Diverse Hva forventer vi oss av et forum innenfor vår hobby?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.347
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
hei folkens
vet ikke om dette blir startet i rett avdeling men Høvdingen får vel flytte det til riktig om ønskelig

I lys av den senere tids noe aggressive stil i enkelte av trådene her på HFS, mener jeg at det er betimelig å stille seg ovennevnte spørsmål.
dette er spesielt aktuelt for de trådene som går på teori, praktiske forsøk/prosjekter og diy.

for egen del kan jeg bare si at takhøyden er temmelig høy for meningsutvekslinger og sære synspunkter, men vi kan ikke alle flyte på det i evigheter, og før eller siden må det kunne forventes at den enkelte forumdeltager bidrar konstruktivt og helst med praktiske eksempler/forsøk eller prosjekter som bidrar til å dele/spre kunnskap og innlemme flest mulig i dette, med hensikt til å heve det allmenne kompetansenivået innenfor vår hobby, som omfatter så mange fag-områder.
spesielt når det argumenteres hardt for synspunkter uten at dette overhode underbygges med facts eller praktiske referanser

synspunkter noen?

mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.347
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
så om vi melder oss ut av Schengen kan vi filtrere ut de land vi ikke vil ha med? :D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Så det er derfor det er så kjedelig her på off topic for tiden.
Hva krangler dere om nå da?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.347
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
det krangles overalt bare ikke her, ennå :rolleyes:

mvh
Leif

commodus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.02.2011
Antall liker
18
Det blir du ALDRI kvitt desverre.... sterke uenigheter vil det alltid være...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.421
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dersom man allerede har bidratt (slik som jeg ;)) må man få fripass til å kverulere så ofte som man vil. ;)

Et forum er et forum. Skal være plass til meninger, også de sterke og/eller ufunderte.

• Liker
Reaksjoner: Bx
V

vredensgnag

Gjest
Beste er kanskje å finne den som mener rettest, hele tiden.
Denne kan så engasjeres fast til å skrive alle innlegg.
Lønn sikres ved at øvrige medlemmer bidrar med kr 50/år. Dette vil gi en meget god årslønn, samt bidrag til opprettholdelse av forumet. (Vi ser bort fra eventuelle reklameinntekter).
Medlemsmassen får tilgang til innleggene som den utvalgte skriver, og siden de nå er fritatt fra å skrive selv har de mer tid til å lese de retteste meningene om hobbyen.

Alle vinner på dette.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.421
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe. Folkerepublikken Hifisentralen.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.347
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
over tid bør vel intensjonen være at alle bidrar til læring og utveksling av erfaringer?
mvh
Leif

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
over tid bør vel intensjonen være at alle bidrar til læring og utveksling av erfaringer?
mvh
Leif
Problemet er jo de medlemmene som sitter med fasiten og kun vil dele sine erfaringer uten noen form for ønske om diskusjon.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.547
Torget vurderinger
24
20% bidrar, 80% suger. Men mange som suger svelger ikke. What's new... Et såpass mangslungent forum som HFS er jo borderline underholdningsbransje, og da blir det sånn. I et hardcore teknisk/faglig forum kunne man tenke seg strammere tøyler selvsagt, men slik dette er nå så blir det nicht einfach. Greit nok. Så får modsa ta seg av de aller værste rabiatene :cool:

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
"Stolthet og fordom": Stolt over hva man selv "vet", "kan" og "har oppnådd" og fordom mot meninger som "ikke stemmer" med egne ervervelser.
Synes det er mye av dette på forumet og det er kanskje ikke noe å gjøre så mye med (vi er jo mennesker;)) Det er jo fint med engasjement. Med engasjement følger følelser, og med følelser kan frustrasjoner og skitkasting lett forekomme.
Skulle gjerne byttet ut noe av "hatet" med "kjærlighet", men vi er da menn tross alt. :cool:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.996
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Minner meg om en gammel Johnny Cash- sang:

There were whackos and weirdos and dingbats and dodos And athletes and movie stars and David Allan Coe There was leather and lace and every minority race With a backstage pass to the Willie Nelson Show
Litt sånn her på HFS også....;)

Synes ikke at det er blitt verre, jeg. Omtrent som det alltid har vært.

For egen del interesserer rør og horn, DIY eller ikke, meg midt på ryggen. Har intet konstruktivt å bidra med, men jeg leser jo innleggene.....
Heldigvis finnes det en masse underfora som er kjemisk fri for horn & rør hvor jeg kan bidra, og det gjør jeg.

mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.347
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
men om noen utroper seg å inneha en løsning på noe, er det vel ikke urimelig å forvente seg at dette blir delt med røkla?
ellers blir det bare prat
mvh
Leif

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.263
men om noen utroper seg å inneha en løsning på noe, er det vel ikke urimelig å forvente seg at dette blir delt med røkla?
mvh
Leif
Riktig det, men da må også noen andre innse at de selv kanskje ikke har rett likevel.

V

vinterand

Gjest
mvh
Leif
Jeg er naturligvis ikke klar over om jeg er dit hovedmål for denne tråd, men jeg kunne forestille mig det. Du påstår jeg ikke bidrager med noget som helst, jeg her fundet lidt frem, det var det jeg umiddelbart kunne komme i tanke om, der er mere end dette, derudover har jeg leveret gode link, CD anbefalinger med hovedvægt på at disse er naturtro

Her er en ide til en højtalerfod princippet kan iøvrigt benyttes til alle apparater og det koster ikke noget som helst, andet end lidt arbejde:
http://www.hifisentralen.no/forumet...unker-best-under-ha-ytalerne.html#post1503665

Et indlæg som beskriver opbygningen af mine kabler, der kom fire fem kommentarer om at kablet lignede en overkørt skovsnegl osv.. kort sagt der blev kun gjort tykt grin med kablet, det giver ikke den store lyst til at vise noget frem, så en anlægs tråd laver jeg ikke:
http://www.hifisentralen.no/forumet...igste-kabelen-teknisk-sett-3.html#post1524049

Her er et indlæg om min akustik behandling plus forklaringer på årsagen til at jeg gør som jeg gør:
http://www.hifisentralen.no/forumet...-power-lo-eff-hva-er-best-10.html#post1527133

Eksperiment med efektiv og ineffektiv enhed som burde have indeholdt målinger men jeg kunne finde målinger på den ene enhed:
http://www.hifisentralen.no/forumet...dtrykk-syltapp-spa-rsma-l-21.html#post1519482

Her er simulationer og overvejelser omkring netfilter desværre fik en moderator ødelagt indlægget som havde taget mange timer at lave.
http://www.hifisentralen.no/forumet...kere-etc/66973-netfilter-diy.html#post1512644

Det satte mig i gang med at lave det ideale passive netfilter, et filter som kun slipper 50 Hz igennem.

baandpass.JPG

Det er ikke perfekt, men det skal det nok blive efter en del finpudsning.

Havde også tænkt mig at starte en DIY tråd, med navnet alt om strømforsyninger fra LC og RC led til SMPS men jeg har tøvet.

Sist redigert:

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.122
Jeg synes det er morsomt når jeg lærer noe nytt her på Sentralen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Forventer meg ingenting av dette forumet med unntak av underholdning

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.284
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har forventningene skrudd så lavt at de av og til blir innfridd ifht til dette fora... :cool:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.265
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg forventer utveksling av kunnskap gjerne ispedd litt humor av og til. Samtidig vet jeg godt at oppfattelsen av "god lyd" er svært subjektivt og forholder meg deretter i forhold til å "tre egne erfaringer nedover ørene til andre".

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Humor? Nei vet du hva, haifai is sirius bissniss.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.957
Torget vurderinger
3
Jeg personlig har fått mer enn jeg forventet meg. Gode råd og hyggelige mennesker.
En god dose humor. Og muligheten til å prate med likesinnede. Det er i sum det sentralen representerer for meg personlig.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
600
LMC:

Hva legger du i det å bidra positivt?

Hva gjelder HiFi ser jeg det som en hobby som i stor grad er en søken mot forbedringer og tilfredshet, de færreste som har begitt seg på denne vei mot perfeksjon kommer i mål - hvor langt man enn har nådd så er det alltid noe som kan bli bedre, noe man kan sette fingeren på og som man vil endre.

Jeg er ikke teknisk av meg, noen DIY-mann skal jeg ikke skryte på meg å være. Likefult er HiFi en interesse for meg, jeg er på vei mot noe jeg som mange andre aldri kommer i mål med, det finnes alltid noe som kan bli bedre og som kan skiftes ut.

For meg handler HiFi mest av alt om å være kritisk, det er jeg til enhvert produkt eller løsning inntil jeg en gang i blandt blir begeistret gor et produkts kvaliteter. Selv i produkter jeg får et lidenskapelig forhold til er jeg kritisk til en eller flere egenskaper disse har. Jeg ser ikke denne kritiske tnkegangen som noe negativt, snarere heller handler det om lidenskap.

Jeg har slaktet noen produkter, jo flere produkter eller løsninger jeg er kritisk mot og slakter, dess sterkere føler jeg mine anbefalinger blir for produktene jeg roser. Det siste jeg vil er at et HiFi-forum skal bli en koseklubb av positivitet hvor selv dårlige komponenter løftes frem fordi det er ille å uttrykke skepsis og si noe negativt.

Takhøyde for forskjellige meninger må det være, meningene vil jo være delte blandt mennesker som både hører ulik musikk og som søker forskjellig sound. Dog ser jeg ofte de sterkeste meningene som mest spennende - jeg abbonerte på bladet lyd og bilde tidligere, sluttet med det da de nær er ukritiske og jeg ser dem aldri totalslakte et produkt (da betyr ikke rosen heller mer). For en tid tilbake fant jeg frem noen hifi-blader fra 70tallrt, var spennende lesing da det var mer kritisk journalistikk den gang (las en artikkel som aldri ville vært skrevet så ærlig i dag).

Så heller enn å etterlyse at noen bidrar konstruktivt, så etterlys takhøyde for det som kan oppfattes som provoserende. Ta kabeldebatten f.eks., dersom noen synes det er latterlig hvor mye andre kan legge i dette så må de få uttrykke det dem står for, uten at dem skal sees som uønskede mennesker som ikke bidrar til noe bra fordet. At dem uttrykker seg sterkt må dem også få gjøre, de har jo en sterk mening.

Uten meningsforskjeller og uten at kritikk skal kunne komme frem usensurert, så mener jeg det blir et dårlig forum.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.302
Torget vurderinger
10
Som jeg har skrevet tidligere synes jeg det til tider er ganske underholdende når diskusjonene går en smule varme. Skjønner det kan være frustrerende når det er totalkræsj med synspunkter og påstander, men preferanser og erfaringer er så forskjellig at det må man nesten regne med. Det som forundrer meg er at debattanter som har kommet opp på f.eks. ditt nivå, Leif, lar seg kave opp av andres påstander. Jeg vet, og du vet helt sikkert også, at du har ditt på det tørre når det kommer til summen av akkumulert kunnskap og erfaringer.

På generellt grunnlag tenker jeg som så, at hvis man har fått frem det man mener på en enkel og god måte, får man stole på at de som leser tråden er intelligente nok til å ta poenget. De andre kan få lov til å mene hva de vil - Idiotene... :rolleyes:

Uansett setter jeg utrolig stor pris på at mange her inne deler erfaringer og kunnskap med oss andre, og svarer så godt de kan når de mest idiotiske spørsmålene kommer. Uten dette hadde det iallfall vært uaktuellt for meg å våge seg på DIY med de kostnadene det innebærer.

mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Vi er jo en gjeng livsnytere, så det skulle bare mangle at det er utelukkende lutter glede og koseprat her.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.895
Jeg er stort sett bare på off-topic for tiden.
Resten stort sett bare kjeder meg. Jeg har sagt det jeg har å si ang råd og vink og mine lytteerfaringer generelt, jeg bare gjentar meg selv. Og kabeldebatter...har jeg gitt opp for lengst.

LMC etterlyser praktisk erfaring. Det forbauser meg hvor mange folk som ikke ønsker å debattere praktisk erfaring innen HiFi og lydgjengivelse, men heller teorier og fysikk opp og i mente.
På sa-cd.net går det en tråd nå som omhandler uttalelser fra fra bransjefolk (med praktisk erfaring!) hvor fjernt fra studiomasteren fabrikerte digitalplater fra fabrikken låter. Noen ganger låter dem mer likt, andre ganger mer ulikt. På "null komma null" tok denne tråden fyr og 20 sider innen et par døgn. Og selvfølgelig en masse folk uten praktisk relevans hadde sterke meninger om dette.

Hvis man på den ene siden har ALT SOM BARE ER! (inkludert alt av fysikk). På den andre siden har man våre oppfatninger, kunnskap og forståelse om ALT SOM ER. For meg virker det som mange blander og mixer sammens dette "alt som er" og vår forståelse om "alt som er", som noe som er ett og det samme. Jeg skjønner ikke at ikke disse folka på et objektivt grunnlag evner å tre ut av seg selv, se tilbake på seg selv og forstå at "alt som bare er" og våre oppfatninger, kunnskaper og forståelse av dette, faktisk er to helt separate ting!

Sist redigert:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har lært og lærer fortsatt mye her inne, man må bare sortere kildene i henhold til hva man mener er viktig informasjon for det man selv vil oppnå. Er nok mange påstander her inne som ikke helt holder vann, så man må finne de rette kildene for seg, kildetrohet gjelder her som i enhver eksamensoppgave :) Så får man kanskje sortere ut og overse det man ikke synes oppfyller kriteriene...

Men man bør kanskje forvente vanlig, normal folkeskikk og høflighet. Folk burde ikke skrive noe som de føler de ikke kunne ha gjort ansikt til ansikt utenfor cyberspace...

Det er jo mye morsomt også da :)

Topp Bunn