Første innlegg, første hus...
Planlegging av ny bolig er godt i gang
Inkludert i det nye huset er planlagt et lytterom ;D
Har satt meg som utgangspunkt at det skal være ca 20m2 - ikke for lite, ikke for stort.
Ettersom jeg og min kjære ikke har funnet et optimalt hus enda, dvs et som har et ferdig designet lytterom i riktig størrelse, står jeg (innefor visse grenser, selvsagt) fritt i forhold til å tegne inn og plassere lytterommet i forhold til resten av boligen.
Jeg har funnet mange fine innlegg om hvordan isolere/dempe vegger, gulv, tak etc. og tiltak for å avhjelpe dårlige lydforhold, men savner SOLID fakta om hvilke mål - evt. hvilken fasong dersom ikke rektangulært - som er de mest optimale for et lytterom med tanke på akkustiske egenskaper m.m.
Noen som VET noe om dette og kan tenke seg å bidra? Synsing uten begrunnelser teller ikke :-X
På forhånd takk!
Thomas
I påvente av at ekspertene melder seg, kan jeg jo skyte inn med noen momenter - som helt sikkert blir underbygd eller korrigert senere.
Når det gjelder geometri:
1) The golden ratio 1,618... er tallet om jeg husker rett. The golden ratio er et forholdstall som *sikrer* at stående bølger i en retning ikke forsterkes av stående bølger i en akse ikke forsterkes av stående bølger i en annen akse. Det brukes ofte til å designe høyttalerkabinetter, men prinsippene er de samme for et rom.
Med utgangspunkt i er det ønskelig med proporsjoner som følger: A*B*C, hvor
B= A*1,618
x
C=B*1,518
y
X og Y >=1
Stående bølger og "stående" kanselleringer kan ikke unngås. Men med gode proporsjoner lengde-bredde-høyde så vil de fordeles jevnt i frekvensområdet, slik at topper og bunner i stor grad kansellerer hverandre.
Golden Ratio er en forenkling. Veggene påvirker det som foregår. Viktige ting skjer diagonalt. Men det er viktig å ha med denne måten å tenke på.
Hvis du begynner å leke med noen faktiske tall, kan det være hensiktsmessig å finne en room mode kalkulator på nettet. Så får du kjørt simuleringer, der man også tar hensyn til høyttalerplassering og lytteposisjon. Enkelte av disse tar hensyn til absorbsjonskoeffisienter i vegger, tak og gulv - og resultatet burde bli litt nærmere virkeligheten.
Og så finnes det folk her på forumet med verktøy og kompetanse som kan gjøre kvalifiserte vurderinger på det utkastet du ender opp med.
2) 20m2 er etter min vurdering heller for lite enn for stort. Jo større jo bedre. Men tar vi golden ratio og utgangspunkt i standard 2,40m takhøyde, så får man eksempelvis: 2,40x3,90x6,30=24m2
Hvordan man så demper og diffunderer lyden forstår jeg at du allerede har fått litt input på. Men det er en ting man bør ta hensyn til på tidlig stadium i byggeprosessen hvis man kan og det er bassen. Jeg regner med at du ønsker mest mulig lydisolasjon mot andre soverom, oppholdsrom og tilsvarende. Men om lytterommet kunne legges vegg i vegg med et toalett, kott, instrumentrom, oppbevaringsrom eller lignende - hvor det ikke gjør noe om at det blir litt bråk. Så kan man bygge veggen mellom de to rommene som en bassabsorbent. En ganske vanlig lettvegg egentlig, bare det at den er tunet til å svinge i takt med de frekvensene som trenger mest demping. En slik løsning lekker (u-)lyd til bakrommet og absorberer en god del på egen hånd. Lykkes du her, får du klokkeren bass på ene siden av veggen og skikkelig bassromling på den andre.
Hvis man ønsker at rommet skal se mest mulig ut som en vanlig stue, så kan det være et godt tips å anvende Rockfon Sonar eller andre lydhimlingsløsninger i taket. Det blir like pent som sponplater. Dessverre blir det like dyrt som å legge parkett, men jeg mener det er verdt hver krone. Og: Ta kjøkkenet med det samme. Så blir det et mye triveligere sted å være - musikk eller ikke. En lydhimling gir det et mye bedre klangmessig utgangspunkt enn et typisk moderne oppholdsrom med 6 harde flater og minimalistisk møblering.
Hvis lytterommet havner i den øverste etasjen - så vil det ligge en 20-30 cm med isolasjon over himlingen. Dette innebærer en god mulighet til å bygge absorbenter som går ganske dypt i frekvens - en mulighet som bør vurderes utnyttet. Dyp absorbsjon er nemlig det aller vanskeligste å få til.
Til slutt: Selv om man simulerer og planlegger, så vil det ikke være mulig å forutsi resultatet 100%. SKal man få et optimalt resultat, må man se an resultatene skritt for skritt. Romdimensjoner og bass bør være hovedfokus på tidlig stadium.