Hva gjør jeg med den gamle surroundreceiveren?

Axel HD

Medlem
Ble medlem
08.11.2014
Antall liker
0
Har Denon Avc a1sr, 7x170w, ganske dyr for ti år siden men uten hdmi og moderne lydformat.

Enten, selge og kjøpe nytt. Har blitt anbefalt multi kanal eff. Forsterker + forforsterker (denon har en ny til ca 30'hos hifiklubben). Eller isteden bruke den gamle som effektforsterker med en ny forforsterker som har de koblingspunkter og lydformat den gamle receiveren mangler. Det siste er mye billigere og gir strengt tatt rom for en dyrere forforsterker. Jeg hører også på musikk i to kanaler.

Spørsmålet er om en rendyrket og ny effektforsterker gir et mye bedre resultat, eller om denne delen av teknologien har stått relativt stille de siste 10 år.

vanskelig å få gode svar i butikken ;-)

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.351
Torget vurderinger
1
Det er vel ikke så hensiktsmessig å bruke AVC A1SR som ren effektforsterker, så lenge den ikke har main-in. Du vil i tilfelle sende lyden igjennom to forforsterere dersom du bruker en av de analoge multikanalsinngangene.

Derimot ville jeg vurdert å bruke den i kombinasjon med en Oppo BDP-105. Den er temmelig komplett som prosessor, og har i tillegg HDMI-ingang og to utganger.

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Avc a1sr har vel DenonLink? Er mulig noen på Hifiklubben kan gi svar på hvilke format denne støtter. Tipper den ikke er mulig å oppgradere til Dolby TrueHD eller DTS Masters Audio men er det mulig er: https://www.hifiklubben.no/tv-og-hjemmekino/blu-ray-spiller/denon-dbt-3313ud/ et godt alternativ for å få utnyttet kraften fra a1sr og de nye formatene.

Jeg har en billigere hjemmekinoreceiver med pre-out til ett litt mer påkostet stereosett med pass through inngang. Da er det lettere (billigere) å bytte ut receiver sammen med tv for å sikre at begge støtter nye formater, istedenfor å bruke 30k på ny receiver som går ut på dato om ett par år. Ikke like miljøvennlig som jeg ønsker men intill 8K standarden er spikret og produsert klarer jeg meg helt fint med litt dårligere lyd på bak-høyttalerne...

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.351
Torget vurderinger
1
Avc a1sr har vel DenonLink? Er mulig noen på Hifiklubben kan gi svar på hvilke format denne støtter. Tipper den ikke er mulig å oppgradere til Dolby TrueHD eller DTS Masters Audio men er det mulig er: https://www.hifiklubben.no/tv-og-hjemmekino/blu-ray-spiller/denon-dbt-3313ud/ et godt alternativ for å få utnyttet kraften fra a1sr og de nye formatene.
Jeg tror ikke AVC-A1SR har Denonlink, den kom vel litt etter det. Eneste mulighet å utnytte denne receiveren til nye formater er ved hjelp av en Blu-ray spiller (Unversalspiller) med analog multikanalsutgang.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Dts core 1,5mbs er 99% transparent for 99% av oss da, så receiveren duger fint enda den.

Axel HD

Medlem
Ble medlem
08.11.2014
Antall liker
0
Tusen takk for alle svar!

Det virker altså som om den ikke kan brukes som vanlig effektforsterker, som vel betyr at lydsignalene som går gjennom receiver vil bli utsatt for også annen behandling enn å bli forsterket opp. Det setter fokus på et par ting som jeg synes er forvirrende.

1: Jeg har i dag en Denon blueray og jeg tar ut 7.1 signalene analogt fra denne ( ref. Forslag om oppo og denon spiller). BR spilleren har alle de nye formatene, og jeg antar at de blir dekodet i BR spilleren og sendt videre analogt, til receiver. Hva skjer så i receiver?

2: både BR spiller og receiver har oppsett for justering av surroundoppsett, ikke med romkorreksjon riktignok, men man kan måle avstand til høytalerne, men hvliken bestemmer, oppsettet i receiver eller i Blueray spillerr?

jeg har undersøkt mulighetene for oppgradering av receiver tidligere, men i følge Hifiklubben foreligger det ikke noen muligheter.

Axel HD

Medlem
Ble medlem
08.11.2014
Antall liker
0
Man... Ditt svar skjønte jeg nok ikke. dTS core og 99%.. Helt gresk bortsett fra at jeg vet hva dts er..Men, dersom du strengt tatt gir uttrykk for at spilleren fremdeles må gi fra seg bra (nok) lyd, så er jeg jo enig i det.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.351
Torget vurderinger
1
Tusen takk for alle svar!

Det virker altså som om den ikke kan brukes som vanlig effektforsterker, som vel betyr at lydsignalene som går gjennom receiver vil bli utsatt for også annen behandling enn å bli forsterket opp. Det setter fokus på et par ting som jeg synes er forvirrende.

1: Jeg har i dag en Denon blueray og jeg tar ut 7.1 signalene analogt fra denne ( ref. Forslag om oppo og denon spiller). BR spilleren har alle de nye formatene, og jeg antar at de blir dekodet i BR spilleren og sendt videre analogt, til receiver. Hva skjer så i receiver?
Det skjer ikke annet enn at signalet går via forforsterkerdelen og volumkontroll. M.a.o. ikke noe galt.

2: både BR spiller og receiver har oppsett for justering av surroundoppsett, ikke med romkorreksjon riktignok, men man kan måle avstand til høytalerne, men hvliken bestemmer, oppsettet i receiver eller i Blueray spiller?
Alle disse prosessene skjer i spiller, ikke i receiver. Det er helt standard at signal som kommer inn via de analoge 5.1/7.1-inngangene forblir analoge, og dermed heller ikke har noen tidskorrigering. Dette må alltid skje digitalt, i de aller fleste- eller alle receivere beholdes signal fra analoge multikanals innganger analogt. Det er derimot noen få receivere som har analog bassmanager som kan fungere på 5.1-ingangen. Vet ikke om dette gjelder for din receiver. Det vil i tilfelle fremgå av menyen.

Axel HD

Medlem
Ble medlem
08.11.2014
Antall liker
0
Takk igjen, da spiller jeg altså alle formatene dvd Spilleren takler. Hva skulle i så fall grunnen være til å kjøpe nytt? Automatisk romkorreksjon, ok. Litt mindre kabler. Bedre nett interface, men det har jeg via apple tv og sonos for streaming. Hva ville være bedre, der det teller, altså lyden?

og har det fundamentale blitt bedre, for eksempel, vil en ny receiver til rundt 20' som har effekt omtrent som min kamskje, lyde bedre?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.351
Torget vurderinger
1
Det du helt åpenbart oppnår er selvfølgelig mulighet for å velge ulike kilder med HDMI. Dersom du er interessert i 3D-lyd som Dolby Atmos, eller etter hvert også Auro-3D, vil du ikke få det via dekoding i Blu-ray spiller.

Som du selv sier vil du også kunne få romkorreksjon, men det er ganske mange av oss som uansett ikke benytter den.

Når det gjelder lydkvlaiteten er det ikke mulig å si noe kategorisk om det. Du skal ikke ta for gitt at forsterkerdelen i en ny receiver til 20k har bedre lyd enn din AVC-A1SR.

Axel HD

Medlem
Ble medlem
08.11.2014
Antall liker
0
Takk skal du ha, du burde hatt provisjon av sparte penger :) :)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Dts core er vanlig den vanlig lossy "dts-kjernen" fra f.eks et dts master hd-spor. Det tilsvarer vanlig dts i 1.5mbs. Det vil si at det er dts core som blurayspilleren din vil sende ut spdif-utgangen når du har valgt dts hd (og dts+). Mest sannsynlig låter dette bedre enn at du tar ut signalene fra blurayspilleren analogt, helt motsatt av hva du har lest.

I motsetning til karl erik skriver, så er det ikke vanlig at analoge innganger på receivere forblir analoge, og om det er det så er det rævva volumkontroll om ikke prosessoren din er f.eks en Theta Casablanca.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.351
Torget vurderinger
1
I motsetning til karl erik skriver, så er det ikke vanlig at analoge innganger på receivere forblir analoge, og om det er det så er det rævva volumkontroll om ikke prosessoren din er f.eks en Theta Casablanca.
Dette tror jeg du må underbygge!
Analoge stereoinnganger blir vanligvis også beholdt analoge dersom man spiller i vanlig stereo, selv om det finnes eksempler på det motsatte. Alle de receiverne jeg har testet der jeg har foretatt måling av dette, har vist at signalet blir beholdt analogt i stereo.

Når det gjelder de analoge multikanalsinngangene som jeg skrev om er situasjonen enda mer entydig. Receivere flest har ikke engang AD-konvertere for mer enn to kanaler, og jeg kjenner ikke til at noen konverterer signalet i den analoge 5.1/7.1 inngangen. Men jeg kan selvfølgelig ikke utelukke at det finnes unntak.

Topp Bunn