Hva gjør DU i skisporet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.813
    Torget vurderinger
    4
    Full strid om bæsj og barn i skisporet
    — Vi måtte bare snu. Det var ikke noe hyggelig, og vi følte oss rett og slett veldig uvelkomne, sier Larsen.

— Flere av skiløperne satte stavene bare millimeter fra Spikes labb, og jeg måtte stadig trekke ham unna for å unngå spidding.

Hva forventer man når man går til fots med hund i skisporet? Skal skiløperne gli sakte forbi uten stavtak?
    Kronidioten beskriver i grunn hele problemstillingen når han på bildet poserer glisende med en fot og bikkja midt i skisporet.

Jeg ferdes mest i Østmarka, men opplever det samme der.
    Folk på fottur i skiløypa. Med bikkjer.
    Folk på ski med bikkjer, men som ikke forstår at de må lære bikkja å løpe til side for sporet.
    Folk som tror bikkjedritten bare blir "borte" av seg selv fordi de er ute i naturen.
    Er det rart de ikke er velkomne ? Forstår de ikke at de ødeleger skisporene ?

At de samme skiløypene også benyttes av barn, familier, pensjonister etc. må selvsagt Birken-gjengen tåle. Jeg blir glad hver gang jeg ser en barnefamile ute i marka, sommer som vinter, og vet det bidrar til nok en generasjon i aktivitet. De fleste har også vett til å lære ungene sine nettopp vett…markavett. Høyre skispor etc. Dog må man vel ikke benytte de aller mest traffikerte partiene til å lære jr. de første skitakene ?
    Samtidig legger jo barnefamiliene grunnlaget for at man også ser og vil fortsette å se gamlinger på ski. Sist lørdag så jeg min gamle norsklærerinne fra barneskolen i fint driv. Hun var gammel og verdensmester i seniorklasse allerede den gang. Herlig ! Jeg liker å se folk i alle aldre nyte marka…om hverandre. På ski når det er skiløyper. Til fots når det ikke er snø. Liker man ikke ski finner man seg andre steder om vinteren. Det er vel ikke verre enn så ?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.177
    Torget vurderinger
    4
    Hund er en ting. Her i nærområdet er hest i skisporet et stort problem.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.585
    Torget vurderinger
    0
    Hester er unektelig litt større om ikke annet!

Som "Jern Willy" sa etter at han hadde raidet Blitz og Lillevolden og NRK spurte hvorfor han sendte inn hunder i Blitzhuset:

"Hestene er så store at de fikk vi ikke inn!"

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor vil man gå til fots i skiløypa? Jeg må gå 40m over/langs en skiløype på en av markaturene jeg går med hunden (uten ski) før jeg kommer ut på den folketomme stien og det er ille nok. En gang gikk jeg 2 km langs skiløypene (utenfor sporet) med hunden i kort bånd med siklende barnefamilier og mosjonister over alt. En grov feilvurdering fra min side, og selv om det kanskje er en rettighet å gå slik, hvorfor vil man?

U

utgatt60135

Gjest
    Tidligere når jeg gikk aktivt irriterte jeg meg over spor som blir ødelagte av hundetråkk. Eierne skjønner det kanskje ikke selv fordi de bare går på skiene. Da spiller det ikke så stor rolle, men hvis man derimot går fort med fraspark blir det anderledes. Men dette er jo ikke lett. Skal man nekte hunde eiere å ta med seg hunden? Det blir vel for drøyt. I en periode hadde jeg med hund selv og det var stas. Å lære den å ikke gå i sporet tror jeg er bare å glemme. Hundebæsj har jeg ikke synes har vært noe problem.

Har gått i skiløypene i Østmarka nylig og det går fint om det er hardt nok til å ikke tråkke igjennom og bredt nok å gå imellom skigåerne. Det er jo ikke så mange muligheter for de aom ikke vil gå på ski, men ta en markatur. Men er det løst går jeg ikke i skiløyper enkelt og greit.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Går sikkert i veien for sikklende bjørndalen "look a likes", med hunder og greier. ;D
    Plager meg ikke, da jeg er i skauen hele året og gir faen i treningsnarkomane egoister.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Synes det verste er folk som GÅR i skisporet med løs hund. Var svært tett på å sette staven i et lite ivrig og hissig beist som synes det vare et relevant prosjekt å gneldrende prøve å fange skia mine. Er et høfflig menneske men klarte ikke å gjengjelde eierens varme og joviale smil når vi møtte litt seinere... :mad:

(jeg er ingen treningsnarkoman, eller egosit. Slike episoder gjør feks at jeg vegrer meg for å sende 8 og 11-åringen alene ut i lysløypa)

Mvh
    Sniff

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Jeg sier tut og kjør folk hest og hund og snørrunger!
    Har man ett problem, ikke prøv å fiks det der og da...
    Skal man absolutt sette skistaven ned og får seg ett bitt av en skremt hund, så ja... Lykke til!
    Mener jeg hørte om at en dame hadde løpt mot en hund engang og slått den flere ganger med en skistav.
    Bare fordi den var i en løype. Helt utrolig 3 åring altså! Fali kunne det jo vært og!
    Hva tenker man når man hører sånt? ttt...tsk tsk tsk...
    Det er fri ferdsel, det kommer vel frem da elementer av psyken til folk og slik , når man ferdes, ikke bare bak rattet,men og i løypa.
    ::)

Jeg går i skisporet og hilser på folk om jeg møter dem! Så det så! Eller hunder eller hester!
    Kan ikke huske å ha møtt noen hund som var ett problem å gå forbi selv, så selvsagt, beist unntatt!

mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nå skal jeg ut og sette bilen på tomgang for å gi mitt bidrag til drivhuseffekten. Om noen år har vi barmark hele året og kvikk-lunchfolket vil holde seg inne om vinteren også.

"Det finns hopp, det finns en morgondag."
    -Roland

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Er det galt å GÅ på ski og. ::)
    Faen ikke rart det er vanskelig i detta landet.....tett befolka som det er. :p

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.161
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Finner noen meg i skisporet, er jeg sannsynligvis dopet, kneblet og bundet... ;D
    8)
    Arne K

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    BHO skrev:
    Lyngen sikter nok til den betydelige andelen av "skiløperne" som ser ut som en gjeng halvparkerte trugegjengere.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Sniff skrev:
    Synes det verste er folk som GÅR i skisporet med løs hund. Var svært tett på å sette staven i et lite ivrig og hissig beist som synes det vare et relevant prosjekt å gneldrende prøve å fange skia mine. Er et høfflig menneske men klarte ikke å gjengjelde eierens varme og joviale smil når vi møtte litt seinere... :mad:

(jeg er ingen treningsnarkoman, eller egosit. Slike episoder gjør feks at jeg vegrer meg for å sende 8 og 11-åringen alene ut i lysløypa)

Mvh
    Sniff
    Det var detta jeg sikta til.....ikke lyngen.
    Sniff er en løk.

U

utgatt60135

Gjest
    totte skrev:
    BHO skrev:
    Lyngen sikter nok til den betydelige andelen av "skiløperne" som ser ut som en gjeng halvparkerte trugegjengere.
    Hunder lager huller slik at smurningen ikke sitter ;). Bestemor glipper aldri. Glipptak er noe herk alså ... Med dette er ingentig i forhold til pulker. De ødelegger sporet de ...

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.177
    Torget vurderinger
    4
    Men med tanke på størrelse og befolkningstetthet må det kunne gå an å finne andre steder å gå til fots enn i oppkjørste skiløyper.

Synes fotgjengere i skiløyper vitner om mangel på respekt og forståelse.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Da kommer jo og spørsmålet.....hvor går de oppkjørte løpene? Helt riktig....oftest de samme traseer som stier.
    Og forøvrig, hvordan så skiløypene ut for 20 år siden?
    Nå må det jo faen meg være stuegulv før folk er happy.
    Vanskelig det her....... :p

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.177
    Torget vurderinger
    4
    BHO skrev:
    Da kommer jo og spørsmålet.....hvor går de oppkjørte løpene? Helt riktig....oftest de samme traseer som stier.
    Hvorfor kan ikke fotgjengerne bare ta på seg ski i vinterhalvåret?

EN får jo en helt grei skipakke for under 1500 kroner.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    BHO skrev:
    ikke sant.
    Ekte mannfolk trener i 40graders helling oppover med snø til knes og kun treski på beina med en 30 kilos ryggsekk samt pulk fylt opp med murstein.
    Oppkjørte løyper er for puslinger som ikke gidder å ta i et tak - dvs slike som meg....

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Anonym skrev:
    Men med tanke på størrelse og befolkningstetthet må det kunne gå an å finne andre steder å gå til fots enn i oppkjørste skiløyper.

Synes fotgjengere i skiløyper vitner om mangel på respekt og forståelse.
    I grunnen enig i det. Dessuten er skiløpere så i veien for hverandre (kjernefamiliene går flere i bredden og fyller flere spor, som irriterer pensjonister og turgåere, som går så sakte at mosjonistene generes, som igjen kjernefamiliene er redde for og finner utrivelige fordi de går så fort) at det er et hælvete der ute selv om fotgjengere med hund går et annet sted. Som misantrop kan man dermed frydes over at skifolket plages mens man selv får gå i fred. Alle får.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    BHO skrev:

[/quote

Prøver du og antyde at jeg tar parti for eller mot ski?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Anonym skrev:
    Oppfatninger om hva andre burde drive med utover at de ikke burde være i veien har jeg ennå ikke opplevd å ha. Så lenge folk står til høyre i rulletrappen kan de gå på ski om sommeren og ligge i fosterstilling hele vinteren for min del. Hvorfor de går og ikke går på ski angår meg ikke. Hver med sitt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.177
    Torget vurderinger
    4
    totte skrev:
    Anonym skrev:
    Oppfatninger om hva andre burde drive med utover at de ikke burde være i veien har jeg ennå ikke opplevd å ha. Så lenge folk står til høyre i rulletrappen kan de gå på ski om sommeren og ligge i fosterstilling hele vinteren for min del. Hvorfor de går og ikke går på ski angår meg ikke. Hver med sitt.
    Så lenge det ikke er plass til begge deler mener jeg at enten får en ta på seg ski hvis en skal gå den veien i vinterhalvåret eller bli hjemme. Hvorfor skal man absolutte hevde sin rett når det slår negativt ut for flertallet har jeg vanskelig for å forstå.

På den andre siden bør kondomdressfolket holde seg for gode til å skrike "hold høyre" til barnefamilier som bruker begge sporene.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Anonym skrev:
    På den andre siden bør kondomdressfolket holde seg for gode til å skrike "hold høyre" til barnefamilier som bruker begge sporene.
    Ikke faen. Barnefamiliene har å gå på rekke som andre. Krabbefelt og hurtigfil, hvor jævlig vanskelig kan det være? Jeg er glad jeg ikke går på ski. Jeg hadde vært rasende fra start til mål. Åfyttihælvete.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Hehe!!!
    Kollen-rage... nytt uttrykk tenker jeg...
    Sånn til forrandring fra kollen-brøl.... ;D
    Upperu-swix? HÆHÆHÆH!!!!
    mvh

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Vel vel....med sunn fornuft ( hvilket synes å være meget vanskelig og utøve for mange) er det vel plass til alle som vil bruke utmark.
    Fortsatt god vinter.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.585
    Torget vurderinger
    0
    Anonym skrev:

Er ikke et spørsmål om penger. Knærne mine tillater ikke at jeg går på ski, belastningen er ikke god, dessverre! Men på den annen side går jeg ikke på beina i løypa heller, tåler ikke mannfolk på 40++ i kondomdress, uansett om de er på ski eller har sykkel mellom beina! Forbannede egotyper de fleste av dem. Og der er vel årsaken til disse problemene gjemt også, - en stadig økende egoisme som vi ser mer og mer av i samfunnet! Fotturisene med vovov er ikke mindre egoistiske enn gubbene i kondomdress. Og da må det bli kollisjon av det!

Er det vilje til å vise hensyn fra alle parter er ikke dette noe problem!

F

fjellvåk

Gjest
    Jeg gjør som jeg pleier å gjøre når jeg er ute å sykler, kjører bil, går tur rundt vannet, ser nyhetene, leser aviser; jeg irriterer meg på generelt grunnlag og krangler, får høyt blodtrykk, sover dårlig, er dårlig selskap. Kose meg? Aldri i livet! Det blir i så tilfelle da "de andre" tar hensyn og oppfører seg slik de skal.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    Jeg irriterer meg mest over skiløpere som går i scooterspora mine inne på vidda. Her kommer jeg i 100km/t og koser meg.
    Bare for å finne disse irriterende vesnene som ødlegger sporet for meg.Tenke seg til da må jeg jo bremse ,og det ødelegger jo hele morroa for meg. makan til gærninger.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.585
    Torget vurderinger
    0
    Nikko03 skrev:
    Jeg irriterer meg mest over skiløpere som går i scooterspora mine inne på vidda. Her kommer jeg i 100km/t og koser meg.
    Bare for å finne disse irriterende vesnene som ødlegger sporet for meg.Tenke seg til da må jeg jo bremse ,og det ødelegger jo hele morroa for meg. makan til gærninger.
    Det første først, der finnes faktisk fartgrenser for snøscooter også! 100 kmt er laaaaangt over denne! Slike som deg ( FYYY!! ) er de som skader seg og dreper seg på scooter. Og dere gir scooterkjørinmg alt for mye negativ publisitet og er årsaken til stadig strengere restriksjoner !!!

Nå tror jeg at ditt innlegg var humoristisk ment så jeg er ikke sint selv om jeg later som. Men du er faktisk inne på et poeng. Det er ikke nødvendig å gå på ski i scooterløypa. Det er ikke forbudt og mange gjør det fordi det er greiere å gå i sporet etter en scooter, men når de da blir rasende fordi det kommer en scooter i SCOOTERløypa ja da skjønner jeg lite! Har flere ganger opplevd at folk fekter etter meg med stavene slenger avgårde ukvemsord eller hytter med nevene. De hadde ALDRI vært der hvis det ikke var for det enkle faktum at scooterne hadde laget løype. Det skal også nevnes at jeg ikke kjører fort i terenget.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Spiralis skrev:
    Anonym skrev:

Er ikke et spørsmål om penger. Knærne mine tillater ikke at jeg går på ski, belastningen er ikke god, dessverre! Men på den annen side går jeg ikke på beina i løypa heller, tåler ikke mannfolk på 40++ i kondomdress, uansett om de er på ski eller har sykkel mellom beina! Forbannede egotyper de fleste av dem. Og der er vel årsaken til disse problemene gjemt også, - en stadig økende egoisme som vi ser mer og mer av i samfunnet! Fotturisene med vovov er ikke mindre egoistiske enn gubbene i kondomdress. Og da må det bli kollisjon av det!

Er det vilje til å vise hensyn fra alle parter er ikke dette noe problem!
    BHO: Folk får ha det tempo de vil i sporet så lenge de har noe under føttene som bærer og ikke medfører store hull i løypa.

Mvh
    Sniff
    Spiralis oppsummerer det hele fint. Ikke så mye mer å si egentlig

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    Spiralis skrev:
    Nikko03 skrev:
    Det første først, der finnes faktisk fartgrenser for snøscooter også! 100 kmt er laaaaangt over denne! Slike som deg ( FYYY!! ) er de som skader seg og dreper seg på scooter. Og dere gir scooterkjørinmg alt for mye negativ publisitet og er årsaken til stadig strengere restriksjoner !!!

Nå tror jeg at ditt innlegg var humoristisk ment så jeg er ikke sint selv om jeg later som. Men du er faktisk inne på et poeng. Det er ikke nødvendig å gå på ski i scooterløypa. Det er ikke forbudt og mange gjør det fordi det er greiere å gå i sporet etter en scooter, men når de da blir rasende fordi det kommer en scooter i SCOOTERløypa ja da skjønner jeg lite! Har flere ganger opplevd at folk fekter etter meg med stavene slenger avgårde ukvemsord eller hytter med nevene. De hadde ALDRI vært der hvis det ikke var for det enkle faktum at scooterne hadde laget løype. Det skal også nevnes at jeg ikke kjører fort i terenget.
    Du har helt rett Spiralis det var litt humor på morgenkvisten :) Jeg er nok skyldig i litt råkjøring, men stortsett går det rolig for seg.
    Jeg er veldig enig med deg når det kommer til toleranse fra diverse mennesker ute i terrenget. En skulle jo tro at de satte pris på det flotte sporet som scooteren lagde for dem.
    Skulle ønske toleransen var litt større oss mennesker imellom. Om det er mennesker på hest med hund på ski eller scooter. Alle er ute for å nyte naturen på hvert sitt vis.
    Skulle tro vi kunne stoppe å prate om hvor flott det er her ute, istedet for å irritere oss over hverandre.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.476
    Disse skiløperene som terroriserer alle i skiløypene, er det de samme menneskene som sitter på en sykkel og er til fare for alle sommerstid?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    I skisporet gjør jeg INGEN ting, har ingen ting der å bestille!

Mine siste par ski het Landsem og brant godt husker jeg. For 35 år siden.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.813
    Torget vurderinger
    4
    Spiralis skrev:
    Det er ikke nødvendig å gå på ski i scooterløypa. Det er ikke forbudt og mange gjør det fordi det er greiere å gå i sporet etter en scooter, men når de da blir rasende fordi det kommer en scooter i SCOOTERløypa ja da skjønner jeg lite! Har flere ganger opplevd at folk fekter etter meg med stavene slenger avgårde ukvemsord eller hytter med nevene. De hadde ALDRI vært der hvis det ikke var for det enkle faktum at scooterne hadde laget løype. Det skal også nevnes at jeg ikke kjører fort i terenget.
    Presis samme situasjon som fotgjengere i skiløypa.

Det er ikke alltid man må gjøre krav på sin rett...

Nå skal jeg ut og gå noen mil før mørket kommer (de fleste fotgjengerne er på vei hjem nå),
    - har smurt med klister og tålmodighet i bånn ;)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.177
    Torget vurderinger
    4
    Pink_Panther skrev:
    Disse skiløperene som terroriserer alle i skiløypene, er det de samme menneskene som sitter på en sykkel og er til fare for alle sommerstid?
    Generalisering er ikke nødvendigvis en god ting.

Det er plass til fok i kondomdress både på veien og i skiløypene, det er bare en minoritet av kondomdressfolket som ødelegger for alle. Stort sett så består den gruppen ufordragelige og hensynsløse menn i aldersgruppen 40+.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.765
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Går ut i lysløypa bak huset når de andre gått hjem ;) ,fritt frem :). Nå nær frivillige, kommunen, skiforeningen prepperert løyper
    ikke gå til fots med bikkjer der da! Att holde til høyre har vel mye med sikkerhet att gjøre også, sett en del stygge kollisjoner med
    møtende trafik :(

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er det samme pakket i alle gruppene: fotgjengere, hundeiere, pensjonister, birkebeinere og småbarnsfamilier. Det er de samme menneskene som går ut i midtgangen på flyet og somler med bagasjen sin mens 100 mann står i kø for å gå rett ut, som leier hverandre på fortauet, som snegler seg av gårde 2 i bredden med barnevogn og jamrer om tidsklemma, som setter handlevogna på tvers midt mellom reolene så det er umulig å gå forbi, som finner frem lommeboka ved kassa først etter at minibankterminalen er klar for minibankkortet, som klemmer seg inn i krysset på drosjegult der de blir stående på tvers og sperrer den ene filen som har god plass, som ikke har skjønt at det eneste vi mennesker kan kreve av hverandre er at vi ikke står i veien for hverandre. "Alle skal med", "et varmere samfunn" og annen emmen dritt kan gå og henge seg. Hva med å begynne med å bruke litt av kapasiteten til ikke å genere hverandre så jævlig?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn