Det kan være at for enkelte, gjerne høyere, frekvenser vil man kunne komme til å dempe et speilpunkt hvor det faktisk ikke reflekteres noe lyd.
Uansett er greia her å tenke seg at høytaleren er rundstrålende ved alle hørbare frekvenser og dempe førsterefleksjonene deretter.
Prøv. Det virker, og koster omtent det samme som et greit par signalkabler.
Hei!
Dette er slik jeg ser det også.
Selv om en bør være klar over spredningskaraktertistikken opp mot frekvensene.
Da snakker jeg om de mer tradisjonelle dynamiske ht.
I de høyere frekvensene vil sidevegg og eventuelt tak være de mest utsatte førstegangsrefleksjonene (som det er fornuftig å gjøre noe med (selvfølgelig egentlig alle frekvensene, også bass, men f.eks. ved sidemonterte basser som bare jobber i det lavfrekvente domene kan sideveggen faktisk være til hjelp og da på samme måte som ved bakvegg)
Det i tilfelle der de sidemonterte er plassert med basmodulene ut mot og står forholdsvis nære sidevegg, som da bør være litt hard.
Derimot høyere opp altså i høyde med mellomtone/ diskant bør det diffuseres (i speilbildet)
I refleksjonspunktet bak høyttalerene er det fra tid til annnen sett eksempler på at noen demper i midten mellom ht og det blir jo galt (i hovedsak) det gjelder jo i samme grad her speilbildet fra hver enkelt høyttaler (sett på som rundstrålende da i de lavere frekvenser først og fremst "mest")
Nå vil jo ofte denne refleksen kanksje være gunstig alt etter hvilken frekvens det dreier seg om og hvor mye den eventuelt er forsinket i forhold til den direkte, jeg tenker her på de lavere frekvensene og "optimalisering " av ht.i rommet.
Akkurat dette har jeg ikke alt for god greie på.
Det jeg vil frem til er at mange ser på en tv alternativt flatskjerm vil stå i "veien" for godlyden der bak i midten mellom ht.
Sjekke det opp mot speilbildet i sweetspot og en vil se at det ofte ikke er et problem, før en da begynner å snakke om andre og eventuelt tredjegangs refleksjoner.
F.eks. fra høyre høyttaler via plasma og derfra via venstre ht (alternativt sidevegger og til sweetspot)
Hos meg blir også det et forholdsvis lite problem siden mine Cremona "buer innover/bakover) Duelund har jo fikset dette med ull uten at jeg veit for mye om effekten av nettopp dette.
Mvh.KW