Hva gjør DU i skisporet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    totte skrev:
    Det er det samme pakket i alle gruppene: fotgjengere, hundeiere, pensjonister, birkebeinere og småbarnsfamilier. Det er de samme menneskene som går ut i midtgangen på flyet og somler med bagasjen sin mens 100 mann står i kø for å gå rett ut, som leier hverandre på fortauet, som snegler seg av gårde 2 i bredden med barnevogn og jamrer om tidsklemma, som setter handlevogna på tvers midt mellom reolene så det er umulig å gå forbi, som finner frem lommeboka ved kassa først etter at minibankterminalen er klar for minibankkortet, som klemmer seg inn i krysset på drosjegult der de blir stående på tvers og sperrer den ene filen som har god plass, som ikke har skjønt at det eneste vi mennesker kan kreve av hverandre er at vi ikke står i veien for hverandre. "Alle skal med", "et varmere samfunn" og annen emmen dritt kan gå og henge seg. Hva med å begynne med å bruke litt av kapasiteten til ikke å genere hverandre så jævlig?
    veldig bra :D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    I skisporet gjør jeg INGEN ting, har ingen ting der å bestille!

Mine siste par ski het Landsem og brant godt husker jeg. For 35 år siden.
    ;D
    Meget saliggjørende.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.815
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Disse skiløperene som terroriserer alle i skiløypene, er det de samme menneskene som sitter på en sykkel og er til fare for alle sommerstid?
    Joda og det er de samme som driver kamikazeforbikjøringer i bilen sin på vei til og fra hytta også! Når snøen blir borte finner du dem på europaveier med rulleski beina også. Bortskjemte drittunger på 40+ :mad:

Dette er som flere har vært inne på ikke et spørsmål om skiløyper men et spørsmål om egoister som ikke gidder vise hensyn mot andre! Og det i så stor grad at de ikke akepterer andres rett til være tilstede i deres liv som annet enn ærbødig beundrende statister!

J

J.J

Gjest
    Spiralis skrev:
    Og det i så stor grad at de ikke akepterer andres rett til være tilstede i deres liv som annet enn ærbødig beundrende statister!
    Eller som absorbenter ....

Ofte blir dem du omtaler her ofte kalt Audiofile......

;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.708
    Torget vurderinger
    12
    Budor i dag: Bare hyggelige mennesker og normal hensynsfull oppførsel. Startet først kl 1400 og ikke tidlig på morgenen når "proffene" går. Ellers har jeg bare god erfaring fra skiløypene. Unntak fra egne preferanser finner man overalt, men det er lite å bry seg med. Man kan ikke la disse såkalte unntakene ødelegge dagen for en. Litt raushet og toleranse for andre gagner faktisk en selv mest, særlig når man bevisst oppsøker de arenaer der "alle andre" er.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Se der, Cash trår til som en verdig landsmann av Jernberg og Wassberg. Gode ting.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    I Dagbladet sier Ragnar Roll som har preppet løyper i tiår dette om forholdene i løypene:

---
    "Alle er like ille
    - Hundeeierne har sine ting, de aktive skiløperne og turgåerne har andre feil. Det er færre som tar hensyn til andre nå en før. Vi har mye dårligere skikultur en før, sier Ragnar Roll til Dagbladet.

Han forteller at det ofte hender han ser noen stå i sporet å snakke, uten å flytte seg når det kommer turgåere. Det finnes ikke lenger noen manerer i løypa.

Hundeiere etterlater seg hundemøkk. Men det er ofte jeg ser plastikkavfall etter gell-poser med energidrikker og annet utstyr ligge strødd i marka. Og de som sykler og går turer går opp løypene."
    ---

;D Det er så man ikke kan la være å sette seg ned med noen koselige vers fra Åpenbaringen.

N

nb

Gjest
    Jeg praktiserer følgende:
    - går alltid i høyre spor
    - jeg flytter meg aldri for noen som kommer kjappere bakfra så lenge det er plass til å gå forbi
    - kommer noen i mot meg i feil spor får de flytte seg. Unntak for barn.
    - ut av sporet når jeg stopper

Hovedproblemet er dog primært at hele Oslos befolkning er ca like lite kreative når det gjelder å velge hvor man skal gå på store utfartsdager. Det er enorme mengder løyper å ta av, men det ser ut som så godt som alle har fått for seg at det kun er en 4-5 stykker av disse det er mulig å gå i.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.529
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    Så lenge folk står til høyre i rulletrappen
    Det gjør de jo ikke da. For helvete.

Her i Stange Vestbygd er det ingen fotgjengere i skiløypene. Bikkjedritt ser man jo, men så lenge den ikke er fersk er det ingen fare. Og når snøen går spirer kornet over bikkjedritten. Asfalten blir svart og alt er igjen fryd, gammen og sykkelsesong.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    24
    cash 63 skrev:
    Vi går på ski i skisporet! ;D Jeg og dattra tok en kveldstur. Helt uproblematisk!!!

obs! feil spår, :-[ kun pga foto.
    Se her - dette er skummelt!!! En SVENSKE i sporet, og ikke en eneste blågul antydning. Altså nesten umulig å se at han er svensk. For 20 år siden ville garantert buksa vært gul og jakka blå, med flagg og det hele samt bilde av svenskekongen. Hva blir det neste? Nå ser man hva dette maset om integrering fører til. Og Kvikk-lunsjen er fanken ikke norsk lenger den heller :mad: :mad:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.951
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bikkjedritt er en ting. Manskjiit er noe annet. Finnes en bråte av det i skogen også. Hærlig når hunden går løs og kommer tilbake stinkende ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.815
    Torget vurderinger
    0
    bambadoo skrev:
    Bikkjedritt er en ting. Manskjiit er noe annet. Finnes en bråte av det i skogen også. Hærlig når hunden går løs og kommer tilbake stinkende ;)
    Jeg visste det, jeg visste at det var en grunn til at jeg ikke har hund ! ;D

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    35.138
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    cash 63 skrev:
    Vi går på ski i skisporet! ;D Jeg og dattra tok en kveldstur. Helt uproblematisk!!!

obs! feil spår, :-[ kun pga foto.
    Se her - dette er skummelt!!! En SVENSKE i sporet, og ikke en eneste blågul antydning. Altså nesten umulig å se at han er svensk. For 20 år siden ville garantert buksa vært gul og jakka blå, med flagg og det hele samt bilde av svenskekongen. Hva blir det neste? Nå ser man hva dette maset om integrering fører til. Og Kvikk-lunsjen er fanken ikke norsk lenger den heller :mad: :mad:
    Sluket:prøvd og integrert meg nå i over 20 år! har tyverr misslykket kapitalt må jeg bare inrømme :-[ men i skisporet
    føler jeg meg som en, med født med ski på beina :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    24
    Synes i så fall synd på mora di, Cash! Ouch!!

Jan-Helge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    642
    Spørsmålet er feil. I stedet for å spørre hva man gjør i skisporet, så kan man spørre hva man ikke gjør i skisporet.

For min del er det bl.a. dette;

De tre bildene med "Ski_ST" bildene er bilder av en kamerat som hopper fra et sted på baksiden av Sukkertoppen på Slettefjellet (Voss).

Bildet med filnavn "ski2.h1" er jeg som har hoppet fra en topp som befinner seg på Hanguren siden (også fra Voss) i retning mot slettefjellet sett fra Hangursløypen. Det er brattere landingsparti enn hva det kan virke som på bildet, ser man på snøen som er rullet nedover henget/unnarennet og ikke minst skiene mine to piler peker på (disse spratt av i landingen). Hoppet fra stedet som er merket og det er høyere enn hva det kan se ut som på bildet også... Om man drar til litt mer så kan man godt oppleve 15 meter loddrett fall her, noe som gir en herlig magefølelse og er et lite kick i seg selv, spesielt første gang man hopper og før man søker større fallhøyder.

Bildet med dilnavn "ski2.h2" er jeg i svevet på fjellski/telemarkski i yngre dager. Ikke helt min type ski, men artig likevel (spesielt nedturene, motbakkene kunne jeg styre min begeistring for).

Jeg har hatt veldig mange skiskader, bildet med filnavn "ski2.h5" er en av disse - dog forøvrig en av de lite alvorlige dette da den trøkken der reparerte seg fullstendig etter at øyet bare var klistret igjen av opphovnelse etter en tryning på alpinttrening i sin tid. De alvorligste skadene har dog forekommet utenfor oppmerkede løyper under offpiste og når jeg har søkt adrenalinkick.

I dag er jeg ski-invalid takket være en skiskade der jeg dro til litt for mye og bunnet et heng i Kvitfjell og fikk en litt for hard landing i forhold til det kneet satte pris på - to operasjoner har ikke fikset det i den forstand at kneet tåler de påkjenninger skikjøring er. Men kan jo gå fjellturer fortsatt og stå på ski ned igjen m.m., dog uten noen sprelske påfunn for adrenalinkicket sin del på veien.

Vedlegg

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    35.138
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Synes i så fall synd på mora di, Cash! Ouch!!
    God smøring og rett stilling ett måste (Hockey) nyttjar ikke og kom ut i fiskebein stilling vet du :)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    8.193
    Torget vurderinger
    4
    Jan-Helge skrev:
    Spørsmålet er feil. I stedet for å spørre hva man gjør i skisporet, så kan man spørre hva man ikke gjør i skisporet.
    Joda, jeg har mine skiskader etter å ha tilbrakt ungdomsårene i og utenfor all verdens skibakker.
    Joda, jeg har både gått på trynet, ræva, kjent på snøskred.
    Joda, jeg har kjørt fortere på ski enn i bil og hadde fått en lengre snekkerferie om det var på veien.

Dog, det er lite å skryte av å ha gjort seg selv skiinvalid etter å ha ramla ned ei kneik og møtt flatmark.
    Forøvrig er du ikke engang på jordet hva gjelder tema....du er på feil jorde.

Dette er en tråd for oss som er tidvis hatfulle mot unger, familier, kjerringer, gubber, bikkjer, gule kremmerhus og annet dritt når vi skal vise frem våre veltrente middelaldrende legemer i kledelige kondomdresser når vi er ute i skiløypene. ??? ??? 8)

N

nb

Gjest
    Jeg og et par kompiser stoppet i den preparerte delen men utenfor de oppkjøre sporene her om dagen. Dame med hund kom, og hunden bestemte seg for å passere ene kompisen min på motsatt side av hva damen gjorde. Siden hun snørekjøre gikk jo det som det måtte gå. Hun ble ganske sur og sa at vedkommende jo hadde stoppet midt i sporet. Måtte forklare henne at nei, ingen har stoppet midt i sporet. Du går i sporet, at bikkja di ikke følger sporet kan vanskelig lastes noen andre enn bikkja di, eventuelt deg selv.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    8.193
    Torget vurderinger
    4
    Gikk noen fine mil innover østmarka nå på lørdag. Herlig friskt vintervær og flott føre, om enn noe trått, og nykjørte spor. Nykjørte spor i tørr og florlett nysnø er skjøre saker inntil snøen har satt seg, men fine forhold.

På vei tilbake fra Vangen ser jeg at fotfolket har vært på ferde. Hele veien fra Mønevann og innover mot Knurra er de nykjørte skjøre sporene tråkket opp av grove fjellstøvler. De hadde selvsagt gått midt i sporet hvor det er lettest å gå...ikke mellom sporene.

Søndagen etter var vel en av de fineste vinterdagene denne vinteren, med masssevis av ivrige skigåere-og løpere, familier, turfolk og mosjonister. Istedetfor fine nylagte spor finner de altså nedtråkkede, hullete, maltrakterte skispor....bare på grunn av noen få idiotiske egoister.

Et rasshøl er nå engang et rasshøl...med eller uten ski på bena...jeg klarer ikke finne noe formildende for slik oppførsel...uansett hvor mye "rett" de har til å ferdes i marka som alle andre.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Jeg og et par kompiser stoppet i den preparerte delen men utenfor de oppkjøre sporene her om dagen. Dame med hund kom, og hunden bestemte seg for å passere ene kompisen min på motsatt side av hva damen gjorde. Siden hun snørekjøre gikk jo det som det måtte gå. Hun ble ganske sur og sa at vedkommende jo hadde stoppet midt i sporet. Måtte forklare henne at nei, ingen har stoppet midt i sporet. Du går i sporet, at bikkja di ikke følger sporet kan vanskelig lastes noen andre enn bikkja di, eventuelt deg selv.
    Ydmykelser kan få folk til å trekke de rareste konklusjoner for å forsvare sin ære. ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.815
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    nb skrev:
    Ydmykelser kan få folk til å trekke de rareste konklusjoner for å forsvare sin ære. ;)
    Helt forkastelig saklig tilnærming til saken! :eek:
    Her kunne du latt kjønnsfacisten i deg fått fritt spillerom! ;D Hvis du kjenner virkelig godt etter så vil du nok se at du har en bitteliten en langt der inne et sted. Slipp ham fram så vokser han seg stor og sterk ! ::)

;D ;D ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    baluba skrev:
    nb skrev:
    Helt forkastelig saklig tilnærming til saken! :eek:
    Her kunne du latt kjønnsfacisten i deg fått fritt spillerom! ;D Hvis du kjenner virkelig godt etter så vil du nok se at du har en bitteliten en langt der inne et sted. Slipp ham fram så vokser han seg stor og sterk ! ::)

;D ;D ;D
    Nå blir jeg litt forvirret her... det var bitchen som ble ydmyket i sporet her, ikke bikkjene (les: gutta). ;)
    Er ikke jeg regnet som en som har god kontakt med sin indre mannsgris da?

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    35.138
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Igår fikk jeg hjulpet en alene mamma med en liten datter i skisporet, med en bindning som ikke ville gå i lås. Så ikke bare
    sinne og frustation i sporet :) jo førresten! noen løs bikkjer rundt beinen :mad:

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    I skisporet koser jeg meg, snørekjører med irsksetter'n, og ler litt inni meg for alle småsure,aggressive menn iført kondomdress, nyeste modell langrennski OG karbonstaver, som så gjerne vil tro at de har påtakelig likhet med Thomas Alsgård.

PS: Ser det pågår viltre diskusjoner om hvem som har rett til skisporene i Oslomarka. vi har det samme her i småbyen Bodø. Slapp'a, i Norge har vi mark nok for alle!

mvh. VilhelmW

N

nb

Gjest
    Vanskelig å være gretten på en dag om denne (i nordenden av Elvåga i Østmarka). Sist søndag, kaldt og fint.

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    Vanskelig å være gretten på en dag om denne
    Utrolig hva man får til om man jobber med seg selv.

N

nb

Gjest
    totte skrev:
    Utrolig hva man får til om man jobber med seg selv.
    Ja, ikke sant? Jeg er sjelden til aldri gretten i skisporet, skjer kanskje et par ganger i året og da med svært god grunn (synest i alle fall jeg). Holder mitt eget tempo, slipper folk forbi når det ikke er mulig å gå forbi, regner med at unger ikke kan eller skjønner kjørereglene, har full forståelse for at folk som drar pulk ikke hopper ut i løssnøen når de stopper og forventer ikke at folk skal flytte seg for meg bare fordi jeg går raskere enn de. Og så videre.

Men et av de viktiste poengene for en fin dag i marka er imdilertid å være bittelitt oppfinnsom på løypevalg, særlig på de store utfartsdagene. Det er ikke så morro å gå i 17.-maitog på ski synest jeg.

svingen68

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Tipper Totte mente at det går da fint ann å være gretten på en slik dag bare man jobber med seg selv og går helhjertet inn for det. Og det har han jo selvfølgelig helt rett i. :mad: ;)

N

nb

Gjest
    svingen68 skrev:
    Tipper Totte mente at det går da fin ann å være gretten på en slik dag bare man jobber med seg selv og går helhjertet inn for det. Og det har han jo slvfølgelig helt rett i. :mad: ;)
    Aha da så - det var forresten samme dag jeg snakket til damen med hunden, men var ikke gretten da (det var det hun som var). Jeg korrigerte kun hennes oppfatning av faktiske forhold.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    nb skrev:
    Vanskelig å være gretten på en dag om denne (i nordenden av Elvåga i Østmarka). Sist søndag, kaldt og fint.
    Enig! Og med bare tre mennesker i mils omkrets, bør det da være plass til et par, tre stk. med hund(er) også. Som jeg sa, vi har da mark nok pokker til alle! Til og med til snøscooter-folket...

mvh. VilhelmW

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn