M
Mr-T
Gjest
Og kjerring og unger.....Anonym skrev:For folk flest med anlegget i stua og gjerne en åpen kjøkkenløsing hvor en har kjøleskap, oppvaskmaskin og avtrekk vil en aldri få lavt støygulv.
God lyd da? Glem det!
|
Og kjerring og unger.....Anonym skrev:For folk flest med anlegget i stua og gjerne en åpen kjøkkenløsing hvor en har kjøleskap, oppvaskmaskin og avtrekk vil en aldri få lavt støygulv.
Jeg trekker ut stikkontakten til kjøl/frys når det skal nærlyttes, og kvittet meg med et veggur som tikket, selv om det befant seg 11 meter unna lytteposisjon. Likevel er det vanskelig å gjøre noe med støy fra byen - den leverer en konstant dur som blir meget tydelig når jeg sitter på balkongen med kansellerende hodetelefoner. Jeg har en bryter på strømforsyningen til disse, og kan slå av og på byduren.Anonym skrev:For folk flest med anlegget i stua og gjerne en åpen kjøkkenløsing hvor en har kjøleskap, oppvaskmaskin og avtrekk vil en aldri få lavt støygulv.
Her må påpekes at dette varierer sterkt, fra plate til plate. Jeg har vinyl som er dørgende stille (eller sjokkerende stille, for å bruke din terminologi). Og jeg har vinyl som støyer. Den dørgende stille vinylen er sjokkerende stille. En HFSer som var innom og lyttet til noen vinylplater som var dørgende sjokkerende stille kommenterte "Hvorfor er ikke all vinyl laget slik?"Mr-T skrev:Godt spørsmål. Jeg vet ikke om jeg har noe svar på det, men jeg husker jo forsåvidt at vinyl støyer noe helt grusomt, og det er nesten sjokkerende stille etter at man løfter pickupen fra plata. Vinyl er ikke akkurat noe for meg.
Alt er å få, inkl. ventiler som demper 40 dB. De bygger dog litt. 2 dører med sluse er langt å foretrekke, luft er en utmerket isolator.OMF skrev:Hei!
Kan jeg smette inn noe spørsmål her!
Driver for tiden å bygger meg dedierkt lytterom, og har akkurat nå veldig fokus på støyskjerming.
1) Vinduer - Vanlig 2 lags demper ca 31 dB, jeg kommer nok til å velge noen med speislell lydfolie i som demper 35dB - er dette tilstrekkelig?
2) Har fått tilbud på en dør som skal dempe 40dB...det er nok litt lite for å skjerme resten av huset, så her bør jeg kansje lage en sluse med 2 dører? Er greit å kunne spilel helt fritt også midt på natta!
Men - hvordan gjør jeg det med ventilasjon. Finnes det ventiler som slipper inn litt luft, og som også demper lyden...? Eller bør jeg basere meg på ventiler som kan lukkes ved kritisk lytting...?
Mvh
OMF
Det har du delvis rett i, Mr. T.Mr-T skrev:Jeg har hørt "dørgende stille" vinyl. Det bråker fortsatt altfor mye for meg, all den tid er ER en hørbar støy der som ikke hører hjemme i musikken.
Jeg vil tro at det er klokt å dempe inn mot husets øvrige beboere - har selv planlagt dobbeltsluse i lyddempet vegg i min neste bolig. Ventilasjon er en utfordring, spesielt siden jeg også ønsker en del vinduer og man derfor må gjøre noe med solvarme.Mr-T skrev:@OMF
Hvor mye støydemping du trenger avhenger kun av hvor mye støy du skal holde ute. Er det helt stille utendørs så trenger du jo ingen demping....
Vil vel anbefale å måle støynivået først for å kunne fastslå hvordan forholdene faktisk er.
Jeg opplever at det ganske ofte er analog båndsus fra gamle mastertaper som definerer støygulvet, enten selve avspillingen er fra vinyl eller digitalt. Gode analoge innspillinger kan ha ganske "svart" bakgrunn, men på mer populære musikkformer fra 60-tallet vil jeg tro båndsusen kan ligge et sted rundt -60 dB. Med normalt lyttenivå tilsvarer det et støygulv på kanskje 45 dB i rommet, godt over vanlig bakgrunnsstøy i en stue. God vinyl bør greie minst 10 dB bedre enn det.Hedde skrev:Dette at det skal være så dørgende stille, under 30 db, er det ett fenomen som henger i sammen med digital avspilling? Er det i praksis andre krav til vinylavspilling med sitt lydgulv?
Elektroniske pipelyder ved 2-3 kHz er enda lettere å høre - for mennesker, i det minste, kanskje ikke for elskovssyke mygg.The male's wing-beat frequency (also called its fundamental frequency) ranged from about 550 to 650 Hertz while the female's ranged from 350 to 450 Hz (or wing beats per second).
When a tethered female mosquito was moved past a stationary male, the wing-flapping frequencies, and thus the buzzing sounds, changed a tiny bit, the researchers observed.
The A. aegypti mosquitoes changed their wing-flapping so that the male's second harmonic (two times its wing-beat frequency) matched the female's third harmonic. The result was a kind of mating duet of around 1,200 Hz.
Vel - nå bor ikke jeg på landet. Så litt støy er det, og om jeg bruekr 10k ekstra på å redusere støygulvet med 4dB så synes jeg vel i grunn det går bra!Mr-T skrev:@OMF
Hvor mye støydemping du trenger avhenger kun av hvor mye støy du skal holde ute. Er det helt stille utendørs så trenger du jo ingen demping....
Vil vel anbefale å måle støynivået først for å kunne fastslå hvordan forholdene faktisk er.
Platespillerens rumble er også et tema all den tid det er støy som eksisterer uavhengig av platekvaliteten.Mr-T skrev:Jeg har hørt "dørgende stille" vinyl. Det bråker fortsatt altfor mye for meg, all den tid er ER en hørbar støy der som ikke hører hjemme i musikken.
Om da båndsus ved høye frekvenser kan fjernes ved eq. Da har man svart bakgrunn for myggen å spille duetten sin på. Det er det jeg alltid har sagt.......få ned den j... diskanten!Asbjørn skrev:Jeg opplever at det ganske ofte er analog båndsus fra gamle mastertaper som definerer støygulvet, enten selve avspillingen er fra vinyl eller digitalt. Gode analoge innspillinger kan ha ganske "svart" bakgrunn, men på mer populære musikkformer fra 60-tallet vil jeg tro båndsusen kan ligge et sted rundt -60 dB. Med normalt lyttenivå tilsvarer det et støygulv på kanskje 45 dB i rommet, godt over vanlig bakgrunnsstøy i en stue. God vinyl bør greie minst 10 dB bedre enn det.
Støyspektrumet har også en del å si. Båndsus er "hvit" støy som blir mest irriterende ved høye frekvenser, men vi greier fint å irritere oss over pipelyder med en bestemt frekvens selv om den ligger godt under støygulvet i rommet. En mygg som svirrer tre meter fra deg er omtrent 0 dB, 20 dB under støygulvet i et uvanlig stille rom, men det kan høres ganske tydelig.
Finnes det noen som fortsatt driver med vinyl??Anonym skrev:Platespillerens rumble er også et tema all den tid det er støy som eksisterer uavhengig av platekvaliteten.Mr-T skrev:Jeg har hørt "dørgende stille" vinyl. Det bråker fortsatt altfor mye for meg, all den tid er ER en hørbar støy der som ikke hører hjemme i musikken.
Hehe, ja!pengesluk skrev:Finnes det noen som fortsatt driver med vinyl??Anonym skrev:Platespillerens rumble er også et tema all den tid det er støy som eksisterer uavhengig av platekvaliteten.Mr-T skrev:Jeg har hørt "dørgende stille" vinyl. Det bråker fortsatt altfor mye for meg, all den tid er ER en hørbar støy der som ikke hører hjemme i musikken.
Ja! Skal man ha dynamikk, så spiller fortsatt vinyl en stor rolle. Det er ikke alltid så enkelt å finne musikken sin digitalt. La oss håpe at ting blir bedre.pengesluk skrev:Finnes det noen som fortsatt driver med vinyl??
Det er fordi det er mindre støy på strømnettet om kvelden. Ikke som enkelte skriver, at vi bruker mer strøm så det må skyldes annet.Hedde skrev:Det er vell oftere sort bakgrunn sent på kvelden.Mr-T skrev:Mye av den støyen man snakker om at er så problematisk for hifien om er ikke statisk, den kommer og går. Men hvordan klarer den støyen da å skape permanent lydmessig degradering ?