Hush Box til prosjektor

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Jeg har fått ny og bedre prosjektor, men dessverre er støynivået merkbart høyere enn min tidligere modell. Jeg lurer derfor på å lage meg en Hush box. Det er veldig mye info på nett, men ikke helt slik løsning jeg eventuelt ser for meg. Lurer derfor på om noen har erfaring med litt mer avanserte løsninger på dette? Dersom jeg går i gang tenkte jeg å bygge ned en boks rundt prosjektoren, støydempe innsiden og montere et spesialglass i front slik at alt blir helt tett. Så tenkte jeg å trekke 2 ventilasjonsrør ut av rommet og montere vifter på utsiden av kinoen. En inn og en ut som jeg regner med vil gi god luftgjennomstrømming. Ulempen med slike omfattende prosjekter er jo at man ikke kan høre effekten av tiltaket før hele jobben er gjort, og man risikerer jo at all innsatsen har minimal effekt.

Noen som har gjort noe liknende? Ventilasjonsrørene vil bli ca 5m og ha en 90 graders vinkel. Vil dette være for langt for effektiv ventilasjon?
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Kom igjen da! :) Ingen som har erfaring me dette? Har tegnet noen skisser og kan fikse dette pent og bygge inn i et skap. Trenger imidlertid lange ventilasjonsrør og er spent på ventliasjonseffekten. Det blir ca 5m begge veier og tenkte å gå for 10 cm ventilasjonsrør. Volumet i selve Hush-boksen blir jo lite. Noen som tror man klarer seg med en uttrekksvifte? Eller bør man ha en inn og en ut?
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Det kjem jo heilt an på vifta, og kor mykje luft projektoren din skal ha. 10cm synast eg høres lite ut for minimalt med støy, jo hurtigere lufta går, jo meir turbulens. Det må nok testes, lag deg ein prototype i papp feks.

Eg driv på å tester no, men eg skal ikkje komme med luft "eksternt", så ikkje heilt samme sak. Test indikerer at uttaket til eksos bør stå så høgt i boksen som mulig for at det ikkje skal bli ståande varmluft i toppen av boksen. Dette sjølv om boksen er 17cm høg, og viftene 14cm. Antar på den observasjonen at frisklufta bør komme inn så lågt i boksen som råd.

Eg organiserer inn/ut, slik at det kjem i umiddelbar nærhet til inn/ut på projektoren. Kabinettvitene flytter litt meir luft enn projektoren, den overskytande lufta sørger for at lufta skiftes ut inni kabinettet, trur eg er på sporet av noko som blir bra.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.064
Antall liker
1.490
Torget vurderinger
1
Hush-box uten ekstern inntak/utkast er tilnærmet bortkastet. Min plan er å legge rørene til naborommet. Dvs tilnærmet null akustisk støy i kinoen. Det jeg lurte på var egentlig om noen visste hvor mye tap man kan regne pr m ventilasjonsrør.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Det kjem jo igjen an på vifta. Kva vifte skal du bruke? Jo meir luft du skal ha gjennom, jo høgare blir trykktapet. Det er ikkje allverden før du halverer faktisk luftmengde samanlikna med frittblåsende kapasitet. Du ønsker stort nok rør til å ha laminære strømninger. Eit godt utgangspunkt er jo å bruke samme diameter som er på utløpet av viftehuset.

Eksperimentet viser at det ikkje er bortkasta, med rett plassering av vifter og lydabsorbent, og utforming av kanaler, så er det vesentlig forskjell. Det er nesten bare turbulensstøy igjen.
 
Topp Bunn