Politikk, religion og samfunn Hva legger dere i ordet "dannelse"?

T

Torget

Gjest
Jeg er litt nysgjerrig på forskjeldige personlige syn på hva dannelse bør innebære

Noen spesielle rette verdier/moral?
Holdninger en bør ha kommet frem til på egen hånd?
Deler av verdenshistorien som en bør kjenne ekstra godt til?
Lovlydighet?
Selvoppofrelse?
Utdannelse?
Steder en bør ha sett?
Bøker en bør ha lest?
Musikk en bør kjenne til?
Mat og drikke/klesstil/ect....

Litterære verk en bør forstå?
Disiplin?

Alle innspill velkomne

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.661
Sted
Sølvbyen
Dannelse er en ting fra den gamle verden, en slags merkelapp man kunne sette på siviliserte mennesker med en viss ballast av kunnskap og en æreskodeks.

V

vredensgnag

Gjest
Interrail for adelen i gamle dager. Sønnene ble sendt avsted for å få overblikk og innblikk.
Dannelsesreisen - Wikipedia

Bedre fortalt på engelsk wiki: Grand Tour - Wikipedia, the free encyclopedia

Flere av deltakerne på Eidsvoll i 1814 hadde vært på slike, og holdt diskurs seg i mellom på hebraisk, gresk, latin, tysk eller fransk, når de ønsket å unngå at bøndene kunne overhøre dem. Hebraisk var forresten ett av språkene man helst også lærte dengang, i det høyere kollegium.

Dannelse i dag? Prøv å la være å gå med hvite sokker.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.599
Sted
Stavanger
Et eksempel på dannelse er å tenke seg litt om før man 'gjengjelder' angrep i kabeldebatter på HFS..... ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Interrail for adelen i gamle dager. Sønnene ble sendt avsted for å få overblikk og innblikk.
Dannelsesreisen - Wikipedia

Bedre fortalt på engelsk wiki: Grand Tour - Wikipedia, the free encyclopedia

Flere av deltakerne på Eidsvoll i 1814 hadde vært på slike, og holdt diskurs seg i mellom på hebraisk, gresk, latin, tysk eller fransk, når de ønsket å unngå at bøndene kunne overhøre dem. Hebraisk var forresten ett av språkene man helst også lærte dengang, i det høyere kollegium.

Dannelse i dag? Prøv å la være å gå med hvite sokker.

Hvis det ikke var arameisk de lærte....

8

8x12_TOM

Gjest
Eller å kjøre inn til siden, for å slippe forbi en som har det travel, hvis du kjører 68km/t i 70sonen

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.275
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Kort oppsummert:

Noen spesielle rette verdier/moral? Ikke juks i køen !!! og utvis tålmodighet med den gamle dama som betaler med en og en mynt til kassadama.
Holdninger en bør ha kommet frem til på egen hånd? Gresset er som regel grønnere på den andre siden, men det er ikke ditt gress, så ligg unna.
Deler av verdenshistorien som en bør kjenne ekstra godt til? Brustadbua, Pølsehansen og Navarsete's endelige avgang
Lovlydighet? Ikke lur andre
Selvoppofrelse? Ikke sikker på denne. Lager egne kabler selv, så det ikke tar for mye av klesbudsjettet til kona. Er vel en form for godhet i det, eller?
Utdannelse? Trenger ikke utdannelse for å være en drittsekk, så da trengs det heller ikke for å være en kjekk kar.
Steder en bør ha sett? Hælvete ! Har du først sett det, så ønsker du deg ikke dit. Ergo oppfører man seg.
Bøker en bør ha lest? Morgan Kane
Musikk en bør kjenne til? Beatles= 60åras listepop. Stones= støyende garasjerock. Frank Zappa= mærkelig og sagnomsust, men avhengighetsskapende.
Mat og drikke/klesstil/ect.... Aass Øl er noe alle bør ha smakt, digger du Aass Pilsner kan du uttale deg om alle ølslag. Vin holder det å kunne forskjell på rød og hvit, samt kjenne om det er godt (God vin er å foretrekke hvis noen er i tvil). På matsiden er det viktig å kunne lage sine egne kjøttkaker, da ferdigmaten til Gilde smaker dritt.

Jeg er litt nysgjerrig på forskjeldige personlige syn på hva dannelse bør innebære

Noen spesielle rette verdier/moral?
Holdninger en bør ha kommet frem til på egen hånd?
Deler av verdenshistorien som en bør kjenne ekstra godt til?
Lovlydighet?
Selvoppofrelse?
Utdannelse?
Steder en bør ha sett?
Bøker en bør ha lest?
Musikk en bør kjenne til?
Mat og drikke/klesstil/ect....

Alle innspill velkomne

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.084
Tidligere kunne man imponere allmuen med å kunne fremmede språk, navn på kunstnere o.s.v. I dagens samfunn holder ikke det. Skal man, etter min mening, være dannet så bør man først og fremst respektere andre mennesker og deres meninger og følelser. Selv den mest utdannete kan være udannet hvis han oppfører seg som en tølper.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.542
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Jeg liker mennesker, men kan ikke fordra folk. Og så vil du jeg skal oppføre meg som dem? Makan:rolleyes:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.142
Torget vurderinger
2
Tja at man kan uttaler kino og kjole,samt respektere andre mennesker, reise seg på bussen for eldre/handicappede. Samt kan brøkregning og vet hvem Cæcar og Cicero og Sokrates var., og samtale med fremmede i selskap uten å opptre selvskytende,eller nedlatende,men vise interesse for andre. Kle seg etter anledningen ikke ikke ha hettegenser i garderoben...

For min egen del ser jeg av mine siste 20 inlegg at jeg har mistet min dannelse og blitt en gammal gretten gubbe.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.406
Torget vurderinger
4
En gammel definisjon av å være gentleman passer også glimrende på hva man mener med dannelse,
- "Å kunne spille sekkepipe, men velge å ikke gjøre det."

Utover det litt morsomt flåsete så ligger det i grunn ganske mye i den gamle vitsen.

Når det er sagt så har jeg lagt merke til at mange misforstår dannelse til å være det same som akademisk kunnskap. Vel, det er aldri noen ulempe å være belest, men det er heller ingen forutsetning for dannelse. Ei heller, som også mange misforstår, er dannelse det samme som formell høflighet eller pertentlig perfekte bekledning. Jeg har opplevd en blakk alkis med mer dannelse enn "gamle velkledde formuer".

Selv kan jeg glimte til i blant, men stort sett er jeg nok en ubehøvlet slubbert ; -)

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.542
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
...
Når det er sagt så har jeg lagt merke til at mange misforstår dannelse til å være det same som akademisk kunnskap. Vel, det er aldri noen ulempe å være belest, men det er heller ingen forutsetning for dannelse. Ei heller, som også mange misforstår, er dannelse det samme som formell høflighet eller pertentlig perfekte bekledning. Jeg har opplevd en blakk alkis med mer dannelse enn "gamle velkledde formuer".
...
Man må vel skille mellom såkalt "klassisk dannelse" som var/ er et minste sett felles multiplum av det man burde vite, ha lest/sett/hørt/opplevd, og begrepet dannelse; som betegner en prosessen det er å internalisere kunnskap, ferdigheter, erfaringer. Når det er internalisert er det som A-Arve sier, det som sitter igjen av det vi har glemt vi har lært.
Er man dannet (slik jeg ser det) kan man kunsten å oppføre seg. Det trengs en form for situasjonsfornemmelse (se over), det trengs en sans for proposjoner, det trengs en evne til på vurdere lyster opp mot behov (både egne og andres) og det trengs en forståelse av å ta plass/ gi plass jfr omverdenen.

edit: er man dannet tar man sin egen medisin; man krever det samme av seg selv som av omgivelsene..

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.542
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.920
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Dannelse/Bildung/PAIDEIA. Der har gjennom historien hatt så mange betydninger. Opprinnelig var det noe som tilhørte den politiske sfære (og ikke det upolitiske liv som en del av bildungstradisjonen inviterte til).

Her er noe fra Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Paideia

En annen måte å uttrykke dette på - politisk sett - er at dannelse (PAIDEIA) angår individets formidling med det politiske fellesskapet. En slik formidling kan skje på prinsipielt tre måter:
1. Den enkelte tar i bruk alle midler for å finne seg til rette i det fellesskap en er en del av. Fellesskapet er her bare en gitt størrelse som taes for gitt (stiller ikke spørsmål med den), og det eneste som teller for den enkelte er bare å få mest mulig ut av dette for seg selv. En søker her bare midler for sin egen selvhevdelse. Dannelse er her å tilegne seg midler for en slik selvhevdelse.

2. Fellesskapet (maktapparatet?) setter alt inn på å «lage» individer som uproblematisk lar seg innordne i et allerede gitt strukturert fellesskap. Her ligger ikke vekten på den enkeltes selvhevdelse, men på å gjøre individet til en del av helheten på en slik måte at det uproblematisk bare opprettholder den gitte struktur i fellesskapet. En grei måte å gjøre dette på er ved indoktrinering. Den enkeltes frihet (selvbestemmelse) blir ikke påaktet. Dannelse er her å gjøre den enkelte til umælende dyr. En annen virksom måte å få dette til på er ved å dope individene ned i konsum. Hvis Marx sa at religionen var opium for folket, så kan vi nå si at konsumet har overtatt religionens rolle. (Dette siste er selvsagt spekulative teser, men vel verdt å tenke over.)

3. Den enkelte prøver ut fra seg selv å innordne seg i et fellesskap på basis av en viten om hvordan fellesskapet skal fungere. At en slik viten må finnes var Platon og Sokrates sin overbevisning. Kritikken gjelder hvis en slik viten ikke fins. Da står vi mellom 1 og 2, event. den viten som fins under 3 erstattes med prosedyrer innen et fellesskap, men hvor den enkelte godt kan bare tenke på seg selv. Demokrati?. Kanskje er den innsikt som en nå søker først tilgjengelig innen et diskuterende fellesskap. En slik tanke ligger bl.a. til grunn for Habermas’ bok Borgerlig offentlighet. Hva skjer når denne offentlighet selv blir underlagt markedet, og gjort til gjenstand for konsum?

For meg: Dannelse er det som skal til for å få til 3.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.542
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Sist redigert:

Audiophile-Arve