Hva ønsker man egentlig???

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Etter å ha testet et par kabler med totalt forskjellig lydsignatur spør jeg:
Hva ønsker man egentlig?
Er det virkelig (nesten kunstig) mye rom og dybde/bredde man faktisk ønsker, eller ønsker man studiolyd som jo er mer klinisk, og kanskje det produsenten kanskje ønsket og formidle??
Har tenkt på det flere ganger tidligere også.
Feks ønsker man faktisk å kunne plassere alle instrumenter og komponenter som står på en scene, eller ønsker man helthetsinntrykket musikken gir når den ikke er så "avslørende"?
Man ønsker jo som regel en "massiv" lydvegg mot seg som gir musikalsk tilfredsstillhet, og ikke nødvendigvis å vite hvor alle står å spiller hen?

Jeg ønsker gjerne å vite at anlegget mitt er høyoppløselig, men har det noe å si for nytelsen av musikken så lenge man får frem de aspektene som betyr noe?

Etter at mine billige DIY signalkabler gir meg en utrolig dybde og bredde i lyden og litt mindre plasseringsdyktighet enn noen stikk motsatte kabler jeg låner har jeg tenkt nøye over saken, og jeg er egentlig ikke sikker på om hva jeg foretrekker det ene eller det andre.
Jeg betegner dem som at DIY kablene gir en følelse av å være på Symfoni i konsertsal med 100 mann på scenen, og de andre kablene som et 10 mannsorkester i mindre et lokale.

Nå er dette bare mine tanker, og det gir kanskje ikke mening til andre enn meg, men kom gjerne med deres tanker ;)

Espen

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.577
Torget vurderinger
12
Hvis kablene i tillegg ikke roter til noe annet i lyden høres det ut som DIY-kablene fungerer. Jeg liker godt når perspektivet blir stort og med dybde samt at høyttalerne forsvinner i lydbildet. Men, det bør være en viss realisme i perspektivet. Jeg har hørt Barbie-stereo som tonalt sett framstår nøytralt, men akk så lite. Da mangler det noe for meg.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hvor stort ER dette orkesteret disse kablene forsøker å gjengi musiseringen til egentlig da, lurer? Er det hundre mann i en konsertsal eller ti i en klubb? Svaret på det spørsmålet burde vel gi deg en pekepinn mht realisme.....

Og så til en av mine store kjepphester. Sanseinntrykk er i sin natur subjektive. Det DU synes er best, ER jo det. For deg. Så derfor, om du konsekvent spør deg selv hva DU foretrekker, og ikke bruker tid på hva "man" liker, er kanskje veien til målet kortere. Et objektivt konsensus finner vi jo ikke uansett...

K

kbwh

Gjest
Hvilken dings transporterer deg inn i musikken? Hvilken dings får deg til å sette på ennå en plate? Og ennå en? Hva likner mest på virkeligheten du kjenner?
Liker du større enn livet? Vær så god!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er mulig det er bare meg; men blåser man ikke opp kablers innvirkning nokså mye nå?

Mvh Vidar P

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.577
Torget vurderinger
12
Kanskje, men jeg har hørt kabler i mitt eget oppsett som forbløffet meg når det gjaldt perspektiv og evne til dypbass. Men, dette kan sikkert virke som nyanser. Jeg ble hvertfall overrasket over forskjellene.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det kan du si, Vidar. Men blåser vi ikke opp både det ene og det andre her inne?
Kabler er viktige, vet du. Det synes jo du også, som har kjøpt så mye Chord.... ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke i tvil om at passende kabler kan ha sin berettigelse; men fra det til å snakke om perspektiv eller ei pga en kabel er vel litt drøyt vel?

Mvh Vidar P

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
impulse:
La oss si at jeg har prøvd diverse typer klassisk. Både piano konserter, symfonier, sonater, fløytekvartetter, osv osv. I tillegg diverse Pink Floyd, Dire Straits. Minor Majority, Bjørk osv. Man hører jo ikke 100 mann hvis det er en kvartett man hører på ;)
Og jeg er helt enig. Alt er subjektivt, men man kan jo stille spørsmålet om hva folk jakter etter?
Jeg sier ikke at kablene jeg laget er best eller optimale, men at de har gitt en klang som jeg faktisk er usikker på om jeg liker betingelsesløst, selv om de i mange tilfeller gir en sånn konsertopplevelse, så betyr ikke det at man får samme opplevese med annen musikk. Feks spiller ikke Dire Straits tidligere plater noe konsertopplevelse, men Bjørk som er både elektronisk og annet, gir det.
Jeg vil ikke diskutere kabler, men lydsignatur generelt. Altså om man ønsker ting ut av anlegget som hindrer eller hemmer musikkopplevelsen i mange tilfeller?

Vidar P:
Jeg er i utgangspunktet kabelskeptiker og vil egentlig ikke henge meg opp i dem. Jeg kunne heller trekt fram klang i forsterkere men det vår nå en gang kabler jeg testet denne helgen, og erfaring over 10-talls år har jeg ikke :)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.577
Torget vurderinger
12
Jeg opplevde ikke en on-off virkning på perspektivet, men med en viss kabel (her kalt B) vokste bredden og høyden i rommet med 1-2m, dybden var ca lik. Det var litt trangt i rommet med en viss annen kabel (her kalt A). Begge dyre kabler.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Trondmeg skrev:
Kanskje, men jeg har hørt kabler i mitt eget oppsett som forbløffet meg når det gjaldt perspektiv og evne til dypbass. Men, dette kan sikkert virke som nyanser. Jeg ble hvertfall overrasket over forskjellene.
Ikke for å være frekk, men det finnes forbløffende mange som klarer å koble (HT)kablene feil, når de bytter.... Enig med VidarP, at det kan ligge et snev av overdrivelse i kablers innvirkning på lyden, men kobler man feil blir forskjellene nokså dramatisk - omtrent som @lurer beskriver. Det finnes for øvrig balanserte kabler som er feilkoblet, eller diverse DIY elektronikk der en kanal er koblet i motfase på XLR-inngangen, men riktig på RCA-inngangen - for de som har begge deler. Helt konkret har jeg vært vitne til sistnevnte.

Mvh.

Vidar

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Low-Q skrev:
Trondmeg skrev:
Ikke for å være frekk, men det finnes forbløffende mange som klarer å koble (HT)kablene feil, når de bytter.... Enig med VidarP, at det kan ligge et snev av overdrivelse i kablers innvirkning på lyden, men kobler man feil blir forskjellene nokså dramatisk - omtrent som @lurer beskriver. Det finnes for øvrig balanserte kabler som er feilkoblet, eller diverse DIY elektronikk der en kanal er koblet i motfase på XLR-inngangen, men riktig på RCA-inngangen - for de som har begge deler. Helt konkret har jeg vært vitne til sistnevnte.

Mvh.

Vidar
Tviler ikke på det du sier her, men det er nå forferdelig enkel jobb å koble/lodde dette. Kablene altså. DIY elektronikk har jeg enda ikke vært borte i :)
Likevel bør det være forskjell på en Burmester sølvkabel og en DIY kobberkabel av Mikrofonledning fra Elfa?

Tror kanskje tråden min ikke kom ut som den skulle, og kanskje det er vanskelig å beskrive eksakt hva jeg mener å få frem, men det får være mitt problem. Man kommer sjelden i mål så lenge man har ordet Kabel i tråden ;D

Mvh
Espen

K

KindOfBlue

Gjest
Vidar P skrev:
Det er mulig det er bare meg; men blåser man ikke opp kablers innvirkning nokså mye nå?

Mvh Vidar P
He-he. Det er nok ikke bare deg. Dersom det finnes to sett kabler, med et spenn fra et inntrykk av 100 symfonikere til 10 karer i en klubb som skilletegn over samme musikk, så har vi å gjøre med et mirakel!

K

kbwh

Gjest
Fankern. Det gikk meg hus forbi at man snakket kabel her. Skulle tro at man hadde byttet rom!

K

KindOfBlue

Gjest
Jeg påkaller Parelius Første Lov om Leseforståelse.

O

om.s

Gjest
Vidar P skrev:
Jeg er ikke i tvil om at passende kabler kan ha sin berettigelse; men fra det til å snakke om perspektiv eller ei pga en kabel er vel litt drøyt vel?

Mvh Vidar P
Jeg våger meg på en påstanden at en kabel i visse tilfeller kan nesten kan være enten eller i ett gitt oppsett, det har jeg dessverre fått oppleve selv. Nå kunne sikkert dette vært løst med å beholde kabelen og bytte f.eks forsterkeren eller høyttalerene i gitte tilfelle, men kablene var det som forsvant.

Nå skal det sies at hver i seg var dette vel rennomerte og gode ting, men sammen, funket det ikke :-\
nå husker jeg ikke om perspektivet forsvant her, men det var så mye annet som forsvant og gjorde det hardt og uengasjerende å lytte til at det ble sukksesivt byttet ut, men det var da.

@lurer, som noen her også sier, det sikre er vel å gå for det du liker best, istedenfor hva som skal være "rett", lett å gå feil da gitt, ikke sikkert en liker det engang.....

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
om.s skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Jeg våger meg på en påstanden at en kabel i visse tilfeller kan nesten kan være enten eller i ett gitt oppsett, det har jeg dessverre fått oppleve selv. Nå kunne sikkert dette vært løst med å beholde kabelen og bytte f.eks forsterkeren eller høyttalerene i gitte tilfelle, men kablene var det som forsvant.
Ikke misforstå meg; jeg er ingen protestant på at kabler kan påvirke lyden til en viss grad, mer i visse tilfeller enn i andre synes jeg.
Men jeg spør om ikke den generelle påvirkningsgraden kan overdrives en smule noen gang?

Det som slår meg er; hvorfor kan en kabel innimellom forandre hørbart på lyden i et gitt system? Hadde man kunnet bygge noen form for empiri på dette, så hadde det vært langt lettere å forutse egenskaper.

Jeg har vært langt mer overbevist av kabler i tidlige tider; jeg har merket meg at etterhvert som mine systemer har blitt mer og mer bunnsolide i sin ytelse, så skal det mer til enn en skarve ledning for å ødelegge ytelsen. Jeg tror følgelig at; dersom man har et tilsynelatende svært kabelsensitiovt system, så kan det kanskje noen ganger være klokt å fundere på HVORFOR. Det kan meget vel hende at problemet ligger et annet sted enn i kabelen. Kanskje.

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Forsåvidt enig med deg her, Vidar. Min erfaring er at et rørbasert system, med sine trafoer på utgangen, er langt mer kabelsensitivt en et transistorbasert. Det gjelder både for strøm-signal-og høytalerkabler.

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
KindOfBlue skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
He-he. Det er nok ikke bare deg. Dersom det finnes to sett kabler, med et spenn fra et inntrykk av 100 symfonikere til 10 karer i en klubb som skilletegn over samme musikk, så har vi å gjøre med et mirakel!
Synes dere er litt drøye nå :)
Det jeg sier er at man får følelsen av å være i en sal med symfoniorkester i motsetning til en scene med 10 mann. Altså ikke at det er 90 mann forskjell som spiller, men heller følelsen av salens størrelse. Altså en sal som rommer 100 mann er som regel mye større enn en scene med ti mann på. Stemmer ikke det? I tilfelle ikke, må dere komme dere ut å høre på musikk også og ikke bare sitte hjemme ;)
Har man større sal så har man også en større blanding av lydene de forskjellige instrumentene gir.

Som sagt vil jeg ikke gjøre dette til en kabeldebatt. Man kan like gjerne ha en følelse av rom ved bytte av høyttalere eller elektronikk.

Legg heller tråden min død enn å komme med unyttige kommentarer som at jeg sammenligner et symfoniorkester med et 10-manns orkester eller lignende heh. Det får også være grenser for usakelig en kan være Valentino. Skjønner at du gjerne vil øke innleggsantallet ditt ;)

@Vidar P: Til ditt siste innlegg, så er jeg enig med deg. Forskjellen på mitt og ditt anlegg er antakeligvis at ditt anlegg er som du sier bunnsolid, det er ikke mitt. Ikke har jeg penger og ikke har jeg erfaring ;)
Er bare noen måneder siden jeg gikk til ren stereo, og har vært til de grader kabelskeptiker på min hals. Derfor ble jeg overasket selv. Om jeg overdriver eller ikke vet jeg ikke, men det var som sagt ikke meningen å sammenligne 100 mann med 10 mann som jeg nevnte over i denne posten. ;)

EDIT:
@om.s:
Enig med deg der. Jeg går for det jeg liker best, men jeg ble litt i tvil. Derfor startet jeg tråden. Ikke for at dere skal si meg hva jeg liker, men for å belyse spørsmålet om folk går i den fellen (i mine øyne) å heller søke høyoppløselig lyd i stedet for musikalsk lyd. Begge deler er perfekt, men ikke alle får til det sånn uten videre (penger, tid og erfaring med utstyr).

Espen

O

om.s

Gjest
Vidar P skrev:
om.s skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Ikke misforstå meg; jeg er ingen protestant på at kabler kan påvirke lyden til en viss grad, mer i visse tilfeller enn i andre synes jeg.
Men jeg spør om ikke den generelle påvirkningsgraden kan overdrives en smule noen gang?

Det som slår meg er; hvorfor kan en kabel innimellom forandre hørbart på lyden i et gitt system? Hadde man kunnet bygge noen form for empiri på dette, så hadde det vært langt lettere å forutse egenskaper.

Jeg har vært langt mer overbevist av kabler i tidlige tider; jeg har merket meg at etterhvert som mine systemer har blitt mer og mer bunnsolide i sin ytelse, så skal det mer til enn en skarve ledning for å ødelegge ytelsen. Jeg tror følgelig at; dersom man har et tilsynelatende svært kabelsensitiovt system, så kan det kanskje noen ganger være klokt å fundere på HVORFOR. Det kan meget vel hende at problemet ligger et annet sted enn i kabelen. Kanskje.

Mvh Vidar P
Jeg er nok enig med deg Vidar, det merkelige her er jo at både komponentene som jeg hadde på det daværende tidspunktet inkl kabelen spillte meget tilfredstillende hverfor seg, men ikke sammen, kanskje hadde men her klart å sette sammen en riktig dårlig kombinasjon, man leser jo idag om folk her inne som anvender de samme komponenter/kabler med lykket resultat.

Ellers er det vel mer en regel enn unntak at man ikke bygger anlegget rundt en kabel, men velger denne når man er vel fornøyd med komponentene ellers, den siste fin tuningen likssom.

mvh

K

KindOfBlue

Gjest
lurer skrev:
Det jeg sier er at man får følelsen av å være i en sal med symfoniorkester i motsetning til en scene med 10 mann. Altså ikke at det er 90 mann forskjell som spiller, men heller følelsen av salens størrelse. Altså en sal som rommer 100 mann er som regel mye større enn en scene med ti mann på. Stemmer ikke det? I tilfelle ikke, må dere komme dere ut å høre på musikk også og ikke bare sitte hjemme ;)
Har man større sal så har man også en større blanding av lydene de forskjellige instrumentene gir.
Selv dét vil være et mirakel, og entydig nok til at du kan loppe James Randi for 1.000.000 US Dolares, men da bør du skynde deg, siden den valutaen er på vei i dass.

O

om.s

Gjest
KindOfBlue skrev:
lurer skrev:
Selv dét vil være et mirakel, og entydig nok til at du kan loppe James Randi for 1.000.000 US Dolares, men da bør du skynde deg, siden den valutaen er på vei i dass.
Legg nå godviljen til litt KoB, jeg tror du vet hva han forsøker føre frem ;) ...

mvh

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Helt enig om.s
Det finnes nok av folk som KoB i dette tilfelle som støter folk bort fra dette forumet. Man føler seg lite velkommen og rett og slett mister interessen for å diskutere sine opplevelser eller tanker.
HFS kontoen min er relativt gammel, men den stod ubrukt i over et år nettopp av denne grunn.
Det at man selv føler at man er kongen på haugen og fornøyd med anlegget sitt, bør ikke hindre en saklig dialog, og eventuelt hjelpe de som er på avveie?

Skjønner at det er litt overdreven kverulering her også ;)

K

KindOfBlue

Gjest
Kjære om.s,

Jeg er temmelig overbevist om at denne åpenheten og karaktérendringen kan oppnås ved å skru opp volumet et par hakk og ved å justere litt med EQ.
Men det er fullstendig legitimt å forsøke å oppnå det samme med kabler.

Jeg gir bare lurer et tips om at han kan bli rik. Og lurer burde ikke bli fornærmet, eller tro at jeg forsøker å støte ham bort fra forumet -- men i likhet med andre i denne tråden etterlyser jeg en mer presis beskrivelse av forskjellene, slik at jeg skal ta lurer seriøst.

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Jeg forsøker ikke oppnå noe med kabler KoB :)
Før helgen hadde jeg to stk Clas Ohlson signalkabler type lakrissnører. Jeg gikk derfor til det drastiske skritt å kjøpe meg 4 meter mikrofonkabel og plugger og laget to signalkabler som var skjermet. Vil ikke si det er noe overdrevet uvettig bruk av penger ;)
Ved tilfeldighet har jeg noen Burmester kabler til test, og disse gir veldig forskjellig klang fra DIY.
Jeg lar det stå med at kablene gir forskjellig klang, og så får du tro hva du vil. Det er nemlig ikke poenget.
Utgangspunkter for hundrede gang er om man går seg blind på oppløsning og typiske hifi karekteristikker i stedet for musikalsk nytelse i forsetet.

O

om.s

Gjest
KindOfBlue skrev:
- men i likhet med andre i denne tråden etterlyser jeg en mer presis beskrivelse av forskjellene, slik at jeg skal ta lurer seriøst.
Jeg leser det mer som om du/dere forventer at folk skal møte dere på deres halvdel, hvorfor ikke legge godsida til og heller møte folk på deres plan? (Ikke ment som at man skal mene noe er rett, som man oppfatter som galt, men litt respekt for andre i så måte, kan hjelpe mye når enighten ikke er fullt til stede)
Det er ikke alle som har holdt på like lenge eller har samme krav som du/dere, litt ydmykhet kan vel ikke skade selv dere?

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
lurer skrev:
Utgangspunkter for hundrede gang er om man går seg blind på oppløsning og typiske hifi karekteristikker i stedet for musikalsk nytelse i forsetet.
Det der er et stjernepoeng; og et jeg har forsøkt å lirke inn i flere innlegg selv også. Vi hadde jo en runde på det i "Kvalitativ"-tråden bl.a.

Ellers skriver du mye bra, og mye reflektert og vettugt, Lurer; og jeg håper du ikke forstår mine innlegg dithen at jeg latterliggjør eller underkjenner dine opplevelser med kabler.

KoB; det står for meg at det er mange gode grunner til å ta Lurer "seriøst". Gid også kabeldebatter kunne ha hatt en vennlig tone.

Mvh Vidar P

U

utgatt60135

Gjest
lurer skrev:
Det er vel mulig å ha flere tanker i hodet samtidig, lurer? Trenger musikalsk nytelse å være mindre selv om anlegget oppleves høyoppløselig? Mitt svar er nei, men ofte må vi gjøre kompromisser og da bør vel musikalsk nytelse være det viktigste siden det er målet vårt. Men HiFi parametre ER også musikalsk nytelse, imo ;). Men klangbalansen må sitte først!

Min kabel tror jeg ikke har flyttet scenen noe som helst i forhold til lakrissnørene og ingen av de andre har heller klart det hos meg. Små forskjeller alså. Men jeg har lest at noen mener at kabler har mer å si om impedanstilpasningen ikke er helt god.

Er det virkelig (nesten kunstig) mye rom og dybde/bredde man faktisk ønsker, eller ønsker man studiolyd som jo er mer klinisk, og kanskje det produsenten kanskje ønsket og formidle??
Vi er nok prisgitt lydteknikernes valg......... Hvis det skapes mye større rom så tror jeg nesten det må være noe "feil" et sted...

Feks ønsker man faktisk å kunne plassere alle instrumenter og komponenter som står på en scene, eller ønsker man helthetsinntrykket musikken gir når den ikke er så "avslørende"?
Man ønsker jo som regel en "massiv" lydvegg mot seg som gir musikalsk tilfredsstillhet, og ikke nødvendigvis å vite hvor alle står å spiller hen?
Vi vil vel ha så gjennomsiktige anlegg som mulig ::)....? Igjen er det vel andre folk som avgjør hva som ligger på plata.... Hva er massiv lydvegg for noe?

Jeg betegner dem som at DIY kablene gir en følelse av å være på Symfoni i konsertsal med 100 mann på scenen, og de andre kablene som et 10 mannsorkester i mindre et lokale.
Beklager å måtte si det, men tror også du kunne gått inn for å masseprodusere kablene og ta ca 100.000 pr sett ;). Om da det ikke er noen bivirkninger ::)..

K

KindOfBlue

Gjest
om.s skrev:
KindOfBlue skrev:
- men i likhet med andre i denne tråden etterlyser jeg en mer presis beskrivelse av forskjellene, slik at jeg skal ta lurer seriøst.
Jeg leser det mer som om du/dere forventer at folk skal møte dere på deres halvdel, hvorfor ikke legge godsida til og heller møte folk på deres plan? (Ikke ment som at man skal mene noe er rett, som man oppfatter som galt, men litt respekt for andre i så måte, kan hjelpe mye når enighten ikke er fullt til stede)
Det er ikke alle som har holdt på like lenge eller har samme krav som du/dere, litt ydmykhet kan vel ikke skade selv dere?

mvh
Det har du helt rett i om.s
Men samtidig går det an å lese det jeg har skrevet med litt velvilje -- det ville jo vært et mirakel om man kunne skilt så ekstremt mellom to opplevelser av samme musikk, kun ved et kabelbytte. Så det var en invitasjon om å enten være mer spesifikk, eller å cashe inn. ;D

I helgen har jeg lyttet til fire forskjellige flygler i samme rom, så jeg er absolutt klar over at det er forskjeller ute og går når det gjelder komponenter!

lurer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2007
Antall liker
0
Ok, for å runde av da :)
Ingen hard feelings til noen, men jeg vet diskusjoner lett kommer ut av kontroll når det står ordet Kabel i en tråd. Thats the way it is :)
Kanskje jeg formulerte meg feil med tanke på forskjellene, men det var biledlig og mer som et eksempel på hvilken rettning man trekker konklusjonene i.
@Lyngen:
Når det gjelder å tjene penger på kabel er det nettopp det man gjør når man selger fabrikerte kabler. Det koster nødvendigvis ikke mye å lage, men har man et fancy navn og utseende og et opparbeidet image eller rykte så er det utrolig hva man kan ta for slike ting.
Selv holder jeg meg til rimelighetens grenser, og ser ingen grunn til å bruke overvettes penger på kabler. 300,- vil jeg si er rimelig og forventningen var ikke mer enn at jeg har fått skjermede kabler. Det var dit jeg ville, og dit er jeg. Vil heller gjerne ha en Premier 11A ;D

Mvh
Espen

O

om.s

Gjest
KindOfBlue skrev:
om.s skrev:
KindOfBlue skrev:

mvh
Det har du helt rett i om.s
Men samtidig går det an å lese det jeg har skrevet med litt velvilje -- det ville jo vært et mirakel om man kunne skilt så ekstremt mellom to opplevelser av samme musikk, kun ved et kabelbytte. Så det var en invitasjon om å enten være mer spesifikk, eller å cashe inn. ;D

I helgen har jeg lyttet til fire forskjellige flygler i samme rom, så jeg er absolutt klar over at det er forskjeller ute og går når det gjelder komponenter!
Jeg har ikke noe problem med å lese det du sier med rett briller KoB, men det er nok ikke så lett for en nykommer å henge seg på å skille sånn helt uten videre, noe "lurer" også poengterte.
Vi gamle ringrevene her inne tar det vel for gitt noen ganger at det er like lett å lese oss hvergang, men slik er det nok ikke for de som ikke har gått rundene med oss over litt tid ;) ;D...

mvh

K

KindOfBlue

Gjest
Valentino skrev:
Er det forskjell på flygler også nå...
Nå kan vi begynne å diskutere strekk som virkelig betyr noe for lyden! Valg av type pianostreng har mye å si. I tillegg vil konstruksjon og stivhet også være helt avgjørende. Vil faktisk si at det er like stor forskjell på flygler som det er på høyttalere!
;D

The inharmonicity of plain wire strings in situ has been measured in six pianos of various styles and makes. By inharmonicity is meant the departure in frequency from the harmonic modes of vibration expected of an ideal flexible string. It is shown from the theory of stiff strings that the basic inharmonicity in cents (hundredths of a semitone) is given by 3.4×1013 n²d² / ?0²l4, where n is the mode number, d is the diameter of the wire in cm, l is the vibrating length in cm, and ?0 is the fundamental frequency. A value of Q/? = 25.5×1010 cm²/sec² was assumed for the steel wire, where Q is Young's modulus and ? is the density. The observations are entirely compatible with the relationship given. In general terms the inharmonicity of the plain steel strings is about the same in all the pianos tested, being about 1.2 cents for the second mode of vibration of the middle C string. Above this point every eight semitones it is doubled. Below middle C the inharmonicity is consistently less in large pianos than in small ones.
http://www.afn.org/~afn49304/youngnew.htm

S

slowmotion

Gjest
Ganske stor forskjell på flygler, ja. Særlig hvordan det føles når man spiller på dem...
Noen var mye lettere å "få kontakt med" enn andre, husker jeg.
Pianoer er vel enda verre... ;D
Hmmmm, mange år siden nå.... :'(

;)

K

kbwh

Gjest
Kverulere? Jeg? Aldri! ;D

Dyre kabler er dyr EQ, spesielt når man ser på den mengde og tilpasningsmulighet man får for pengene...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Forskjellene er større fra en kobber til en sølvkabel enn to kobberkabler imellom, at det kan skille noe fra en kabel til en annen er også en realitet...

Men forskjellene favoriserer slettes ikke alltid den dyreste kabelen, dessuten er det ofte vanskelig å si om en forskjell er til det bedre eller ei...

Personlig ville jeg aldri lagt mye i kabler da det ikke ligger noen automatikk i at det nødvendigvis blir bedre om man gjør dette, man kan komme langt og få ett helt utrolig resultat selv med ett ganske så beskjedent kabelbudsjett...

En annen ting er at man børha ganske bra komponenter for at kabler i det hele tatt skal vurderes, mange kunne med hell lagt mer penger i elektronikken i stedet. Mener kabelbransjen i mange tilfeller lurer folk opp i styr jeg, er slik en bedritten og villedende bransje som skaper større behov enn hva realitetene er - en kabel kan aldri kompensere dårlig elektronikk selv om man i følge kabelprodusentene også bør ha gode kabler på all slags utstyr med hell... er tull!

K

kbwh

Gjest
Jeg ville ikke koblet sammen noe slags utstyr med dårlige kabler, iallefall.

Topp Bunn