Alt til hus og bolig Hva kan jeg gjøre i våtrom???

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.311
Torget vurderinger
29
Hei.
Jeg er i sluttfasen av renovering av vaskerom.

Det jeg har gjort selv til nå er rivearbeid,platiing av vegger sparkling maling etc.

Har hatt rørlegger til å flytte sluk og eksisterende rør til vask.

Flytter fra veggmontert "høy" utslagsvask til benkmontert blandebatteri.

Har også brukt elektriker og murer til de tingene som krever fagfolk.

Det som nå gjenstår, er å koble til kraner på rørstussene i veggen, blandebatteri og opplegg til to vaskemaskiner.
Jeg ønsker å gjøre dette selv, hvis det er " lovlig"

Så hovedspørsmålet er.

Kan jeg fjerne blindpluggene, montere kraner og blandebatteri selv?
Takk

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.415
Hei.
Jeg er i sluttfasen av renovering av vaskerom.

Det jeg har gjort selv til nå er rivearbeid,platiing av vegger sparkling maling etc.

Har hatt rørlegger til å flytte sluk og eksisterende rør til vask.

Flytter fra veggmontert "høy" utslagsvask til benkmontert blandebatteri.

Har også brukt elektriker og murer til de tingene som krever fagfolk.

Det som nå gjenstår, er å koble til kraner på rørstussene i veggen, blandebatteri og opplegg til to vaskemaskiner.
Jeg ønsker å gjøre dette selv, hvis det er " lovlig"

Så hovedspørsmålet er.

Kan jeg fjerne blindpluggene, montere kraner og blandebatteri selv?
Takk
Ja, det har du lov å gjøre selv, monterte do dusj og blandebatteri selv på mitt bad.

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.311
Torget vurderinger
29
FInner liksom ikke noe fasit på nett.
Unødvendig å betale fagfolk for slike enkle ting, hvis en kan gjøre det selv.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.415
FInner liksom ikke noe fasit på nett.
Unødvendig å betale fagfolk for slike enkle ting, hvis en kan gjøre det selv.
Det står ingen steder at dette er ulovlig å gjøre selv, det er bare å sette i gang, går ut i fra at du vet hvordan du skal få det tett.

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.311
Torget vurderinger
29
Jada, jeg har alltid gjort alt som er på utsiden av veggene selv.
Men med nye krav og restriksjoner blir en jo usikker....
Kjedelig å få TG3 på et vaskerom eller bad pga at en har gjort litt selv:)

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.415
Hvor lenge skal du bo der? Etter 10 år får du TG2 uansett grunnet alder og TG3 får du ved alvorlige feil.

Ta bilder av alt du gjør som dokumentasjon.

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.311
Torget vurderinger
29
Det er helt riktig.
Men f.eks. et nytt bad uten dokumentasjon er automatisk TG3.
Derfor jeg vil være sikker på at egeninnsats ikke slår negativt ut.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.841
Sted
Sætre
Hvorfor spare små penger nå , når du vil tape store summer senere fordi du ikke har alt av dokumentasjon. Enkelte kjøpere er så sære at dem styrer unna om noe så enkelt som en kran ikke er koblet av rørlegger .

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.841
Sted
Sætre
Hvor lenge skal du bo der? Etter 10 år får du TG2 uansett grunnet alder og TG3 får du ved alvorlige feil.

Ta bilder av alt du gjør som dokumentasjon.
Det er ikke riktig. Det med levetid på bad er mye lengre en 10 år. Har vært flere saker i høyeste rette de siste år angående det. Det er takstmann som skriver unna ansvaret derfor får enkelte tg 2 .

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.415
Det er ikke riktig. Det med levetid på bad er mye lengre en 10 år. Har vært flere saker i høyeste rette de siste år angående det. Det er takstmann som skriver unna ansvaret derfor får enkelte tg 2 .
Jeg sa ikke at levetid på bad er 10 år, et godt bygget bad kan vare 20, 30 opp til 50 år.
Levetid på membran som er polymerbassert (det er de aller fleste) har en forventet levetid på 15 til 20 år før den mister elastisiteten. Det skal mye til for at du får bedre takst enn TG2 etter 10 år, det er en kjensgjerning. At levetiden misbrukes av mangen selskap er også en kjensgjerning.

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.311
Torget vurderinger
29
Hvorfor spare små penger nå , når du vil tape store summer senere fordi du ikke har alt av dokumentasjon. Enkelte kjøpere er så sære at dem styrer unna om noe så enkelt som en kran ikke er koblet av rørlegger .
Enig, og uenig.
Det var jo derfor spørsmålet ble stilt.
Men om ikke montering av utvendig utstyr krever dokumentasjon så er jo alt innenfor.
Småpenger... tusenlapper her og tusenlapper der blir fort penger.
Hadde en f.eks. lånt penger for å få et nytt bad, så er jeg enig.
Men i dette tilfellet har jeg valgt å gjøre så mye som mulig selv, for å slippe nettopp det.
Da sparer jeg der jeg kan, så lenge det ikke er krav til noe annet.
Alt jeg gjør dokumenterer jeg med bilder og legger inn i bolimappa.no.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
Ring forsikringsselskapet. En bekjent gjorde det og fikk grønt lys for å bytte kran selv, og det er lovlig. Så lenge man ikke risikerer avkorting om det skjer noe så bør det være greit, å bytte en kran er jo bare å legge i pakninger og skru til noen muttere.

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.311
Torget vurderinger
29
God idè, skal høre med forsikringsselskapet:)
Takk.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.415
Jeg bygget nytt bad etter vannlekasje på det gamle badet. Forsikringsselskapet oppfordret meg til å bygge det nye selv, og utbetaling ble gjort direkte til meg.

Det var etter at jeg leste om hvordan takstsystemet virket, at man får dårlig takst etter få år uansett jeg bestemte meg for å gjøre alt selv.

Jeg tok bilder av alt jeg gjorde som dokumentasjon for jobben, var veldig nøye og brukte mye mer membran enn et firma ville ha gjort.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.712
Jeg tok bilder av alt jeg gjorde som dokumentasjon for jobben, var veldig nøye og brukte mye mer membran enn et firma ville ha gjort.
Er vel noen år siden det var en sak om at det er færre problemer med bad som folk har bygget selv. Forklaringen som ble gitt var at amatører stort sett følger bruksanvisningen slavisk, noe profresjonelle ofte ikke hadde tid til. Antall lag / mengde smøremembran var et av punktene som ble nevnt. Må også anta at det er et svært skjevt utvalg av befolkningen som bygger bad selv, de som setter i gang med slikt er nok svært langt over gjennomsnittelig nevenyttige.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.206
Sted
Ytterst i havgapet...
Vel det er "profesjonelle" og profesjonelle.... Min datter har hus her, men bor og jobber for tida i Trondheim... i høst før hun flyttet begynte hun å pusse opp... det meste er ferdig men badet gjenstår... jeg fungerer som rørlegger og ser ingen problemer med å skifte toalett, dusjkabinett etc... alt går mot eksisterende røropplegg, og hvis en potensiell kjøper har problemer med at jeg har skifte et blandebatteri, når takstmannen ikke har det så velbekomme..... Problemet er firmaet som nylig la nytt gulvbelegg.... med blærer og bobler, og et par små buler pga at det ligger noe rusk under.... og som samtidig konkluderer med at de har gjort en god jobb, - til en pris av 8000!!!
Jeg har lagt såpass mye gulvbelegg selv at jeg vet godt hva de har gjort feil.. dvs det er flere muligheter, - feil lim, for kort tørketid for tack liming.. mest sannsynlig rett og slett slurv og hastverksarbeid, - så der står saken... i morgen kommer det en annen malermester for å se på saken, så får vi se hva utfallet blir....

Topp Bunn