Hva kan en "lese" ut av "plate current"?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.316
Torget vurderinger
10
Har kjøpt meg en Beck Elektroakustik rørtester for å kunne sjekke alle rørene mine som begynner å bli en del etter hvert. Dette er en rimelig enkel sak som kun måler "plate current" via volt måling+omregnings tabell til mA. Hva kan jeg "lese" ut av denne målingen?

Har allerede hatt stor nytte av testeren da jeg raskt konstanterte at 6C33C rørene mine var kaputt og jeg fikk "matchet" noen sett med 6AS7 rør og luket bort "skraprørene"!

Noen som har noe vettugt info til meg?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Siden både har skrotet rør (får håpe de var defekte da) og matchet rør, har du allerede forstått en hel del :)
Kan du fortelle litt mer om hvordan testeren settes opp for de forskjellige rørtypene?
Ikke værst at den tar 6C33.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.316
Torget vurderinger
10
Audiomix skrev:
Siden både har skrotet rør (får håpe de var defekte da) og matchet rør, har du allerede forstått en hel del :)
Kan du fortelle litt mer om hvordan testeren settes opp for de forskjellige rørtypene?
Ikke værst at den tar 6C33.
Testeren er utrolig enkel i bruk Hans. Putter i røret, venter noen minutter og leser av V på meteret. Dette bruker en i en omregningstabell som står i manualen.
Testeren kan en få tilpasset til hvilke rør en vil. Jeg fikk bygget min til å brukes på alt jeg har av rør slik som 6C33C, 6AS7, 6922, 6H30, 6SN7, EL84 og 6550/KT88!
Når det gjelder 6C33 rørene så er vel denne testeren unikt! Rørene som stod i BATen viste jeg var "tvilsomme", men ved bruk av testeren og manualen til Beck så var det ingen tvil. Når et 6C33 rør blir/er defekt vil nålen på meteret raskt gå mot enden av skalaen p.g.a ustabilitet. Noe som dessverre er vanlig for disse rørene!

Rørene jeg har "matchet" har jeg bare målt og satt sammen par med noenlunde samme data.

Det jeg lurte på var hva jeg får ut av "plate current" som er det eneste denne testeren måler. Er dette godt nok for "matching"? Hva med levetid på et rør. Vil målt "plate current" bare bli lavere og dermed indikere at røret er slitt?

Takknemmelig for info!

http://www.beck-elektroakustik.com/

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Normalt burde du få ut en anodestrøm som er i tråd med rørets normale data.
Dette under forutsetning at de som har laget testeren er seriøse nok til å legge inn "rett" arbeidspunktet for røret, noe de sikkert har gjort.
http://frank.pocnet.net/sheets/030/e/ECC83.pdf
Om vi bruker ECC83 som eksempel vil dette ved 250 Volt på anoden og Minus 2 Volt på gitteret gi en anodestrøm på minimum 1,2 mA. Røret har to trioder og begge bør teste over 1,2 mA. Gjerne mer og jeg har sett noen nye rør teste dobbelt av det som står på dataene på min TV-7 tester. ( som kanskje er bygget opp på en litt annen måte, har ikke sjekket )
http://frank.pocnet.net/sheets/030/e/EL84.pdf
EL84 vil ved 250 Volt på anode og Gitter 2 og minus 7,3 Volt på Gitter 1 gi en strøm på minst 48 mA om det er nytt.

Dersom produsent oppgir hvilke verdier som er valgt til hvert rør og dette stemmer med ditt arbeidspunkt vil du kunne bruke testeren til eksakt matching i arbeidspunktet. VH. Bernt

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.316
Torget vurderinger
10
BerntJ skrev:
Normalt burde du få ut en anodestrøm som er i tråd med rørets normale data.
Dette under forutsetning at de som har laget testeren er seriøse nok til å legge inn "rett" arbeidspunktet for røret, noe de sikkert har gjort.
http://frank.pocnet.net/sheets/030/e/ECC83.pdf
Om vi bruker ECC83 som eksempel vil dette ved 250 Volt på anoden og Minus 2 Volt på gitteret gi en anodestrøm på minimum 1,2 mA. Røret har to trioder og begge bør teste over 1,2 mA. Gjerne mer og jeg har sett noen nye rør teste dobbelt av det som står på dataene på min TV-7 tester. ( som kanskje er bygget opp på en litt annen måte, har ikke sjekket )
http://frank.pocnet.net/sheets/030/e/EL84.pdf
EL84 vil ved 250 Volt på anode og Gitter 2 og minus 7,3 Volt på Gitter 1 gi en strøm på minst 48 mA om det er nytt.

Dersom produsent oppgir hvilke verdier som er valgt til hvert rør og dette stemmer med ditt arbeidspunkt vil du kunne bruke testeren til eksakt matching i arbeidspunktet. VH. Bernt
Takk for info! Kan virke som testeren er godt bygget og stort sett så har data på nye rør og oppgitte data i manualen stemt godt, men med unntak av 6922 og 6h30 dataene der jeg konsekvent kom ut med ca. halve mA på måling av nye rør enn det som var oppgitt i manualen.

En måler også begge "sider" på rørene 6922/6h30/6AS7 slik at det er lett å finne en match og rør som ikke egner seg i en forsterker.

Har du "plate current" som er oppgitt for 6922 og 6h30?

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
6922 er oppgitt til 15 mA i databladet.
6H30 visstnok 40 mA ser det ut som på dette databladet oversatt fra Russisk.
http://www.tubes.ru/techinfo/HiFiAudio/6n30pdr.html

Begge disse rørene har veldig høy gm og de går lett i oscillasjon. Det kan være derfor du får merkelige data.

VH. Bernt

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.316
Torget vurderinger
10
BerntJ skrev:
6922 er oppgitt til 15 mA i databladet.
6H30 visstnok 40 mA ser det ut som på dette databladet oversatt fra Russisk.
http://www.tubes.ru/techinfo/HiFiAudio/6n30pdr.html

Begge disse rørene har veldig høy gm og de går lett i oscillasjon. Det kan være derfor du får merkelige data.

VH. Bernt
Takk igjen for info Bernt! I manualen for testeren står det 7,5mA for 6922 og 15mA for 6H30. Alikevel får jeg ut ca. halve verdien når jeg måler??

Når et rør blir slitt, vil en da bare måle lavere mA?

Jack

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Mest sannsynlig vil et slitt rør gi mindre strøm. Prøv å teste med et nytt engang du har et. Eller lån et 6922/E88CC/6DJ8/ECC88 om noen du kjenner har et nytt liggende. Alle disse bør ligge tett på data.
Jeg sjekket min TV-7 tester mot Motron sin Mark 4 ( Referanse ) og min sa fra når rørene var slitt. Fikk med noen ECC81 på et kjøp, men nesten alle var bare 50%, altså rimelig utslitt. VH. Bernt

Mark 4 måler både gm og strøm + lekasjer og sikkert mer.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hvor mange mA leser du ved test av 6C33?
Vær obs på at rør ikke er så fryktelig presise i forhold til oppgitte data.
Mellom 80% og 120% anses å være "nytt".
60% og lavere bør nok betraktes som kass.
Jeg leste litt på sidene til produsenten uten å bli veldig mye klokere.
En mail med noen spørsmål kan kanskje være oppklarende.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.316
Torget vurderinger
10
Audiomix skrev:
Hvor mange mA leser du ved test av 6C33?
Vær obs på at rør ikke er så fryktelig presise i forhold til oppgitte data.
Mellom 80% og 120% anses å være "nytt".
60% og lavere bør nok betraktes som kass.
Jeg leste litt på sidene til produsenten uten å bli veldig mye klokere.
En mail med noen spørsmål kan kanskje være oppklarende.
Måler ca. 9-10V på 6C33 på nye rør, noe som i følge manualen tilsvarer 100mA noe som også er spec.
Dette stemmer også på 6AS7 (50mA), EL84 (48mA) og 6SN7 (10mA). Her er målingene på nye rør helt innenfor spec. Det er ved måling på 6922 og 6H30 at jeg ikke får noe vettug måling. Har mange sett med nye rør og alle måler mye det samme?

60% under spec ja, det er godt å vite. Greitt å kunne skille slitte rør. Billigere det enn å bare skifte ut på måfå eller vente til det smeller ;D

Jack

Topp Bunn