Begrepet synd er rimelig betent, ja...
Det hadde nok vært en klar fordel for menneskeheten dersom de tømrede dogmer rundt dette tema hadde blitt GRUNDIG revurdert. De som stadig trekker fram menneskenes synd som et viktig tema befinner seg dessverre (IMHO) langt tilbake i tid. Det er av betydelig større interesse hva som faktisk er normal menneskelig aktivitet. Glede, nytelse og en viss selviskhet er åpenbare menneskelige trekk som ofte trekkes fram som syndige. Å glede seg over livet er visst jævla dumt.
Stønn.
Sånn ellers finnner jeg ikke noen spesifikk sak jeg mener det er vits i å ofre livet for, selv om enkeltsituasjoner kunne fremtvinge en slik handling, til og med kalkulert. Om man leker seg inn i James Bonds verden og tenker at enten dør bare jeg for å stoppe denne atomeksplosjonen, eller så dør store deler av klodens befolkning inkludert meg, da er det vel greit å legge sammen 2+2, og få riktig svar. Det hender tross alt at mennsker kommer opp i situasjoner som har trekk som minner om dette, og at de da velger å forkorte sitt liv med ca 45 sekunder for å redde mange. Så jeg kan se situasjoner det er verdt å forkorte livet for, men har liitt større vanskeligheter med å se saker.
Honkey