Huldra 10 - Dreiekondensator

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ErJe

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2015
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    I andre tråder på forumet er det beskrevet problemet med at dreiekondensatoren for AM er fastlåst. Det var den også i min Huldra 10 og det var nødvendig å ta den ut av apparatet. Dreiekondensatoren er festet med 3 loddører på printet og to M4 skruer. På oversiden er det et loddeøre og to M4 skruer. For å ta den ut må en også løsne på braketten for ferrittantennen, to skruer på printsiden og to på selve braketten på toppen. Dessuten løsnet jeg snortrekket.
    Da går det fint å lirke den ut. Jeg tok av plasthjulet ved å lirke det av, det går ganske greit.

    Dreiekondensator printside.JPG
    Dreiekondensator topp.JPG



    Så satte jeg den i en liten skrustikke og brukte WD-40 spray for å løsne på akselen. Jeg brukte en tang for å vri på akselen, først 90 grader for
    maksimum moment, men etterhvert aksialt ettersom den gikk lettere. Etter en del vridninger gikk den greitt.

    Dreiekondensator.JPG
    Dreiekondensator uten hjul.JPG


    Det er også kurant å sette på plasthjulet, og montere den tilbake i apparatet. Den store utfordringen er å montere snortrekket på nytt. Det tok lang tid med mye plundring.

    Jeg anbefaler å ta mange bilder av snortrekket før demontering for å kunne få det tilbake på plass. Det var for eksempel ikke samsvar mellom monteringen og service manualen.

    Andre som har erfaringer eller tips med snortrekket?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    I andre tråder på forumet er det beskrevet problemet med at dreiekondensatoren for AM er fastlåst. Det var den også i min Huldra 10 og det var nødvendig å ta den ut av apparatet. Dreiekondensatoren er festet med 3 loddører på printet og to M4 skruer. På oversiden er det et loddeøre og to M4 skruer. For å ta den ut må en også løsne på braketten for ferrittantennen, to skruer på printsiden og to på selve braketten på toppen. Dessuten løsnet jeg snortrekket.
    Da går det fint å lirke den ut. Jeg tok av plasthjulet ved å lirke det av, det går ganske greit.

    Vis vedlegget 321564 Vis vedlegget 321565


    Så satte jeg den i en liten skrustikke og brukte WD-40 spray for å løsne på akselen. Jeg brukte en tang for å vri på akselen, først 90 grader for
    maksimum moment, men etterhvert aksialt ettersom den gikk lettere. Etter en del vridninger gikk den greitt.

    Vis vedlegget 321563 Vis vedlegget 321566

    Det er også kurant å sette på plasthjulet, og montere den tilbake i apparatet. Den store utfordringen er å montere snortrekket på nytt. Det tok lang tid med mye plundring.

    Jeg anbefaler å ta mange bilder av snortrekket før demontering for å kunne få det tilbake på plass. Det var for eksempel ikke samsvar mellom monteringen og service manualen.

    Andre som har erfaringer eller tips med snortrekket?
    Trekke ny skalasnor var ofte en større utfordring for en radioreparatør enn å fikse selve radioen.
    At manualen ikke stemmer gjør det enda mer komplisert.
     

    ErJe

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2015
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Så 7 år senere så er akselen helt låst igjen, tydeligvis så var det mer gammal smurning igjen i dreiekondensatoren som har stivna og låst den igjen. Hvordan kan en egentlig vite at problemet er løst når den dreier fint etter å løst opp med WD-40? Andre som har lignende erfaringer? Mulig å suge ut gammel smurning?
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    720
    Sted
    Bodø
    Ja, det eneste som fungerer er å ta ut akslingen og rengjøre den (og hullet den går gjennom) for gammel grease, og så ha på ny grease.
    1657442471665.png


    Man må også løsne denne fjære som strammer tannhjulene på innsiden før man tar ut akslingen:
    1657442435401.png


    Bare husk å merk akslingen og huset slik at du får montert det sammen igjen slik at akslingen står på identisk samme plass på tannhjulet som den gjorde opprinnelig, hvis ikke så vil ikke skalasnora stemme med posisjonen til kondensatoren.

    Og det skal ikke være nødvendig å fjerne skalasnora og trekke den på nytt etterpå,
    det går å bare løsne hjulet av akslingen med snora på, og feste den med tape eller noe slikt slik at den holder seg på plass til du skal montere den tilbake.
    1657442913891.png

    Man må bare passe på at kondensatoren står i samme stilling når man monterer den tilbake som den gjorde når man løsnet den.
    Tar man av fronten på radioen, så kan man stikke inn et skruhjern (eller noe slikt) og bruke det til å holde hjulet på plass.
     

    ErJe

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2015
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Takk for godt tips!
    Ser at dette er en omfattende jobb, men har en først tatt ut dreiekondensatoren så er det jo best å gjøre det ordentlig. Så det får bli en ny runde til høsten...:oops:
     

    ErJe

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2015
    Innlegg
    36
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Har du (eller andre) et tips om hvilken grease en bør bruke?
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    720
    Sted
    Bodø
    Typen grease er nok ikke så viktig.
    En nødløsning kan være å få noe tynnflytende olje inn der som kan løse opp greasen litt.
    Problemet med WD40 er jo at den ikke inneholder noe smøremiddel og tørker bort etter hvert.
    Det er nok derfor den står fast igjen nå.

    Prøv eventuelt dette:
    Varm opp godset på kondensatoren der akslingen går gjennom, f. Eks med spissen på loddebolten eller med en varmluft pistol.
    Forsiktig....
    Økt temperatur vil mykne opp den gamle greasen slik at den sakte kan begynne og beveges igjen.
    Sett så radioen på rygg og drypp forsiktig litt tynn olje på akslingen mens du beveger akslingen frem og tilbake.
    Oljen vil da trekke inn og løsne opp greasen og holde den såpass flytende at den holder seg bevegelig.
     
    Sist redigert:

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    I andre tråder på forumet er det beskrevet problemet med at dreiekondensatoren for AM er fastlåst. Det var den også i min Huldra 10 og det var nødvendig å ta den ut av apparatet. Dreiekondensatoren er festet med 3 loddører på printet og to M4 skruer. På oversiden er det et loddeøre og to M4 skruer. For å ta den ut må en også løsne på braketten for ferrittantennen, to skruer på printsiden og to på selve braketten på toppen. Dessuten løsnet jeg snortrekket.
    Da går det fint å lirke den ut. Jeg tok av plasthjulet ved å lirke det av, det går ganske greit.

    Vis vedlegget 321564 Vis vedlegget 321565


    Så satte jeg den i en liten skrustikke og brukte WD-40 spray for å løsne på akselen. Jeg brukte en tang for å vri på akselen, først 90 grader for
    maksimum moment, men etterhvert aksialt ettersom den gikk lettere. Etter en del vridninger gikk den greitt.

    Vis vedlegget 321563 Vis vedlegget 321566

    Det er også kurant å sette på plasthjulet, og montere den tilbake i apparatet. Den store utfordringen er å montere snortrekket på nytt. Det tok lang tid med mye plundring.

    Jeg anbefaler å ta mange bilder av snortrekket før demontering for å kunne få det tilbake på plass. Det var for eksempel ikke samsvar mellom monteringen og service manualen.

    Andre som har erfaringer eller tips med snortrekket?
    Jeg har montert nytt am-snortrekk etpar ganger på mine Huldra 10. Hvis man kan se hvorledes snorendene er festet til plasthjulet før man demonterer snortrekket, er det lurt å ta bilder av det. Man bør ta seg god tid og arbeide langsomt.
     

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Så 7 år senere så er akselen helt låst igjen, tydeligvis så var det mer gammal smurning igjen i dreiekondensatoren som har stivna og låst den igjen. Hvordan kan en egentlig vite at problemet er løst når den dreier fint etter å løst opp med WD-40? Andre som har lignende erfaringer? Mulig å suge ut gammel smurning?
    Am-delen bør brukes jevnlig. Vri gjerne litt på søkerhjulet et par ganger i uken, så holder man mekanismen vedlike. Da får man dessuten utnyttet Huldra 10 sitt store fortrinn - en førsteklasses am-del som gjør at man kan motta stasjoner fra hele verden. Jeg lytter regelmessig til utenlandske sendinger på mellembølge.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn