Hva betaler pressen for bruk av private bilder?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Under min seiltur langs Kroatiakysten i sommer kom jeg i en situasjon der bilder jeg hadde tatt ble interessante for media. Totalt 5 bilder ble benyttet. Jeg ble lovet betaling, og lurer på hva jeg kan forvente når de tar kontakt. Hva sier dere som vet?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det vanlige er å forlange frilans-satsene:

http://www.nj.no/Frilanssatsene.b7C_xdnYZY.ips

Men det høres litt sketchy ut å bli "lovet" betaling uten å avtale noen pris.

Hvis man oppdager bildene sine på trykk uten kreditering eller betaling, er det vanlig å sende faktura på tre ganger frilanssatsene.

Var dette en norsk avis?

Husk at bildene er ditt åndsverk uansett, og du har vel ikke gitt dem alle rettigheter?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Dazed skrev:
Det vanlige er å forlange frilans-satsene:

http://www.nj.no/Frilanssatsene.b7C_xdnYZY.ips

Men det høres litt sketchy ut å bli "lovet" betaling uten å avtale noen pris.

Hvis man oppdager bildene sine på trykk uten kreditering eller betaling, er det vanlig å sende faktura på tre ganger frilanssatsene.

Var dette en norsk avis?

Husk at bildene er ditt åndsverk uansett, og du har vel ikke gitt dem alle rettigheter?
Ingen rettigheter er avgitt, tror jeg (hva innebærer det egentlig?) . Betaling ble lovet ihht vanlige tariffer. Bildene ble publisert med mitt navn som fotograf. Men dette kan jeg ikke noe om. Derfor spør jeg. Takk for svar. Det var forøvrig nrk.no. Ikke noe tull der, regner jeg med.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ofte er det slik i f.eks. fotokonkurranser i aviser, at med liten skrift står det at avisen har rettigheter til å bruke innsendte bilder til hva de vil og kanskej til og med selge det videre. Enten dette, eller at de kjøper rettigheten til å bruke et bilde så mange ganger de vil for et symbolsk beløp.

Det riktige er å få betalt etter frilanssatsene hver eneste gang bildet brukes til noe.

NRK er vel seriøse nok til å vite hva bilder koster, ja.

Topp Bunn