hum

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg sliter med hum (jevn during høres gjennom høyttalerne) når jeg bruker riaa'n på min ear 868p preamp.
på preampen er det to jordingspunkter, hvorav det ene er tilnkyttet riaa'n og ligger ved siden av platespillerinngangen.
(det andre er tilknyttet linjedelen, og der er det uansett ikke noe støy av noe slag).

jeg har prøvd å jorde/ikke jorde armkabelen (som har en ekstra kabel med en liten spade som er ment for jording), men duringen er der like herlig.
når jeg ikke har armkabelen tilsluttet preampen, så er det ingen during fra riaa'n.
derfor tror jeg ikke det er riaa'n det er noe galt med, men et eller annet kødd med jordingen.

jeg har også prøvd en kompis sin ear 864 preamp, og samme problemet med den.

noen som har noe forslag til hvordan jeg skal løse dette?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.153
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Prøvd en annen pick-up? / Sjekket pick-up koblinger?
U-orginal / defekt arm-kabel?

Arne K

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
17.589
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Jævli tøft av meg å komme med noe mer, men....
Jeg hadde dette problemet med Gradoen, brum/snerr på "tomgang".
Men etter ATen kom på tuppen av armen så ble det tyst.
Jording kun mellom riaa og spiller her.

R

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.389
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
hei G
så pm´n din , men har av forståelige grunner vært LITT OPPTATT ;D
har du en GRADO KAN den være med på å forsterke problemet
ta en ledningsstump og fest til phono jord i pre.
sett passelig lavt/høyt volum med phonoinng.innkoblet
deretter tar du den løse enden og rører ved :
arm-base
drivverk
motorfeste
mm
til det evt blir tyst
finner du et tyst pkt; tape fast den bare ledningsenden slik at du finner ut om det fortsatt er tyst ,når DU ikke holder i ledningen(at det ikke er komboen jord +din kropp som demper støyen)
mvh
Leif

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Ekstremt OT, men jeg legger i skrivende øyeblikk merke til at medlem med nick "hm" er inne på tråden. Regner med å få løsningen nå ;D.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.171
Torget vurderinger
4
DV XX2 skal ikke ha hum ihvertfall.
Har ikke armkababelen til SME-armen din to jordingsledninger (det har org.kabelen)? I såfall skal den ene på jordingen til riia og den andre på jordingen til pre'en.

Har du sørget for at alle komponenter utenom forforsterker er ujordet? Altså ikke jord til ampene men jordet til pre! Kan være verdt å prøve da dette visstnok skal fungere best i de fleste tilfeller.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Leifs fremgangsmåte er en jeg stiller meg helhjertet bak, Gago. Brum kan være et helvete, og det letteste er å lete til du finner et punkt som funker. Det kan selvfølgelig også bero på feil i kabelen din. Har du mulighet til å få sjekket det?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
takk for svar alle sammen.

jeg har ikke hatt støy/during fra dv xx2 tidligere sammen med andre preamper/riaa'er.
heller ikke da jeg hadde toppmodellen ear 912.

jeg er relativ trygg på at det ikke er feil med noen av komponentene, så det blir vel å gjøre som lmc foreslå; feilsøke på jordingen.

med aktive basser i avantgarde-høyttalerne og dertilhørende jordingstrøbbel, så har jeg opp igjennom årene blitt rene eksperten på å få ting til å holde kjeft.
men riaa'n i denne nye preampen sliter jeg altså litt med... :(

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.225
Torget vurderinger
1
Er det during i RIAAen uten PU tilkoblet? Evt også med jordet/kortsluttet inngang?

mvh
KJ

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
KJ skrev:
Er det during i RIAAen uten PU tilkoblet? Evt også med jordet/kortsluttet inngang?

mvh
KJ

nei, fjerner jeg armkabelen så er det ingen during fra phonotrinnet selv med volum på maks.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.225
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
...
nei, fjerner jeg armkabelen så er det ingen during fra phonotrinnet selv med volum på maks.
OK - da tipper jeg du enten har en jordkobling for mye (jordsløyfe), eller en jordkobling for lite mellom platesnurrer og RIAA. Alternativt så er det spolene i PU som plukker opp duringen. Jeg antar du bruker skjermede kabler mellom platesnurrer og RIAA.

Hvordan er nettjord koblet?

EDIT: er det noen forbindelse mellom chassis på platesnurreren og skjerm/signaljord i kablene til RIAA?

mvh
KJ

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Stemmer for Leif sin fremgangsmåte, men vil tillegge.
- Har du prøvd å flytte på preamp?
- Har du prøvd å flytte på platespiller?
- Har du prøvd å flytte på kabler (mindre sannsynlig, men kan allikevel sjekkes).
Problemet kan altså skyldes at mc-trafo'en i preamp'en din plukker opp støy fra andre komponenter.
Samme kan f.ks. pickup'en din gjøre ( men det ikke like sannsynlig ).

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
34
Jeg sliter også med humming, men den forsvinner så fort jeg skrur av motoren til platespilleren. Kan det også kureres med samme fremgangsmåte som beskrevet over, eller må det kraftigere lut til.

Vi har trolig jordfeil på rekka vår, men ingen har klart å spore den opp ennå...

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
34
Hvorfor ikke bare prøve når i stedet for å spørre ??? ??? ???

Det funket som bare det. En ledning fra jordingskontakten på armen til jordingskontakten direkte til forsterkeren gjorde bokstavelig talt susen.

Nærmest helt tyst nå.

Roy

Topp Bunn