Hva mener du er den beste måten å sette sammen et anlegg på?

Når målet er best mulig lyd. Hva mener du er den beste metoden?

• Kun lytting

Stemmer: 0 0.0%
  • Utstrakt bruk av måling og korrekt info om målinger kombinert med lytting

• Kun målinger. Lytting er unødvendig med rett kunnskap

• Primært lytting med noe info om målinger

• Totalt antall stemmer
    0

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.897
Sted
Østfold
mo ha dk skrev:
I forbindelse med noen "utfall" i hørelsen på mit ene øre fik jeg målt "frekvensgangen" for min hørelse, og det var noe av en overraskelse - og den var bestemt ikke snorrett!! Ifølge ørelegen var dette ganske normalt og noe man finner hos alle - men selvfølgelig er det individuelt hvordan frekvensgangen svinger.

Så det ideele burde jo være å få anlegg og lytterom til å kompensere for min "bølgede" hørelse ;)
Når du besøker en liten akustisk konsert, låter det jo perfekt, selv med din "skadede" hørsel. Du hører faktisk alt i hele verden med denne hørselen. La oss så si at du har et fall på 6dB mellom 3 og 6kHz. Hvordan skal hjernen din akseptere at anlegget ditt spiller 6dB mer mellom 3 og 6kHz enn allt annet du hører over alt ellers i verden?

V

vredensgnag

Gjest
1 eller 4 ... har en db-måler som det hender jeg bruker, men mest i forbindelse med oppsett, som når jeg kalibrerer en platespiller, noe jeg skal i gang med i kveld. (Nei, en ny Bg4000, ikke grom Bg3000, neste uke.)

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Snickers-is skrev:
Når du besøker en liten akustisk konsert, låter det jo perfekt, selv med din "skadede" hørsel. Du hører faktisk alt i hele verden med denne hørselen. La oss så si at du har et fall på 6dB mellom 3 og 6kHz. Hvordan skal hjernen din akseptere at anlegget ditt spiller 6dB mer mellom 3 og 6kHz enn allt annet du hører over alt ellers i verden?
Igjen Snickers, hvordan henger dette sammen? Anlegget spiller da ikke 6dB høyere i dette frekvensområdet fordi noen har en skadet hørsel. For at den skadede hørselen skal oppfatte dette som 6dB høyere må anlegget spille 6dB høyere. Eller snakker vi om etter at det er brukt EQ?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.897
Sted
Østfold
ayaboh skrev:
Snickers-is skrev:
Igjen Snickers, hvordan henger dette sammen? Anlegget spiller da ikke 6dB høyere i dette frekvensområdet fordi noen har en skadet hørsel. For at den skadede hørselen skal oppfatte dette som 6dB høyere må anlegget spille 6dB høyere. Eller snakker vi om etter at det er brukt EQ?
Les innlegget jeg quotet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hvis man gjør målingene med mikrofon i sweetspot, stemmer det at pålingene endrer seg dersom man flytter mikrofonen noen cm?

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Snickers-is skrev:
ayaboh skrev:
Snickers-is skrev:
Les innlegget jeg quotet.
Ooops. Leste litt for fort ja.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.897
Sted
Østfold
BT:
Ja, det stemmer. En god metode er å flytte mikrofonen og måle mange steder i nærheten av sweetspot, også nedover i høyde med magen, bena osv. Målinger som ikke er gjort i ørehøyde brukes da for å vurdere lavere frekvenser. Man ser da på tendenser som går igjen på flere eller alle målinger. En annen ting som er viktig er at når man måler i sweetspot får man med seg mye rominformasjon, spesielt om tidsvinduet man bruker ved måling er stort. Man bør derfor betrakte målingene med mange ulike tidsvinduer for å se etter tendenser nok en gang.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Noen målinger kan endre seg mye, mens på andre områder kan forskjellen være svært små ved å flytte på mikrofonen. Det er også veldig avhengig av høyttalerne og rommet.

tyan

Musiker
Ble medlem
31.10.2009
Antall liker
48
Sted
Telemark
Jeg har kikket etter høyttalere en god stund. Har hørt en del og funnet ut at mange høyttalere under 20k har noen ujevnheter i frekvensgangen. Hadde derfor vært veldig nyttig om hifi blekker hadde noen egne målinger å vise til. Fikk til slutt kjøpt meg et par som var både nøytralt og hadde gode lavnivå egenskaper. Viktig når man har en familie med baby som sover rett over hodet. Sukk... Nå kikker jeg etter et effekt trinn og en pre.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.897
Sted
Østfold
Ja, jeg forstår hvordan du har det. Jeg har selv to døtre, og når de sover må jeg begrense meg til 125dB.

tyan

Musiker
Ble medlem
31.10.2009
Antall liker
48
Sted
Telemark
Snickers-is skrev:
Ja, jeg forstår hvordan du har det. Jeg har selv to døtre, og når de sover må jeg begrense meg til 125dB.
Jeg bor i en vertikaldelt bolig med 2 leil. Så de oppe er ikke mine. ;) Klarer meg greit til musikklytting men når man skal spille inn ting selv er det greit med litt power. Så da blir det å tre på seg et par DT990. Har forøvrig en 500w 4x10 bassrigg bak sofaen som stort sett aldri får jobbet på annet enn tomgang... :(

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Snickers-is skrev:

;D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
tyan skrev:
Har hørt en del og funnet ut at mange høyttalere under 20k har noen ujevnheter i frekvensgangen.
Det ville overraske meg om ikke alle høyttalere har noen ujevnheter i frekvensgangen.

Hvis det fantes høyttalere med 100% jevn frekvensrespons i hele det hørbare spekteret, ville vel alle disse lyde identisk.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.897
Sted
Østfold
Jeg har absolutt inntrykk av at det er tildels store avvik temmelig langt opp i prisklasse.

tyan

Musiker
Ble medlem
31.10.2009
Antall liker
48
Sted
Telemark
Dazed skrev:
tyan skrev:
Har hørt en del og funnet ut at mange høyttalere under 20k har noen ujevnheter i frekvensgangen.
Det ville overraske meg om ikke alle høyttalere har noen ujevnheter i frekvensgangen.

Hvis det fantes høyttalere med 100% jevn frekvensrespons i hele det hørbare spekteret, ville vel alle disse lyde identisk.
Mine har svært små avvik. Mesteparten av prisen går faktisk til delefilteret. Jeg har tenkt på det du sier selv men tviler pga forskjellig element teknologi og delefilter. Det viktigste for meg var at høyttalerne påvirket musikken minst mulig. Frekvensavvik vil nødvendigvis gjøre det i større eller mindre grad. Jeg tror egentlig disse avvikene ihvertfall i noen tilfeller kan være bevisst fra produsent. En slags "soundshaping" om man kan bruke et slikt ord. Bare en teori fra min side. ;) Jeg har også tatt målinger i stua for å bekrefte at det spiller riktig her. Jeg er nok kanskje mer opptatt av dette siden jeg lager og mikser musikk også. :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Dazed skrev:
tyan skrev:

Det kan nok hende at det finnes flere egenskaper ved høyttalere enn frekvensrespons...

Topp Bunn