Hva kan jeg forvente meg?

O.TH

Medlem
Ble medlem
31.08.2003
Antall liker
0
Spiller idag cd på vanlig måte via min dCs P8i.
Vurderer å prøve meg på musikk via I Tunes, Mac Book og trådløs overføring via AirPort Express inn i dCs.

Spørsmålet er: Vil lydkvaliteten bli forringet ift dagens CD rett i dCs?

VH
O.TH

V

vredensgnag

Gjest
Det er nok best å bruke filformater som kan inneholde metadata - og det gjør ikke WAV. Så ripper du til dette formatet forsvinner nettopp den informasjonen du søker - dvs., i noen versjoner av WAV så lagres noen metadata (om de er lagt til originalfilen) i LIST-sektoren, men det er vel nærmest ingen programmer som henter noe som helst derfra.

Dette er ikke et Apple-problem, men en funksjon (eller snarere manglende) ved WAV. Du kan lete etter 3rd party software som kan legge metadata i RIFF-headeren på WAV-filen, men det er temmelig kronglete, sammenlignet med å rippe til Apple lossless med alle metadata intakte.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det jeg ikke kjønner er hvorfor folk bruker WAV. Flac og Apple Lossless gir akkurat samme lydkvalitet, har metadata og tar halvparten av plassen.

O.TH

Medlem
Ble medlem
31.08.2003
Antall liker
0
Takk for gode svar.
Betyr dette at jeg bør fortsette å holde meg til vanlig cd bruk eller er det andre muligheter for ripping som ivaretar topp lydkvalitet?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Kort sagt: Hvis du skal bruke airport må du bruke itunes, og da er Apple Lossless det beste formatet. Det ligger i navnet at dette formatet ikke tar noe vekk fra cd-lyden. Glem WAV, det hører hjemme på nittitallet eller enda tidligere.

O.TH

Medlem
Ble medlem
31.08.2003
Antall liker
0
Takk for den Øyvind
Prøver meg litt frem nå.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
O.TH skrev:
Spiller idag cd på vanlig måte via min dCs P8i.
Vurderer å prøve meg på musikk via I Tunes, Mac Book og trådløs overføring via AirPort Express inn i dCs.

Spørsmålet er: Vil lydkvaliteten bli forringet ift dagens CD rett i dCs?

VH
O.TH
Cd spillern din kan oppsample vanlige cd red book plater opp til DSD kvalitet (Sacd) jeg mener å ha lest flere innlegg om at når du bruker de digitale inngangene så mister du denne muligheten på din spiller, da signalet bare kan oppsamples til DSD igjennom drivverket. Spiller du allikevel cd plater igjennom drivverket uten å ha i bruk denne funksjonen vil du ikke merke noen kvalitetstap om du istedenfor henter ut lyden fra en Airport express.

Jeg bruker denne løsningen du tenker på >Iphone >Ekstern disk>Mac>Itunes(rippet i Apple loosless)> Airport Express>Capitole cd spiller.
Iflg.John Atkinson Sterophile er signalet Bit perfect utifra AE`en altså ingen kvalitetstap.
Jeg har testet det interne drivverket på Capitolen opp mot signalet hentet eksternt fra AE`en og jeg hører ikke noen forskjell.
Husk at når du har blitt vant til avspilling fra disk er det vanskelig å gå tilbake...!!,utrolig enkelt å navigere igjennom store musikksamlinger.All musikk du har er bare ett tastetrykk unna.
Lykke til.

MVH Johnny

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
O.TH skrev:
Takk for gode svar.
Betyr dette at jeg bør fortsette å holde meg til vanlig cd bruk eller er det andre muligheter for ripping som ivaretar topp lydkvalitet?
ITunes som ripper og bibliotek fungerer knall, trådløst er genialt, jeg har ikke brukt min cd spiller i snart 3 år! Der er ingen vei tilbake, bare fremover....

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Vær oppmerksom på at det ikke fungerer med AirportExpress inn til dCs spillerere/dacer siden de ikke har optisk inn.
Eneste måten å få lyd fra AE og inn i dac er ved hjelp av optisk kabel med minijack til optisk normal og inn i dac.
Kanskje går det med noen finurlige overganger optisk spdif til elektrisk spdif f.eks., men dette aner jeg ikke noe om.

Mvh.KW

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Antall liker
0
niels skrev:
Ja, det går til helvete :
http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...n=display;num=1160343280;start=0;showall=true

Apple Lossless fungerer fint, men jeg har prøvd ITunes sin ripper til WAV, total tragedie og frustrasjon! Musikken er spredt i No Genre, No Artist og noe kan ikke engang spilles....
Bruk dBpoweramp og rip til Flac filer. Dette feiler ikke. HAr lagt in min CD samling (+1000 plater) og spiller med SB3. Kan ikke få det bedre. Hadde før en Esoteric DV-50s og det er ingen drit spiller det.

Topp Bunn