Hva er din favoritt-taktart?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.149
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Fant denne gruppen på facebook, og innser at dette er noe jeg ikke enda har tatt standpunkt til.

Foreningen for bevaring av truede taktarter

Norge lider av en sterkt økende sykdom. 4/4 har blitt allemannseie. Vi klapper på 1 og 3. En poplåt i 6/8 er blitt kreativ tenkning i våre dager. Ja selv en triol kan sette den ganske nordmann ut av spill. Det taktartiske monopolet må fjernes, og de truede taktartene må ut til folket! Vi trenger handling - før disse spennende redskapende er blitt matematiske formler uten fotfeste i det musikalse rom, og bare brøker uten mening i en ubrukt mattebok fra 10. klasse.

Selvsagt har vi Take Five av Brubeck som jeg er veldig glad i. Vinnie Colaiuta er også glad i rytmer som ikke følger mainstream.

Er det noen på forumet som har en yndlingstaktart?

N

nb

Gjest
Sjekk ut Fiflet/Hamre energiforsyning, der er det mye sære taktarter.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Et umulig spørsmål å svare på, men jeg får vel slå et slag for trioler (eller tre fjerdedels-takt for å være mer presis).

laidback

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
38
JOIK,

den skal skifte mellom 8/8 og 7/8 annenhver takt?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
4/4

one two three four!

Har rock i ryggmargen. Også kalt ryggmargsrock. ;) ;) ;)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.810
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg må innrøme at jeg er ekstra svak for 3-delte taktarter, både i pop/rock og klassisk.

Ta f.eks. Beethoven-symfoniene, alle 3/4-satsene går rett inn hos meg. Gjerne langsomt tempo, og med litt tyngde.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
laidback skrev:
JOIK,

den skal skifte mellom 8/8 og 7/8 annenhver takt?
Blir det ikke da 15/8? De festlige østlige taktartene (Bulgaria har alle fra 2 til 33 i følge Stian Carstensen) er jo sammensatte figurer, og man "teller" ikke til 11 eller 13 på samme måte som i fire flate (mer en-to-tre, en-to-tre, en-to-tre, en-to, en-to.

N

nb

Gjest
totte skrev:
Blir det ikke da 15/8? De festlige østlige taktartene (Bulgaria har alle fra 2 til 33 i følge Stian Carstensen) er jo sammensatte figurer, og man "teller" ikke til 11 eller 13 på samme måte som i fire flate (mer en-to-tre, en-to-tre, en-to-tre, en-to, en-to.
På en konsert med Fiflet/Hamre sa Fiflet noe slikt som "Ola Hamre, eneste trommeslager som kan spille i 33-dels takt"

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
nb skrev:
totte skrev:
På en konsert med Fiflet/Hamre sa Fiflet noe slikt som "Ola Hamre, eneste trommeslager som kan spille i 33-dels takt"
Jeg tror Vespestad er helt på høyde med Hamre på det.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
Et umulig spørsmål å svare på, men jeg får vel slå et slag for trioler (eller tre fjerdedels-takt for å være mer presis).
Blir dét helt riktig da, baluba? Trioler skal vel spilles i løpet av ett taktslag, og da kan vel taktarten være 2delt, 3delt, 4delt? Ellers anbefaler jeg å låne øre til Farmers Market; der er det mye rart. For ikke å snakke om Øyvind Rausets 13 Impossible Dances. Du skal ha smidige danseføtter for å holde følge der! ;D

Edit og rettelse: En triol skal vel spilles i samme tidsrom som to noter av samme verdi normalt ville blitt. F.eks. i 4-delt takt skal en åttendedelstriol spilles i samme tidsrom som 2 åttendedeler. Blir ikke det noenlunde riktig?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Steinar_Lund skrev:
baluba skrev:
Blir dét helt riktig da, baluba? Trioler skal vel spilles i løpet av ett taktslag, og da kan vel taktarten være 2delt, 3delt, 4delt? Ellers anbefaler jeg å låne øre til Farmers Market; der er det mye rart. For ikke å snakke om Øyvind Rausets 13 Impossible Dances. Du skal ha smidige danseføtter for å holde følge der! ;D

Edit og rettelse: En triol skal vel spilles i samme tidsrom som to noter av samme verdi normalt ville blitt. F.eks. i 4-delt takt skal en åttendedelstriol spilles i samme tidsrom som 2 åttendedeler. Blir ikke det noenlunde riktig?
Det som ikke er korrekt er at trioler strengt tatt er en taktart. Det er forøvrig interessant å høre hvordan afrikansk musikk ikke på noen måte er forgjenger for bluesen på grunn av taktene. Det stammer nok fra en mer politisk korrekt epoke i historien tipper jeg.

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Antall liker
365
Torget vurderinger
0
Må si jeg er svak for 7/8 takter, men denne er jo ganske fascinerende også:

Sett i gang å telle....!
Krever ganske stor konsentrasjon å følge takten, desto større å spille :eek:
EWI-introen er på drøyt 2 minutter....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Beatles hadde jo sine øyeblikk de også. Ta f.eks. Good morning, good morning fra Sgt. Pepper, og Don't let me down fra Let It Be.
Ellers kan jo nevnes Song of the Blacksmith fra Gustav Holst's Suite no 2 in F.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Steinar_Lund skrev:
Beatles hadde jo sine øyeblikk de også. Ta f.eks. Good morning, good morning fra Sgt. Pepper, og Don't let me down fra Let It Be.
Ellers kan jo nevnes Song of the Blacksmith fra Gustav Holst's Suite no 2 in F.
For ikke å glemme All you need is love!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Liker denne lett grove spøken jeg.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
En liten leksjon om hvordan man kan spille avanserte takter, men fremdeles gjøre det forståelig for bermen:

Gavin Harrison må vel være en vår tids virkelig store trommiser.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Er det stuerent å foretrekke 4/4? ;D
Ja også 3/8 da. Den perfekte balladetakten.

Topp Bunn