Hva bør verden gjøre med Sudan?

K

kbwh

Gjest
4., som i "Send noen velmenende SV-politikere på studietur". Egentlig en variant av 3.

Kynisk i dag jeg.

K

knutinh

Gjest
Hva er det med Afrika som gjør at lederne så ofte vil sitt folks verste?

Og nei, jeg har ingen lettvint løsning å by på...

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ehh.. er ikke dette enkelt, da...?
Det er jo bare å bombe sivilbefolkningen; det pleier jo å virke. På en eller annen måte.

Honkey

K

knutinh

Gjest
Bush sin favorittforfatter har jo en skisse til løsning av nettopp slike problemer:
Favoriser alle friheter politikerne byr på
Skisser planer for lån/støtte/import som baserer seg på stegvis gjenytelser.

Eksempel:
Dere vil låne penger til å bygge nytt presidentpalass? Greit, dersom dere tillater en fri presse. Dere vil eksportere olje? Greit dersom dere tillater fri inn/utreise for borgere.

Så lenge ikke Kina eller Iran eller noen andre smartinger stikker kjepper i hjulene så har jeg god tro på en slik strategi. Prioriter frihet foran trygghet og stabilitet. Tving lederne (uten bruk av makt) til å innføre gradvis mer frihet. Når borgerne får lov til å organisere seg uten å bli mishandlet eller drept så vil de etterhvert reformere landet innenfra - med eller uten vold.

mvh
Knut

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Det er jo bare å bombe sivilbefolkningen; det pleier jo å virke. På en eller annen måte.

Honkey

Jeg oppfatter det som en 3'er.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300

Honkey
God ide, alt regnskap skal jo ha balanse....

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Bush sin favorittforfatter har jo en skisse til løsning av nettopp slike problemer:
Favoriser alle friheter politikerne byr på
Skisser planer for lån/støtte/import som baserer seg på stegvis gjenytelser.

Eksempel:
Dere vil låne penger til å bygge nytt presidentpalass? Greit, dersom dere tillater en fri presse. Dere vil eksportere olje? Greit dersom dere tillater fri inn/utreise for borgere.

Så lenge ikke Kina eller Iran eller noen andre smartinger stikker kjepper i hjulene så har jeg god tro på en slik strategi. Prioriter frihet foran trygghet og stabilitet. Tving lederne (uten bruk av makt) til å innføre gradvis mer frihet. Når borgerne får lov til å organisere seg uten å bli mishandlet eller drept så vil de etterhvert reformere landet innenfra - med eller uten vold.

mvh
Knut

En slik løsning vil med sikkerhet ta meget lang tid. I løpet av den tiden vil svært mange Sudanesere dø.

K

knutinh

Gjest
En slik løsning vil med sikkerhet ta meget lang tid.  I løpet av den tiden vil svært mange Sudanesere dø.
Løsningen jeg skisserer er vel en generell løsning for verdensproblemer over tid, ikke en løsning på dette akutte problemet nei.

Et problem er at det er økonomisk og strategisk lønnsomt å involvere seg med noen av de mest horrible regimene rundt omkring og direkte eller indirekte støtte deres jerngrep over folket.

Jeg kjenner denne situasjonen for dårlig til å komme med den ideelle løsningen. Jeg forstår f.eks ikke helt hvorfor afrikanske styrker får komme inn men ikke FN-styrker?

mvh
Knut

O

OldBoy

Gjest
I løpet av den tiden vil svært mange Sudanesere dø.
Dessverre er er dette med at mange sudanesere kommer til å dø, en konstant faktor, nærmest uavhengig av hvilket av de fire alternativene som du har skissert i begynnelsen av tråden, vi til slutt velger.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg regner med at 'vi' er de feige europeerne?

Strengt tatt har vel ikke 'vi' noe større ansvar for dette enn George og Condi??

Jeg ser det ikke som utenkelig at en FN-styrke kan virke. Hvis vi prøver bør vi ikke gjøre den til en avmektig tilskuer som i Rwanda, eller Srebrenica, eller i Kosovo, eller Kongo for den del.

Her gjelder enten eller.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg ser for meg en løsning i flere trinn som for Europas vedkommende er omtrent slik:

a) Vi sitter på ræva og ser på folkemordet, samtidig som vi klager over at amerikanerne ikke ordner opp.
b) Vi fortsetter å klage inntil det fremprovoseres en amerikanskledet militæraksjon.
c) Vi begynner så umiddelbart å klage på amerikansk krigsiver, viser bilder av sivile som har blitt bombet, demonstrasjonstog, tokt som har gått feil m.v.
d) Vi kjører inn noen nødhjelpsbiler etter at krigen er over og klapper oss selv på brystet som det fredselskende landet som alltid ordner opp.
e) Vi tar imot noen statsbesøk for å massere vårt oppsvulmede ego.

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Et alternativ er å støtte kristne opprørsgrupper aktivt med våpen (mot at de gir oss litt kokain eller tilgang på annet snacks - som olje? når de en gang kommer til makta - forhåpentligvis). ;D

K

knutinh

Gjest
Jeg ser for meg en løsning i flere trinn som for Europas vedkommende er omtrent slik:

a) Vi sitter på ræva og ser på folkemordet, samtidig som vi klager over at amerikanerne ikke ordner opp.
b) Vi fortsetter å klage inntil det fremprovoseres en amerikanskledet militæraksjon.
c) Vi begynner så umiddelbart å klage på amerikansk krigsiver, viser bilder av sivile som har blitt bombet, demonstrasjonstog, tokt som har gått feil m.v.
d) Vi kjører inn noen nødhjelpsbiler etter at krigen er over og klapper oss selv på brystet som det fredselskende landet som alltid ordner opp.
e) Vi tar imot noen statsbesøk for å massere vårt oppsvulmede ego.
Du later til å tro at europa består av en koherent (venstre-dreid) masse. Noe du selv vel skulle motbevise ganske godt?

Ja, europeerne er bortskjemt med å rope på storebror etter hjelp, og ja det vil uten tvil komme demonstrasjoner ved en amerikanskledet operasjon. Det finnes demonstrasjoner for og imot det meste...

Væpnede operasjoner med FN-mandat er helt klart å foretrekke foran rene soloutspill fra noen enkelt nasjon. Det møter også mindre motbør i befolkningen.

Etter diverse folkemord i Afrika så er min tiltro til USA, Europa og FNs vilje og evne til å gripe inn mot folkemord ganske liten. Merk at jeg nevnte alle tre...

Konklusjonen må være at det teknisk sett er vanskelig å gjennomføre slike aksjoner med ønsket effekt uten å gå på store økonomiske, humanitære eller strategiske tap. Eller at man ikke bryr seg tilstrekkelig til å sette i gang (så lenge det ikke truer sikkerheten i "vår" del av verden eller økonomiske investeringer eller oljepris).

I bunn ligger med stor sikkerhet velgernes prioriteringer. Vi bryr oss om flomofre i asia fordi vi har vært der selv. Vi bryr oss ikke like mye om noen millioner afrikanere. Vi synes det er fælt å se på tv men når det kommer til stemmegiving prioriterer vi heller at soldatene våre er trygge...

mvh
Knut

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Du later til å tro at europa består av en koherent (venstre-dreid) masse. Noe du selv vel skulle motbevise ganske godt?
Neida, jeg er bare overrasket over at den europeiske intelligensia ikke ser det åpenbare hykleriet i antiamerikanismen. Henviser til nederste innlegg på første side i Bush-tråden og linken referert til der.

K

knutinh

Gjest
Neida, jeg er bare overrasket over at den europeiske intelligensia ikke ser det åpenbare hykleriet i antiamerikanismen. Henviser til nederste innlegg på første side i Bush-tråden og linken referert til der.
(Siden du nå nevnte Bush betyr det at jeg får lov til å snakke om ham?)

Tja. Nå har vel ikke vi i Norge helt samme forhistorie som Frankrike vis-a-vis USA.

Jeg tror heller det er snakk om to separate trender:
A)Klassisk anti-amerikanisme langt ut på venstre-sida
B)Anti-bush-isme som favner helt nye politiske og sosiale lag

Jeg tror det er nytt at mange er pro-globalisering, pro-markedskrefter men mot den nåværende administrasjonens politikk. Noen er negativ fordi de ser dem som anti-liberale "mørkemenn". Andre er negative pga mer klassisk anti-emperialistisme.

mvh
k

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Kfr
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/09/01/475502.html

Må vi rope på George og Condi igjen, eller har bedreviterne her på forumet noen gode forslag.

Alternativer:
1.Boikott for å sulte dem ut
2. Militær løsning
3. Vi gir faen
4. Annet
1.Boikott for å sulte dem ut
Da dør sivilbefolkningen i folkemord og av sult.

2. Militær løsning
Da vil både soldater og sivile dø, avhengig av hvor agressiv krigføringen vil bli. Storstilte militæraksjoner blir often en hengemyr, slik som Irak og Afghanistan.

3. Vi gir faen
Da dør sivilbefolkningen i folkemord og av sult.

4. Annet
Hva da?

Problemet med Afrika er ledernes manglende respekt for sin egen befolkning. Den beste løsningen på kort sikt er vel fortsatt humanitær hjelp slik at ikke folk dør av sult og en fortsatt finanisering av en Afrikansk fredsstyrke. Det vil sikkkert koste penger og USA vil vel heller foretrekke å bruke penger på å bombe Sudan i steden. Når alt annet mislykkes, følg George Bush mantra; bombs away!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hadde vi giddet å bry oss like mye om dette problemet som vi gjør om visse andre problemer, så hadde vi kanskje kommet et lite stykke på vei i dette området også. Vi burde vel sendt inn FN-styrker her også i hopetall, men problemet er vel at det er livsfarlig også for de der nede. Vi engasjerer oss rett og slett ikke nok for disse menenskene, vi har vår "sak" som vi putter alt vårt engasjement i, og glemmer glatt alle de andre.
Om noen skal ordne opp, så blir det nok amerikanerne igjen, ellers skjer det i hvert fall aldri noe. Europa blir jo aldri enig med seg selv om noe som helst.

Topp Bunn