Hva bidro mest til å forverre akuatikken?

s971001

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Antall liker
0
Hei,

Jeg har hatt en kjellekino i et par år som jeg nå er i ferd med å pusse opp. Rommet er 4,8 x 4,7 x 2.3 m og har som forventet hatt noe gjenklang/ekko i tomt rom ettersom det er bygget i leca. Etter en liten ombygging er nå gjenklangen i det tomme rommet helt ekstrem og jeg har ca 4-5 sekunder (!) etterklang etter f.eks å klappe i hendene. Å føre en samtale er vanskelig og en liten test med et stereoanlegg var skikkelig ille. Rommet er ikke ferdig, men før jeg bygger videre vil jeg gjerne vite hvorfor det nå har blitt så mye verre.

Her er endringene som har blitt gjort:
A. Høyre sidevegg og bakvegg har fått revet av tynn filttapet slik at den glatte murveggen ligger i dagen.
B. Venstre sidevegg har gått fra grov, klumpete murpuss (tenk "spansk stil") til utlekting og ett lag fibergips.
C. Frontveggen har fått en glattere murpuss utpå den tidligere grove, klumpete murpussen.
D. I taket er det fjernet et lag trepanel som lå utenpå dobbelt lag gips (den typen som har annenhver planke en cm lenger ned).
E. På gulvet er laminaten fjernet slik at betonggulvet er fremme i dagen.

Hvilken av disse endringene tror dere har hatt størst effekt på akustikken? :confused:

PS: Jeg er fullstendig klar over at det vil bedre seg med teppe på gulvet, møbler, dempeplater etc, men jeg er likevel overrasket over at det har blitt så voldsomt mye verre enn slik det var i tomt rom før. Som sagt var det ikke bra, men likevel ikke på langt nær så grusomt som nå.

S

Syncrolux

Gjest
Jeg vil tippe A og B.

Uansett er alle endringene til det værre.

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Antall liker
1.850
Sted
Sandefjord
I bunn og grunn har du i alle trinn gått til slettere og hardere flater => forverring ifht etterklang :(
Hvis jeg skal tippe hva som har bidratt mest så tenker jeg A/B/E

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Enig at alle tiltakene bidrar til mindre absorbering av høye frekvenser.
Tipper filten og panelen gjorde størst utslag.

s971001

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Antall liker
0
Jeg har nå fått tre av tre mulige tilbakemeldinger på at avrivningen av filttapeten fra glatt murvegg (A) er blant synderne her. Men kan virkelig en filttapet ha en merkbar effekt på akustikken? Isåfall blir jeg å løpe og kjøpe en tykk tapet å ha på veggen rund baut!

PS: Det fine med filten (A) og takpanelen (D) er at de er enkle å reversere, om nødvendig. Gulvet (E) vil uansett bli dekket med teppe så det ordner seg også. B og C er det verre med - jeg kommer IKKE til å gå tilbake til den klumpete murpussen som alle syntes var så flott på 80-tallet. :p

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
Ikke for å ta fra deg motet, men du må også regne med en del (les:MYE) jobb med bassen i det rommet, da dimensjonene er veldig like:
4,8m + 4,7m + 4,6m:2. En liten utfordring, men det ordner seg sikkert. :)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Fjerning av filt vil nok gjøre mye utslag desverre. Men kun på et ganske smalt band.

Du kan jo lekte ut veggene med mur og sette inn rockwool i min 20cm dybde i refleksjons punktene. Om du vil gjøre det billig og relativt pent.

Rockwool + bilde på akustikk plater blir enda penere. Men koster mer.

Vil du ha det pent og ekstra godt så kan en tlf til Orso her på forumet gi deg mye glede.

Etterklang er heldigvis ganske enkelt å ta tak i. I vertfall fra 250hz og oppover. Under 100hz er det langt verre og langt dyrere desverre.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ikke for å ta fra deg motet, men du må også regne med en del (les:MYE) jobb med bassen i det rommet, da dimensjonene er veldig like: 4,8m + 4,7m + 4,6m:2. En liten utfordring, men det ordner seg sikkert. :)
Fordelen her er at han får ett skikkelig trøbbel område. Klarer han å temme det så tar han hele rommet samtidig.

s971001

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Antall liker
0
Ikke for å ta fra deg motet, men du må også regne med en del (les:MYE) jobb med bassen i det rommet, da dimensjonene er veldig like: 4,8m + 4,7m + 4,6m:2. En liten utfordring, men det ordner seg sikkert. :)
Fordelen her er at han får ett skikkelig trøbbel område. Klarer han å temme det så tar han hele rommet samtidig.
Jeg har brukt en anti-mode på bassen og den har funket ganske bra, faktisk. :)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Antimoden fungerer men i ett problem-rom gjør den neppe nok desverre :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har nå fått tre av tre mulige tilbakemeldinger på at avrivningen av filttapeten fra glatt murvegg (A) er blant synderne her. Men kan virkelig en filttapet ha en merkbar effekt på akustikken? Isåfall blir jeg å løpe og kjøpe en tykk tapet å ha på veggen rund baut!
Det trenger du ikke dersom du kan gjøre en del dedikerte akustiske tiltak i rommet. Kombinert med vanlig møblement vil det være tilstrekkelig.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Flutter ekkoet er nok det enkleste problemet å fikse i det rommet.

s971001

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Antall liker
0
Det trenger du ikke dersom du kan gjøre en del dedikerte akustiske tiltak i rommet. Kombinert med vanlig møblement vil det være tilstrekkelig.
Jeg tenker å ha noen akustikkplater i taket og på veggene, men det hadde vært greit å få dratt unna det verste med mer "normale" tiltak som teppe på gulv og tapet på vegg.

Er det forresten noen som har noe erfaring eller formening om dette produktet (støydempende tapet)?
Støydempende/Akustikk tapet - Tapethuset AS

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Merk at man må se forskjellen på støydemping som er lydisolering og ikke som akustikk. Dette er nemlig to helt forskjellige ting. Støydemping handler om å begrense støy mot øvrige rom i huset, men akustikk/lydabsorbering handler om å få kontroll på akustikken i det aktuelle rommet.

Mye av disse problemene vil nok bedre seg ved å få panel etc på veg og litt vanlig møblement. Bassen kommer dog til å være et stort problem i dette rommet. Betong kombinert med kvadratisk rommet tilsier enorme problemer på spesifikke frekvenser. Jeg har selv et rom i betong, og jeg måtte til med hinsides mye akustikk for å få sånn noenlunde kontroll her hos meg. Med komersielle produkter slipper man unna med en del størrelse, men prisen blir større. Du må ihvertfall antagelig gjøre noen tiltak i bassen i dette rommet, hvis ikke vil du få ganske mye problemer med "booming" i bassen. Bassen kommer til å henge igjen i rommet ganske mye og den vil oppleves litt slik man kaller "en note bass" omtrent uavhengig av hvilke høyttalere/subber du drar inn der.
Dette blir vanskelig å komme unna uten akustikk, ettersom det har med romdimensjonene å gjøre.

Den etterklangen som du sier oppover i frekvens. Eller kamfilter, vil helt klart være det letteste å gjøre noe med. Det er bassen som kommer til å være den store utfordringen her. Det kan jeg si med en gang.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.620
Torget vurderinger
2
En kompis har et rom med vanlig furupanel i tak og vegg. Det eliminerer alle plane flater og låter utmerket, glatte harde vegger og gulv gir jo masse ekko, og du har frembrakt akkurat det,

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Antall liker
1.816
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Vær oppmerksom på at en EQ-enhet (f.eks. Anti-moden til DSPeaker som du nevner) kun kan dempe nivået til en problemfrekvens og ikke redusere utklingingstiden ved denne frekvensen. Frekvensen vil m.a.o. fremdeles leve lenge i rommet om enn ved et lavere nivå.

Skal du få ned etterklangen i rommet, så kommer du ikke utenom akustiske tiltak, spesielt i bassområdet som nevnt av flere her. Lykke til.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.070
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Vil tro dette er et rom hvor E-Trap fra Bag End kan gjøre underverker med bassen. Regner med at X3MHC er enig i dette:)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.215
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Kvadratisk rom, ja - GRØSS! Har det selv, og prøver meg frem nå med Svanå V4. Synes det hjelper godt, selv om jeg har til gode å foreta målinger, så forbedringspotensialet er ennå uforløst (har hverken måleutstyr eller kompetanse!).

Synes den lyddempende tapeten er interessant. Synd jeg ikke visste om den da stua ble pusset opp.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Hei,

Jeg har hatt en kjellekino i et par år som jeg nå er i ferd med å pusse opp. Rommet er 4,8 x 4,7 x 2.3 m og har som forventet hatt noe gjenklang/ekko i tomt rom ettersom det er bygget i leca. Etter en liten ombygging er nå gjenklangen i det tomme rommet helt ekstrem og jeg har ca 4-5 sekunder (!) etterklang etter f.eks å klappe i hendene. Å føre en samtale er vanskelig og en liten test med et stereoanlegg var skikkelig ille. Rommet er ikke ferdig, men før jeg bygger videre vil jeg gjerne vite hvorfor det nå har blitt så mye verre.

Her er endringene som har blitt gjort:
A. Høyre sidevegg og bakvegg har fått revet av tynn filttapet slik at den glatte murveggen ligger i dagen.
B. Venstre sidevegg har gått fra grov, klumpete murpuss (tenk "spansk stil") til utlekting og ett lag fibergips.
C. Frontveggen har fått en glattere murpuss utpå den tidligere grove, klumpete murpussen.
D. I taket er det fjernet et lag trepanel som lå utenpå dobbelt lag gips (den typen som har annenhver planke en cm lenger ned).
E. På gulvet er laminaten fjernet slik at betonggulvet er fremme i dagen.

Hvilken av disse endringene tror dere har hatt størst effekt på akustikken? :confused:

PS: Jeg er fullstendig klar over at det vil bedre seg med teppe på gulvet, møbler, dempeplater etc, men jeg er likevel overrasket over at det har blitt så voldsomt mye verre enn slik det var i tomt rom før. Som sagt var det ikke bra, men likevel ikke på langt nær så grusomt som nå.
Alt det du har der gjort forringer akustikken og giver dårligere lyd. Så det er om igen. Det er opad bakke.

A og E er nok det der betyder mindst.

B: Jeg har selv en gasbeton væg og det giver en hård lyd. Jeg klaskede en grov overflade på for nogle år siden og det hjalp. Det købes færdigt og røres op. I dag er der monteres Svanø diffusere foran, der naturligvis er bedre.

D: Det har så meget at sige med loftet. Kan det ikke sættes tilbage igen det træpanel?

E: Du kunne forbedre gulvet, hvis der er mulighed for det, at lægge Rockwool isolering. Den man kan gå direkte på. Derefter en spånplade på 2,5 cm og så linoleum derpå.

s971001

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Antall liker
0
Alt det du har der gjort forringer akustikken og giver dårligere lyd. Så det er om igen. Det er opad bakke.

B: Jeg har selv en gasbeton væg og det giver en hård lyd. Jeg klaskede en grov overflade på for nogle år siden og det hjalp. Det købes færdigt og røres op. I dag er der monteres Svanø diffusere foran, der naturligvis er bedre.

D: Det har så meget at sige med loftet. Kan det ikke sættes tilbage igen det træpanel?

E: Du kunne forbedre gulvet, hvis der er mulighed for det, at lægge Rockwool isolering. Den man kan gå direkte på. Derefter en spånplade på 2,5 cm og så linoleum derpå.
På gulvet skal jeg ha teppe (E) og i taket kan jeg alltids henge opp trepanel igjen (D) så jeg er ikke så redd for de endringene. Men grov murpuss på veggene (B og C) kommer vi uansett ikke til å gjeninnføre - det var en grunn til at vi ønsker å fjerne det i utgangspunktet. :rolleyes:

Jeg lurer fortsatt på den tapeten og vil lage en egen tråd på denne for å finne ut om noen har noen erfaringer med den.

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Jeg tror D og E er de store synderne. Resten har i utgangspunktet kun effekt ved høye frekvenser.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.

På gulvet skal jeg ha teppe (E) og i taket kan jeg alltids henge opp trepanel igjen (D) så jeg er ikke så redd for de endringene. Men grov murpuss på veggene (B og C) kommer vi uansett ikke til å gjeninnføre - det var en grunn til at vi ønsker å fjerne det i utgangspunktet. :rolleyes:

Jeg lurer fortsatt på den tapeten og vil lage en egen tråd på denne for å finne ut om noen har noen erfaringer med den.
Et tæppe er ikke nogen god løsning, fordi der dæmpes det forkerte sted. Men har du Rockwool under tæppet, er det noget andet. Men den refleksion der kommer fra gulvet er en naturlig ting vi kender, da vi oplever den refleksion overalt. Så skal der dæmpes, er det nok det dårligste sted, når man bare bruger et gulvtæppe.
Tappet er det der har allermindst at sige. Murpuds fås i en fin og en meget grov. Begge er bedre end en glat væg. Jeg valgte selv den fine kvalitet, og jeg kunne nemt høre forskel til det bedre. Det ser faktisk pænt ud, når der er malet ovenpå det.

Topp Bunn