Hus /pod til motor? Forslag?

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Hei.
Driver og forsker litt på å bruke dc motor på min Acoustic Solid spiller og da trenger jeg å lage et ekstra hus/pod til den motoren.
Noen som har noen gode forslag på hva som kan brukes? Som ikke ser helt på jordet ut også..

Blir forøvrig maxon motor og styring fra origin live.

Mvh J.O

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.304
Torget vurderinger
1
Kan du si litt mer om hva det «må» være og hva du ønsker deg? Skal den likne på den originale? Hvilken Acoustic Solid er det du har og som utseende evt skal passe til ? Hvor mye/lite DIY ser du for deg? Minimum/maximum bredde høyde, lengde, diameter ? Finish? etc.

mvh
KJ

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Kan du si litt mer om hva det «må» være og hva du ønsker deg? Skal den likne på den originale? Hvilken Acoustic Solid er det du har og som utseende evt skal passe til ? Hvor mye/lite DIY ser du for deg? Minimum/maximum bredde høyde, lengde, diameter ? Finish? etc.

mvh
KJ
Ser for meg en sylindrisk ala orginalen ok kunne tenke meg en i sort eller chrom.
den må være ca 15cm høy for å rekke opp til platetalerkenen , de andre parameterne er ikke så viktig for meg.
motoren er ca 5 cm lang og ca 3 i diameter. Ideelt er topplaten ca 5mm tykk.
Har ikke allverden av verktøy så jeg ser etter noe ferdig som kanskje kan bearbeides.

her er et bilde av spiller og orginal podden.

image.jpg

Vurder å prøve en såpedispenser ala denne.

image.jpg

Dempe litt og legge litt tyngde i bunn og fikse feste til motor.

andre forslag motas med takk..

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hva med en sort blank potteskjuler? Den kan du snu opp/ned og feste hjulet i hullet til drivreimen i bunnen? Setter du motoren på en gummimatte så demper du resonansene.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.304
Torget vurderinger
1
Chrom og chrom er ikke alltid helt likt og en liten nyanseforskjell kan bli mer irriterende enn det som godt er.

Fancy enderør til eksosanlegg kan kanskje være et alternativ? Kanskje har nærmeste ekspert på eksosanlegg noe liggende til overs. Alternativt så har Biltema og tilsvarende sikkert noe som glitrer. Endeplater til topp og bunn kan f.eks lages i aluminium, design selv med programmet til Schaeffer AG: Home. Bruk avstandsstykker til å koble endeplatene https://www.elfaelektronikk.no/elfa...=19473&name=Monterings-+og+distanskomponenter. Fyll røret med noe egnet fyllmasse.

mvh
KJ

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Chrom og chrom er ikke alltid helt likt og en liten nyanseforskjell kan bli mer irriterende enn det som godt er.

Fancy enderør til eksosanlegg kan kanskje være et alternativ? Kanskje har nærmeste ekspert på eksosanlegg noe liggende til overs. Alternativt så har Biltema og tilsvarende sikkert noe som glitrer. Endeplater til topp og bunn kan f.eks lages i aluminium, design selv med programmet til Schaeffer AG: Home. Bruk avstandsstykker til å koble endeplatene https://www.elfaelektronikk.no/elfa...=19473&name=Monterings-+og+distanskomponenter. Fyll røret med noe egnet fyllmasse.

mvh
KJ
takk for gode innspill så langt, rekker ikke å gjøre så mye denne uka som jeg hadde håpet dessverre.
Hvis jeg designer ting selv må jeg ha noen til å skjære/bearbeide aluminiumen også, blir ikke det fort dyrt?
Har vurdert evt å bare lage en ny toppplate på podden jeg har evt, kanskje det er like enkelt egentlig?
må bli endel høyere en orginalen og frest ut hull til motoren osv. Bare redd at det blir fort dyrt...

Mvh J.O

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.304
Torget vurderinger
1
^ Schaeffer som jeg linket til har online bestilling i programmet Front Panel Designer, med priskalkulator. Produksjonstida er omtrent en uke, og leveringstida avhenger av UPS (std eller express), med mindre du selv henter i Berlin.

Et priseksempel: 4 mm eloksert alu med faset kant, 10 cm diameter, 4 nedsenkede M4 skruehull og 2 M4 gjengehull, et 20 mm faset senterhull (ikke så langt fra det du kan behøve) koster ca 35 EUR + frakt og MVA. Jeg har brukt dem selv til DIY-platespillerprosjektet mitt (panelene mine er noe større og mer innviklede en det som bør være aktuelt her) og kvaliteten er upåklagelig.

mvh
KJ

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Antall liker
6.750
Torget vurderinger
16
20150115_102139.jpg

Mulig dette ikke er helt hva du forestiller deg, men tar sjansen likevel.
Den er hul innvendig og har en høyde på 16 cm.
Den sorte delen er av "POM", som er lett å skjære og bore i.
Den blanke delen er et sølvbelagt ikke magnetisk materiale.
Det hele veier en drøy kilo.
Toppplata er 10 mm tykk, men kan sikkert lett skjæres ned til 5 mm.
Delene kan sikkert limes sammen.

20150115_102121.jpg

Hvis du kan bruke det, kan du få det.
GunnarS

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
462
Torget vurderinger
24
Takk for tilbud Gunnar men følger tipset til KJ og får laget en topplate Schaefer.
takk for hjelp til alle!
Fått prøvekjørt motorer og det var stabile og dønn stille saker gitt!
blir stas når alt er på plass.

Mvh J.O

Topp Bunn