
Hva skjedde egentlig med Eufonia? idag har de ikke engang en webside! kun en mailadresse. Synd at disse flotte produktene mer eller mindre har forsvunnet fra det Norske markedet, ihvertfall at ingen butikker her i hovedstaden fører produkter fra Eufonia.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Vel, har handlet med Eivind ifjor og vært i kontakt med ham flere ganger på våren i år. Han var rimelig oppe å gå da ihvertfall. Hvorfor han ikke satser mere på hjemmeside etc. vet jeg ikke.

Tenker på å handle ny Lexicon når den kommer i løpet av '08 så jeg håper han fortsetter.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.370
Mark Levinson/Madrigal er sunket som en stein. På det meste var det 250-300 mennesker ansatt hos Mark Levinson i Conneticut, siden ble produksjonen flyttet inn hos Lexicon.
Mark Levinson lager ikke dårlige produkter. Bare det at du kan få like god /bedre lyd for mindre penger andre steder. Mot slutten av glansperioden midt på 90-tallet kom Mark Levinsom med en integrert klasse A/B forsterker på 100 watt. Eufonia forlangte 80.000 kroner for denne. Hadde bare lyden vært noe spesielt...

Mark Levinson og Infinity var vel kjerneproduktene hos Eufonia.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Jeg har hørt flere si at produksjonen til ML ble etter en stund flyttet til Asia, og at merket tapte seg litt etter dette. Men dette kom absolutt ikke fra noe spesielt troverdig hold.

Får egentlig litt 90-talls følelse av både Mark Levinson og Infinity. Men det kan vel ha noe med, som Wotg sier, hvordan det ble eksponert her i Norge.

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
Eivind er svært oppegående han. reklamerer enkelte ganger også.
noen er vel "lykkelig som liten" om jeg har forstått han riktig.
gikk vel på ett par "smell" også. kan vere farlig å stole på enkelte. og
det er for j... det.
men tar du kontakt med han, får du garantert vaskekte god service, det
er jeg sikker på. har kjent han veldig lenge, selv om det er en tid siden
vi har snakket sammen nå.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.597
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Halvannet år siden dette spørsmålet ble stilt av wotg.

Nå finnes en web-side, uten annen relevant info enn linker til de 4 merkene de har agenturet for. Jeg klarer heller ikke å finne Mark L og Revel hos andre enn A-varer i Sandnes.

Tragisk spør du meg. Slike merker fortjener en mer proaktiv holdning, hva er vitsen med å være importør av et produkt uten forhandlere?

Eufonia omsatte for 1,5mill i 2007. Uten sammenlikning for øvrig, men det er omtrent det OHFC omsetter for på 14 dager! Dette er altså den samlede omsetningen av Mark Levinson, Lexington, Revel og M&K...eks det som evt selges av A-varer i Sandnes..Forøvrig en tilbakegang på omlag 40% fra året før. Litt av en tendens, men kanskje ikke så rart hvis man kun selger til lojale kunder man har fra før?

Jeg fatter ikke at Mark og Revel kan leve med dette. Men det sier kanskje aller mest om betydningen av det norske markedet..synd for oss som savner disse.

Lars

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.268
Torget vurderinger
1
FIDELITY var i hvertfall på ballen i fjor, med test av Revel.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.597
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det vet jeg, en svært god omtale av Gem2. I det samme stykket skriver Fidelity at man har planer om å teste de større modellene i Studio2-serien, for evt å finne ut hva man går glipp av/får i forhold til Gem2 m sub. Det samme ble forøvrig skrevet ved testen, unnskyld omtalen 8), av Kef reference 201/2,men det er en annen sak.

Lars

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
619
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Nå er verken Mark Levinson eller Revel store i Norge - salget av disse merker er helt marginalt og det skyldes bl.a. få forhandlere (1 stk.?) og salg foregår vel bare på bestilling. Verken A-varer eller Eufonia har lager, men det siste jeg hørte er at det nå skal komme sentrallager i Danmark for både ML og Revel.

Da er det i alle fall mulig å få varene i løpet av kort tid men uten forhandlere er det nok vanskelig å øke salget.
Det selges vel mer ML og Revel ved import enn via importør i dag.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.268
Torget vurderinger
1
larkrla skrev:
Det vet jeg, en svært god omtale av Gem2. I det samme stykket skriver Fidelity at man har planer om å teste de større modellene i Studio2-serien, for evt å finne ut hva man går glipp av/får i forhold til Gem2 m sub. Det samme ble forøvrig skrevet ved testen, unnskyld omtalen 8), av Kef reference 201/2,men det er en annen sak.
Jeg har ikke snakket med Knut Vadseth i år, så jeg er ikke oppdatert på hva som er på gang i redaksjonen. Men du kan jo bare sende en mail direkte og spørre: knuvadse@online.no

R

RoDa

Gjest
Espen R skrev:
Mark Levinson lager ikke dårlige produkter. Bare det at du kan få like god /bedre lyd for mindre penger andre steder. Mot slutten av glansperioden midt på 90-tallet kom Mark Levinsom med en integrert klasse A/B forsterker på 100 watt. Eufonia forlangte 80.000 kroner for denne. Hadde bare lyden vært noe spesielt...
Denne?

http://www.marklevinson.com/products/overview.asp?prod=no383

Hvilke andre forsterkere kan du anbefale med bedre lyd til mindre penger?

Mvh
Rolf

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.370
RoDa skrev:
Espen R skrev:
Denne?

http://www.marklevinson.com/products/overview.asp?prod=no383

Hvilke andre forsterkere kan du anbefale med bedre lyd til mindre penger?

Mvh
Rolf
Hmm..av integrerte med lots of power, da kommer jeg ikke på noe. Men det største A/B effektrinnet til Rotel kunne vært noe, masse krefter og nesten high-end lyd. Men jeg ser at den er borte fra Eltek sine hjemmesider, ser ut som Rotel nå satser på D-amps.
Eldre Nakamichie forsterkere designet av Nelson Pass kunne også være noe, noe med 5 og 7 i modellbevevnelsen...
Ellers, effekttrinn fra Mark Levinson, DP, adyton kjøpt på bruktmarkedet kunne være noe for deg. Kan ikke du skille pre-amp delen på din integrerte og bruke denne?

Skal du først bytte så er denne 100 wattern i A/B fra ML litt for stusselig. IMO

R

RoDa

Gjest
Ikke til meg EspenR, ble bare litt stuss over at denne saken fra ML er bare "skiten"....

http://www.globalaudio.ru/sadm_images/Mark_Levinson_N383_(002).jpg

R

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.370
RoDa skrev:
Ikke til meg EspenR, ble bare litt stuss over at denne saken fra ML er bare "skiten"....

R
Neida, ikke skjit. Det har jeg absolutt ikke sagt. Men da denne forsterker ble lansert for en del år siden leste jeg flere tester av den. Ingen av testene var negative, men det var heller ikke noe entusiasme å spore heller. Det var kort og godt en god grei lyd med superb byggekvalitet og finish. Dessuten fikk man en "48 timers" garanti med på kjøpet. Befant man seg i en sivilisert del av verden fikk man produktet ferigreparert tilbakesent pronto. Dette var selvsagt innbakt i prisen på produktet.
Hvordan den vidreutviklede versjonen spilller, se det vet jeg ikke.

Det skal også sies at på den tiden kom ML med en preamp, ML 36 som ble ertsattet med ML360 og ML360s, husker ikke helt alle disse modellbenevnelsene...Uansett, førsteutgaven som kostet 40-50k fikk bare begredelige tester med grå, kjedelig og udynamisk lyd som konklusjon. Det var først når de lanserte den oppgraderte utgaven og plusset på prisen med 30.000 at positive tester kom.
Det var altså vanskelig for ML å lage en god lydlig preamp på den tiden til 45k med den store organisasjonen de hadde, 48 timers servicegaranti, produkter som ble bygget som en "tanks" osv.

Men uansett, det er alltid lydkvaliteten som kommer først, alt annet blir sekundært. IMO.

R

Roysen

Gjest
Den er overhode ikke bare skiten. Av de bedre integrerte som finnes faktisk.

Mvh
Roysen

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.370
Roysen skrev:
Den er overhode ikke bare skiten. Av de bedre integrerte som finnes faktisk.

Mvh
Roysen
Helt sikkert.
Bare at for 80.000 1996-kroner kunne du kjøpe deg en pre og effekt som spilte klart bedre. Men da hadde du ikke fått 48-timers garanti, flott kretslayout og et produkt som var ment å vare i 20-30 år, problemfritt.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.370
Akkurat samme kan sies når det gjelder Krell. Du får lite lyd for pengene, spesielt i den rimelige enden av produktspektret.
De kom jo med en "entry-level" serie for noen år siden. CD (med SACD?) spilleren kostet 40.000. Dette var da en lettere modifisert Pioneer spiller med det billigste og dårligste drivverket som Philips noengang hadde produsert. Philips skrotet hele drivverket etter ei tid og leverte heller ikke deler. I dag sitter flestparten av disse kundene med et produkt som ikke virker og som er helt verdiløst.

Statusmerke?

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.597
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Skrev til Eivind hos Eufonia i går. Fikk umiddelbart svar, han sier han har forhandlere i Larvik, Porsgrunn, Sandnes, Bergen, Trondheim og Oslo (Eufonia?)

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
619
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Fikk du opplyst hvem som er forhandlere? Jeg kjenner kun til A-varer i Sandnes + importør.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.597
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg fikk et tlf nr til Busk HIFI i Posgrunn, de har visst et par Studio2 inne i butikk. Ellers ble ikke forhandlere listet, oppfordret dem til å legge ut forhandlerliste på nettsiden.

Y

ymir

Gjest
hei
var borte i Eufonia en gang mitt på nittitallet da min ML ikke var helt frisk.De ville overhode ikke se på den,ville bare selle meg nytt,fikk etter en stund skjema fra de,måtte betale 350Kr.
Etter det holdt jeg meg laaaang borte fra Eufonoia.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Eg trur Bergen Musikkhandel har Infinity

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.370
RoDa skrev:

R
Følgende spørsmål ble stli på audioasylum:
What happened to Mark Levinson integrated?

Da kom det noen kjappe svar:
1.I didn't think the ML 383 Integrated was special except for perhaps it's lovely face and very good user interface.

Soncially the ML 383 was lifeless, sterile, and boring. I had one for a few months before I quickly sold it. Anything I played through that unit reminded me of being in an elevator listening to boring background music. ;-)

2.Yup, one of the worst high end intergrated amplifier. I opt for the Jeff Rowland Concentra instead.

3.I owned the Jeff Rowland Concentra II for a while and it was far superior to the Mark Levinson 383. The Concentra II is a very nice sounding integrated.

It doesn't take much to better the ML 383. I own a Denon PMA-2000IVR 80wpc integrated that sold new for 1/5 the price of the Levinson 383. I prefer the Denon over the soulless Levinson.

4.The ML383 is not a low quality product. It is very well built with a well thought out front panel, user interface, and remote. They use high quality components and very solid construction. It's a lovely piece of equipment that anyone would be proud to show off to their friends.

Unfortunately, the ML383 integrated doesn't sound very good. It's lifeless, sterile, lean, bland, and boring. And I'm not the only one who has described it this way.

I have learned over the years to never trust magazine reviews. After all, you very rarely ever read a bad review. They are usually ALL good!

RODA, fortsatt like undrende? ;D
(jeg tror ikke jeg var helt på jordet her)

http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=amp&m=144085

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Det skal også sies at på den tiden kom ML med en preamp, ML 36 som ble ertsattet med ML360 og ML360s, husker ikke helt alle disse modellbenevnelsene...
... tydeligvis ikke for ML 36, ML360 og ML360s er ikke forforsterkere men noe de kaller en Digital Audio Processor eller på folkemunnet DAC'er.... ;)

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
I have learned over the years to never trust magazine reviews. After all, you very rarely ever read a bad review. They are usually ALL good!
Men du stoler på Abe Collins ??? Du har faktisk funnet frem til den personen på nettet som har drevet en massiv kampanje mot ML. Jeg aner ikke hva som er drivkraften/hatet men han har postet flere titals miskreditter mot disse produktene og ML 383 spesielt. Jeg har eid denne forsterkeren og den fikk meg til å tro på transistorlyd igjen etter at jeg solgte Conrad Johnson rør. Men tro ikke alt du leser og Abe Collins (alias Audio Guy) er en luring, men han liker Accuphase så det hjelper litt ;)

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Yup, one of the worst high end intergrated amplifier.
Her kan man jo se hvordan tyske Audio rangerte ML 383 mot noen likeverdige produkter..... og joa ML 383 var dyr 8)

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.717
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Neida, ikke skjit. Det har jeg absolutt ikke sagt. Men da denne forsterker ble lansert for en del år siden leste jeg flere tester av den. Ingen av testene var negative, men det var heller ikke noe entusiasme å spore heller.
Jeg leste utelukkende topptester av denne; tror endog at det konsensus at dette var verden beste integrerte forsterker. I alle fall fikk denne så mange lovord at den øverst på ønskelista mi i mange år....

R

RoDa

Gjest
Espen R skrev:
4.The ML383 is not a low quality product. It is very well built with a well thought out front panel, user interface, and remote. They use high quality components and very solid construction. It's a lovely piece of equipment that anyone would be proud to show off to their friends.

Tja, det kom jo et par svar etter dette innlegget ditt også...

Har selv hørt et oppsett med denne forsterkeren, og klarte ikke å høre stort annet enn meget bra lyd og en forsterker som hadde full kontroll.

Den er kanskje ikke "ekte hifi" for noen, altså de som mener at det ikke er mulig å bygge produkter med brukervennlighet OG godlyd.... :D

Min SAM V2 slo seg av, fortalte meg at det var oppdaget DC på en inngang og ba meg restarte den etter at jeg var uvøren og slo på en DAC etter at ampen var påslått.
Unyttig og lyd-degraderende ifølge noen, godt håndtverk og brukervennlig utstyr ifølge andre.

Tror ikke jeg hadde takket nei til en sånn ML heller. ;)

Mvh
R

Topp Bunn