HVA KUNNE DU OFRET LIVET FOR?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
inspirert av f1-tråden:

hva kunne du ofret livet for?
en god sak? et kick? en natt med angelina jolie? noe annet?
fyr løs.

selv er det kun EN ting jeg kunne dødd for:
å sveve fritt i rommet.

O

OivindJ

Gjest
å sveve fritt i rommet.
Vel, hvis du er villig....:

En hybridrakett er en ganske enkel konstruksjon.. ;D

Du vil ikke gå i bane, men du vil være "vektløs" (sort of) når raketten faller like raskt som deg i den tynne lufta.

Årets diy-prosjekt?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Vel, hvis du er villig....:

En hybridrakett er en ganske enkel konstruksjon..  ;D

Du vil ikke gå i bane, men du vil være "vektløs" (sort of) når raketten faller like raskt som deg i den tynne lufta.

Årets diy-prosjekt?
helvete... nei takk! ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg for min del velger å tro at jeg får utrettet mer ved å holde meg i live enn ved å dø.
Det er mulig det venter spennende utfordinger på meg i himmelen, men jeg har ikke mottatt noen slike bestillinger ennå.

O

OivindJ

Gjest
Jeg for min del velger å tro at jeg får utrettet mer ved å holde meg i live enn ved å dø.
Det er mulig det venter spennende utfordinger på meg i himmelen, men jeg har ikke mottatt noen slike bestillinger ennå.
Kunne jo ha blitt en levende legende da.. :)

I TEORIEN skal hybriden være ganske trygg. :)

P

Parelius

Gjest
.. evig liv?
;D
Det måtte være et slags evig dødt liv, slik som de forteller det skal være i Paradis - intet spennende skjer uansett.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Ungene.

Svaret avgitt.

Honkey
ok, honkey. du traff spikeren på hodet der.
ungen (i entall) for meg også.

hey, dermed har jeg hele TO ting jeg kunne dødd for!

O

OivindJ

Gjest
Ungene.

Svaret avgitt.

Honkey
Forskjeld på å akkseptere en risiko og det å gi livet da folkens.

Skulle jeg ha gitt livet (den sikre død) så er jeg enig med Honkey_Chateau. Har ikke barn ennå, men alikevel. Eventuelt hun ene jenta som det bare finnes en av. :)

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
eventuelt hun ene jenta som det bare finnes en av. :)
Det er vel litt trasig å dø akkurat i det du møter den eneste ene som du ønsker å dele livet med ;)

Lin

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg foretrekker å leve for ungene, og ikke å dø for dem.
Jeg håper det er det beste for dem.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg snakker om den sikre død, ja. ofret livet, rett og slett.

for man setter jo ikke livet på spill om man tilbringer en natt med angelina jolie, heller.
med mindre man forteller det til kona etterpå...

see, oyvindj?

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
inspirert av f1-tråden:

fyr løs.

å sveve fritt i rommet.
Tja, jeg vet ikke. Ungene er opplagt, men hva slags situasjon? Det er vanskelig å vite hva jeg ville ofre livet for før jeg er i en situasjon hvor noe slikt skulle være "påkrevd", og om jeg i såfall i det hele tatt ville vært i stand til å gjøre noe slikt.

O

OivindJ

Gjest
jeg snakker om den sikre død, ja. ofret livet, rett og slett.

for man setter jo ikke livet på spill om man tilbringer en natt med angelina jolie, heller.
med mindre man forteller det til kona etterpå...

see, oyvindj?
Ja, tenkte på f1 og raketter, osv. Det er jo noe annet og ikke den sikre død, men en risiko.

O

OivindJ

Gjest
Det er vel litt trasig å dø akkurat i det du møter den eneste ene som du ønsker å dele livet med ;)

Lin
Joda, men hvis en måtte velge der og da..

Ingen sannsynlig situasjon da.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det er en viss ambiguitet i problemstillingen, siden den (av svarene å dømme) kan inbefatte både å ofre livet for å oppnå noe, og å ofre livet for å slippe noe. Å ofre livet for å oppnå noe er gjennomførbart, å ofre livet for å slippe noe blir en veldig teoretisk og merkelig problemstilling, siden det er overveiende sannsynlig at dette noe kan unngås på andre måter.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Det er en viss ambiguitet i problemstillingen, siden den (av svarene å dømme) kan inbefatte både å ofre livet for å oppnå noe, og å ofre livet for å slippe noe. Å ofre livet for å oppnå noe er gjennomførbart, å ofre livet for å slippe noe blir en veldig teoretisk og merkelig problemstilling, siden det er overveiende sannsynlig at dette noe kan unngås på andre måter.
ser poenget ditt, dr. løkken.
egentlig tenkte jeg folk bare skulle pøse ut med hva de måtte ha på hjertet, uansett om det er å dø for å redde noen, oppnå noe, eller rett og slett av pur og skjær dødsdrift ;D

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det er ingenting jeg vil dø for å oppnå, det er mye jeg heller vil dø enn å måtte leve med. Hva er hensikten med å leve i en misære?

Dødsdrift tror jeg ikke finnes. Nesten alle selvmordsforsøk er halvhjertede, hvilket er åpenbart siden de fleste mislykkes. Det underbevisste målet er nok i mange tilfeller nettopp å mislykkes så man får påskudd til å føle seg enda mer mislykket. Selvmedlidenhet er en reell drift. Hvis du virkelig vil ha deg selv ihjel, så får du det alltids til, det er ikke vanskelig.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.158
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hos kaniner så.

Kaniner

Enig i det med ungene lenger opp i tråden.
Det er en kjerne av sannhet i det. Kaniner er naturlige byttedyr, og blir de skadet eller syke, vil de legge seg ned og vente..... på å bli spist opp.
Ellers, ville ofret livet for å berge barna. Kommer ikke på noe annet, nei.
                                            mvh

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Grenseløs kjærlighet (en sann historie)
En liten jente var brakt inn på sykehus med en sjelden og dødelig sykdom. Hennes eneste sjanse for å overleve var å få en blodoverføring fra sin 5 år gamle bror, som mirakuløst hadde overlevd den samme sykdommen og hadde utviklet naturlig antistoff.
Doktoren forklarte situasjonen for gutten og spurte om han var villig til å gi blod til sin søster.
Gutten ble alvorlig, tenkte seg om et øyeblikk og sa så: Ja, det vil jeg, hvis det kan redde henne.
Da overføringen var i gang lå gutten ved siden av sin søster, og smilet hans vokste etterhvert som han så fargen komme tilbake i sin søsters kinn.
Så ble han blek, smilet forsvant, og han spurte legen:
Vil jeg begynne å dø med en gang?

(Siden han var så ung hadde han misforstått legen og trodde han måtte gi sin søster alt blodet sitt.)

Noen har kanskje for mye empati?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Det er ingenting jeg vil dø for å oppnå, det er mye jeg heller vil dø enn å måtte leve med. Hva er hensikten med å leve i en misære?

Dødsdrift tror jeg ikke finnes. Nesten alle selvmordsforsøk er halvhjertede, hvilket er åpenbart siden de fleste mislykkes. Det underbevisste målet er nok i mange tilfeller nettopp å mislykkes så man får påskudd til å føle seg enda mer mislykket. Selvmedlidenhet er en reell drift. Hvis du virkelig vil ha deg selv ihjel, så får du det alltids til, det er ikke vanskelig.

seinfeld hadde gode poenger vedr. selvmord.

fritt etter hukommelsen (det er rundt 10 år siden jeg så seinfeld på tv):

jeg skjønner meg ikke på selvmordere. når de mislykkes en gang, så gir de opp. hvorfor? har livet deres blitt bedre? nei, tvert imot. grunnen til at folk velger å ta selvmord, er sannsynligvis fordi de er misfornøyd med seg selv og livet. og alt har jo bare blitt enda verre ettter et mislykket selvmordsforsøk, for nå fikk de bekreftet at det var ENDA en ting de ikke fikset her i livet, og dessuten gir opp etter bare et forsøk. det er kanskje derfor de har mislyktes her i livet, fordi de gir for lett opp. det bør være en smal sak å ta sitt eget liv, dersom man absolutt ønsker det. vis litt vilje! dersom pillene ikke funker, prøv tauet. dersom tauet ikke funker, kast deg foran et tog. funker ikke det heller, så bruk en pistol eller kniv. ikke gi opp!

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Jeg kunne egentlig godt tenke meg å dø for å frelse alle fra synd....... ::)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg vil være villig til å dø for å slippe å bli frelset fra synd...

Edit: Som i jeg vil heller dø enn å leve et liv uten synd. Men det kommer an på definisjonen av synd. Den dogmatiske legemgjøringen av synd er roten til alt vondt. En god sak å ofre seg for ville vært å utradere begrepet synd.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Edit: Som i jeg vil heller dø enn å leve et liv uten synd. Men det kommer an på definisjonen av synd. Den dogmatiske legemgjøringen av synd er roten til alt vondt. En god sak å ofre seg for ville vært å utradere begrepet synd.
Synd...
Betyr å bomme på målet tror jeg.

Frelst... Kommer av Frihalset...
Som i "ble kvitt åket"...
Ifra gammelt av sa man dette om å ikke lenger være slave.

Jeg digger ord og språk... selv om jeg har skrivefeil og sånn da... ser man sikkert! ;D

Hva kunne jeg ofret livet for?
Er det mitt å ofre da?

Det lurer jeg på.. !

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Begrepet synd er rimelig betent, ja...
Det hadde nok vært en klar fordel for menneskeheten dersom de tømrede dogmer rundt dette tema hadde blitt GRUNDIG revurdert. De som stadig trekker fram menneskenes synd som et viktig tema befinner seg dessverre (IMHO) langt tilbake i tid. Det er av betydelig større interesse hva som faktisk er normal menneskelig aktivitet. Glede, nytelse og en viss selviskhet er åpenbare menneskelige trekk som ofte trekkes fram som syndige. Å glede seg over livet er visst jævla dumt.
Stønn.
Sånn ellers finnner jeg ikke noen spesifikk sak jeg mener det er vits i å ofre livet for, selv om enkeltsituasjoner kunne fremtvinge en slik handling, til og med kalkulert. Om man leker seg inn i James Bonds verden og tenker at enten dør bare jeg for å stoppe denne atomeksplosjonen, eller så dør store deler av klodens befolkning inkludert meg, da er det vel greit å legge sammen 2+2, og få riktig svar. Det hender tross alt at mennsker kommer opp i situasjoner som har trekk som minner om dette, og at de da velger å forkorte sitt liv med ca 45 sekunder for å redde mange. Så jeg kan se situasjoner det er verdt å forkorte livet for, men har liitt større vanskeligheter med å se saker.
Honkey

W

wurst

Gjest
I følge den evangelisk-lutherske lære (som mange fortsatt vil beholde som Norges offisielle religion) er alle små menneskebarn født med hele tyngden av den samlede menneskehets skyld og synd på sine vevre skuldre. For å få mulighet til å oppveie denne må man la seg bære fram av sine foreldre for å få en vannskvett på hodet. Jaja - - - -

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hvorfor glede seg over livet når det er så mye man kan irritere seg over?

O

OivindJ

Gjest
inspirert av f1-tråden:

fyr løs.

å sveve fritt i rommet.
Ble mye snakk om hva en er villig til å OFRE seg for her.

F1-tråden ble skrevet etter at jeg hadde innrømmet(/innsett) for megselv at jeg hadde vært villig til å RISIKERE alt for opplevelsen/utfordringen. Dette ga en ganske spessiel/ merkelig føelse..

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Hadde nok ofret livet for kona, ja. Men, ikke bikkjene tror jeg. Forøvrig kan jeg fortelle at Seinfeld går hver ukedag på Ztv i fem-tiden, gjensyn med noen av hans fantastiske påfunn og poenger. Idag var det Kramers nyrestein som var temaet.

seinfeld hadde gode poenger vedr. selvmord.

fritt etter hukommelsen (det er rundt 10 år siden jeg så seinfeld på tv):

jeg skjønner meg ikke på selvmordere. når de mislykkes en gang, så gir de opp. hvorfor? har livet deres blitt bedre? nei, tvert imot. grunnen til at folk velger å ta selvmord, er sannsynligvis fordi de er misfornøyd med seg selv og livet. og alt har jo bare blitt enda verre ettter et mislykket selvmordsforsøk, for nå fikk de bekreftet at det var ENDA en ting de ikke fikset her i livet, og dessuten gir opp etter bare et forsøk. det er kanskje derfor de har mislyktes her i livet, fordi de gir for lett opp. det bør være en smal sak å ta sitt eget liv, dersom man absolutt ønsker det. vis litt vilje! dersom pillene ikke funker, prøv tauet. dersom tauet ikke funker, kast deg foran et tog. funker ikke det heller, så bruk en pistol eller kniv. ikke gi opp!

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
En forbikjøring kanskje? ??? :eek:

Mvh. RS

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
476
Sted
Bergen
   En forbikjøring kanskje?  ??? :eek:

Mvh.  RS

Det verste er at det er akkurat noe slikt idioti mange risikerer livet for. Det samt å spare noen minutter.

Andres liv blir risikert i samme slengen...

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
For å få opp oljen fra Nordsjøen, kanskje...
Var endel som gjorde det faktisk.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1

Ho-ho... fønni ;D
Forslag: Hvis målgruppen for showet ditt er noe annet enn 14 åringer, er du bare NØDT til å jobbe litt med manus; "Den dogmatiske legemgjøring av synd er roten til alt vondt". Veldig pretensiøst, og samtidig ekstremt upresist. Et mer modent publikum forventer at du faktisk er istand til å eksemplifisere på en måte vi kan kjenne oss igjen i og samtidig le av.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
Jeg kunne egentlig godt tenke meg å dø for å frelse alle fra synd....... ::)

Det finnes en diagnose for det der ! :p :-[ Husker bare ikke i farten hva den heter. :-[ :-X Det er ikke psykiatri som er mitt spesialfelt ! ;) ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Det finnes en diagnose for det der ! :p :-[ Husker bare ikke i farten hva den heter./quote]

jesus-syndromet?

Topp Bunn