Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    14.875
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det der er jo ekstremvarianten, og helt forkastelig, men det virker som om mange ikke kan gjøre noen verdens ting uten at det skal tas bilder og filmes.
    Var på en enkel, lokal konsert for ikke lenge siden og noen bare forevige absolutt alt, sitter med den helsikes telefonen hele tiden. De kan jo umulig
    få så mye ut av opplevelsen der og da når alt fokus er på skjerm, dele med venner, sjekke likes etc.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.412
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg kjørte forbi en trafikkulykke på vei hjem fra Nordstrand i går faktisk, det var en håndverkerbil som hadde kjørt ut i en avkjøringsrampe på motorveien på Taraldrud og truffet et tre. Jeg rakk akkurat å se når jeg kjørte forbi at bilen var brettet rundt et furutre, brannvesenet stod der og dirigerte trafikk, og ambulansefolka hadde løftet en person opp på en båre. Der og da ante jeg ikke om han var død eller levende, eller om det var andre involverte, noe som bare ga meg en vond magefølelse. Kvalmt å tenke på at noen kunne funnet på å filme i en sånn situasjon. Da tenker jeg at det er mørkt.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.237
    Sted
    Holmestrand
    Det er ikke alltid så stor forskjell på hva man "har igjen" om man tjener 1mill eller 5 mill.
    Høyere levekostnader og forbruk veier opp for det.
    Og man blir ikke noe lykkeligere av den grunn.
    Jo.
    Det er STOR forskjell på hva man har igjen.
    Levekostnader og forbruk er et valg.
    Greia er et de som tjener lite i beste fall har ingenting igjen, i verste fall går i minus hver måned.
    Hvis vi ser hva folk på HFS bruker på f eks hifi, klokker og vin så er det jo klart at noen har til mye salt i maten.
    Det der er jo ekstremvarianten, og helt forkastelig, men det virker som om mange ikke kan gjøre noen verdens ting uten at det skal tas bilder og filmes.
    Var på en enkel, lokal konsert for ikke lenge siden og noen bare forevige absolutt alt, sitter med den helsikes telefonen hele tiden. De kan jo umulig
    få så mye ut av opplevelsen der og da når alt fokus er på skjerm, dele med venner, sjekke likes etc.
    Ja, og hva skal du med det opptaket etterpå?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.555
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jo.
    Det er STOR forskjell på hva man har igjen.
    Levekostnader og forbruk er et valg.
    Greia er et de som tjener lite i beste fall har ingenting igjen, i verste fall går i minus hver måned.
    Hvis vi ser hva folk på HFS bruker på f eks hifi, klokker og vin så er det jo klart at noen har til mye salt i maten.

Ja, og hva skal du med det opptaket etterpå?
    det er jo hele poenget mitt, dyrere bil, dyrere hus, dyrere alt, like lite igjen hver mnd...
    blir man noe lykkeligere? Nei
    med unntak av de som har veldig lite og sliter med å få endene til å møtes driver vi alle med en form for overforbruk. Eneste forskjellen er hvor dyrt og flott det er..

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.237
    Sted
    Holmestrand
    det er jo hele poenget mitt, dyrere bil, dyrere hus, dyrere alt, like lite igjen hver mnd...
    blir man noe lykkeligere? Nei
    med unntak av de som har veldig lite og sliter med å få endene til å møtes driver vi alle med en form for overforbruk. Eneste forskjellen er hvor dyrt og flott det er..
    Det er de som sliter med å få endene til å møtes jeg tenker på.
    Ikke de som har så mye at "Geld spielt Keine Rolex" som en tysk kamerat pleide å si.

Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.438
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Poteter til 40-50kr/kg såg jeg i den lokale Meny sjappa, färskpotatis i swe 10kr/kg
    Er det mangel på Poteter også?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.033
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Johansson og Reitan klanene må jo ha sine småører, stakkars... :cool: :ROFLMAO:
    Hvordan skal man ellers betale for div privatfly, milliardoppusinger av luksushoteller og alt annet de driver på med.. mange drammmer små gjør det ondt å gå, heter det i et ordtak...

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    2
    Johansson og Reitan klanene må jo ha sine småører, stakkars... :cool: :ROFLMAO:
    Hvordan skal man ellers betale for div privatfly, milliardoppusinger av luksushoteller og alt annet de driver på med.. mange drammmer små gjør det ondt å gå, heter det i et ordtak...
    Mulig det, men akkurat disse er veldig langt unna å være representative for det som er normalt for norske næringsdrivende, grunder og eiere i næringslivet.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    2

Norge er blitt et lavvekstland. Ifølge OECDs prognose for 2025 ventes norsk økonomi å vokse med bare 0,3 prosent – lavest av samtlige medlemsland.

Til sammenligning:

• Irland: + 3,7 prosent
    • Polen: + 3,3 prosent
    • Danmark: + 3,0 prosent
    Mens våre konkurrenter posisjonerer seg for fremtidig verdiskaping, velger regjeringen å møte stagnasjonen med høyere skatter og dårligere incentiver.

Regjeringens grep de siste årene har vært tydelige – og kostbare:

• Økt formuesskatt på arbeidende kapital
    • Skjerpet utbyttebeskatning
    • Innføring av exit-skatt
    • Kutt i forskning og høyere utdanning
    • Innovasjon Norges støtteordninger er blitt mindre relevante for vekstselskaper
    Resultatet? Kapital flyttes ut, og investorene mister tillit til Norge som vekstmarked.

Shifter.no meldte nylig om et 67 prosents fall i emisjoner i norske oppstartsselskaper i første kvartal. Det er dramatisk – og det skjer i en tid hvor kapitaltilgang burde vært det viktigste politiske spørsmålet.

Nå er det opp til politikerne å bestemme om Norge fortsatt skal være et vekstland – eller bare et høyskatteland uten vekst
    Dette er ikke en konjunktursvingning. Det er et strukturelt problem – forsterket av politikk.

Statistisk sentralbyrå dokumenterer det mange i næringslivet har kjent på kroppen:

• 2022: 92.700 nye jobber i privat sektor
    • 2024: 6.300 nye jobber i privat sektor
    Et fall på over 93 prosent.

Når offentlig sektor står for nesten all jobbvekst, og verdiskapende næringer har stagnert, er det grunn til uro. Norge lever ikke lenger av det vi skaper, men av det vi omfordeler.

I et pågående forskningsprosjekt har vi intervjuet 14 gründere og investorer samt fire inkubatorer som representerer 556 vekstselskaper. Det er gjort en parallell studie i Buskerud, og alle peker på det samme:

• Kapitalen flykter
    • Innovasjonen bremses
    • Virkemidlene bommer
    • Skattetrykket struper risikoviljen
    «Vi bygger ikke arbeidsplasser med exit-skatt – vi bygger utlandets økonomier», sier en investor vi intervjuet.

Dette er en varsellampe. Ikke for statsbudsjettene, men for landets fremtidige inntektsgrunnlag. Hva betyr dette for deg som investor? Du kjenner svaret: Kapital søker lav risiko og høy forutsigbarhet.

Akkurat nå tilbyr ikke Norge det. Skattetrykket øker. Regelverket endres hyppig. Og de som bygger vekst møter motstand, ikke støtte. Resultatet er svekket avkastningspotensial og redusert investeringsvilje.

Sverige fjernet formuesskatten for snart 20 år siden. Irland er blitt tech-motoren i Europa. Danmark kobler høy skatt med investeringsfradrag og incentiver.

Norge? Vi øker skattenivået, reduserer fradragene – og snakker samtidig om innovasjon og grønn omstilling.

Det henger ikke sammen.

Vi står ikke i en midlertidig lavkonjunktur. Dette er resultatet av en systematisk nedprioritering av verdiskaping, innovasjon og kapitaltilgang.

Og politikerne later fortsatt som det regner.

Det virkelige spørsmålet nå er ikke hvordan vi skal lokke tilbake investorene. Det er om vi i det hele tatt tør å satse her lenger.

Kapitalen har allerede svart. Nå er det opp til politikerne å bestemme om Norge fortsatt skal være et vekstland – eller bare et høyskatteland uten vekst.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.335
    Sted
    Oslo
    investeringsundersokelsen-2.kv242.jpg
    Fra Norsk Industri, investeringer i verdiskapende næringer.
    Synes hverken det ser helt svart ut, eller at det er nødvendig å svartmale landet.
    Men tross alt, vi er i et valgår

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    Poteter til 40-50kr/kg såg jeg i den lokale Meny sjappa, färskpotatis i swe 10kr/kg
    Er det mangel på Poteter også?
    Norske poteter er for tiden beskyttet av toll på importerte. Tror ikke bonden får så veldig mye mer enn i fjor høst. Kanskje 10 øre mer pr. kg?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.033
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg kan forstå systemet medd importvern, - på både det ene og det andre, men likevel forundrer det meg at så mange her som opphøyer seg selv til sjefsforståere tydeigvis ikke finner det det aller minste merkelig at nå feks norsk potet koster 50+ kr kiloen i butikken, når bøndene får 11-12 kr... så kan man selvsaagt lure på at svensk utslagspris er samme eller mindre enn det norske bønder får..

Samme med feks melk og melkebaserte produkter, når bonden får ca 6,50 for melka......

Og- for ordens skyld, - som ingeniør med greie karakterer i matte, så kan jeg faktisk regne.... det er derfor jeg lurer.... ttil tross for uendelige bortforklaringer...

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.237
    Sted
    Holmestrand
    Jeg kan forstå systemet medd importvern, - på både det ene og det andre, men likevel forundrer det meg at så mange her som opphøyer seg selv til sjefsforståere tydeigvis ikke finner det det aller minste merkelig at nå feks norsk potet koster 50+ kr kiloen i butikken, når bøndene får 11-12 kr... så kan man selvsaagt lure på at svensk utslagspris er samme eller mindre enn det norske bønder får..

Samme med feks melk og melkebaserte produkter, når bonden får ca 6,50 for melka......

Og- for ordens skyld, - som ingeniør med greie karakterer i matte, så kan jeg faktisk regne.... det er derfor jeg lurer.... ttil tross for uendelige bortforklaringer...
    Melkeeksempelet:
    Bonden får 6,50
    Staten tar inn 5 kr i moms
    Da havner vel resten hos en eller annen kolonialmajor?
    Dette gjelder ikke bare melk og poteter.
    Det samme gjelder for kjøtt og fisk.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.335
    Sted
    Oslo
    Melkeeksempelet:
    Bonden får 6,50
    Staten tar inn 5 kr i moms
    Da havner vel resten hos en eller annen kolonialmajor?
    Dette gjelder ikke bare melk og poteter.
    Det samme gjelder for kjøtt og fisk.
    Men de tar jo bare 4% blir det standhaftig hevdet.
    Her må det være Adam Smith's usynlige hånd som forsyner seg

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.033
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja... problemet er jo a det stadig vekk forklares med at colonialmajorer og oberster knapt og såvidt tjener penger pr solgte enhet, og at det er mengden som utgjør de store formuene... mulig det, - men det er likevel veldig mye som skurrer i forholdet mellom pris til produsent og norske utsalgspriser...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.033
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er det... men det hevdes jo at de egentlig heller ikke tjener penger... eller OK, - de gjør jo selvsagt det... eller såvidt det er, som det hevdes....

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    14.875
    Sted
    Interiore Simplicitate
    En viss lønnsomhet virker det til å være også der ja, selv om etterbetalingen pr. liter er beskjeden.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.033
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Siden Tine er et samvrke er det selvsagt at noe skal tilbakebetlaes til medlemmene,,, 1 mrd høres velldig mye ut, men 1 mrd fordelt på 8000 produsenter er faktisk bare 125.000 i snitt.... gjennomsnittllig produksjon ligger på ca 85.000 liter pr bruk, så veldig grovt regnet får melkeprodusentene ca 1,20-1,50 pr liter i sluttoppgjør for 2023, som tallene representerer... Det er fortsatt veeeldig langt igjen til dagens utsalgspriser...

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.335
    Sted
    Oslo
    Siden Tine er et samvrke er det selvsagt at noe skal tilbakebetlaes til medlemmene,,, 1 mrd høres velldig mye ut, men 1 mrd fordelt på 8000 produsenter er faktisk bare 125.000 i snitt.... gjennomsnittllig produksjon ligger på ca 85.000 liter pr bruk, så veldig grovt regnet får melkeprodusentene ca 1,20-1,50 pr liter i sluttoppgjør for 2023, som tallene representerer... Det er fortsatt veeeldig langt igjen til dagens utsalgspriser...
    Ifølge artikkelen får bøndene 77.3 øre pr liter

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.033
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kanskje jeg ikke leste nøye nok... tok bare enhetstallene og regna fort i hodet ( hilsen en som vokste opp uten kalkulator )... men korreksjonen din gjør jo bare tallene enda mer aktuelle ( - eller tungt forklarlige..)

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.335
    Sted
    Oslo
    Kanskje jeg ikke leste nøye nok... tok bare enhetstallene og regna fort i hodet ( hilsen en som vokste opp uten kalkulator )... men korreksjonen din gjør jo bare tallene enda mer aktuelle ( - eller tungt forklarlige..)
    Gjelder ikke det stort sett hele produksjonskjeden, ikke bare landbruk men hele fjøla, de nederst i kjeden får stadig mindre, de øverst stadig mere, % baroner eller ei.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ifølge artikkelen får bøndene 77.3 øre pr liter
    Jeg regner med at du skjønner at at disse 77 ørene er utbytte fra Tine og kommer i tillegg til de 6,60 kronene per liter de fikk for melka og de 890 000,- hver melkebonde fikk i tilskudd i snitt.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.100
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    21

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.237
    Sted
    Holmestrand
    Trengs det forskning for å skjønne det?
    Eldre har flere, og ikke minst mere kroniske lidelser enn yngre. Da vil de også trenge mer medisinsk behandling, behandling som gjerne går over tid.
    Et problem som selvsagt øker etter hvert som vi får stadig flere eldre.
    Jeg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.085
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Wess' Herd diess auch sei,
    hier muß ich rasten.

IMG_5690.jpeg
    Ikke bra med denne tredøden altså. Blir ikke helikoptermusikk før sverdet er trukket fra asken, nemlig!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Umm, akkurat den der scenen endte vel ikke helt... sånnder....godt? Men ekte søskenkjærlighet, det skal de ha.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    80 prosents dødelighet. Visstnok ikke kommet hit ennå (Bergen) Fra importplanter fra Japan. Der tåler ask trærne soppen. Kjøkkenbenk i heltre ask. Får sjekke asketrærne på landstedet. Min mor pleide å lage askeavkok som vanndrivende vidundermedisin.

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    534
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Politiet for litt siden; Her er en liste på hvor vi skal ha store kontroller i sommer slik at dere er klar over det..

Folket; Det bryr vi oss ikke om..

Om bildet stemmer er det ikke noe rart at de vinker inn mange!
    Lange strekk, slake oversiktlige svinger, lite til intet sideterreng, lite til ingen "større" dyr å treffe (bortsett fra en og annen moskus, men de er jo skikkelig vanskelig å se).

Har kjørt gjennom tre fartskontroller på e6/e39 Trøndelag/Møre og Romsdal siste månedene. Alle har vært på typisk forbikjøringsplasser mellom strekninger hvor hastigheten som oftest er meget ugjevn.
    Sist rett etter ett langt veiarbeidsområde med flere lysreguleringer som samler opp bilene i puljer.

Har hatt en drøm lenge om at UP kunne begynt å ha koordinerte kontroller på flere plasser på en og samme strekning samtidig. Da hadde de virkelig kunne gjort en forskjell!

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.568
    Torget vurderinger
    96
    Politiet for litt siden; Her er en liste på hvor vi skal ha store kontroller i sommer slik at dere er klar over det..

Folket; Det bryr vi oss ikke om..

Det er for lave fartsgrenser på mange strekninger. Enkelte har for høye også. Her jeg bor har vi en vei gjennom skauen mellom Ytre Enebakk og Ski. Etter et stykke med 60 blir det plutselig 80. Masse svinger, smal vei og tett skog. Rart at det er 80 der.
    Men mange 80 soner i Norge har rette fine veier og god oversikt. Ikke rart at folk har vansker med å ligge i 80. Som den på bildet.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408

Hva sier folket? Skal kommunen spytte i 100.000 for privat begravelse/seremoni i Grieghallen når avdøde ikke ønsket kirkegravferd?
    Staten/Den Norske Kirke tilbyr "gratis" begravelse fra en kirke, er ikke det passende må man finne alternativer selv. Dessuten, 100.000 for å leie et lokale en dag?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn