Alt til hus og bolig Husbygging utnyttelsesgrad- definisjonsspørsmål

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vurderer å kjøpe tomt, og bygge en enebolig over to etasjer. Tomten er på 600 kvm. Følgende står i reguleringsplan:

"Bebyggelsen kan oppføres i inntil 2 etasjer. Utnyttelsesgrad (samlet gulvareal i forhold tilnetto tomt) skal ikke overstige 0,25. Garasjer med grunnflate maks. 36m2 medregnes ikke.For større garasjer regnes tillegget over 36m2 med i u-graden."

Hva medregnes i samlet gulvareal i denne sammenheng? Er det tilsvarende BYA, eller er det netto gulvareal for hele huset med begge etasjer? F.eks et toetasjers hus med grunnflate 80m2, totalt 160m2, vil dette da være utenfor eller innenfor?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg har sett at noen kommuner faktisk regner samlet gulvareal i begge etg som bya kontra fotavtrykket til huset.
Her set det ut som det er gulvarealet de tar utgangspunkt i.
Da lurer jeg faktisk på om de også utelater veranda ( som er over 0,5 m over bakkenivå )

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har sett at noen kommuner faktisk regner samlet gulvareal i begge etg som bya kontra fotavtrykket til huset.
Da lurer jeg faktisk på om de også utelater veranda ( som er over 0,5 m over bakkenivå )
Så jeg forstår deg rett at samlet nettoareal i dette tilfellet ikke kan overstige 150m2 over to etasjer? Kommunen det er snakk om er forøvrig Asker.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.193
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Kikket litt på webben til Asker kommune.
Dette står hvis du har tenkt å søke om enebolig. Så det er bare å skaffe seg proffesjonell hjelp.

Søke om enebolig

Skal du bygge bolig må du ta kontakt med et profesjonelt og kvalifisert foretak som kan stå ansvarlig for søknaden til kommunen.

Merkelig kommune..........:rolleyes:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Så jeg forstår deg rett at samlet nettoareal i dette tilfellet ikke kan overstige 150m2 over to etasjer? Kommunen det er snakk om er forøvrig Asker.
Det ser slik ut på formuleringen som du siterte ja.
Det blir mildt sagt håpløst smått ut hvis det er brutto gulvareal de regner. Det forsvinner tross alt noen m2 til vegger, dødplass under trapper osv osv.

H

Hardingfele

Gjest
Det er BRA som anvendes, om ikke annet er angitt. Det er mulig å søke om dispensasjon og det hender at slikt innvilges. 5-8% mer u kan ha mye å si.

Hengende veranda telles med i BRA. Terrasse telles ikke med.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
Sjekk med plan og bygg i kommunen (eller på nett). Reguleringsplaner og praksis varierer fra kommune til kommune. Noen steder kan man få disp til avvik, andre steder er det stort sett bare å glemme.

En prosess som ikke involverer dispensasjoner går normalt MYE raskere enn om du søker disp fra reguleringsplan.

Skal du bygge hus må vel uansett noen andre enn deg selv være ansvarlig søker for hele sulamitten. Hva som gjelder i din kommune kan du evt fiske ut av arkitekt e.l. i prosessen med å finne en ansvarlig.

Netto tomt betyr for øvrig tomt fratrukket evt del av tomten som går ut i offentlig vei. Ganske vanlig at tomten går til midt i veien som går forbi. Også ofte regler for avstand til vei, avkjørsel fra vei, avstand til nabobebyggelse osv osv osv. Profesjonell hjelp anbefales...

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Bare for å være på den sikre siden står det i taksten/salgsoppgaven BYA 25%, mens en litt eldre annonse for tomten sier 20% BYA. Ryddig...

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hvis jeg bil bygge en garasje, eller tilbygg på inntil 50m2, det da fra areal yttervegg eller innervegg areal som gjelder?
Skal dette være et musikkrom man bygger med at lavt støygulv, blir fort veggene tykke.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
Bare for å være på den sikre siden står det i taksten/salgsoppgaven BYA 25%, mens en litt eldre annonse for tomten sier 20% BYA. Ryddig...
Uansett hva som står i takst/salgsoppgave/annonse/hva megler sier/hva selger mener å ha hørt er det reguleringsplanen som gjelder. Denne får du ved henvendelse til plan og bygg i kommunen det gjelder. Pass på å få reguleringsplan for riktig område... jeg har en reguleringsplan, husene på andre siden av veien har en annen og 100 meter ned i gata gjelder en tredje.

I planen står typisk ting som utnyttelsesgrad, takhøyde, krav til parkering på tomten og annet som er kjekt å vite.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
Hvis jeg bil bygge en garasje, eller tilbygg på inntil 50m2, det da fra areal yttervegg eller innervegg areal som gjelder?
Skal dette være et musikkrom man bygger med at lavt støygulv, blir fort veggene tykke.
Normalt yttervegger. Dersom denne garasjen henger sammen med huset er det som regel mer komplisert siden garasjer som henger sammen med hus en dag kanskje plutselig blir boligrom uten at det var søkt om det i utgangspunktet.

Noe annet enn yttervegger er egentlig ganske bonk. Man kunne jo søke med halvannen meter tykke vegger om det var innermål som gjaldt og så plutselig var bare veggene 25 cm tykke og så var arealet inne i boligen mye større.

Men igjen, du må sjekke hva som gjelder der du bor.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Uansett hva som står i takst/salgsoppgave/annonse/hva megler sier/hva selger mener å ha hørt er det reguleringsplanen som gjelder. Denne får du ved henvendelse til plan og bygg i kommunen det gjelder. Pass på å få reguleringsplan for riktig område... jeg har en reguleringsplan, husene på andre siden av veien har en annen og 100 meter ned i gata gjelder en tredje.

I planen står typisk ting som utnyttelsesgrad, takhøyde, krav til parkering på tomten og annet som er kjekt å vite.
Har ikke kontaktet kommunen, men ved å bruke et interaktivt kart på nettsidene deres, fant jeg frem til den aktuelle reguleringsplanen, som er gjengitt over. Ser da ut til at 150 m2 er det som gjelder, siden de skriver samlet gulvareal, dette er vel da BRA, vil jeg tro.

Får ta en prat med kommunen, ser det ut til.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
En U-grad idag er vanligvis definert som BYA (bebygd areal) i forhold til netto tomt.
BYA er utvendig bebygd, altså "fotavtrykket" av bebyggelsen på tomten. Det ser ut som det er det som er brukt av megler i ditt tilfelle.

Definisjonen av "samlet gulvareal" mangler, men hvis din kommune mener å definere U-grad ut fra BRA av bygning er det veldig lavt med 0,25.
For et toetasjes hus tilsvarer det en U-grad poå 0,13-0,15 etter vanlig definsjon, og det er uvanlig lavt. Tviler på om det er det de mener.
Hvis det faktisk likevel er BYA de mener er det også uklart om parkeringsareal skal tas med, avhengig av hvilke forskrifter en tar hensyn til.

Spør kommunen og få det avklart.

Noen definisjoner her:
https://no.wikipedia.org/wiki/Arealberegning_av_bygninger

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Sendte en mail til kommunen, så får vi se hva de sier.

Ser på det interaktive kartet til kommunen over området, at ikke nødvendigvis alle hus som omfattes av samme reguleringsplan ligger innenfor dette.

Topp Bunn